Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.549.2020.6.SJ
z 28 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) oraz z dnia 22 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od gier.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 2 września 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.549.2020.2.SJ (doręczonym dnia 17 września 2020 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 22 września 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest On organizatorem akcji crowdfundingowej na portalu internetowym. Osoby chcące wziąć udział w zbiórce (dalej jako: „Fundatorzy”) dokonują rejestracji na portalu internetowym, co skutkuje aktywacją konta oraz zawarciem umowy o świadczenie usług, na zasadach określonych w regulaminie opracowanym przez Spółkę (dalej jako: „Regulamin”). Spółka świadczy na rzecz Fundatorów usługi, które polegają na możliwości korzystania z konta założonego na portalu X, jak również usługi pośrednictwa finansowego poprzez umożliwienie przekazywania świadczeń pieniężnych w ramach kampanii crowdfundingowej.

Za pośrednictwem konta założonego na portalu internetowym, Fundator może przekazać środki finansowe poprzez zakup kuponu konkursowego (dalej jako: „Cegiełka”). W ramach serwisu możliwa jest również opcja zakupu cegiełki bez aktywacji konta i rejestracji – poprzez podanie adresu email i dokonanie płatności online.

W ramach akcji crowdfundingowej Spółka jest również organizatorem konkursu przeprowadzanego wśród Fundatorów, w którym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe laureat konkursu wygrywa nagrodę rzeczową w postaci samochodu, akcesoriów samochodowych, elektroniki, gadżetów elektronicznych, skutera, motocykla lub nagrodę pieniężną, według wyboru laureata. Jako organizator konkursu Spółka jest odpowiedzialna za wyłonienie zwycięzcy konkursu (dalej jako: „Beneficjent”) i przygotowanie oraz zaprezentowanie relacji z wręczenia nagrody na portalu X.

Pula finansowa zebrana w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów, jest wykorzystywana na zakup nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. Założeniem Spółki jest również zawieranie umów barterowych ze sponsorami, w wyniku których nagrody rzeczowe będą otrzymywane w zamian za świadczenie wzajemne ze strony Spółki polegające na reklamie sponsorów w związku z prowadzoną akcją crowdfundingową.

W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Spółkę. Wszelkie środki zebrane ponad pulę finansową przeznaczoną na nagrodę rzeczową/pieniężną dla Beneficjenta, wskazaną na portalu internetowym są bezzwrotnym wynagrodzeniem Spółki za świadczenie usług na platformie crowdfundingowej. Ponadto, część środków finansowych otrzymanych w ramach akcji crowdfundingowej będzie przeznaczana na cele charytatywne.

Przed zakupem Cegiełki, Fundatorzy mają dostęp do zadania konkursowego, którego rozwiązanie polega na wskazaniu na zdjęciu przedstawiającym sytuację dynamiczną, brakującego przedmiotu. Zdjęcie będzie ukazywało dwóch piłkarzy, będących w ruchu, którzy chcą jednocześnie uderzyć lecącą piłkę. Na obrazie brakującym elementem będzie piłka. Fundatorzy na podstawie wiedzy matematyczno-fizycznej, umiejętności określenia kątów nachylenia i padania światła będą musieli wskazać dokładne położenie brakującej piłki. Uczestnicy będą dokonywali swoich odpowiedzi na podstawie wiedzy z zakresu geometrii, trygonometrii i optyki. Następnie po rozwiązaniu zadania Fundator będzie mógł wziąć udział w konkursie poprzez zakup Cegiełki. Wówczas po rozwiązaniu zadania, a następnie zakupie Cegiełki Fundator stanie się uczestnikiem konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, wyłonienie Beneficjenta konkursu nastąpi na podstawie kryterium wiedzy oraz spostrzegawczości. Nierozwiązanie zadania, jak również niedokonanie zakupu Cegiełki do dnia zamknięcia konkursu wiąże się z tym, że Fundator nie będzie mógł zostać potencjalnym Beneficjentem akcji crowdfundingowej.

W piśmie z dnia 22 września 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał, że organizowany przez Wnioskodawcę konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród. Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu, do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu jako organizator konkursu. Stosunek między Wnioskodawcą a Fundatorami jest zbliżony do powiernictwa, gdyż w momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę na z góry określony cel. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu i na rzecz Fundatorów, którzy wezmą udział w akcji crowdfundingowej. Potwierdzenie odbioru nagród rzeczowych będzie udokumentowane protokołem przekazania nagrody rzeczowej, natomiast odbiór nagrody pieniężnej będzie udokumentowany potwierdzeniem przelewu. Środki pieniężne będą przekazane zwycięzcy na wskazany przez niego rachunek bankowy. Przyznane zwycięzcom nagrody pieniężne będą pochodziły z puli finansowej zebranej przez Wnioskodawcę w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów. W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę. Zatem nagroda pieniężna będzie ufundowana ze środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawcy powierniczo przez Fundatorów. Beneficjentem nagród w ramach konkursu, o którym mowa we wniosku będą wyłącznie osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy konkurs organizowany przez Wnioskodawcę w ramach akcji crowdfundingowej wypełnia znamiona loterii fantowej, a w związku z tym czy stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od gier na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach hazardowych?
  2. Czy nagroda rzeczowa/finansowa przekazana Beneficjentowi przez Spółkę w ramach konkursu, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagroda rzeczowa/finansowa przekazana Beneficjentowi przez Spółkę w ramach konkursu opisanego w zdarzeniu przyszłym jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT).

Zgodnie z treścią przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o PIT, zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania, zatem nie pobiera się go od dochodu. Ponadto, przychodów z wygranej lub nagrody zgodnie z pkt 2 niniejszego przepisu nie łączy się z dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej. Przychody (dochody) wymienione w niniejszym artykule i poddane opodatkowaniu zryczałtowanemu nie podlegają kumulacji z dochodami innego rodzaju, które opodatkowane są według skali podatkowej. Konsekwencją faktu, że określone przychody (dochody) nie podlegają łączeniu z dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej, jest to, że nie należy wykazywać ich w rocznym zeznaniu podatkowym, co potwierdził NSA w poniższym wyroku: „W razie uznania określonego dochodu (przychodu) za wymieniony w art. 30 ust. 1 u.p.d.o.f. (ryczałtowe opodatkowanie), nie może być on ujmowany w rocznym zeznaniu podatkowym” (wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2001 r., sygn. akt I SA/Łd 2048/98, Prz. Pod. 2001, nr 8, s. 61).

Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym stanowi art. 30 ustawy o PIT, jest odrębnym podatkiem od podatku obliczanego na zasadach ogólnych. Do podatku zryczałtowanego nie znajdują zastosowania przepisy o ulgach podatkowych (nie może być on pomniejszony o wydatki objęte ulgami podatkowymi).

Wnioskodawca podkreśla, że przepisy ustawy o PIT nie wskazują, w jaki sposób określać przychód dla celu wymiaru podatku zryczałtowanego, zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W szczególności powstać mogą wątpliwości w sytuacjach, gdy przedmiotem wygranej jest świadczenie rzeczowe lub w naturze. Nie jest bowiem jasne, czy przychodem ma być wartość towarów lub usług w cenie zakupu przez podmiot świadczący nagrody, czy też jest to wartość określona w regulaminie konkursu lub gry. Biorąc pod uwagę, że przepis stanowi o przychodzie z tytułu nagród i wygranych, uznać należy, że nie odnosi się on do ich wartości. W związku z powyższym, decyduje wartość nagrody określana przez organizatora w regulaminie konkursu lub gry.

W wielu przypadkach organizatorzy konkursów lub gier opłacają podatek dochodowy od wygranych. Zgodnie z treścią przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wykonywanych wypłat świadczeń lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2. W związku z powyższym, Spółka wystąpi jako płatnik podatku dochodowego od wartości nagrody rzeczowej przyznanej na rzecz Beneficjenta.

Niemniej jednak poniesienie ciężaru podatku przez płatnika nie jest konieczne, ponieważ zgodnie z treścią przepisu art. 41 ust. 7 ustawy o PIT jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, wówczas podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Mając na uwadze specyfikę konkursu opisanego w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, organizowanego w ramach akcji crowdfundingowej, Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o PIT nie pozostawia dowolności w zakresie kwalifikowania przychodu z tego źródła (m.in. poprzez uznanie, że mamy do czynienia z darowizną na rzecz Beneficjenta). Poniżej zostało przytoczone orzecznictwo sądów administracyjnych, które niejako doprecyzowuje definicje konkursu, w świetle ustawy o PIT.

Zgodnie z treścią wyroku NSA z dnia 27 marca 2019 r., sygn. akt I FSK 1559/17: „Nie każda wygrana w konkursie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Nie można uznać za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. przedsięwzięcia, w którym za zwycięzcę uznaje się każdego uczestnika, który osiągnie w danym przedziale czasu określoną wartość obrotów z tytułu sprzedaży towarów oferowanych przez organizatora Tym samym jeżeli dany podmiot organizuje akcję niespełniającą wymogów przypisanych konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane nie stanowią przychodu z konkursu. Wartość nagród otrzymanych przez uczestników takiego konkursu będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.”

Jak wynika z treści wyroku WSA w Warszawie z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 947/17: „(…) art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i uzyskujących nagrody z tytułu aktywności podejmowanej w ramach działalności gospodarczej. Nic zatem nie wyklucza zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach takich jak te opisane we wniosku. Nie ma podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.”

Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).

Zgodnie z treścią wyroku WSA w Warszawie z dnia 3 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 34/16: „Konkurs jest przedsięwzięciem, podczas którego uczestnicy rywalizują między sobą, co w efekcie prowadzi do wyłonienia najlepszego z nich w danej dziedzinie. Współzawodnictwo odbywa się według określonych wcześniej kryteriów, których spełnienie ocenia specjalna komisja wskazująca zwycięzcę. Nagrody otrzymują najlepsi uczestnicy”.

W ocenie Wnioskodawcy, dane przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, jeżeli posiada stosowny regulamin. Regulamin taki powinien jasno określać organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców i zasady wydawania nagród zwycięzcy.

Elementy motywacyjne nie pozbawiają akcji promocyjnej cech konkursu.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych, które uniemożliwiałyby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach.

Do definicji konkursu w rozumieniu ustawy o PIT odniósł się również WSA w Gliwicach z dnia 3 września 2014 r., sygn. akt I SA/Gl 179/14: „Brak wyodrębnienia ram podmiotowych i czasowych rywalizacji, powoduje że przedsięwzięcie nie przystaje: ani do potocznego rozumienia pojęcia „konkurs”, opartego na współzawodnictwie, ani do jego kontekstów użytych w innych aktach normatywnych. Takiego przedsięwzięcia nie można określić mianem „konkursu”, co w konsekwencji powoduje, że nie znajdują do niego zastosowania ani art. 30 ust. 1 pkt 2 ani art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.”

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stwierdza, że konkurs opisany w zdarzeniu przyszłym spełnia kryteria uznania go za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Reasumując, nagroda rzeczowa/finansowa przekazana Beneficjentowi przez Spółkę w ramach konkursu opisanego w zdarzeniu przyszłym jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursu – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak wynika z treści art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Również w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.”

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach akcji crowdfundingowej jest organizatorem konkursu przeprowadzanego wśród Fundatorów, w którym za udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe laureat konkursu wygrywa nagrodę rzeczową w postaci samochodu, akcesoriów samochodowych, elektroniki, gadżetów elektronicznych, skutera, motocykla lub nagrodę pieniężną, według wyboru laureata. Jako organizator konkursu Spółka jest odpowiedzialna za wyłonienie zwycięzcy konkursu (dalej jako: „Beneficjent”) i przygotowanie oraz zaprezentowanie relacji z wręczenia nagrody na portalu internetowym. Pula finansowa zebrana w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów, jest wykorzystywana na zakup nagrody rzeczowej dla Beneficjenta. W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Spółkę. Przed zakupem Cegiełki, Fundatorzy mają dostęp do zadania konkursowego, którego rozwiązanie polega na wskazaniu na zdjęciu przedstawiającym sytuację dynamiczną, brakującego przedmiotu. Zdjęcie będzie ukazywało dwóch piłkarzy, będących w ruchu, którzy chcą jednocześnie uderzyć lecącą piłkę. Na obrazie brakującym elementem będzie piłka. Fundatorzy na podstawie wiedzy matematyczno-fizycznej, umiejętności określenia kątów nachylenia i padania światła będą musieli wskazać dokładne położenie brakującej piłki. Uczestnicy będą dokonywali swoich odpowiedzi na podstawie wiedzy z zakresu geometrii, trygonometrii i optyki. Następnie po rozwiązaniu zadania Fundator będzie mógł wziąć udział w konkursie poprzez zakup Cegiełki. Wówczas po rozwiązaniu zadania, a następnie zakupie Cegiełki Fundator stanie się uczestnikiem konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę. Organizowany przez Wnioskodawcę konkurs będzie posiadał regulamin określający reguły konkurencji, sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród. Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników konkursu, do jego przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu jako organizator konkursu. Stosunek między Wnioskodawcą a Fundatorami jest zbliżony do powiernictwa, gdyż w momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę na z góry określony cel. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu i na rzecz Fundatorów, którzy wezmą udział w akcji crowdfundingowej. Potwierdzenie odbioru nagród rzeczowych będzie udokumentowane protokołem przekazania nagrody rzeczowej, natomiast odbiór nagrody pieniężnej będzie udokumentowany potwierdzeniem przelewu. Środki pieniężne będą przekazane zwycięzcy na wskazany przez niego rachunek bankowy. Przyznane zwycięzcom nagrody pieniężne będą pochodziły z puli finansowej zebranej przez Wnioskodawcę w wyniku zakupu Cegiełek przez Fundatorów. W momencie zakupu Cegiełki, Fundatorzy oddają pełne prawo do zarządzania i dysponowania przekazanymi środkami pieniężnymi przez Wnioskodawcę. Zatem nagroda pieniężna będzie ufundowana ze środków pieniężnych przekazanych Wnioskodawcy powierniczo przez Fundatorów. Beneficjentem nagród w ramach konkursu, o którym mowa we wniosku będą wyłącznie osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które będzie organizować Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że nagroda rzeczowa/finansowa przekazana Beneficjentowi przez Spółkę w ramach konkursu, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca jako organizator konkursu jest zobowiązany pobrać od wartości nagród przekazywanych uczestnikom – zwycięzcom 10% zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj