Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.735.2018.13.AK
z 22 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 1502/19 (data doręczenia prawomocnego orzeczenia i zwrot akt - 6 sierpnia 2020 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2018 r. (data wpływu 2 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11 grudnia 2018 r. znak 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.3.JC, 0114-KDIP4.4012.735.2018.3.AK (skutecznie doręczone dnia 19 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przedmiotu Aportu wnoszonego przez Wnioskodawcę do Sp. z o.o. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia tej transakcji z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przedmiotu Aportu wnoszonego przez Wnioskodawcę do Sp. z o.o. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia tej transakcji z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21 grudnia 2018 r., złożonym w dniu 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11 grudnia 2018 r.


Dotychczasowy przebieg postępowania


W dniu 25 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, znak: 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.5.JC, 0114-KDIP4.4012.735.2018.5.AK stwierdzając, że Wnioskodawca odpowiadając na wezwanie Organu nie uzupełnił wniosku w żądanym zakresie. Wnioskodawca nie doprecyzował istotnego elementu opisu zdarzenia przyszłego i nie wskazał, czy będzie świadczył na rzecz Spółki z o.o. jakiekolwiek usługi z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, działalności kontrolingowej, IT, administracji, księgowości, inne. Udzielając odpowiedzi na pytanie Organu Strona wskazała, że Wnioskodawca będzie świadczył (na) rzecz spółek z grupy usługi z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, IT, administracji oraz księgowości na zasadach rynkowych.


Wnioskodawca pismem z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.) wniósł zażalenie na Postanowienie z dnia 25 stycznia 2019 r. o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, znak: 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.5.JC, 0114-KDIP4.4012.735.2018.5.AK.


W odpowiedzi na powyższe zażalenie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z dnia 10 kwietnia 2019 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.7.JC/KS, 0114-KDIP4.4012.735.2018.7.AK/KOM, utrzymał w mocy Postanowienie o pozostawieniu wniosku Strony bez rozpatrzenia.


Wnioskodawca, na postanowienie Organu z dnia 10 kwietnia 2019 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.7.JC/KS, 0114-KDIP4.4012.735.2018.7.AK/KOM utrzymujące w mocy Postanowienie o pozostawieniu wniosku Strony bez rozpatrzenia, wniósł w dniu 24 maja 2019 r. skargę (data wpływu 28 maja 2019 r.).


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1502/19 uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 stycznia 2019 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.453.2018.5.JC, 0114-KDIP4.4012.735.2018.5.AK.


Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 1502/19 wraz z aktami sprawy wpłynął do tut. Organu w dniu 6 sierpnia 2020 r.


W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca należy do grupy B. (dalej: „Grupa”) prowadzącej działalność polegającą na produkcji oraz dystrybucji win i napojów alkoholowych. Wnioskodawca pełni funkcję spółki holdingowej w Grupie oraz jednocześnie prowadzi działalność w przedmiocie produkcji oraz dystrybucji napojów alkoholowych.

Wnioskodawca wniesie aportem do należącej do Grupy polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca posiada 100% udziałów (dalej: „Spółka z o.o.”) wkład niepieniężny (dalej: „Aport”). W zamian za dokonany Aport Wnioskodawca obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki z o.o. o wartości równej wartości rynkowej przedmiotu Aportu na moment jego wnoszenia.

Przeniesione na Spółkę z o.o. składniki materialne i niematerialne stanowiące Aport służyły i były wystarczające do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności dystrybucyjnej oraz będą stanowiły zespół składników służący prowadzeniu działalności dystrybucyjnej przez Spółkę z o.o.


W ramach Aportu do Spółki z o.o. zostaną wniesione następujące składniki materialne i niematerialne będące własnością Wnioskodawcy i związane z działalnością dystrybucyjną (w tym eksportem na rynki zagraniczne):

  • środki trwałe związane z działalnością dystrybucyjną, w tym: wyposażenie specjalistycznych sklepów winiarskich, wyposażenie biurowe, komputery, inwestycje w obce środki trwałe, pojazdy mechaniczne;
  • wartości niematerialne i prawne związane z działalnością dystrybucyjną, w tym prawa ochronne dotyczące znaków towarowych (z wyjątkiem znaków towarowych, których Wnioskodawca jest współwłaścicielem i decyzję o ich wniesieniu podejmie po uzyskaniu pełnej własności), licencje i prawa autorskie;
  • towary handlowe znajdujące się w magazynie dystrybucyjnym Spółki - zarówno towary zakupione od dostawców, jak i wyprodukowane przez zakład produkcyjny Wnioskodawcy (z wyjątkiem wyrobów znajdujących się w magazynie produkcyjnym Wnioskodawcy, które do czasu opuszczenia zakładu produkcyjnego pozostają własnością Wnioskodawcy);
  • opakowania, towary stanowiące materiały promocyjne, marketingowe - znajdujące się w magazynie dystrybucyjnym spółki oraz w pozostałych magazynach (z wyjątkiem materiałów znajdujących się w magazynie produkcyjnym Wnioskodawcy, które do czasu opuszczenia zakładu produkcyjnego pozostają własnością Wnioskodawcy);
  • należności związane z działalnością dystrybucyjną tj. należności od odbiorców, poza odbiorcami produktów należącymi do Grupy; w szczególności należności od odbiorców przyporządkowanych do kanałów dystrybucji sklepy spożywcze, sprzedaż detaliczna i HoReCa;
  • zobowiązania związane z działalnością dystrybucyjną, tj. zobowiązania z tytułu zakupu towarów handlowych, zobowiązania z tytułu zakupu usług takich jak np. usługi transportowe, magazynowe, marketingowe, merchandisingowe, zobowiązania z tytułu finansowania działalności dystrybucyjnej np. zaciągnięte kredyty bankowe, zobowiązania do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kwot zobowiązań z tytułu podatku VAT i podatku akcyzowego związanych z działalnością dystrybucyjną, pozostałe zobowiązania związane z działalnością dystrybucyjną;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych, zawartych w związku z działalnością dystrybucyjną w zakresie, w jakim zostanie to wynegocjowane z kontrahentami (m.in. umowy z dostawcami i nabywcami towarów i usług);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami przyporządkowanymi do jednostek organizacyjnych wchodzących w skład części dystrybucyjnej, posiadającymi odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do działalności dystrybucyjnej - w związku z planowaną transakcją aportu dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 917);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług zawartych z przedsiębiorcami świadczącymi usługi przedstawicielstwa handlowego.


Po wniesieniu Aportu przez Wnioskodawcę, dystrybucja produktów alkoholowych produkowanych przez Wnioskodawcę będzie prowadzona przez Spółkę z o.o. w oparciu o wyżej wskazany wniesiony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym znaki towarowe. Przeniesienie prawa ochronnego do znaków towarowych na Spółkę z o.o. wynika z faktu, że są one ściśle związane z działalnością dystrybucyjną, tj. sprzedażą produktów pod danymi markami.


Przedmiot Aportu jest w strukturze Wnioskodawcy wyodrębniony w ramach schematu organizacyjnego zatwierdzonego przez Zarząd Wnioskodawcy w drodze uchwały jako:

  • Punkty Sprzedaży oraz Sprzedaż Nowoczesna - sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych w kanale dystrybucji obejmującym sklepy spożywcze, obsługę kluczowych klientów oraz organizację sprzedaży (przedstawiciele handlowi);
  • Sprzedaż detaliczna - sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych w sieci specjalistycznych sklepów winiarskich prowadzonych przez Wnioskodawcę;
  • HoReCa - sprzedaż napojów alkoholowych i bezalkoholowych w kanale dystrybucji HoReCa (gastronomia), w tym organizacja sprzedaży (przedstawiciele handlowi);
  • Marketing - marketing oraz wsparcie sprzedaży (trade marketing) w ww. kanałach dystrybucji;
  • Zakup Towaru;
  • Obsługa Klienta i Łańcuch dostaw - magazynowanie, konfekcjonowanie i organizacja transportu.


Pozostałe jednostki organizacyjne w strukturze Wnioskodawcy po wniesieniu Aportu do Spółki z o.o. nie będą pełnić w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa zadań w zakresie działalności dystrybucyjnej (w tym eksportu) produktów.


Należności i zobowiązania Wnioskodawcy, które zostaną wniesione do Spółki z o.o. stanowią należności i zobowiązania przypisane według prowadzonych ksiąg rachunkowych od odbiorców przyporządkowanych do kanałów dystrybucji sklepy spożywcze, sprzedaż detaliczna i HoReCa.


Przeniesione na Spółkę z o.o. składniki materialne i niematerialne stanowiące Aport służyły i były wystarczające do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności dystrybucyjnej oraz będą stanowiły zespół składników służący prowadzeniu działalności dystrybucyjnej przez Spółkę z o.o.


W celu niezakłóconego kontynuowania działalności dystrybucyjnej w oparciu o wniesiony Aport, przed wniesieniem Aportu Spółka z o.o. dodatkowo:

  • uzyska zezwolenia związane z obrotem alkoholem - zezwolenia nie mogą wchodzić w skład Aportu, ponieważ są wydawane konkretnemu podmiotowi w drodze decyzji administracyjnej, przez co przeniesienie tych uprawnień na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej nie jest możliwe. Spółka z o.o. jako odrębny podmiot będzie zobowiązana do samodzielnego uzyskania przedmiotowych zezwoleń;
  • zawrze z Wnioskodawcą umowy podnajmu lokali, w których prowadzona jest działalność dystrybucyjna - proces przenoszenia kilkudziesięciu umów najmu jest skomplikowany, czasochłonny i generuje istotnie wyższe koszty niż koszty podnajmu. Po wygaśnięciu dotychczasowych umów najmu oraz w razie prowadzenia dystrybucji w nowych lokalizacjach, Spółka z o.o. będzie samodzielnie zawierać nowe umowy najmu lokali;
  • zawrze z podmiotem trzecim (powiązanym lub niepowiązanym) umowy na korzystanie z tzw. usług pomocniczych - Wnioskodawca nie przeniesie w ramach Aportu części działalności w zakresie świadczenia usług z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, działalności kontrolingowej, IT, administracji oraz księgowości na rzecz Spółki z o.o., ponieważ nie jest ona ściśle związana z działalnością dystrybucyjną i jest ona jednocześnie niezbędna do prowadzenia przez Wnioskodawcę swojej pozostałej działalności.


W uzupełnieniu z dnia 21 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) Spółka doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:


Głównymi celami wniesienia Aportu do Spółki z o.o., na skutek czego dojdzie do rozdzielenia funkcji produkcyjnej i holdingowej od funkcji dystrybucyjnej są:

  • zmniejszenie ryzyk biznesowych i prawnych w ramach grupy - z uwagi na fakt, że „część” dystrybucyjna co do zasady współpracuje z szeregiem różnych podmiotów składających zamówienia, co może powodować podwyższone ryzyko na gruncie współpracy z tak wieloma podmiotami,
  • oddzielenie ryzyka związanego ze sprzedażą napojów alkoholowych od działalności holdingowej z uwagi na ściśle regulowany charakter działalności polegającej na dystrybucji i sprzedaży napojów alkoholowych wiążący się z ryzykiem kar administracyjnych oraz utraty licencji,
  • zwiększenie przejrzystości organizacyjnej, ułatwienie prowadzenia analiz finansowych poszczególnych gałęzi prowadzonej działalności, jak również przyspieszenie procesów decyzyjnych;
  • przyspieszenie rozwoju grupy m.in. poprzez umożliwienie bardziej efektywnej alokacji zasobów w ramach grupy.


Powyższe elementy świadczą o uzasadnieniu biznesowym transakcji. Jednocześnie Wnioskodawca potwierdza, że głównym lub jednym z głównych celów wniesienia Aportu nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.


Umowy podnajmu będą zawarte na okres trwania umów najmu zawartych przez Wnioskodawcę, tj. do czasu wygaśnięcia tych umów. Umowy najmu były zawierane przez Wnioskodawcę w różnym okresie i na różnych warunkach - okres trwania poszczególnych umów wynosi od 8 miesięcy do 7 lat, przy czym większość umów zawarta jest na okres od 1 roku do 4 lat.

Z uwagi na to, że w ramach Aportu dojdzie do przeniesienia wyłącznie składników związanych bezpośrednio z działalnością dystrybucyjną, Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz spółek z grupy usługi z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, IT, administracji oraz księgowości na zasadach rynkowych.


W ramach Aportu na rzecz Spółki z o.o. nie zostanie przez Wnioskodawcę przeniesiona żadna część działalności w zakresie świadczenia usług z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, IT, administracji oraz księgowości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane wniesienie przez Wnioskodawcę do Spółki z o.o. Aportu w zamian za objęcie udziałów podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy zgodnie z art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U.2017 poz. 1221, dalej: „ustawa o VAT”)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Opisane wniesienie przez Wnioskodawcę do Spółki z o.o. Aportu w zamian za objęcie udziałów podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Wnioskodawcy zgodnie z art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 w związku z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się wartości wkładu określonej w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku określonej w dokumencie o podobnym charakterze, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zgodnie zaś z treścią art. 4 ust. 4a ustawy o CIT zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Zatem zarówno wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jak również podatku dochodowego od osób prawnych uzależnione jest od oceny, czy opisany zespół składników materialnych i niematerialnych mający być przedmiotem wkładu do Spółki z o.o. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Aby uznać, czy opisany zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy stwierdzić, że zespół ten jest wyodrębniony u Wnioskodawcy pod względem (Zob. wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2018 r., sygn. akt I FSK 1127/17 i wyrok NSA z dnia 22 marca 2018 r., sygn. akt II FSK 808/16):

  1. organizacyjnym,
  2. finansowym,
  3. funkcjonalnym.


W ocenie Skarżącej, Aport stanowi bowiem wyodrębnione organizacyjnie i finansowo zespoły składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, które może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji produktów Wnioskodawcy. W konsekwencji, wniesienie do Spółki z o.o. Aportu obejmującego elementy obejmujące dział dystrybucji nie stanowi przychodu oraz podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.


  1. Wyodrębnienie organizacyjne w strukturze Wnioskodawcy


Zarówno przepisy ustawy o VAT ani przepisy ustawy o CIT nie wskazują jak należy rozumieć pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego”, jednak przyjmuje się, że wyodrębnienie organizacyjne istnieje w sytuacji, gdy:

  • zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej zbywcy np. jako dział, wydział, oddział itp. (Zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lipca 2014 r., sygn. IPPP2/443-529/14-2/MT/MM), lub
  • wyodrębnienie organizacyjne zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze przedsiębiorstwa zbywcy ma sformalizowany charakter poprzez odpowiednie uregulowania statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (Zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lipca 2014 r., sygn. IBPP4/443-171/14/LG).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, składniki mające stanowić przedmiot wkładu do Spółki z o.o. stanowią wyodrębnioną jednostkę składającą się z danych działów w ramach schematu organizacyjnego zatwierdzonego przez Zarząd Wnioskodawcy w drodze uchwały wewnętrznej, które zajmują się dystrybucją produktów (w tym eksportem).


Zatem opisany zespół składników jest wyodrębniony pod względem organizacyjnym w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.


  1. Wyodrębnienie finansowe w strukturze Wnioskodawcy


Przepisy nie wskazują także, w jaki sposób należy rozumieć przesłankę „wyodrębnienia finansowego”, jednak przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe ma miejsce w sytuacji, gdy określone transakcje finansowe oraz wszelkie należności czy zobowiązania możliwe są do przyporządkowania zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tak może być w przypadku oddziału, gdzie składniki majątkowe i niemajątkowe wyodrębnione w strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy (spółki prawa handlowego) wraz z przypisanymi do niego pracownikami, należnościami, zobowiązaniami, aktywami, środkami trwałymi, zapasami, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa zdolną do bycia samodzielną strukturą umożliwiającą prowadzenie dotychczasowej działalności (Zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 maja 2016 r., sygn. ILPP3/4512-1-60/16-4/JO).

Wskazuje się również, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej część przedsiębiorstwa (Zob. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 lipca 2014 r., sygn. IPPP2/443-529/14-2/MT/MM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.547.2016.2.MD) Wyodrębnienie finansowe nie oznacza również konieczności prowadzenia odrębnej księgowości czy też konieczności sporządzenia odrębnego bilansu dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Zob. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2017 r. sygn. 2461-IBPP3.4512.547.2016.2.MD).

W związku z tym, wyodrębnienie finansowe części majątku występuje w przypadku istnienia możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej jednostki, co znajduje odzwierciedlenie w odrębnej ewidencji przychodów i kosztów związanych z realizacją zadań jednostek organizacyjnych zajmujących się dystrybucją stanowiących przedmiot Aportu. Informacje finansowe dotyczące ich działalności były odrębnie ewidencjonowane celem dokonywania kompleksowej oceny ich sytuacji finansowej oraz możliwości planowania ich wydatkowania w przyszłości. W ten sposób, możliwe jest przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów do działalności dystrybucyjnej w oparciu o prowadzoną ewidencję.


Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem wkładu będą również wszystkie należności i zobowiązania wyodrębnione i przypisane do działalności dystrybucyjnej w oparciu o prowadzoną ewidencję.


Zatem opisany zespół składników jest wyodrębniony pod względem finansowym w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.


  1. Wyodrębnienie funkcjonalne w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy

Wyodrębnienie funkcjonalne jest w świetle przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i art. 4a pkt 4 ustawy o CIT rozumiane w ten sposób, że dany zespół składników służy realizacji określonych zadań gospodarczych, a zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem taki zespół powinien pozwalać na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której służy (Zob. wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 1001/11).

Organy interpretacyjne wskazują przykładowo, że „aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”(Zob. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 sierpnia 2014 r., IBPP1/443-492/14/LSz).

Do składników materialnych będących przedmiotem Aportu wchodzą w szczególności: środki trwałe stanowiące wyposażenie specjalistycznych sklepów winiarskich, towary handlowe, opakowania na magazynie, towary stanowiące materiały promocyjne. Z kolei do składników niematerialnych wchodzących w zakres Aportu można zaliczyć m.in. określone kanały dystrybucji produktów, sieć kontaktów z przedstawicielami dystrybucyjnymi, trade marketing, znaki towarowe Wnioskodawcy. Wkład obejmuje zarówno szereg składników materialnych, jak i składników niematerialnych umożliwiających łącznie prowadzenie działalności polegającej na dystrybucji produktów.

Dział dystrybucyjny przed wniesieniem Aportu do Spółki z o.o. jest odpowiedzialny za ściśle określone obszary działalności Grupy. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, zespół składników będący przedmiotem Aportu może samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze z wykorzystaniem wyłącznie wymienionych we wniosku składników majątkowych materialnych i niematerialnych bez uzupełnienia o dodatkowe składniki majątkowe. Dział dystrybucji został bowiem wyposażony przez Wnioskodawcę w zespół składników majątkowych i niemajątkowych umożliwiających im realizację określonych zadań.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem Aportu nie będą wyłącznie te elementy, które ze względów prawnych i organizacyjnych mogą zostać przeniesione w ramach Aportu na Spółkę z o.o. Niemniej jednak nie uniemożliwiają one prowadzenia działalności dystrybucyjnej przez Spółkę z o.o.

Wyodrębnienie funkcjonalne potwierdza również fakt, że część działalności Wnioskodawcy związana z usługami pomocniczymi nie będzie przedmiotem Aportu. W skład Aportu wchodzić będzie bowiem wyłącznie część majątku Wnioskodawcy przeznaczona do prowadzenia działalności dystrybucyjnej, a usługi pomocnicze będą nabywane od podmiotów trzecich.


Podsumowanie


W świetle powyższego Aport stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w strukturze Wnioskodawcy zespół składników zarówno materialnych, jak i niematerialnych, a także zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań, który jednocześnie mógłby samodzielnie prowadzić określone działalności gospodarcze, w związku z czym stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4 ust. 4a ustawy o CIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji, wartość Aportu nie stanowi przychodu Spółki z o.o. zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25b ustawy o CIT w związku z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT oraz jednocześnie wniesienie Aportu jest wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


W wyniku ponownej analizy przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w związku z art. 153 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiącym, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 1502/19 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przepisów prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania Postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019. sygn. akt III SA/Wa 1502/19.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W świetle art. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zapisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.


Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby przedmiot transakcji stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.


O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.


Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C 497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, że Wnioskodawca należy do grupy B. (prowadzącej działalność polegającą na produkcji oraz dystrybucji win i napojów alkoholowych). Wnioskodawca pełni funkcję spółki holdingowej w Grupie oraz jednocześnie prowadzi działalność w przedmiocie produkcji oraz dystrybucji napojów alkoholowych.

Wnioskodawca wniesie aportem do należącej do Grupy polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca posiada 100% udziałów (Spółka z o.o.) wkład niepieniężny (Aport). W zamian za dokonany Aport Wnioskodawca obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki z o.o. o wartości równej wartości rynkowej przedmiotu Aportu na moment jego wnoszenia.

W ramach Aportu do Spółki z o.o. zostaną wniesione następujące składniki materialne i niematerialne będące własnością Wnioskodawcy i związane z działalnością dystrybucyjną (w tym eksportem na rynki zagraniczne):

  • środki trwałe związane z działalnością dystrybucyjną, w tym: wyposażenie specjalistycznych sklepów winiarskich, wyposażenie biurowe, komputery, inwestycje w obce środki trwałe, pojazdy mechaniczne;
  • wartości niematerialne i prawne związane z działalnością dystrybucyjną, w tym prawa ochronne dotyczące znaków towarowych (z wyjątkiem znaków towarowych, których Wnioskodawca jest współwłaścicielem i decyzję o ich wniesieniu podejmie po uzyskaniu pełnej własności), licencje i prawa autorskie;
  • towary handlowe znajdujące się w magazynie dystrybucyjnym Spółki - zarówno towary zakupione od dostawców, jak i wyprodukowane przez zakład produkcyjny Wnioskodawcy (z wyjątkiem wyrobów znajdujących się w magazynie produkcyjnym Wnioskodawcy, które do czasu opuszczenia zakładu produkcyjnego pozostają własnością Wnioskodawcy);
  • opakowania, towary stanowiące materiały promocyjne, marketingowe - znajdujące się w magazynie dystrybucyjnym spółki oraz w pozostałych magazynach (z wyjątkiem materiałów znajdujących się w magazynie produkcyjnym Wnioskodawcy, które do czasu opuszczenia zakładu produkcyjnego pozostają własnością Wnioskodawcy);
  • należności związane z działalnością dystrybucyjną tj. należności od odbiorców, poza odbiorcami produktów należącymi do Grupy; w szczególności należności od odbiorców przyporządkowanych do kanałów dystrybucji sklepy spożywcze, sprzedaż detaliczna i HoReCa
  • zobowiązania związane z działalnością dystrybucyjną, tj. zobowiązania z tytułu zakupu towarów handlowych, zobowiązania z tytułu zakupu usług takich jak np. usługi transportowe, magazynowe, marketingowe, merchandisingowe, zobowiązania z tytułu finansowania działalności dystrybucyjnej np. zaciągnięte kredyty bankowe, zobowiązania do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy kwot zobowiązań z tytułu podatku VAT i podatku akcyzowego związanych z działalnością dystrybucyjną, pozostałe zobowiązania związane z działalnością dystrybucyjną;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych, zawartych w związku z działalnością dystrybucyjną w zakresie, w jakim zostanie to wynegocjowane z kontrahentami (m.in. umowy z dostawcami i nabywcami towarów i usług);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami przyporządkowanymi do jednostek organizacyjnych wchodzących w skład części dystrybucyjnej, posiadającymi odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do działalności dystrybucyjnej - w związku z planowaną transakcją aportu dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 917);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług zawartych z przedsiębiorcami świadczącymi usługi przedstawicielstwa handlowego.


Po wniesieniu Aportu przez Wnioskodawcę, dystrybucja produktów alkoholowych produkowanych przez Wnioskodawcę będzie prowadzona przez Spółkę z o.o. w oparciu o wyżej wskazany wniesiony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym znaki towarowe. Przeniesienie prawa ochronnego do znaków towarowych na Spółkę z o.o. wynika z faktu, że są one ściśle związane z działalnością dystrybucyjną, tj. sprzedażą produktów pod danymi markami.


Przedmiot Aportu jest w strukturze Wnioskodawcy wyodrębniony w ramach schematu organizacyjnego zatwierdzonego przez Zarząd Wnioskodawcy w drodze uchwały.


Pozostałe jednostki organizacyjne w strukturze Wnioskodawcy po wniesieniu Aportu do Spółki z o.o. nie będą pełnić w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa zadań w zakresie działalności dystrybucyjnej (w tym eksportu) produktów.


Należności i zobowiązania Wnioskodawcy, które zostaną wniesione do Spółki z o.o. stanowią należności i zobowiązania przypisane według prowadzonych ksiąg rachunkowych od odbiorców przyporządkowanych do kanałów dystrybucji sklepy spożywcze, sprzedaż detaliczna i HoReCa.


Przeniesione na Spółkę z o.o. składniki materialne i niematerialne stanowiące Aport służyły i były wystarczające do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności dystrybucyjnej oraz będą stanowiły zespół składników służący prowadzeniu działalności dystrybucyjnej przez Spółkę z o.o.


W celu niezakłóconego kontynuowania działalności dystrybucyjnej w oparciu o wniesiony Aport, przed wniesieniem Aportu Spółka z o.o. dodatkowo:

  • uzyska zezwolenia związane z obrotem alkoholem;
  • zawrze z Wnioskodawcą umowy podnajmu lokali, w których prowadzona jest działalność dystrybucyjna - umowy podnajmu będą zawarte na okres trwania umów najmu zawartych przez Wnioskodawcę, tj. do czasu wygaśnięcia tych umów;
  • zawrze z podmiotem trzecim (powiązanym lub niepowiązanym) umowy na korzystanie z tzw. usług pomocniczych - Wnioskodawca nie przeniesie w ramach Aportu części działalności w zakresie świadczenia usług z zakresu rachunkowości, doradztwa biznesowego i prawnego, działalności kontrolingowej, IT, administracji oraz księgowości na rzecz Spółki z o.o., ponieważ nie jest ona ściśle związana z działalnością dystrybucyjną i jest ona jednocześnie niezbędna do prowadzenia przez Wnioskodawcę swojej pozostałej działalności.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy zespół składników majątkowych, który Wnioskodawca planuje wnieść w drodze wkładu niepieniężnego do Sp. z o.o., stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy przeniesienie na rzecz Sp. z o.o. ww. zespołu składników majątkowych i niemajątkowych będzie wyłączone spod opodatkowania tym podatkiem zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W analizowanej sprawie o wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy to, że Przedmiot Aportu, tj. zespół składników służący wykonywaniu działalności dystrybucyjnej został wyodrębniony w strukturze Wnioskodawcy w ramach schematu organizacyjnego zatwierdzonego przez Zarząd Wnioskodawcy w drodze uchwały. Jednostkami organizacyjnymi związanymi z przenoszoną częścią są: Punkty Sprzedaży oraz Sprzedaż Nowoczesna, Sprzedaż detaliczna, HoReCa, Marketing oraz Obsługa Klienta i Łańcuch dostaw.

Dodatkowo, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, w związku z planowanym Aportem, dojdzie do przejścia zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu Pracy, co oznacza, że w ramach Aportu dojdzie do wniesienia praw i obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych z pracownikami przyporządkowanymi do jednostek organizacyjnych wchodzących w skład części dystrybucyjnej. Do jednostek organizacyjnych wchodzących w skład przenoszonej części związanej z działalnością dystrybucyjną przypisane są także umowy o świadczenie usług zawarte z przedsiębiorcami świadczącymi usługi przedstawicielstwa handlowego.

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego składniki związane z działalnością dystrybucyjną stanowiące przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki z o.o. są również wyodrębnione finansowo. Jak wynika z okoliczności wskazanych we wniosku, możliwość wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej znajduje odzwierciedlenie w odrębnej ewidencji przychodów i kosztów związanych z realizacją zadań jednostek organizacyjnych stanowiących przedmiot Aportu, zajmujących się dystrybucją. Informacje finansowe dotyczące ich działalności były odrębnie ewidencjonowane celem dokonywania kompleksowej oceny ich sytuacji finansowej oraz możliwości planowania ich wydatkowania w przyszłości. Dlatego też możliwe jest przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów do działalności dystrybucyjnej w oparciu o prowadzoną ewidencję. Ponadto należności i zobowiązania Strony, które zostaną wniesione do Spółki z o.o. stanowią należności i zobowiązania przypisane według prowadzonych ksiąg rachunkowych od odbiorców przyporządkowanych do kanałów dystrybucji: sklepy spożywcze, sprzedaż detaliczna i HoReCa.

Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczyć będzie, że przeniesione na Spółkę z o.o. składniki materialne i niematerialne stanowiące Aport służyły i były wystarczające do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności dystrybucyjnej oraz będą stanowiły zespół składników służący prowadzeniu działalności dystrybucyjnej przez Spółkę z o.o. Po wniesieniu Aportu przez Wnioskodawcę, dystrybucja produktów alkoholowych produkowanych przez Wnioskodawcę będzie prowadzona przez Spółkę z o.o. w oparciu o wniesiony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym znaki towarowe. W ramach przeniesienia wkładu niepieniężnego nastąpi również przejście zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, a więc dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych z pracownikami przyporządkowanymi do jednostek organizacyjnych wchodzących w skład części dystrybucyjnej, posiadającymi odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do działalności dystrybucyjnej.

Jak wynika z okoliczności wskazanych przez Stronę przedmiotem Aportu będą składniki materialne takie jak: środki trwałe związane z działalnością dystrybucyjną, towary handlowe, opakowania, towary stanowiące materiały promocyjne, marketingowe oraz niematerialne. Składniki te, jak wskazał Wnioskodawca, umożliwiają łącznie prowadzenie działalności polegającej na dystrybucji produktów.

Ponadto, należy wskazać, że pomimo tego, że na Sp. z o.o. nie zostaną przeniesione umowy najmu lokali – w tym zakresie Wnioskodawca pozostanie najemcą i zawrze ze Sp. z o.o. umowy podnajmu oraz w ramach restrukturyzacji nie dojdzie do przeniesienia na Dystrybutora zezwoleń związanych z obrotem alkoholem, nie wpływa na funkcjonalne związki pomiędzy pozostałymi składnikami, które pozwalają na prowadzenie dotychczasowej działalności.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że opisany przez Wnioskodawcę majątek, posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie stanowił funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

W konsekwencji, opisany przez Wnioskodawcę zespół składników majątkowych spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należy, że planowana czynność wniesienia Aportem ww. składników majątku Wnioskodawcy do Sp. z o.o. będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionym we wniosku należy uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania pierwotnego rozstrzygnięcia (tj. Postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia wydanego w dniu 25 stycznia 2019 r.).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj