Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.642.2020.2.OS
z 30 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu 21 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla dostawy wyposażenia i ambulansów wykorzystywanych wyłącznie do działalności zwolnionej,
  • braku zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla dostawy ambulansów wykorzystywanych do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w:

  • zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla dostawy wyposażenia i ambulansów wykorzystywanych wyłącznie do działalności zwolnionej,
  • braku zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla dostawy ambulansów wykorzystywanych do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu 21 października 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Szpital (dalej Szpital) jest podmiotem publicznym, którego organem założycielskim jest Województwo …. Szpital realizuje zadania ratownictwa medycznego na następujących obszarach:

  • … - zespół specjalistyczny i 2 zespoły podstawowe;
  • … - zespół specjalistyczny i zespół podstawowy (nowa działalność);
  • … - zespół podstawowy;
  • …- zespół podstawowy;
  • …- zespół podstawowy;
  • …- zespół podstawowy (nowa działalność);
  • … - zespół podstawowy (nowa działalność);
  • … - zespół podstawowy (nowa działalność).

W związku z planowanym przekazaniem zadań ratownictwa medycznego do … w … planuje się sprzedaż części użytkowanego dotychczas wyposażenia służącego działalności zwolnionej a także ambulansów sanitarnych za pomocą których świadczone są usługi transportu sanitarnego finansowane w ramach umowy Ratownictwa Medycznego jak i umowy transportu sanitarnego przez NFZ jak również transportu sanitarnego wykonywanego komercyjne dla osób fizycznych i NZOZ.

Szpital nie odliczał podatku VAT zarówno od zakupu wyposażenia jak i ambulansów.

Usługi transportu sanitarnego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 20, który wykonuje Wnioskodawca jest transportem sanitarnym, o którym mowa w art. 5 pkt 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Szpital jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Szpital, w przeważającej części realizuje usługi w zakresie opieki medycznej, zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 20 o VAT. I w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy nabyciu usług i towarów. W znikomym zakresie świadczy usługi opodatkowane np. dzierżawa pomieszczeń.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

Ad. 1 Tak. Szpital (dalej Szpital) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad.2 Nabyte ambulanse oraz wyposażenie zostały zakupione na podstawie faktury z podatkiem VAT, ale w związku z tym, że ambulanse i wyposażenie zakupiono na potrzeby działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, podatek VAT nie podlegał odliczeniu. Powyższe ambulanse i wyposażenie zostały nabyte do działalności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad.3 Tak. Nabyte ambulanse oraz wyposażenie zostały udokumentowane fakturami.

Ad.4 Ambulanse oraz wyposażenie, o których mowa w pytaniu nr 1 od momentu nabycia do momentu sprzedaży były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Ad. 5 Tak. Ambulanse, o których mowa w pytaniu nr 2 od momentu nabycia do momentu sprzedaży były/będą wykorzystywane zarówno do działalności zwolnionej z podatku i sporadycznie również do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT(wynajem ambulansu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

(ostatecznie przedstawione w uzupełniniu wniosku)

  1. Czy Wnioskodawca w związku z zaprzestaniem działalności w zakresie ratownictwa medycznego (tj. działalności zwolnionej z VAT) i przekazaniem zadań do …w … przy sprzedaży ambulansów i wyposażenia znajdującego się w pomieszczeniach i na stanie zespołów ratownictwa medycznego może zastosować zwolnienie z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług VAT. Wnioskodawca zaznacza, że wyposażenie i ambulanse były wykorzystywane do działalności zwolnionej.
  2. Czy w przypadku ambulansów, które były wykorzystywane do działalności zwolnionej i podatek VAT nie podlegał odliczeniu ale sporadycznie ambulans sanitarny był wypożyczony do obsługi imprez z 23% VAT, bez udziału pracowników Wnioskodawcy (ratownik medyczny kierowca) Wnioskodawca może przy sprzedaży ambulansu zastosować zwolnienie z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W zakresie pytania 1) Szpital może dokonać sprzedaży samochodów i wyposażenia na podstawie art. 43 ust. l pkt 2 gdyż zarówno wyposażenie jak i ambulanse służyły działalności zwolnionej, a VAT przy nabyciu nie podlegał odliczeniu.

W zakresie pytania 2) Szpital powinien opodatkować stawką 23% podatku VAT sprzedaż ambulansu, który był wykorzystywany w znaczącej części do transportu sanitarnego ale sporadycznie został wykorzystany do wynajmu (bez ratownika kierowcy) i zastosowano do tej usługi stawkę 23%VAT, pomimo nieodliczenia podatku VAT przy zakupie ambulansu

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

W zakresie pytania 1) Szpital może dokonać sprzedaży samochodów i wyposażenia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 gdyż zarówno wyposażenie jak i ambulanse służyły działalności zwolnionej, a VAT przy nabyciu nie podlegał odliczeniu.

W zakresie pytania 2) Szpital w przypadku sprzedaży ambulansów nie ma możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i powinien przy sprzedaży ambulansów zastosować stawkę VAT 23% .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy jednakże zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 213, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów  zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Szpital jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług zamierza sprzedać część użytkowanego dotychczas wyposażenia służącego działalności zwolnionej a także ambulansów sanitarnych za pomocą których świadczone są usługi transportu sanitarnego. Nabyte ambulanse oraz wyposażenie zostały zakupione na podstawie faktury z podatkiem VAT, ale w związku z tym, że ambulanse i wyposażenie zakupiono na potrzeby działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, podatek VAT nie podlegał odliczeniu. Ambulanse oraz wyposażenie, o których mowa w pytaniu nr 1 od momentu nabycia do momentu sprzedaży były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ambulanse, o których mowa w pytaniu nr 2 od momentu nabycia do momentu sprzedaży były/będą wykorzystywane zarówno do działalności zwolnionej z podatku i sporadycznie również do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT(wynajem ambulansu).

Mając na uwadze przedstawioną wyżej analizę przepisów prawa, stwierdzić należy, że w celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych wyżej przepisów prawa prowadzi do konkluzji, że w przedmiotowej sprawie dostawa ambulansów i wyposażenia, objętych zakresem postawionego pytania nr 1, które były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej, będzie objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że nabyte ww. ambulanse i wyposażenie zostały nabyte na potrzeby działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług i w związku z tym Wnioskodawcy przy nabyciu ww. ambulansów i wyposażenia nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego. Jednoczenie, nabyte przez Wnioskodawcę ambulanse oraz wyposażenie, o których mowa w pytaniu nr 1 od momentu nabycia do momentu sprzedaży były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Natomiast, w przypadku dostawy ambulansów, objętych zakresem postawionego pytania nr 2, które od momentu nabycia do momentu sprzedaży były/będą wykorzystywane zarówno do działalności zwolnionej z podatku i sporadycznie również do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług VAT (wynajem ambulansu), nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ nie zostanie spełniony jeden z warunków wskazanych w powołanym przepisie. W konsekwencji dostawa ambulansów, objętych zakresem postawionego pytania nr 2, będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności dotyczące stawki podatku VAT dla dostawy ambulansów – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że kwestia ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj