Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.123.2020.4.IS
z 2 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismami złożonymi za pomocą platformy ePUAP w dniu 16 września 2020 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP – …) oraz z dnia 7 października 2020 r. (identyfikator poświadczenia ePUAP – …), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków finansowych w ramach grantu Etiuda 7, tj. stypendium doktorskiego, środków przeznaczonych na pokrycie kosztów stażu i środków na pokrycie kosztów podróży w związku z odbywaniem stażu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 4 września 2020 r., nr 0113-KDWPT.4011.123.2020.1.IS wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 7 września 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 września 2020 r.). W dniu 16 września 2020 r. wpłynęło pismo złożone za pomocą platformy ePUAP z dnia 16 września 2020 r. stanowiące uzupełnienie wniosku.

Następnie pismem z dnia 30 września 2020 r., nr 0113-KDWPT.4011.123.2020.2.IS, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 30 września 2020 r. (data doręczenia 30 września 2020 r.). W dniu 7 października 2020 r. wpłynęło pismo złożone za pomocą platformy ePUAP z dnia 7 października 2020 r. stanowiące uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W okresie od dnia … do dnia … 2020 r. Wnioskodawca zrealizował staż naukowy w …. finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu na stypendia doktoranckie Etiuda (wersja 7). W ramach grantu Wnioskodawca otrzymał stypendium naukowe w łącznej wysokości … zł oraz środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w wysokości … zł i środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego, będącego miejscem odbywania stażu w wysokości … zł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stypendia naukowe są zwolnione z podatku. Natomiast w dniu 14 października 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznawanych przez Narodowe Centrum Nauki.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem zaniechano poboru podatków z tytułu otrzymywania stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o Narodowym Centrum Nauki z dnia 30 kwietnia 2010 r.

Według informacji, jaką Wnioskodawca otrzymał od swojej Uczelni i przed wejściem ww. rozporządzenia odprowadzono podatek (PIT-11 z Uczelni) od środków finansowych na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz od środków finansowych na pokrycie kosztów podróży do niego, natomiast po wejściu w życie tego rozporządzenia podatku nie odprowadza się. To oznacza, że środki finansowe, o których mowa kwalifikują się do grupy „innych środków finansowych”, o których mowa w ww. rozporządzeniu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że z Uczelnią łączy(ł) Go następujący stosunek pracy:

  1. Umowa, w którym to dokumencie nie jest sprecyzowane, jaka jest to umowa. Zgodnie z nią, „Przedmiotem umowy jest finansowanie stypendium doktorskiego przyznanego Stypendyście w ramach konkursu Etiuda 7 przez Narodowe Centrum Nauki (...)”. Jest to zatem umowa, na mocy której uczelnia przekazuje Wnioskodawcy środki, jakie sama otrzymała z Narodowego Centrum Nauki w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę grantu Etiuda. Umowa została zawarta na okres ośmiu miesięcy. Jej okres, w konsekwencji tego o czym Wnioskodawca pisze powyżej, pokrywa się więc z okresem otrzymywania przez Niego stypendium, a więc na tę chwilę umowa już wygasła.
  2. Umowa o dzieło, dotycząca realizacji innego, pozyskanego przez Wnioskodawcę grantu z Narodowego Centrum Nauki. Zgodnie z nią, „Wykonawca zobowiązuje się wykonać dla Zamawiającego dzieło o charakterze autorskim w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, polegające na realizacji projektu badawczego (...), zgodnie z postanowieniami umowy zawartej pomiędzy Uczelnią a Narodowym Centrum Nauki (…)”. Tutaj podobnie NCN przekazuje środki uczelni, a uczelnia Wnioskodawcy. Oba granty nie są ze sobą powiązanie merytorycznie, jak również wypłata środków z obu nie była i nie jest ze sobą powiązana.

Wnioskodawca wskazał, że między Wnioskodawcą a Uczelnią została podpisana umowa, która reguluje realizację grantu Etiuda (jest to umowa, o której mowa w ww. pkt 1).

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w 2019 r. otrzymał decyzję Dyrektora Narodowego Centrum Nauki o przyznaniu środków finansowych, z tym, że realizacja stypendium (podjęcie środków) miała miejsce od 2019 r. do 2020 r. We wspomnianej decyzji wskazano: „Na podstawie art. 33 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 947, 1669).”

Dodatkowo, na stronie internetowej Narodowego Centrum Nauki znajduje się informacja, że konkurs Etiuda 7 na stypendia doktorskie, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał środki finansowe, ogłoszono: „Na podstawie art. 18 pkt 5 i art. 26 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. 2018, poz. 947, ze zm.) oraz uchwały Rady Narodowego Centrum Nauki nr 109/2018 z dnia 8 listopada 2018 r.”

Wnioskodawca podkreśla, że według Jego toku rozumowania przepisy są zatwierdzane przez ministra, bowiem inaczej nie byłaby możliwa realizacja przez NCN zadań, o których mowa w ustawie o Narodowym Centrum Nauki. Podobnie, środki otrzymane w ramach konkursów realizowanych przez NCN służą realizacji polityki naukowej państwa, bowiem – ponownie – nie byłyby w przeciwnym razie finansowane z publicznych środków na naukę. Wnioskuje to m.in. na podstawie art. 7. ust. 2 pkt 3 i art. 365 ust. 12 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z zasadami konkursu Etiuda 7: „Laureat zobowiązuje się do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium naukowego i nie wcześniej niż 6 miesięcy od czasu rozpoczęcia jego pobierania”. Jako że Wnioskodawca stypendium zakończył pobierać dnia … 2020 r., stopień naukowy doktora musi uzyskać do dnia …. 2021 r. Wnioskodawca wskazuje również, że uzyska stopień naukowy doktora we wskazanym terminie. Planowany termin obrony doktoratu Wnioskodawcy to … 2020 r. Po uzyskaniu stopnia doktora, Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia projektu, w tym udokumentowania Narodowemu Centrum Nauki uzyskania stopnia naukowego i odbycia stażu zagranicznego, co odbędzie się bez przeszkód.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku złożonym w dniu 16 września 2020 r.:

Czy wszystkie środki otrzymywane przez Wnioskodawcę w ramach grantu Etiuda 7, to znaczy stypendium doktorskie, środki przeznaczone na pokrycie kosztów stażu i środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w związku z odbywaniem stażu, podlegają zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie musiał odprowadzać od nich podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie środki otrzymane w ramach grantu Etiuda 7, to znaczy stypendium doktorskie, środki przeznaczone na pokrycie kosztów stażu i środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w związku z odbywaniem stażu, są tymi, których dotyczy zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, § 1, ust. 1 (Dz. U. 2019 r., poz. 1982), co wynika z następujących faktów:

  1. w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. 2019 poz. 1384), o którym mówi § 1, ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki (Dz. U. 2019 poz. 1982), mowa wprost o „stypendiach doktorskich i stażach po uzyskaniu stopnia naukowego doktora”. W konsekwencji, stypendium doktorskie nie jest opodatkowane.
  2. w § 1, ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki (Dz. U. 2019 poz. 1982), mowa także o „innych środkach finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki”, a za takie środki Wnioskodawca uważa środki przeznaczone na pokrycie kosztów stażu i środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w związku z odbywaniem stażu, ponieważ warunkiem realizacji grantu Etiuda (i otrzymywania stypendium doktorskiego) jest realizacja wspomnianego stażu.

W konsekwencji, środki przeznaczone na pokrycie kosztów stażu i środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w związku z odbywaniem stażu, zdaniem Wnioskodawcy, nie są opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” zawarte w tym przepisie wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w okresie od dnia … do dnia … 2020 r. Wnioskodawca zrealizował staż naukowy w … finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu na stypendia doktoranckie Etiuda. W ramach grantu Wnioskodawca otrzymał stypendium naukowe w łącznej wysokości … zł oraz środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w wysokości … zł i środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego, będącego miejscem odbywania stażu w wysokości … zł.

Wnioskodawca wskazał, że z Uczelnią łączy(ł) Go umowa, w którym to dokumencie nie jest sprecyzowane, jaka jest to umowa. Zgodnie z nią, „Przedmiotem umowy jest finansowanie stypendium doktorskiego przyznanego Stypendyście w ramach konkursu Etiuda 7 przez Narodowe Centrum Nauki (...)”. Jest to zatem umowa, na mocy której uczelnia przekazuje Wnioskodawcy środki, jakie sama otrzymała z Narodowego Centrum Nauki w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę grantu Etiuda. Umowa została zawarta na okres ośmiu miesięcy, począwszy od dnia 1 października 2019 r. Jej okres, w konsekwencji tego o czym Wnioskodawca pisze powyżej, pokrywa się więc z okresem otrzymywania przez Niego stypendium, a więc na tę chwilę umowa już wygasła.

Między Wnioskodawcą a Uczelnią została podpisana umowa, która reguluje realizację grantu Etiuda. Wnioskodawca wskazał również, że dnia … 2019 r. otrzymał decyzję Dyrektora Narodowego Centrum Nauki o przyznaniu środków finansowych, z tym, że realizacja stypendium (podjęcie środków) miała miejsce od dnia … 2019 r. do dnia … 2020 r. We wspomnianej decyzji wskazano: „Na podstawie art. 33 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 947, 1669).” Dodatkowo, na stronie internetowej Narodowego Centrum Nauki znajduje się informacja, że konkurs Etiuda 7 na stypendia doktorskie, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał środki finansowe, ogłoszono: „Na podstawie art. 18 pkt 5 i art. 26 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. 2018, poz. 947, ze zm.) oraz uchwały Rady Narodowego Centrum Nauki nr 109/2018 z dnia 8 listopada 2018 r.”

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę środków finansowych w ramach konkursu Etiuda 7 wskazać należy, że z powołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodem będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danego podatnika decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa on aktywa tej osoby. Konsekwencją przyjęcia tezy o charakterze przychodu, jako definitywnego przysporzenia w majątku podatnika, jest uznanie, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko te przychody, które nie mają charakteru zwrotnego. W celu określenia co stanowi przychód podatnika należy zidentyfikować stosunek prawny leżący u podstaw danej czynności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w ramach konkursu na stypendia doktoranckie (stypendium naukowe, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego) stanowią dla Niego przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2018 r. – wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał stypendium doktorskie w ramach programu Etiuda 7, które obejmuje środki finansowe przeznaczone na: stypendium naukowe, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Natomiast zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, zaniechaniem poboru podatku objęte są przychody otrzymane z tytułu:

  1. stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384), i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki,
  2. stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a-c i lit. e, pkt 4 i 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki

–w zakresie, w jakim nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., w związku z art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).

Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Należy także mieć na uwadze, że zgodnie z art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – świadczenia i stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., przyznane na podstawie przepisów ustaw uchylanych w art. 169, oraz stypendia, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy, o której mowa w art. 1, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r.

Zgodnie z art. 169 ww. ustawy tracą moc:

  1. ustawa z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. z 2017 r. poz. 357) – z dniem 31 grudnia 2018 r.;
  2. ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789) – z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy;
  3. ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.) – z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z wyjątkiem art. 98, art. 100, art. 101, art. 102, art. 103, art. 103a, art. 104 i art. 106, które tracą moc z dniem 31 grudnia 2018 r.;
  4. ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) – z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

W powyższych przepisach brak zatem zapisów derogacyjnych dotyczących ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki.

Podkreślić trzeba, że w okolicznościach rozpatrywanej sprawy stypendium oraz pozostałe środki finansowe zostały zarówno przyznane i otrzymane po wejściu w życie ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz zostały przyznane na podstawie ustawy o Narodowym Centrum Nauki.

Zatem, jak wynika z przytoczonych przepisów, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są stypendia których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Właściwego do spraw Szkolnictwa Wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy z dnia 20 lipca 2019 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 r., poz. 1668).

Natomiast do stypendiów i środków na pokrycie kosztów podróży (ponad limit) przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki po wejściu w życie ustawy z dnia 20 lipca 2019 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce należy zastosować zaniechanie poboru podatku, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki.

Zgodnie bowiem z uzasadnieniem do projektu rozporządzenia z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki, Stypendia przyznawane aktualnie przez NCN można podzielić na dwie grupy:

  • Pierwsza z nich to stypendia doktorskie oraz środki finansowe przeznaczone na podróż i pobyt na stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, przyznawane w drodze decyzji Dyrektora NCN wskazanemu imiennie laureatowi w drodze konkursu ETIUDA.
  • Drugą grupę stanowią stypendia przyznawane w określonych typach projektów finansowanych przez NCN. Stypendia te nie są przyznawane bezpośrednio przez Dyrektora NCN, lecz w trakcie realizacji projektu badawczego powoływana jest komisja konkursowa, w skład której wchodzi obowiązkowo kierownik projektu, która przyznaje stypendium/stypendia w liczbie przewidzianej we wniosku grantowym najwyżej ocenionym pretendentom.

Obie wspomniane grupy stypendiów korzystały ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., bowiem przepis ten zwalniał od podatku dochodowego stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zwolnienie obejmowało obie grupy stypendiów finansowanych przez NCN bowiem są one przyznawane na podstawie regulaminów, z których każdy zatwierdzony został przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonana ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.) z dniem 1 października 2018 r. wprowadziła m.in. zmianę brzmienia przywołanego wyżej zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustaw. Na skutek tej zmiany stypendia finansowane przez NCN nie są już objęte zwolnieniem od podatku.

Jednocześnie ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w art. 330 zagwarantowała prawa nabyte m.in. do stosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy PIT w dotychczasowym brzmieniu do stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a otrzymanych po wejściu w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.).

Stąd też do stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do dnia 30 września 2018 r., i wypłacanych po tym dniu, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r. Natomiast stypendia, których zasady przyznawania Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatwierdził od dnia 1 października 2018 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, inne środki finansowe przeznaczone na pobyt w zagranicznym ośrodku naukowym oraz na podróż do tego ośrodka i z powrotem mogą obecnie korzystać ze zwolnienia od podatku dotyczącego do wysokości diet i innych należności za czas podróży służbowej (w przypadku pracowników) oraz za czas podróży (w przypadku doktorantów), do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej. Zatem, obecnie stypendia wypłacane przez NCN są opodatkowane, a środki otrzymane na podróż i pobyt w zagranicznym ośrodku naukowym są objęte zwolnieniem limitowanym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie podróży służbowych.

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w ramach stypendium doktorskiego Etiuda 7 (stypendium naukowe, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego) podlegają zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do świadczeń otrzymanych w ramach konkursu ETIUDA 7 będzie miało zastosowanie zaniechanie poboru podatku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj