Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.486.2020.2.RR
z 28 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 12 października 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 5 października 2020 r., nr 0114.KDIP1-1.4012.486.2020.1.RR oraz pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 22 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…). Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 12 października 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 5 października 2020 r., nr 0114.KDIP1-1.4012.486.2020.1.RR (skutecznie doręczone w dniu 8 października 2020 r.) oraz pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 22 października 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego w (...) wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania (…).
W ramach zaplanowanej operacji przewiduje się rozbudowę placu zabaw wraz z montażem dwóch tablic dydaktycznych promujących Gminę (...) oraz produkty lokalne takie jak papryka, fasola szparagowa czy bakłażan. Wzór tablic przewidzianych do montażu został załączony do wniosku. Treść tablic promuje obszar LSR a konkretnie Gminę (...) oraz produkty lokalne, które są produkowane na terenie oddziaływania LSR. Są to bardzo wartościowe warzywa, których spożywanie korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Rozbudowa placu zabaw zwiększy bezpieczeństwo najmłodszych mieszkańców Gminy, podniesie ich poziom wiedzy oraz zachowania lokalnego dziedzictwa w ramach utworzonej ścieżki dydaktycznej. Ponadto w ramach operacji w przedszkolu prowadzonym przez Stowarzyszenie (...) nauczyciele będą prowadzić zajęcia na temat zdrowego odżywiania i ruchu, jak pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Również rodziny dzieci korzystających z placu zabaw będą mogły zapoznać się z informacjami zawartymi na tablicach w ramach utworzonej ścieżki dydaktycznej w trakcie sprawowania opieki nad dziećmi, jak również od dzieci, które z pewnością powtórzą informacje zdobyte na zajęciach w przedszkolu. Tablice informacyjne wraz z regulaminem placu zabaw zostaną zamontowane w bezpośrednim sąsiedztwie zamontowanego zestawu zabawowego na słupkach. Realizacja operacji będzie mieć miejsce w (...) przy ul. (...) bezpośrednio obok przedszkola na działce ewidencyjnej nr 1 położonej w miejscowości (...). Ww. nieruchomość została oddana w użytkowanie Stowarzyszeniu na mocy umowy z dnia 30 sierpnia 2019 r.

W ramach operacji zostanie dostarczone i zamontowane jeden duży wielofunkcyjny zestaw zabawowy, z którego jednocześnie będzie mogło korzystać nawet dwadzieścioro dzieci.


W skład zestawu zabawowego wchodzić będzie: 5x wieża, 2x zjeżdżalnia, tunel linowy i rurowy, most linowy i wiszący, wejścia, drążek obrotowy oraz gra "kółko i krzyżyk". Nawierzchnię stanowić będzie grunt rodzimy obsiany trawą. Zamontowany zestaw zabawowy może funkcjonować samodzielnie i stanowi całość i nie jest wydzielonym elementem innej operacji. Do funkcjonowania nie są potrzebne urządzenia już tam zamontowane. Rozbudowa placu zabaw przyczyni się do zwiększenia jego funkcjonalności i atrakcyjności, co przełoży się na większe zainteresowanie lokalnej społeczności. Będzie to miało bezpośredni wpływ na ilość odwiedzin, co pozwoli na realizacje celu operacji. Plac zabaw zlokalizowany przy (...) jest obiektem ogólnodostępnym a korzystanie z niego jest nieodpłatne. Czynny będzie w godzinach od 7.00 do 20.00 we wszystkie dni tygodnia. W załączeniu do wniosku załączony został regulamin korzystania. Plac zabaw zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie budynku przedszkola, co sprzyja częstym wizytom rodziców w tym miejscu. Z uwagi na fakt ogólnodostępności obiektu często gości również starsze dzieci oraz ich rodziców. Gwarantuje to sukces planowanej operacji w zakresie realizacji zaplanowanych wskaźników.


Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Czy Wnioskodawca może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.


Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.


Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pod nazwą „(…) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego w (...) o przyznanie pomocy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego w (...) wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania (…). W ramach zaplanowanej operacji przewiduje się rozbudowę placu zabaw wraz z montażem dwóch tablic dydaktycznych promujących Gminę (...) oraz produkty lokalne takie jak papryka, fasola szparagowa czy bakłażan. Realizacja operacji będzie mieć miejsce w (...) przy ul. (...) bezpośrednio obok przedszkola na działce ewidencyjnej nr 1 położonej w miejscowości (...). Ww. nieruchomość została oddana w użytkowanie Stowarzyszeniu na mocy umowy z dnia 30 sierpnia 2019 r.

Rozbudowa placu zabaw przyczyni się do zwiększenia jego funkcjonalności i atrakcyjności co przełoży się na większe zainteresowanie lokalnej społeczności. Będzie to miało bezpośredni wpływ na ilość odwiedzin co pozwoli na realizacje celu operacji. Plac zabaw zlokalizowany przy (...) jest obiektem ogólnodostępnym, a korzystanie z niego jest nieodpłatne. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pod nazwą (…) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwość Stowarzyszenia dotyczy braku możliwości obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…).


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupione w związku z realizacją przedmiotowej operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…)


Z związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Ponadto tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj