Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.416.2020.2.WH
z 30 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 5 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.416.2020.1.WH o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług w ramach Gabinetu terapii traumy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług w ramach Gabinetu terapii traumy.


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 5 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.416.2020.1.WH.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i z tego tytułu jest czynnym podatnikiem VAT. Obecna działalność Wnioskodawczyni to handel i usługi w zakresie sprzedaży i naprawy rowerów. Z tej działalności Wnioskodawczyni składa deklaracje VAT.


Ponadto Wnioskodawczyni jest osobą zatrudnioną na stanowisku pedagoga w jednostce pomocy społecznej, posiada ponad 20 letni staż pracy. Wnioskodawczyni czynnie wykonuje zadania pedagoga i praca z rodziną w zakresie m.in. diagnozy, wsparcia, terapii.


Wnioskodawczyni posiada szereg studiów podyplomowych i szkoleń kwalifikacyjnych. Z uwagi na podjęte przez Wnioskodawczynię w ubiegłym roku szkolenie certyfikujące w zakresie terapii traumy (Metoda (…)) chce otworzyć Gabinet terapii i wsparcia dla osób będących w kryzysie. W Gabinecie Wnioskodawczyni chce pomagać osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu ich trudności życiowych, przywracać przez to do zdrowia psychicznego i fizycznego. Przygotowanie merytoryczne Wnioskodawczyni daje możliwości łączenia wielu podejść terapeutycznych w celu poprawy zdrowia klienta/pacjenta. Praca ta to indywidualne spotkania z osobą lub rodziną.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku czyli praca w Gabinecie traumy polegać będzie na spotkaniach z osobami zainteresowanymi pomocą w zakresie ich doświadczeń trudnych/traumatycznych. Będą to rozmowy prowadzone osobiście lub online. Praca świadczona w ramach Gabinetu będzie polegała na udzielaniu osobom zainteresowanym - klientom - pomocy w przywróceniu ich funkcjonowania w codziennym życiu. Trauma/trudne doświadczenia zmieniają percepcję świata, doprowadzają do chorób psychosomatycznych. Często zakłócają możliwości ludzi w zakresie wypełniania ich codziennych powinności. Praca ma polegać na rozmowach z klientem wokół poszukiwania możliwości rozwiązania problemów wynikających z trudnych doświadczeń ( trauma sytuacyjna, trauma rozwojowa itp.). Poprzez to działania bezpośrednio będą oddziaływać na funkcjonowanie układu nerwowego klienta i przywracać go do zdrowia. Stąd działania Wnioskodawczyni to profilaktyka, zachowanie, ratowanie i przywracanie do zdrowia bez używania leków, czy zabiegów medycznych. Profilaktyka jaką Wnioskodawczyni chce prowadzić to również spotkania szkoleniowe dla zainteresowanych prowadzone metodą warsztatową. Zajęcia takie będą miały na celu przekazywanie informacji osobom zainteresowanym z dziedziny: wychowania, funkcjonowania rodziny, rozwiązywania problemów rodzinnych i indywidulanych. Poradnictwo rodzinne, wsparcie rodziców i dzieci poprzez spotkania i wymianę informacji, doświadczeń, wiedzy. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem leczniczym w myśl art. 4 ust. 1 Ustawy o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020, poz. 295 ze zmianami). Według Wnioskodawczyni posiada fachowe kwalifikacje (wykształcenie pedagogiczno - psychologiczne) do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie, tj. terapii i wsparcia klienta. Co wpisuje się w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o działalności leczniczej. Wnioskodawczyni ma wykształcenie kierunkowe mgr studiów pedagogicznych, wzbogacone licznymi kursami kwalifikacyjnymi, studiami podyplomowymi oraz szkoleniami w zakresie poradnictwa specjalistycznego, rodzinnego, terapii traumy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach Gabinetu terapii traumy mogą być zwolnione z płacenia podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19c ustawy o podatku towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawczyni kwalifikacje pozwalają na rozpoczęcie takiej działalności a uzyskanie w przyszłości kolejnego certyfikatu jeszcze wzbogaci kompetencje Wnioskodawczyni. Usługi wykonywane przez Wnioskodawczynię w gabinecie wg Wnioskodawczyni mieszczą się w zakresie działalności leczniczej. Często terapia przebyta przez klienta powoduje jego powrót do zdrowia zarówno psychicznego i fizykalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty;
  2. pielęgniarki i położnej;
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 160, z późn. zm.);
  4. psychologa.


Należy jednak zauważyć, że ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko te które służą określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku.


Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) oraz lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

  • opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
  • świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.


Z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.


Zauważyć należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.


W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C- 307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Podobnie w wyroku w sprawie Unterpertinger C-212/01 TSUE wskazał, że „(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.

Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08: „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Rzecznik zauważa również, że: „działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne”.

Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą zatrudnioną na stanowisku pedagoga w jednostce pomocy społecznej, posiada ponad 20 letni staż pracy. Wnioskodawczyni czynnie wykonuje zadania pedagoga i praca z rodziną w zakresie m.in. diagnozy, wsparcia, terapii. Wnioskodawczyni posiada szereg studiów podyplomowych i szkoleń kwalifikacyjnych. Z uwagi na podjęte przez Wnioskodawczynię w ubiegłym roku szkolenie certyfikujące w zakresie terapii traumy chce otworzyć Gabinet terapii i wsparcia dla osób będących w kryzysie. W Gabinecie Wnioskodawczyni chce pomagać osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu ich trudności życiowych, przywracać przez to do zdrowia psychicznego i fizycznego. Przygotowanie merytoryczne Wnioskodawczyni daje możliwości łączenia wielu podejść terapeutycznych w celu poprawy zdrowia klienta/pacjenta. Praca ta to indywidualne spotkania z osobą lub rodziną. Praca w Gabinecie traumy polegać będzie na spotkaniach z osobami zainteresowanymi pomocą w zakresie ich doświadczeń trudnych/traumatycznych. Będą to rozmowy prowadzane osobiście lub online. Praca świadczona w ramach Gabinetu będzie polegała na udzielaniu osobom zainteresowanym - klientom - pomocy w przywróceniu ich funkcjonowania w codziennym życiu. Trauma/trudne doświadczenia zmieniają percepcję świata, doprowadzają do chorób psychosomatycznych. Często zakłócają możliwości ludzi w zakresie wypełniania ich codziennych powinności. Praca ma polegać na rozmowach z klientem wokół poszukiwania możliwości rozwiązania problemów wynikających z trudnych doświadczeń ( trauma sytuacyjna, trauma rozwojowa itp.). Poprzez to działania bezpośrednio będą oddziaływać na funkcjonowanie układu nerwowego klienta i przywracać go do zdrowia. Stąd działania Wnioskodawczyni to profilaktyka, zachowanie, ratowanie i przywracanie do zdrowia bez używania leków, czy zabiegów medycznych. Profilaktyka jaką Wnioskodawczyni chce prowadzić to również spotkania szkoleniowe dla zainteresowanych prowadzone metodą warsztatową. Zajęcia takie będą miały na celu przekazywanie informacji osobom zainteresowanym z dziedziny: wychowania, funkcjonowania rodziny, rozwiązywania problemów rodzinnych i indywidulanych. Poradnictwo rodzinne, wsparcie rodziców i dzieci poprzez spotkania i wymianę informacji, doświadczeń, wiedzy. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem leczniczym w myśl art. 4 ust. 1 Ustawy o działalności leczniczej. Według Wnioskodawczyni posiada fachowe kwalifikacje (wykształcenie pedagogiczno - psychologiczne) do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie tj. terapii i wsparcia klienta. Co wpisuje się w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o działalności leczniczej. Wnioskodawczyni ma wykształcenie kierunkowe mgr studiów pedagogicznych, wzbogacone licznymi kursami kwalifikacyjnymi, studiami podyplomowymi oraz szkoleniami w zakresie poradnictwa specjalistycznego, rodzinnego, terapii traumy.


Wątpliwości Wnioskodawczyni odnoszą się do możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla wskazanych we wniosku usług świadczonych w ramach Gabinetu terapii traumy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19c ustawy.


Dokonując oceny przedstawionych okoliczności sprawy należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym, wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.


Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy definiujący zwolnienie od podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.


Zatem w pierwszej kolejności należy zbadać czy Wnioskodawczyni spełnia przesłankę podmiotową. W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, że nie jest podmiotem leczniczym tym samym nie znajdzie w przedmiotowym przypadku zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z uwagi na niespełnienie przesłanki podmiotowej.

W następnej kolejności zbadać należy czy Wnioskodawczyni spełnia warunki do zastosowania dla świadczonych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.


Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

  • przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
  • przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.


Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo–przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.


Należy mieć na uwadze, że analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.


Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie obu przesłanek wymienionych w każdym z powyższych przepisów, tak więc niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie to nie ma zastosowania.


Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni zamierza otworzyć Gabinet terapii i wsparcia dla osób będących w kryzysie. W gabinecie Wnioskodawczyni chce pomagać osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu ich trudności życiowych, przywracać przez to do zdrowia psychicznego i fizycznego. Przygotowanie merytoryczne Wnioskodawczyni daje możliwości łączenia wielu podejść terapeutycznych w celu poprawy zdrowia klienta/pacjenta. Praca ta to indywidualne spotkania z osobą lub rodziną. Praca w Gabinecie traumy polegać będzie na spotkaniach z osobami zainteresowanymi pomocą w zakresie ich doświadczeń trudnych/traumatycznych. Będą to rozmowy prowadzane osobiście lub online. Praca świadczona w ramach Gabinetu będzie polegała na udzielaniu osobom zainteresowanym - klientom - pomocy w przywróceniu ich funkcjonowania w codziennym życiu. Wnioskodawczyni wskazała, że praca ma polegać na rozmowach z klientem wokół poszukiwania możliwości rozwiązania problemów wynikających z trudnych doświadczeń ( trauma sytuacyjna, trauma rozwojowa itp.). Działania bezpośrednio będą oddziaływać na funkcjonowanie układu nerwowego klienta i przywracać go do zdrowia. Działania Wnioskodawczyni to profilaktyka, zachowanie, ratowanie i przywracanie do zdrowia bez używania leków, czy zabiegów medycznych.


Zatem rozpatrując kwestię zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawczynię usług należy w pierwszej kolejności dokonać oceny czy usługi opisane w złożonym wniosku są wykonywane przez osoby wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.


Należy jeszcze raz podkreślić, że aby znalazło zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy musi być spełniona przesłanka o charakterze podmiotowym, tj. usługi muszą być świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub innego zawodu medycznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni posiada wykształcenie pedagogiczno - psychologiczne i wykonuje zawód pedagoga, tym samym stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie jest żadnym z podmiotów o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.


W konsekwencji odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawczyni wskazać należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w ramach Gabinetu terapii traumy nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy z uwagi na niespełnienie przesłanki podmiotowej.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy znać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj