Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.694.2020.1.ASZ
z 28 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) oraz pismem z 21 października 2020 r. (data wpływu 21 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) oraz pismem z 21 października 2020 r. (data wpływu 21 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 21 października 2020 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dnia 16 stycznia 2019 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację pn. „…”. W związku z ubieganiem się Gminy o refundację poniesionych kosztów w ramach ww. operacji Gmina wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizację tego projektu.

Gmina pozyskała dotację w ramach umowy zawartej z Zarządem Województwa, umowa o przyznaniu pomocy Nr xxx z dnia 24 lipca 2019 r. Zgodnie z umową oraz aneksem nr 1 z dnia 12 marca 2020 r. kwota dotacji wynosi 621.757 zł, co stanowi 63,63% kosztów kwalifikowanych operacji w wysokości 977.145,21 zł. Kosztorys inwestorski wskazywał koszt całkowity przekraczający milion złotych, a ostateczna kwota na inwestycję została przyjęta zgodnie z przetargiem i ofertą wybranego wykonawcy.

W ramach operacji wykonane zostało zagospodarowanie terenu części Ogródka J. w miejscowości R. na działkach nr ewid. xx, xx. Projekt poprawił jakości życia mieszkańców poprzez poprawę warunków rekreacji i zabawy dla mieszkańców R. i z sąsiednich miejscowości z Gminy oraz miejscowości sąsiadujących. Przed budową i na zakończenie Gmina uzyskała wszelkie wymagane przepisami decyzje.

Teren jest ogólnodostępny, ogrodzony, zamykany na noc. Główna ścieżka wykonana z kostki betonowej posiada owalne placyki. Dodatkowo przez teren przebiegają ścieżki o nawierzchni mineralnej. Na terenie parkowym znajdują się dwa mostki krajobrazowe. Obiekt wyposażony jest w ławki, kosze na śmieci. Główna ścieżka posiada oświetlenie. W części północno-wschodniej znajduje się stary plac zabaw na nawierzchni żwirowej. Zlokalizowane są tutaj stare urządzenia zabawowe. W północno-wschodniej części opracowania znajduje się mini plaża. W północno-zachodniej części terenu znajdują się nowe urządzenia siłowni plenerowej na nawierzchni z kostki betonowej. Na terenie znajdują się drzewa. Są to młode nasadzenia i drzewa kilkunastoletnie, nie ma egzemplarzy starych. Ze względu na niewielką ilość drzew nie budują one kompozycji parkowej. Obszar ogródka J. posiada rozległe nasadzenia krzewów ozdobnych, nisko strzyżonych. Są one rozmieszczone wzdłuż ogrodzenia terenu. Pozostały teren stanowią rozległe trawniki rekreacyjne. Pod urządzeniami zabawowymi jest nawierzchnia kolorowa, poliuretanowa, wodoprzepuszczalna. Deski przeznaczone do montażu na taras na zewnątrz, wykonane z mieszanki drewna. Przy strefach zabawowych dla dzieci są pola żwirowe ozdobne z montowanymi kolorowymi kulami. W północnej części ogródka J. wydzielone są cztery strefy zabawowe dla dzieci o odmiennym charakterze: strefa morska wyposażona m.in. w statek z wieżą, skałki wspinaczkowe, strefa archeologiczna wyposażona m.in. w urządzenia zabawowe o formie dinozaurów, strefa ogólna ruchowa dla dzieci starszych z urządzeniami typu huśtawki, karuzele, balansady, strefa dla dzieci najmłodszych z domkami zabawowymi, bujakami.

W ramach operacji nie powstały żadne elementy infrastruktury czy wyposażenia które byłyby dostępne odpłatnie. Operacja polegała bowiem na utworzeniu typowego miejsca otwartego rekreacji mieszkańców. Jest to teren ogólnodostępny, publiczny, nie ma tu żadnej działalności komercyjnej. Jest to po prostu duży plac zabaw dla dzieci i młodzieży, z którego mieszkańcy korzystają zgodnie z regulaminem typowym dla placów zabaw i gminnej siłowni plenerowej.

Wyłoniony w postępowaniu w trybie PZP w nieograniczonym przetargu wykonawca, wykonał plac zabaw za 977.145,21 zł Dofinansowanie w tym poddziałaniu PROW wynosi 63,63% kosztów kwalifikowanych. Gmina uznała, że cały koszt budowy placu zabaw i jego wyposażenia to koszt kwalifikowany, w związku z tym wnioskowano o 63,63% dofinansowania z kwoty całości czyli o 621.757 zł. W kosztach całościowych VAT wyniósł 182.718,20 zł.

Wykonawca placu to A.Ś. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą AS B. A. Ś. z siedzibą w W. przy ul. C. 2 lok. 41, NIP xxxx. Z tytułu realizacji prac firma wystawiła faktury, a Gmina je zapłaciła:

  1. Faktura nr xxx z dnia 26 marca 2020 wystawiona przez AS B. A. Ś. dotyczy zagospodarowania części ogródka J. w R. zgodnie z umową nr xxx, zapłacona w dniu 14 marca 2020, kwota ogółem 123.765,24, w tym VAT 23.143,09;
  2. Faktura nr xxx z dnia 29 kwietnia 2020 wystawiona przez AS B. A. Ś. dotyczy zagospodarowania części ogródka J. w R. zgodnie z umową nr xxx, zapłacona w dniu 20 maja 2020, kwota ogółem 272.408,10, w tym VAT 50.938,10;
  3. Faktura nr xxx z dnia 27 maja 2020 wystawiona przez AS B. A. Ś. dotyczy zagospodarowania części ogródka J. w R. zgodnie z umową nr xxx, zapłacona w dniu 12 czerwca 2020, kwota ogółem 227.843,54, w tym VAT 42.604,89;
  4. Faktura nr xxx z dnia 30 czerwca 2020 wystawiona przez AS B.A. Ś. dotyczy zagospodarowania części ogródka J. w R. zgodnie z umową nr xxx, zapłacona w dniu 21 lipca 2020, kwota ogółem 154.765,89, w tym VAT 28.939,96;
  5. Faktura nr xxx z dnia 11 sierpnia 2020 wystawiona przez AS B. A. Ś. dotyczy zagospodarowania części ogródka J. w R. zgodnie z umową nr xxx, zapłacona w dniu 20 sierpnia 2020, kwota ogółem 198.362,43, w tym VAT 37.092,16 i faktura korygująca nr xxx z dnia 13 sierpnia 2020 na kwotę brutto 1 grosz.

Zgodnie z § 17 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia MRiRW z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (tj. Dz. U. z 2017 r poz. 772 z późn. zm.) pomoc przyznawana w zakresie kosztów obejmujących koszt podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013. tzn. jest kosztem kwalifikowanym, z wyjątkiem podatku, który może odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego. Ponadto, gdy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji powinien wystąpić o indywidualną interpretację prawa podatkowego do organu upoważnionego – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 poz. 613, z póżn.zm) w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Gmina wskazywać będzie koszt podatku VAT jako koszt kwalifikowany.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizując projekt, Gmina wykonuje swoje zadania własne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (skorygowane pismem z 21 października 2020 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (skorygowane pismem z 21 października 2020 r.):

Gmina jako podmiot nie będący podatnikiem VAT w zakresie w jakim realizuje zadania, które zostały nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, i dla realizacji których została powołana wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Dotyczą one wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone w ustawie na rzecz innych podmiotów. Do podstawowych, własnych zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491 i z 2018 r. poz. 62, 86 i 650) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy obejmuje bowiem również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem. Gmina wykonuje zadania w ramach władztwa publicznego, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia ani zwrotu podatku w pełnej wysokości w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Gmina jest co prawda czynnym podatkiem VAT, jednak jedynie w zakresie pojedynczych czynności jak np. budowa kanalizacji dla mieszkańców.

Zadania publiczne, które Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność dotyczą wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, które są zastrzeżone w ustawie na rzecz innych podmiotów. Do podstawowych, własnych zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Koszty poniesione w ramach przedmiotowej operacji dotyczą budowy i wyposażenia ogólnodostępnego i niekomercyjnego placu zabaw. Zakres kosztów uwzględnia status Wnioskodawcy. Wszystkie roboty i zakupy, w ramach których Gmina opłaciła VAT nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W tej sytuacji podatek nie może zostać odliczony przez Gminę.

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację pn. „…”. W ramach operacji nie powstały żadne elementy infrastruktury czy wyposażenia które byłyby dostępne odpłatnie. Operacja polegała bowiem na utworzeniu miejsca otwartego rekreacji mieszkańców. Jest to teren ogólnodostępny, publiczny, nie ma tu żadnej działalności komercyjnej. Jest to duży plac zabaw dla dzieci i młodzieży, z którego mieszkańcy korzystają zgodnie z regulaminem typowym dla placów zabaw i gminnej siłowni plenerowej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto z treści podanej przez Wnioskodawcę wynika, że koszty poniesione w ramach przedmiotowej operacji dotyczą budowy i wyposażenia ogólnodostępnego i niekomercyjnego placu zabaw, a celem realizacji projektu było zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zatem Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a w związku z tym w niniejszych okolicznościach nie zostały spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ w niniejszej sprawie nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a Wnioskodawca realizuje projekt w ramach zadań własnych Gminy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj