Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.760.2020.1.WN
z 29 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 września 2020 r. (data wpływu 30 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2020 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działalności usługowej na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych (art 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r). Działalność ta dotyczy usług: rozprowadzania i dostarczania wody mieszkańcom, przyjmowania ścieków na własną oczyszczalnię ścieków oraz czynszów za najem i dzierżawę składników majątkowych gminy. Gmina realizuje zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1515, z późn. zm.) tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Gmina realizuje zadanie pn. „….”. Zadanie realizowane jest z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 4.3. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Gmina wykazuje w tym projekcie VAT jako koszt kwalifikowalny.

Efekty realizacji tego zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (budynki jednorodzinne) na źródła ciepła bardziej ekologiczne, tj. z kotłów opalanych węglem i miałem, które zanieczyszczają powietrze na piec gazowy lub na biomasę. Projekt posiada audyty uproszczone energetyczne, analizę ekonomiczną i dokumentację techniczną. Każda zgłoszona nieruchomość podlegała obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez Mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie pod względem efektywności ekologicznej. Przedmiot projektu będzie stanowić własność Grantobiorców (mieszkańców), którzy zobowiązani są do utrzymania instalacji źródła ciepła w niezmienionym stanie technicznym przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu przez Gminę.

W przypadku uzyskania dofinansowania, dany Odbiorca (dalej: Mieszkaniec) na podstawie przedstawionej faktury imiennej będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów – w formie dotacji. Limit zwrotu dla mieszkańca, to max 15.000,00 zł niezależnie od poniesionych kosztów. W przypadku niższych kosztów zwrot może stanowić całe 100% poniesionych kosztów. Gmina partycypuje w kosztach związanych z inwestycją, to jest związanych z nadzorem inwestorskim oraz promocją projektu. Tym samym inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez Gminę ze środków własnych budżetu w wysokości ~ 5% kosztów projektu oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję Zarządzającą RPO 2014-2020 w wysokości ~ 95% kosztów projektu. Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji.

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski) oraz zawarła umowy o udzielenie dotacji z Mieszkańcami.

Realizacja ww. zadania związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.). Jak już wspomniano wcześniej Gmina, jako wnioskodawca, poniosła koszty zakupu usług związanych z realizacją projektu, przygotowaniem wniosku o dofinansowanie oraz poniesie dodatkowo koszty związane z nadzorem inwestorskim i promocją projektu. Pozostałe zakupy, bezpośrednio związane z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywane przez Mieszkańców, a faktury VAT, będące dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku, będą wystawione na Właściciela budynku. Mieszkaniec dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac, z którym zawiera umowę na wykonaniu usługi. Płatności za ww. usługi będzie dokonywać mieszkaniec. Następnie, po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi poniesione wydatki na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonania i funkcjonowania przedmiotu dotacji, ostatecznemu Odbiorcy będzie wypłacana dotacja.

Wnioskodawca (Gmina) nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła na źródła ciepła bardziej ekologiczne. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana jest do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie nie ma dla Gminy charakteru generującego przychody.

Faktury będą wystawiane na Mieszkańca, zatem realizacja zadania nie generuje powstania prawa lub obowiązku podatkowego Gminy.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751 z późn. zm.), gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy zadanie nie ma dla Gminy charakteru generującego przychody. Faktury będą wystawiane na Mieszkańca, zatem realizacja zadania nie generuje powstania prawa lub obowiązku podatkowego Gminy.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751 z późn. zm.), gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania te obejmują sprawy w zakresie ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Gmina realizuje zadanie pn. „…”. Zadanie realizowane jest z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 4.3. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Gmina wykazuje w tym projekcie VAT jako koszt kwalifikowalny. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą programem (Urząd Marszałkowski) oraz zawarła umowy o udzielenie dotacji z Mieszkańcami.

Gmina, jako wnioskodawca, poniosła koszty zakupu usług związanych z realizacją projektu, przygotowaniem wniosku o dofinansowanie oraz poniesie dodatkowo koszty związane z nadzorem inwestorskim i promocją projektu. Pozostałe zakupy, bezpośrednio związane z wymianą źródeł ciepła, będą dokonywane przez Mieszkańców, a faktury VAT, będące dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku, będą wystawione na Właściciela budynku. Mieszkaniec dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac, z którym zawiera umowę na wykonaniu usługi. Płatności za ww. usługi będzie dokonywać mieszkaniec.

Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła na źródła ciepła bardziej ekologiczne. Towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana jest do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów. Faktury będą wystawiane na Mieszkańca, zatem realizacja zadania nie generuje powstania prawa lub obowiązku podatkowego Gminy. Efekty realizacji tego zadania nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

Wnioskodawca ma wątpliwości czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawiane będą imiennie na Mieszkańca. Mieszkaniec dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac, z którym zawiera umowę na wykonaniu usługi. Płatności za ww. usługi będzie dokonywać mieszkaniec. Gmina nie będzie świadczyć usług polegających na wymianie indywidualnych źródeł ciepła na źródła ciepła bardziej ekologiczne. Mieszkańcy wykonają te zadania we własnym zakresie, zgodnie z obowiązującymi w programie kryteriami. Gmina zobligowana jest do kontroli wykonanego zadania i refundacji części kosztów.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Mieszkańców przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: „….”, realizowanego z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj