Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-486/12-2/EWW
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży detalicznej towarów osobom fizycznym w Niemczech i Czechach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży detalicznej towarów osobom fizycznym w Niemczech i Czechach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada VAT UE i rozpatruje możliwość ewentualnej sprzedaży towaru w krajach Unii Europejskiej: Niemcy i Republika Czech.

Sprzedaż miałaby się odbywać bezpośrednio z samochodu osobom fizycznym, tzn. odbiorcom detalicznym na terenie kraju Unii (Niemcy, Czechy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować przy sprzedaży detalicznej towaru w Niemczech i Czechach?
  2. Czy w deklaracji VAT-7 należy ująć sprzedaż jako dostawę wewnątrzwspólnotową?
  3. Czy należy zarejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej?
  4. Czy istnieje obowiązek powiadomienia urzędu skarbowego w Polsce o zamiarze takiej formy sprzedaży?
  5. W jakim kraju, Polsce czy Unii Europejskiej należałoby rozliczyć podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Stawka podatku VAT winna wynosić 0%.
  2. W deklaracji VAT-7 kwota sprzedaży winna być ujęta w pozycji „dostawa wewnątrzwspólnotowa”.
  3. Należałoby zarejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej. Gdyby odbiorca detaliczny zażyczył sobie fakturę, wówczas oryginał faktury do odbiorcy, a kopia z paragonem do księgowania. W przypadku sprzedaży bez faktury należałoby wystawić paragon z kasy fiskalnej, a sprzedaż dzienną ująć zbiorczo na fakturze VAT UE.
  4. Gdy Spółka posiada VAT UE to nie ma obowiązku zawiadamiania urzędu skarbowego w Polsce o zamiarze dokonywania takich transakcji. Będą one bowiem odzwierciedlone w deklaracjach VAT-7 i VAT UE.
  5. Podatek VAT należny winien być rozliczony w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca posiadający numer VAT UE rozpatruje możliwość dokonywania sprzedaży towarów bezpośrednio z samochodu osobom fizycznym, tzn. odbiorcom detalicznym na terenie kraju Unii (Niemcy, Czechy).

Wskazać należy, iż podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej).

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zdaniem Zainteresowanego, dokonywaną przez niego sprzedaż należy traktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0%.

Zatem wyjaśnić należy, że sprzedaż towarów na terytorium Niemiec i Czech nie będzie spełniała warunków aby uznać ją za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, opodatkowaną preferencyjną stawką podatku.

Bowiem stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Z przepisu art. 13 ust. 1 ustawy wynika, iż uznanie za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów związane jest z czynnością wywozu czy przemieszczenia towarów pomiędzy państwami członkowskimi. Natomiast przedmiotem zapytań Wnioskodawcy jest czynność sprzedaży już przemieszczonych towarów bądź towarów nabytych na terytorium innych państw członkowskich bezpośrednio z samochodu osobom fizycznym, tzn. odbiorcom detalicznym na terenie kraju Unii (Niemcy, Czechy). Wnioskodawca nie będzie dokonywał zatem wywozu towarów z terytorium kraju w wykonaniu ich dostawy.

Zatem ww. sprzedaż nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, opodatkowanej stawką podatku w wysokości 0%.

W niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży towarów uprzednio przewożonych z terytorium kraju bądź nabytych na terytorium innych państw członkowskich na rzecz odbiorców detalicznych na terytorium krajów Unii Europejskiej innych niż Polska (Niemcy, Czechy). A zatem zgodnie z powołanym przepisem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy tych towarów, a tym samym miejscem jej opodatkowania, będą poszczególne państwa członkowskie, na terenie których Zainteresowany dokona sprzedaży towarów. Tym samym, sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w Polsce).

Dla przedmiotowej sprzedaży, jako niepodlegającej polskim przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące stawek podatku VAT w Polsce. Tym samym, sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%.

Rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.), Minister Finansów określił m.in. wzór deklaracji VAT-7. Powyższe rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 lipca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 153, poz. 906). Załącznik nr 1 tego rozporządzenia stanowi wzór deklaracji VAT-7, natomiast w załączniku nr 4 zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D). Z objaśnień tych wynika, iż w poz. 21 „Dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju” wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W myśl art. 87 ust. 5 ustawy, na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, iż dokonywana przez Zainteresowanego sprzedaż towarów bezpośrednio z samochodu osobom fizycznym, tzn. odbiorcom detalicznym na terenie Niemiec i Czech, jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 w poz. 21, jeżeli przysługiwało mu będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stwierdzić należy zatem, że planowana przez Spółkę sprzedaż nie będzie podlegała również ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem nie będzie ona dokonywała odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, a zatem nie będzie dokonywała sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

Ponadto zaznaczyć należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i żaden z przepisów wykonawczych do niej, nie nakłada na podatnika obowiązku powiadamiania urzędu skarbowego w Polsce o zamiarze dokonania sprzedaży detalicznej towarów na terytorium innych państw Unii Europejskiej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku z tytułu sprzedaży towarów odbiorcom detalicznym na terytorium Niemiec czy Czech, będzie miało miejsce na terenie tych państw Unii Europejskiej.

Przedmiotowa sprzedaż, jako niepodlegająca polskim przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegała ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a także nie będą miały do niej zastosowania przepisy dotyczące stawek podatku VAT w Polsce.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym planowaną przez niego sprzedaż towarów należy traktować i rozliczać jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ‑ rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności potraktowania ewentualnego przemieszczenia towarów z terytorium kraju do państw członkowskich Unii Europejskiej, jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, iż w niniejszej sprawie kwestię dotyczącą podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku regulują przepisy danego państwa członkowskiego, na terytorium którego dokonywana będzie dostawa towarów.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży detalicznej towarów osobom fizycznym w Niemczech i Czechach. Natomiast w zakresie konieczności powiadomienia kraju Unii Europejskiej, w którym ma nastąpić sprzedaż towarów odbiorcom detalicznym wydano w dniu 17 grudnia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj