Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.382.2020.7.MS
z 28 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.) oraz pismem z 20 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stwierdzenia czy usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę powinny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe,
  • ustalenia miejsca świadczenia usług polegających na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe,
  • stwierdzenia czy usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie: stwierdzenia czy usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę powinny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, ustalenia miejsca świadczenia usług tych usług oraz stwierdzenia czy usługi te korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 1 października 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 17 września 2020 r. znak: 0115-KDIT1.4011.571.2020.2.MR, 0111-KDIB3-3.4012.382.2020.3.MS oraz pismem z 20 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 13 października 2020 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.382.2020.6.MS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i jest polskim obywatelem. Wnioskodawca posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą, ale nie wie, czy opisane niżej przychody może rozliczać podatkowo na zasadach właściwych dla działalności gospodarczej.

Wnioskodawca pisze, aranżuje i produkuje głównie muzykę metalową z bogatymi elementami orkiestralnymi. Muzykę tworzy całkowicie na komputerze, używając wirtualnych instrumentów (VSTi) i tzw. DAWs (Digital Audio Workstations). Tworzone utwory to głównie nowe aranżacje istniejących utworów (tzw. covery) z gier, filmów, anime, rzadziej utworów niezwiązanych z żadnym medium, aczkolwiek Wnioskodawca wydał już dwa albumy w całości autorskie i obecnie kończy pracę nad trzecim albumem.

Nad tworzeniem muzyki Wnioskodawca pracuje prawie codziennie, starając się utrzymać częstotliwość 2-3 muzycznych wideo na tydzień. Wideo przeważnie składa się z nieruchomego obrazka, oscylatora oraz muzyki.

Po zebraniu odpowiedniej liczby utworów Wnioskodawca tworzy nowy album i za pomocą usług nabywanych od zewnętrznego podmiotu Wnioskodawca płaci za możliwość korzystania z cudzych utworów (w zakresie, w jakim tworzy covery).

Wnioskodawca nabywa także usługę dystrybucji swojej muzyki do wszystkich muzycznych serwisów, z którymi współpracuje usługodawca Wnioskodawcy (…, …, …, …, …, …, …, …, … i inne) - w zakresie w jakim tworzy covery i projekty w całości autorskie. Albumy są dostępne prawie na całym świecie. Wnioskodawca nie zawarł umowy z serwisami muzycznymi; wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki w tych serwisach Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutora prowadzącego działalność gospodarczą, tj. … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (TIN: …).

Wnioskodawca korzysta także z prac podwykonawcy na podstawie stałej umowy, nabywając od niego w szczególności prawa do nagrań wokalnych (muzyka Wnioskodawcy i nagranie podwykonawcy stanowią finalnie jeden utwór).

W zakresie, w jakim Wnioskodawca tworzy utwory muzyczne (w tym covery) jest więc twórcą lub współtwórcą utworu.

Oprócz kosztów ponoszonych za możliwość korzystania z cudzych utworów (w zakresie usług nabywanych od zewnętrznego podmiotu i podwykonawcy) Wnioskodawca zakupuje w szczególności oprogramowanie muzyczne (efekty, biblioteki dźwięków, narzędzia do obróbki audio, itd.); rzadziej fizyczne instrumenty lub urządzenia audio, typu mikrofon lub interfejs. Opisane wyżej starania pozwalają Wnioskodawcy generować różne rodzaje przychodów, w tym:

  • z reklam wyświetlanych przed/po/podczas/obok muzycznych wideo w serwisie … od … z siedzibą w Irlandii, od … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, w tym, ale nie tylko za pośrednictwem innych podmiotów (sieci wielokanałowych);
  • z odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (w tym coverow) w internetowych serwisach muzycznych (…, …, etc.), otrzymywanych od wskazanych wyżej dystrybutorów - są to należności za udzielenie licencji.

Wskazane wyżej przychody są głównym źródłem utrzymania Wnioskodawcy; Wnioskodawca wykonuje omawiane tutaj czynności we własnym imieniu.

W piśmie z 1 października 2020 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w nim pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym jeżeli tak to z jakiego tytułu i od kiedy?
    Ad.1.Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od 6 lutego 2018 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca pisze, aranżuje i produkuje utwory muzyczne, głównie muzykę metalową z bogatymi elementami orkiestralnymi. Muzykę tworzy całkowicie na komputerze, używając wirtualnych instrumentów. W związku z tym Wnioskodawca uzyskuje:
    • wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki w serwisach muzycznych, które otrzymuje od dystrybutora prowadzącego działalność gospodarczą, tj. … Z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (TIN: …), świadczącego na jego rzecz usługę dystrybucji muzyki Wnioskodawcy do muzycznych serwisów (…, …, …, …, …, …, …, …, … i inne),
    • przychody z reklam wyświetlanych przed/po/podczas/obok muzycznych wideo w serwisie … z siedzibą w Irlandii, od … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych w tym ale nie tylko za pośrednictwem innych podmiotów (sieci wielokanałowych),
    • przychody z odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (w tym coverów) w internetowych serwisach muzycznych (…, …, etc.), otrzymywanych od wskazanych wyżej dystrybutorów - są to należności za udzielenie licencji.
    Proszę zatem o wskazanie:
    1. czy podmioty od których Wnioskodawca otrzymuje wskazane wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki, przychody z tytuły reklam, zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje) są podatnikami, o którym mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.)? Należy się odnieść do każdego podmiotu oddzielnie.
    2. czy wskazane podmioty posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, a jeżeli tak to czy usługi są świadczone do tego miejsca? Należy się odnieść do każdego podmiotu oddzielnie.
    Ad.2a) Wszystkie podmioty, od których Wnioskodawca otrzymuje wskazane wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki, przychody z tytułu reklam, zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje), są podatnikami, o którym mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.j.
    Ad.2b) Wnioskodawca nie jest w stanie określać, czy wskazane podmioty posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce. Niemniej Wnioskodawca uważa, że nawet w przypadku istnienia takiego stałego miejsca prowadzenia działalności, usługi nie będą i nie mogą być świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce - w każdym omawianym przypadku.

  3. Czy usługi polegające na aranżacji i produkcji (tworzeniu) przez Wnioskodawcę utworów muzycznych (muzyka metalowa z bogatymi elementami orkiestralnymi), w stosunku do których Wnioskodawca udziela licencji na korzystanie z autorskich praw majątkowych do ww. utworów lub przenosi te prawa lub zezwala na ich odtwarzanie, stanowią usługi kulturalne? Proszę wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług.
    Ad.3. Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Znaczenie tego pojęcia można ustalić w oparciu o powszechne znaczenie językowe. W konsekwencji pod terminem „usługi kulturalne”, kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory” (https://sjp.pwn.pl/sjp/kultura;2565197.html). W tym kontekście stwierdzić należy, że Wnioskodawca tworzy utwory w ramach usług kulturalnych, gdyż tworzy on muzykę, a ta jest wytworem umysłowej działalności człowieka.

  4. Czy tworząc wskazane utwory muzyczne, do których kontrahenci (dystrybutorzy) nabywają majątkowe prawa autorskie lub licencje na korzystanie z tych praw, Wnioskodawca działa jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1231 z późn. zm.), jeżeli tak to w jaki sposób? Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
    Ad.4. Tworząc wskazane utwory muzyczne, do których kontrahenci (dystrybutorzy) nabywają majątkowe prawa autorskie lub licencje na korzystanie z tych praw, Wnioskodawca działa jako indywidualny twórca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1231 z późn. zm.). Przy każdym utworze widnieje imię, nazwisko i pseudonim artystyczny Wnioskodawcy, tj. …. Wnioskodawca podkreśla jednocześnie, że tworząc te utwory korzysta czasem usługi podwykonawcy, nabywając od niego prawa autorskie. Tym samym dany utwór może mieć dwóch autorów, ale jeden podmiot praw autorskich (Wnioskodawcę).

  5. Czy Wnioskodawca za przekazanie kontrahentom (dystrybutorom) majątkowych praw autorskich lub licencji na korzystanie z tych praw, za możliwość odtwarzania wyprodukowanych (wytworzonych) utworów muzycznych, jest wynagradzany w formie honorariów, w tym również wynagradzanym za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
    Ad.5. Wnioskodawca jest wynagradzany w formie honorariów.

  6. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutorów za odtwarzanie muzyki, przychody z tytuły reklam, zakup utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje) stanowią przychody, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1236 z późn. zm.).
    Ad.6. Wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutorów za odtwarzanie muzyki, przychody z tytułu reklam, zakup utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje) nie stanowią przychodów, o którym mowa w przepisach art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1236 z późn. zm.).

  7. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutorów za odtwarzanie muzyki, przychody z tytuły reklam, zakup utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje) stanowią przychody, o którym mowa w przepisie art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Ad.7. Wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutorów za odtwarzanie muzyki, przychody z tytułu reklam, zakup utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje) nie stanowią przychodów, o którym mowa w przepisie art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

  8. Czy Wnioskodawca w związku z udzielaniem dystrybutorom licencji na korzystanie z autorskich praw majątkowych do utworów, przenoszeniem tych praw lub zezwalaniem na ich odtwarzanie jest związany z dystrybutorem (dystrybutorami) prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
    Ad.8. Wnioskodawca w związku z udzielaniem dystrybutorom licencji na korzystanie z autorskich praw majątkowych do utworów, przenoszeniem tych praw lub zezwalaniem na ich odtwarzanie jest związany z dystrybutorem (dystrybutorami) prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy licencjobiorcą a licencjodawcą co do warunków udzielenia licencji oraz wynagrodzenia (honorarium). Niektóre z umów przewidują odpowiedzialność zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, a niektóre z nich nie regulują tej kwestii. Umowy licencyjne nie zobowiązują Wnioskodawcy do tworzenia utworów, więc nie można mówić o tym, że umowy te określają „warunki wykonywania czynności”.





W piśmie z 20 października 2020 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w nim pytania:

  1. Czy odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat (powstałe utwory muzyczne) oraz za wykonywanie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku czynności związane z ich tworzeniem ponosi Wnioskodawca?
    Ad. 1. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat (powstałe utwory muzyczne) oraz za wykonywanie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku czynności związanych z ich tworzeniem ponosi Wnioskodawca.

  2. Czy Wnioskodawca jako wykonujący te czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością? Ad.2.Wnioskodawca jako wykonujący te czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

  3. Czy umowy licencyjne zawarte z Dystrybutorem określają warunki wykonywania czynności związanych z tworzeniem wskazanych we wniosku utworów Wnioskodawcy?
    Ad.3.Umowy licencyjne zawarte z Dystrybutorem nie określają warunków wykonywania czynności związanych z tworzeniem wskazanych we wniosku utworów Wnioskodawcy. Wnioskodawca posiada tu pełną swobodę, zarówno co do liczby utworów, ich treści, sposobu ich tworzenia, czasu ich tworzenia itd.

  4. Czy przychód otrzymywany przez Wnioskodawcę z tytułu odtwarzana i zakupu utworów muzycznych (muzycznych wideo) jest wynagrodzeniem za korzystanie z praw autorskich i pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami) do utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    Ad.4. Przychód otrzymywany przez Wnioskodawcę z tytułu odtwarzania i zakupu utworów muzycznych (muzycznych wideo) jest wynagrodzeniem za korzystanie z praw autorskich i pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami) do utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

  5. Z wniosku wynika, że przychody z tytułu odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy w internetowych serwisach muzycznych Wnioskodawca otrzymuje od wskazanego we wniosku Dystrybutora, tj. … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Proszę zatem o wskazanie czy przychody z tytułu reklam Wnioskodawca otrzymuje również od wskazanego Dystrybutora czy bezpośrednio od … z siedzibą w Irlandii, od … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych oraz innych podmiotów (sieci wielokanałowych)?
    Ad.5. Wnioskodawca nie otrzymuje przychodów z tytułu reklam od … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Przychody z tytułu reklam Wnioskodawca otrzymuje obecnie od pośrednika (sieć wielokanałowa), choć w przyszłości może zdarzyć się tak, że przychody te będą otrzymywane bezpośrednio od … z siedzibą w Irlandii; nigdy od ….


W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2, 3, 4):


2. Czy obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym powinien być uznany za niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 15 ust. 3a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm., dalej: uptu)?


Wnioskodawca wnosi o ocenę tej kwestii z uwzględnieniem odpowiedzi organu na pytanie nr 1, jeśli odpowiedź organu na pytanie nr 1 miałaby znaczenie prawne dla odpowiedzi organu na pytanie nr 2.


3. W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 2 przez organ: w oparciu o jaki przepis powinno być ustalone miejsce świadczenia usług, z których generowany jest obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym?

4. Czy obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b uptu?

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone jak we wniosku):

Ad. 2

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W myśl art. 15 ust. 3a uptu, powyższy przepis stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

W art. 15 ust. 3 pkt 3 uptu ustawodawca odwołał się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przez niego przychody powinny być kwalifikowane do przychodów z działalności gospodarczej. Tym samym brak jest podstaw do zastosowania art. 15 ust. 3a uptu w niniejszej sprawie.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy miejsce świadczenia usług, z których generowany jest obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym, powinno być ustalone w oparciu o art. 28b uptu, gdyż żaden z przepisów szczególnych nie przewiduje w tym zakresie wyjątku, a usługobiorcami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Oznacza to, że nie znajdą w tej sprawie zastosowania przepisy art. 28c – 28l uptu.

Ad. 4

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b uptu, ze zwolnienia od VAT korzystają usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zdaniem Wnioskodawcy obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b uptu. Jest on bowiem twórcą lub współtwórcą utworów i wskazane płatności są uiszczane za udzielenie licencji przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

  • jest prawidłowe w zakresie stwierdzenia czy usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę powinny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług,
  • jest prawidłowe w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług polegających na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych,
  • jest nieprawidłowe w zakresie stwierdzenia czy usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego wyżej artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1426) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
    7a. przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
  8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    3. przedsiębiorstwa w spadku
    • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  9. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 3a ustawy, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  • wykonywania tych czynności,
  • wynagrodzenia, oraz
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Należy zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Z powołanych przepisów wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 i ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, które muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko powinny być wymienione w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi.

Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich. Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pisze, aranżuje i produkuje głównie muzykę metalową z bogatymi elementami orkiestralnymi. Muzykę tworzy całkowicie na komputerze, używając wirtualnych instrumentów (VSTi) i tzw. DAWs (Digital Audio Workstations). Tworzone utwory to głównie nowe aranżacje istniejących utworów (tzw. covery) z gier, filmów, anime, rzadziej utworów niezwiązanych z żadnym medium, aczkolwiek Wnioskodawca wydał już dwa albumy w całości autorskie i obecnie kończy pracę nad trzecim albumem.

Jednocześnie Wnioskodawca nabywa usługę dystrybucji swojej muzyki do wszystkich muzycznych serwisów, z którymi współpracuje usługodawca Wnioskodawcy (…, …, …, …, …, …, …, …, … i inne) - w zakresie w jakim tworzy covery i projekty w całości autorskie. Wnioskodawca nie zawarł umowy z serwisami muzycznymi; wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki w tych serwisach Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutora prowadzącego działalność gospodarczą, tj. … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (TIN: …).

Opisane wyżej starania pozwalają Wnioskodawcy generować różne rodzaje przychodów, w tym:

  • z reklam wyświetlanych przed/po/podczas/obok muzycznych wideo w serwisie … od … z siedzibą w Irlandii, od … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, w tym, ale nie tylko za pośrednictwem innych podmiotów (sieci wielokanałowych);
  • z odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (w tym coverow) w internetowych serwisach muzycznych (…, …, etc.), otrzymywanych od wskazanych wyżej dystrybutorów - są to należności za udzielenie licencji.

Wskazane wyżej przychody są głównym źródłem utrzymania Wnioskodawcy; Wnioskodawca wykonuje omawiane tutaj czynności we własnym imieniu.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługi z których generowany jest obrót z tytułu odtwarzania i zakupu przez Dystrybutorów utworów stworzonych przez Wnioskodawcę powinny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na wyłączenie podmiotowe, o którym mowa w art. 15 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca aranżując i produkując (tworząc) utwory muzyczne (muzykę metalową z bogatymi elementami orkiestralnymi), w stosunku do których udziela licencji na korzystanie z autorskich praw majątkowych do ww. utworów lub przenosi te prawa lub zezwala na ich odtwarzanie, działa w ramach usług kulturalnych, gdyż tworzy on muzykę, a ta jest wytworem umysłowej działalności człowieka. Tym samym Wnioskodawca działa jako indywidualny twórca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1231 z późn. zm.). Przy każdym utworze widnieje imię, nazwisko i pseudonim artystyczny Wnioskodawcy. Wnioskodawca podkreśla jednocześnie, że tworząc te utwory korzysta czasem usługi podwykonawcy, nabywając od niego prawa autorskie. Tym samym dany utwór może mieć dwóch autorów, ale jeden podmiot praw autorskich (Wnioskodawcę).

Przychód otrzymywany przez Wnioskodawcę z tytułu odtwarzania i zakupu utworów muzycznych (muzycznych wideo) jest wynagrodzeniem za korzystanie z praw autorskich i pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami) do utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawca wskazał, że umowy licencyjne zawarte z Dystrybutorem nie określają warunków wykonywania czynności związanych z tworzeniem wskazanych we wniosku utworów Wnioskodawcy. Wnioskodawca posiada tu pełną swobodę, zarówno co do liczby utworów, ich treści, sposobu ich tworzenia, czasu ich tworzenia itd. Jednocześnie odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat (powstałe utwory muzyczne) oraz za wykonywanie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku czynności związanych z ich tworzeniem ponosi Wnioskodawca.

Zatem mając na uwadze powyższe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na udzieleniu Dystrybutorowi licencji do odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy nie korzystają z wyłączenia z zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nie są bowiem spełnione warunki określone w powołanym wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT – który zgodnie z ustępem 3a stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców – dotyczące warunków wykonywania tych czynności oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę (Dystrybutora). Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Wnioskodawca nie jest związany relacjami, które w swej istocie zbliżone są do umowy o pracę, kreującymi stosunek podporządkowania co do warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności wobec osób trzecich. Zatem należy uznać, że czynności Wnioskodawcy wykonywane osobiście, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu z art. 8 ust. 1 pkt w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy. Wnioskodawcę należy uznać za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, do którego nie ma zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 w związku z art. 15 ust. 3a ustawy. Opisane we wniosku czynności wykonywane są w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na udzieleniu Dystrybutorowi licencji do odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy brak podstaw do zastosowania art. 15 ust. 3a ustawy o podatku VAT jest prawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie ustalenia miejsca świadczenia usług polegających na udzieleniu Dystrybutorowi licencji do odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Dystrybutorem, który świadczy na jego rzecz usługę dystrybucji utworów Wnioskodawcy (muzyki) do wszystkich muzycznych serwisów, z którymi współpracuje Dystrybutor (…, …, …, …, …, …, …, …, … i inne). Wnioskodawca nie zawarł umowy z serwisami muzycznymi; wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki w tych serwisach Wnioskodawca otrzymuje od Dystrybutora prowadzącego działalność gospodarczą, tj. … z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (TIN: …).

Obrót z odtwarzania i zakupu utworów autorstwa Wnioskodawcy (w tym coverów) w internetowych serwisach muzycznych (…, …, etc.), otrzymywanych od wskazanych wyżej dystrybutorów - to należności za udzielenie licencji.

Wszystkie podmioty, od których Wnioskodawca otrzymuje wskazane wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki, zakup utworów autorstwa Wnioskodawcy (licencje), są podatnikami, o którym mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest w stanie określać, czy wskazane podmioty posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce. Niemniej Wnioskodawca uważa, że nawet w przypadku istnienia takiego stałego miejsca prowadzenia działalności, usługi nie będą i nie mogą być świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce - w każdym omawianym przypadku.

Zatem, odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie miejsce świadczenia przedmiotowych usług polegających na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę, za które Wnioskodawca otrzymuje od Dystrybutora należności za udzielanie licencji należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. w miejscu, w którym Dystrybutor (…) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, przedmiotowe usługi, za które Wnioskodawca otrzymuje od Dystrybutora wynagrodzenie za odtwarzanie muzyki w serwisach muzycznych, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju, w którym Dystrybutor posiada siedzibę działalności gospodarczej (tj. w USA) zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w tym kraju.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi usług polegających na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora utworów stworzonych przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowywaniu podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że miejsce świadczenia usług powinno być ustalone w oparciu o art. 28b ustawy o podatku VAT jest prawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na to, że – w opisanym stanie faktycznym – świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na udzielaniu licencji na odtwarzanie i zakupu przez Dystrybutora (posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w USA) utworów Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, w sprawie nie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że obrót z tytułu odtwarzania i zakupu utworów stworzonych przez Wnioskodawcę (w tym coverów) w opisanym stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b uptu – jest nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj