Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.399.2020.1.APO
z 26 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 24 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym 9 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
  • wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT

-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
  • wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 października 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.399.2020.2.APO wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 9 października 2020 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest spółką holdingową oraz produkcyjną, dystrybucyjną należącą do grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa”). Grupa prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji żywności chłodzonej i mrożonej. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski oraz na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2473, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca decyzją o nr (…) z dnia 14 listopada 2019 r. (dalej: „Decyzja”), wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o., na podstawie art. 13, art. 14 i art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 1162), w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), z § 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną wydania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu (Dz.U. z 2018 r., poz. 1701) oraz na podstawie § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1698) oraz art. 104 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz.U. z 2018 r,. poz. 2096, z późn. zm.), działającej w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii, po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymał wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej.

Udzielone wsparcie dotyczy działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.):

Sekcja C, dział 10, pozycja 10.31.11.0

  • Ziemniaki zamrożone;
  • Pozycja 10.39.11.0
  • warzywa zamrożone;
  • Pozycja 10.39.21.0
  • owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie;
  • Pozycja 10.61.24.0
  • mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich;
  • Pozycja 10.73.11.0
  • makarony, kluski i podobne wyroby mączne.

Ponadto, decyzją z dnia 21 maja 2020 r. (dalej: „Decyzja 2020”) Minister Rozwoju zmienił Decyzję w ten sposób, że do wskazanego powyżej zakresu wsparcia dodano Pozycję 10.85.1 - gotowe posiłki i dania.

W niniejszym wniosku Decyzja oraz Decyzja 2020 są zwane łącznie: „Decyzjami”.

Zgodnie z Decyzją, Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji nowej inwestycji w obrębie (…) w województwie (…) na terenie działek o nr:

  • (…) o powierzchni 0,084 ha i 436/4 o powierzchni 1,4339 ha dla których Sąd Rejonowy w (…), V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…),
  • (…) o powierzchni 2,7271 ha i 1137 o powierzchni 2,8833 ha dla których Sąd Rejonowy w (…), V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…),

(zwanymi dalej: „Terenami Realizacji Inwestycji” lub „TRI”).

Otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie dotyczy działalności realizowanej wyłącznie na Terenie Realizacji Inwestycji. Dlatego też Wnioskodawca zamierza na Terenie Realizacji Inwestycji wybudować obiekt produkcyjny. Wybudowany w TRI obiekt produkcyjny będzie realizował działalność w zakresie, który został wskazany w Decyzjach.

Spółka prowadząc działalność gospodarczą dysponuje również terenami poza TRI, na których posadowione są magazyny, z których korzysta Wnioskodawca. W związku z zamiarem realizacji inwestycji w TRI i rozpoczęciem produkcji objętej Decyzjami, może zaistnieć sytuacja, w której produkty wyprodukowane w TRI zostaną przetransportowane do magazynów położonych po za TRI w celu ich dalszego magazynowania oraz odsprzedaży.

W związku z tym, w magazynach położonych poza TRI może dojść do sytuacji, w której będą przechowywane zarówno produkty objęte Decyzjami, jak również produkty nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich.

Wnioskodawca podkreśla, że na terenie magazynów położonych poza TRI nie będą realizowane żadne etapy procesu produkcyjnego, którego dotyczą otrzymane Decyzje. Proces produkcyjny będzie w całości zakończony w zakładzie produkcyjnym położonym w TRI. Natomiast, w magazynach położonych poza TRI będą realizowane wyłącznie takie czynności jak: kompletowanie, pakowanie, konfekcjonowanie, domrażanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi innymi towarzyszącymi dostawie, rozładunek towarów, kontrola i naprawa towarów oraz spedycja.

Wnioskodawca będzie ponosił koszty utrzymania magazynów położonych poza TRI, w szczególności koszty czynszu najmu, koszty remontów, koszty mediów etc.

Po spełnieniu wymagań zawartych w Decyzjach, Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W uzupełniniu wniosku ujętym w piśmie z 9 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-puap tego samego dnia) Wnioskodawca wskazał, że Spółka, oprócz działalności produkcyjnej prowadzonej wyłącznie na Terenach Realizacji Inwestycji, zajmuje się także działalnością dystrybucyjną (handlową). W ramach tej działalności, Spółka nabywa od podmiotów trzecich towary handlowe, które podlegają dalszej odsprzedaży. Te towary handlowe są przechowywane m.in. w magazynach położonych poza Terenami Realizacji Inwestycji - jest to część procesu logistycznego związanego z obrotem towarami handlowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
  2. Czy wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Wykorzystanie magazynów położonych poza TRI w celu magazynowania produktów będących efektem procesu produkcyjnego realizowanego przez Spółkę w TRI wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich, nie wpływa na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Szczegółowy zakres zwolnienia od podatku dochodowego podmiotów, które prowadzą działalność na podstawie decyzji o wsparciu w prowadzonej działalności wynika z ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1495, dalej: „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji” lub „ustawa o WNI”). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie udzielone przedsiębiorcy realizowane jest w drodze decyzji o wsparciu, które zgodnie z art. 3 ma swój efekt w formie zwolnienia od podatku dochodowego określonego w ustawie o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej na podstawie decyzji o wsparciu.

Przepisy ustawy o CIT, zawierają także dodatkowe warunki dotyczące wspomnianego wyżej zwolnienia, w szczególności:

  • w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzona na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej z prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 6a ustawy o CIT);
  • przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjna, a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika (art. 17 ust. 6b ustawy o CIT).

Jak wskazano w zaprezentowanym powyżej opisie zdarzenia przyszłego, proces produkcyjny wyrobów objętych Decyzjami przed ich przekazaniem do magazynów zlokalizowanych poza TRI, będzie w całości zakończony w zakładzie produkcyjnym położonym na TRI. Jedynymi czynnościami, jakie będą wykonywane poza TRI, będzie kompletowanie, pakowanie, konfekcjonowanie, domrażanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie, rozładunek towaru, kontrola i naprawa towaru oraz spedycja.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynności związane z magazynowaniem wyrobów objętych Decyzjami będą miały charakter jedynie czynności pomocniczych względem działalności objętej Decyzjami, tj. działalności produkcyjnej.

Zdaniem Spółki, bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że wyroby objęte Decyzjami będą przechowywane w magazynach zlokalizowanych poza TRI, bowiem we wskazanym przypadku czynności związane z magazynowaniem będą miały jedynie charakter pomocniczy w stosunku do działalności gospodarczej objętej Decyzjami.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dochody, jakie Wnioskodawca będzie osiągać ze sprzedaży produktów objętych Decyzjami, w przypadku których po zakończeniu procesu produkcji wyroby te zostaną umieszczone, a następnie wysłane do odbiorców z magazynów znajdujących się poza TRI, należy uznać za pochodzące w całości z działalności prowadzonej na TRI na podstawie wydanych Decyzji.

Należy podkreślić, że przechowywanie wyrobów objętych Decyzjami w magazynach zlokalizowanych poza TRI nie będzie pozbawiało tych wyrobów przymiotu produktów objętych Decyzjami. W odniesieniu do wyrobów objętych Decyzjami to czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej danego produktu, zaś czynności, które mają miejsce w trakcie magazynowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększą wartości produktu dla kupującego. Czynności te będą pełniły jedynie funkcję pomocniczą wobec działalności Spółki.

Działalność pomocnicza jako wspomagająca podstawową działalność wykonywaną przez Spółkę, nie została zdefiniowana w ustawie o WNI. Należy zatem wskazać, iż organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych powszechnie akceptują przesłanki zaczerpnięte z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885, ze zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”). Zgodnie z pkt 10 Załącznika do tego Rozporządzenia, działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:

  • służy wyłącznie jednostce,
  • nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki;
  • efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.

Tym samym, za działalność pomocniczą powszechnie uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.

Magazynowanie gotowych wyrobów objętych Decyzjami wytworzonych przez Wnioskodawcę będzie spełniać wszystkie powyżej wskazane przesłanki. Będzie ono bowiem służyć wyłącznie Spółce nie przynosząc korzyści żadnym podmiotom zewnętrznym. W szczególności, czynności związane z magazynowaniem dokonywane przez Spółkę nie będą wiązać się z powstaniem przychodów po stronie Spółki, ponieważ będą one realizowane wyłącznie na jej własne potrzeby.

Należy również wskazać, że magazynowanie wyrobów objętych Decyzjami nastąpi dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, co oznacza, że wyroby objęte Decyzjami nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości. Pracownicy realizujący czynności związane z magazynowaniem będą wykonywać jedynie prace związane z odpowiednim przechowywaniem wyrobów objętych Decyzjami.

Powyższe wskazuje na brak konieczności wyodrębnienia organizacyjnego z całokształtu działalności Wnioskodawcy działalności prowadzonej na TRI oraz działalności polegającej na magazynowaniu, gdyż ta ostatnia będzie miała wyłącznie charakter pomocniczy (subsydiarny) w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej na TRI.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, zidentyfikować można ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na TRI a czynnościami wykonywanymi poza TRI (tj. magazynowanie wyrobów objętych Decyzjami), przy czym te ostatnie mają akcesoryjny charakter wobec czynności produkcyjnych wykonywanych na terenie objętym Decyzjami.

Analogiczna definicja działalności pomocniczej zawarta została w przepisach unijnych. Zgodnie z pkt 6 sekcji II lit. C załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) Nr 696/93 w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. UE.L.93.76.1, ze zm. - dalej: „Załącznik do rozporządzenia”), (...) działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim.

Jednocześnie, zgodnie z treścią pkt 1 sekcji IV lit. B Załącznika do rozporządzenia, za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

  1. służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
  2. porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
  3. wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
  4. wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Działalność pomocnicza na gruncie przepisów unijnych została zdefiniowana w sposób zbliżony do definicji zawartej w Rozporządzeniu PKD, w szczególności przesłanki zawarte w literach a, c oraz d punktu 1 sekcji IV litery B Załącznika do rozporządzenia, są zbieżne z warunkami określonymi w punkcie 10 załącznika do Rozporządzenia PKD (wskazanymi powyżej).

Magazynowanie dokonywane jest bowiem w celu ułatwienia lub w niektórych przypadkach nawet umożliwienia przechowania określonej ilości produktów, których wytwarzanie stanowi działalność jednostki produkcyjnej. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie wyrobów objętych Decyzją przez Spółkę należy uznać za działalność pomocniczą również na gruncie Załącznika do rozporządzenia.

W tym miejscu Wnioskodawca ponownie podkreśla, że fakt magazynowania oraz wysyłki wyrobów objętych Decyzjami z magazynu zewnętrznego nie pozbawia przechowywanych wyrobów przymiotu produktu, wytworzonego na podstawie i w zakresie Decyzji.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wszelkie dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży przez Spółkę magazynowanych gotowych wyrobów objętych Decyzją, które zostaną wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na TRI na podstawie Decyzji, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem limitu przysługującej pomocy publicznej).

Czynności związane z magazynowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji wyrobów objętych Decyzją, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś proces wytworzenia wyrobów objętych decyzją będzie miał miejsce wyłącznie w zakładzie Wnioskodawcy położonym na TRI, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie stosownej Decyzji.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie wyrobów objętych Decyzją poza TRI nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, a Spółka nie ma obowiązku wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na TRI. Nie ma przy tym znaczenia również okoliczność przechowywania w magazynach towarów nabytych od podmiotów trzecich.

Stanowisko takie potwierdzane jest w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego odnoszących się do analogicznego zagadnienia dotyczącego specjalnej strefy ekonomicznej, przykładowo w interpretacji indywidualnej:

  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-3.4010.118.2018.1.MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika (i odstąpił od uzasadnienia), zgodnie z którym (...) magazynowanie wyrobów gotowych poza specjalną strefą ekonomiczną oraz wykonywanie poza SSE czynności związanych z magazynowaniem takich jak: pakowanie, konfekcjonowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie oraz spedycja wyrobów gotowych powstałych w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2017 r., sygn. 0112- KDIL5.4010.80.2017.1.EK: (...) fakt magazynowania oraz wysyłki wyrobów strefowych z magazynów zewnętrznych nie pozbawia przechowywanych wyrobów strefowych przymiotu produktu strefowego, wytworzonego na podstawie i w zakresie Zezwolenia. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wszelkie dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży magazynowanych gotowych wyrobów strefowych, które zostaną wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej). Czynności związane z magazynowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji wyrobów strefowych, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś proces wytworzenia wyrobów strefowych będzie miał miejsce wyłącznie w zakładzie Spółki położonym na terenie SSE, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie stosownego Zezwolenia;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 czerwca 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.113.2017.JKT: (...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem przechowywanych/magazynowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu »produktu strefowego«. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego »przeniesienia« działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Również, magazynowanie Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych nie będzie pozbawiało tych Wyrobów przymiotu produktów strefowych;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r. sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.1.JKT: (...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu »produktu strefowego«. Korzystanie z magazynu zewnętrznego nie stanowi częściowego »przeniesienia« działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 15 lipca 2015 r. sygn. IBPB-1-2/4510- 212/15/SD: (...) stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w strefie objętych zakresem zwolnienia i koszty surowców zużytych do produkcji wyrobów gotowych, w przypadku gdy surowce zużyte do produkcji tych wyrobów oraz wyroby przechowywane są w magazynach należących do podmiotów trzecich, nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka może zaliczyć do przychodów i kosztów działalności zwolnionej i w związku z tym dochód osiągnięty z takiej działalności będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2)

Wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami nie oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Jak wskazano wyżej, zwolnienie z podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, zawiera dodatkowe warunki, w tym:

  • w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzona na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej z prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 6a ustawy o CIT);
  • przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjna, a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika (art. 17 ust. 6b ustawy o CIT).

W uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1 wskazano m. in., iż Spółka nie jest zobowiązana do wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na TRI. Oznacza to również brak obowiązku stosowania przepisów rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT („Zasada ceny rynkowej”) w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Stanowisko to potwierdzają również interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym wydana 2 grudnia 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.453.2019.1.BM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1162, z późn. zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Celem ustawy o WNI, jest stymulowanie wzrostu inwestycji prywatnych na terenie całego kraju w ramach projektu Polskiej Strefy Inwestycji. Ustawa ta wprowadziła nowe mechanizmy udzielania przedsiębiorcom wsparcia dla nowych inwestycji. W odróżnieniu od dotychczasowego mechanizmu wskazanego w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych preferencje związane są z nową inwestycją, tj. projektem gospodarczym o ściśle określonym w decyzji charakterze, który jest możliwy do realizacji na obszarze całego kraju, zróżnicowanym pod względem stopnia preferencji. Decyzja pozwala na uzyskanie preferencji w postaci zwolnienia podatkowego, którego granice zakreślone są przedmiotem decyzji o wsparciu.

Powyższe rozwiązanie nie odnosi się szeroko do rodzaju działalności podatnika, lecz do konkretnej inwestycji wymienionej w decyzji o wsparciu. Nie ma zatem podstaw do stosowania zwolnienia w stosunku do dochodów generowanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej nie będącej realizacją nowej inwestycji. Art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, stanowiący podstawę zwolnienia od podatku, wprost stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust 6a updop, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 6b updop, przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.

Zgodnie z przywołanymi regulacjami, jeśli przedsiębiorca prowadzi inną działalność niż tę objętą zwolnieniem (z uwzględnieniem działalności pomocniczej wobec tej działalności), to działalność prowadzoną przez przedsiębiorcę poza terenem określonym w decyzji o wsparciu należy:

  • wydzielić organizacyjnie od działalności gospodarczej określonej w tej decyzji,
  • przedsiębiorca powinien mieć możliwość jednoznacznego ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych wyłącznie z działalnością wskazaną w decyzji o wsparciu, na podstawie których będzie kalkulować dostępne zwolnienie.

Zatem, ustawodawca wymaga, żeby podatnik był w stanie wyodrębnić przychody i koszty bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną oraz koszty pośrednio z taką działalnością związane.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy, Wnioskodawca Decyzją z dnia 14 listopada 2019 r. otrzymał wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej. Otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie dotyczy działalności realizowanej wyłącznie na Terenie Realizacji Inwestycji. Dlatego też Wnioskodawca zamierza na Terenie Realizacji Inwestycji wybudować obiekt produkcyjny. Wybudowany w TRI obiekt produkcyjny będzie realizował działalność w zakresie, który został wskazany w Decyzjach. Spółka prowadząc działalność gospodarczą dysponuje również terenami poza TRI, na których posadowione są magazyny, z których korzysta Wnioskodawca. W związku z zamiarem realizacji inwestycji w TRI i rozpoczęciem produkcji objętej Decyzjami, może zaistnieć sytuacja, w której produkty wyprodukowane w TRI zostaną przetransportowane do magazynów położonych poza TRI w celu ich dalszego magazynowania oraz odsprzedaży. W związku z tym, w magazynach położonych poza TRI może dojść do sytuacji, w której będą przechowywane zarówno produkty objęte Decyzjami, jak również produkty nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich. Spółka, oprócz działalności produkcyjnej prowadzonej wyłącznie na Terenach Realizacji Inwestycji, zajmuje się także działalnością dystrybucyjną (handlową). W ramach tej działalności, Spółka nabywa od podmiotów trzecich towary handlowe, które podlegają dalszej odsprzedaży. Te towary handlowe są przechowywane m.in. w magazynach położonych poza Terenami Realizacji Inwestycji - jest to część procesu logistycznego związanego z obrotem towarami handlowymi. Po spełnieniu wymagań zawartych w Decyzjach, Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wykorzystanie magazynów położonych poza TRI w celu magazynowania produktów będących efektem procesu produkcyjnego realizowanego przez Spółkę w TRI wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich, nie wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Jak wskazano powyżej, nie wszystkie rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu stanowią przychody, z których dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Dlatego w sytuacji osiągania również innych przychodów osiąganych poza terenem określonym w decyzji o wsparciu, zgodnie z cytowanym przepisem art. 17 ust. 6a updop, działalność prowadzoną na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w tej decyzji.

Taka sytuacja ma miejsce w przedstawionym we wniosku opisie. Fakt dokonywania sprzedaży składowanych w magazynach poza TRI towarów handlowych nabytych od podmiotów trzecich, które podlegają dalszej odsprzedaży, a w związku z tym osiąganie przychodów, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania powoduje, że w takiej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 6a updop, a Spółka winna działalność związaną z magazynowaniem towarów handlowych nabytych od podmiotów trzecich, które podlegają dalszej odsprzedaży, wyodrębnić organizacyjnie.

W sytuacji Wnioskodawcy, który prowadzi działalność zwolnioną (wynikającą z Decyzji) oraz działalność opodatkowaną, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów, związanych z działalnością prowadzoną na terenie określonym w decyzji o wsparciu i działalnością poza terenem wynikającym z tej decyzji, a także ustalenie odrębnego wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej, z której dochód korzysta ze zwolnienia od opodatkowania oraz dla działalności, z której dochód podlega opodatkowaniu. Przedsiębiorca realizujący nową inwestycję ustalając podstawę opodatkowania, jest zatem obowiązany do wyodrębnienia przychodów i kosztów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz przychodów i kosztów ze źródeł, z których dochód jest z opodatkowania zwolniony.

W konsekwencji powyższego, wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na TRI oraz stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 updop, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Przytoczone powyżej regulacje (art. 17 ust. 6a-6b updop) wskazują bowiem, że przedsiębiorca realizujący nową inwestycję powinien, ustalając dochód do opodatkowania oraz dochód zwolniony od podatku, kierować się takimi przesłankami, jakby rozliczał się z niezależnym przedsiębiorcą, który prowadziłby podobną działalność w podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach ze spółką, a nie z częścią własnego przedsiębiorstwa. Regulacja ta ma bowiem zapewnić rzetelne i zgodne z zasadą ceny rynkowej przypisanie przychodów i kosztów do źródeł związanych z działalnością opodatkowaną oraz działalnością zwolnioną.

W konsekwencji powyższego, nie można przyznać słuszności stanowisku Wnioskodawcy, zgodnie z którym wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich nie oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 updop, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  • fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
  • wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT

-jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych – na poparcie stanowiska Wnioskodawcy – interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach w określonych i odmiennych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. Organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj