Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.535.2020.1.MS
z 2 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 września 2020 r. (data wpływu – 3 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (…) działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Został powołany celem wspólnego wykonywania przez gminy w nim zrzeszone zadań publicznych w postaci przeprowadzenia budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz realizacji innych przedsięwzięć proekologicznych.

Aktualnie do zadań Wnioskodawcy należy również przygotowanie dokumentacji technicznej dla programu „…” w tym:

  • koordynacja w przygotowaniu lokalnych dokumentów wymaganych prawem,
  • przygotowanie Master Planu Ograniczenia Niskiej Emisji i Zarządzania Zrównoważoną Energią na …,
  • stworzenie i aktualizacja bazy niskiej emisji i zasobów energetycznych …,
  • prowadzenie specjalistycznego doradztwa,
  • planowanie i koordynacje zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliw gazowych na obszarze …,
  • planowanie i koordynacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze ….

Ponadto zadaniem Wnioskodawcy jest realizacja inwestycji w ramach pozyskiwanych środków na program „…”.

Od 1 marca 2006 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020, złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „…” (dalej: Projekt).

Umowa o dofinansowanie wyżej wymienionego projektu zawarta została w dniu 8 listopada 2019 r.

Project dotyczy modernizacji energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych z terenu funkcjonowania …. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie działalności … oraz montaż OZE.

Zły stan powietrza atmosferycznego na terenie realizacji projektu w przeważającym stopniu spowodowany jest bowiem zanieczyszczeniami uwalnianymi przez paleniska domowe opalane paliwami stałymi słabej jakości lub odpadami.

Projekt skierowany jest do mieszkańców budynków jednorodzinnych tj. osób posiadających prawo do dysponowania nieruchomością na obszarze funkcjonowania …. Głównym założeniom projektu jest wymiana indywidualnych kotłów grzewczych w budynkach wraz z pracami towarzyszącymi, prowadzącymi do zmniejszenia energochłonności gospodarstw domowych, a w konsekwencji do ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza przedostających się do atmosfery w wyniku procesu spalania paliw energetycznych.

Jako prace towarzyszące modernizacji istniejących kotłowni w projekcie ujęto jako przedmiot grantów:

  • montaż pieca gazowego,
  • montaż pieca na biomasę,
  • montaż kominków na biomasę,
  • montaż pieca elektrycznego,
  • modernizacja komina wentylacyjnego i spalinowego,
  • budowa/rozbudowa/modernizacja instalacji gazowej/budowa przydomowych zbiorników na gaz,
  • modernizacja instalacji elektrycznej,
  • modernizacja instalacji c.o.,
  • modernizacja instalacji c.w.u.,
  • budowa systemu wentylacji z rekuperacją,
  • instalacja fotowoltaiczna,
  • instalacja solarna,
  • instalacja wiatrowa,
  • pompa ciepła gruntowa,
  • pompa ciepła powietrzna (powietrze-woda).

Zakresy inwestycji dla poszczególnych budynków wynikają z opracowanych audytów energetycznych, które odzwierciedlają najlepszy możliwy - przy określonych zasobach, finansowych - wariant realizacji inwestycji pod względem redukcji zapotrzebowania na energię oraz pod względem redukcji zanieczyszczeń emitowanych do środowiska naturalnego. W ramach realizacji Projektu wykonywane są również zadania dotyczące jego promocji oraz zarządzana.

Z uwagi na dużą liczbę planowanych inwestycji oraz związane z tym obciążenie kadrowe, dla zapewnienia prawidłowej realizacji projektu zatrudnia się operatora projektu oraz inspektora nadzoru.

W ramach powyższego wykonywane będą następujące obowiązki:

  1. Prowadzenie dokumentacji, monitoring i rozliczanie Projektu na rzecz Zamawiającego,
  2. Obsługa procesu obsługi Grantobiorców, w tym:
    • weryfikacji listy uczestników projektu,
    • przeprowadzenie w razie konieczność dodatkowego naboru uczestników z listy rezerwowej lub ogólnego naboru uzupełniającego,
    • weryfikacja dostarczonych przez Grantobiorców kosztorysów prac w terenie,
    • ocena sianu technicznego instalacji elektrycznej do której ma zostać przyłączona instalacja,
    • pośredniczenie w zawieraniu umów z Grantobiorcami,
    • weryfikacja przedłożonych do rozliczeń dokumentów z wykonanymi pracami w miejscu instalacji,
    • rozliczenie Grantobiorców,
    • prowadzenie niezbędnych kontaktów i ustaleń z uczestnikami projektu i Grantobiorcami w toku wykonywania niniejszej umowy w tym m.in. korespondencji i spotkań.
  3. Obsługa procesu naboru wykonawców Instalacji OZE, w tym:
    • ustalenie warunków technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych wykonawców Instalacji OZE,
    • prowadzenie weryfikacji wykonawców instalacji OZE przedstawianych do zatwierdzenia,
    • bieżący nadzór i kontrola nad prawidłowością wykonywanych instalacji przez wykonawców instalacji OZE,
    • przedstawianie zamawiającemu do akceptacji zweryfikowanych wykonawców instalacji OZE wraz z dokumentacją i wyjaśnieniami niezbędnymi do podjęcia przez niego decyzji,
    • prowadzenie niezbędnych kontaktów i ustaleń z wykonawcami instalacji OZE w toku wykonywania niniejszej umowy w tym m.in. korespondencji i spotkań.
  4. Prowadzenie Biura Obsługi Projektu,
  5. Prowadzenie Punktów Konsultacyjnych,
  6. Współpraca z beneficjentem, gminami i OSD w zakresie przyłączania instalacji OZE,
  7. technicznych niezbędnych do zarządzania Projektem,
  8. Posiadanie i utrzymywanie zasobów osobowych zapewniających właściwą realizację projektu,
  9. Utrzymywanie w imieniu Beneficjenta/zamawiającego kontaktów z instytucją zarządzającą oraz innymi instytucjami zaangażowanymi w projekt.
  10. Współpraca z podmiotem odpowiedzialnym za działania promocyjne.


Projekt jest współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, oraz gmin. Procent dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 95%. Pozostałe 5%, tj. wkład własny, został zabezpieczony i zapewniony przez każdą z gmin zrzeszonych w Związku. Zgodnie z Uchwałą … w sprawie ustalenia składki na wkład własny zabezpieczone środki przekazane zostaną przez gminy ….

Uchwałą Zgromadzenia … przyjęto regulamin określający zasady udzielania osobom fizycznym grantu (dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych), tj. wsparcia finansowego pochodzącego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 i gminy w formie refundacji części poniesionych kosztów Inwestycji zgodnej z audytem energetycznym.

Zgodnie z jego treścią realizacja projektu i udzielenia grantu składa się z następujących etapów:

  1. Nabór wstępny Wnioskodawców (osób fizycznych, na rzecz których zrealizowana zostanie inwestycja; beneficjentów kocowych Projektu) skutkujący powstaniem „Listy podstawowej Grantobiorców”. Wnioskodawcą może być osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej na terenie jednej z gmin będącej Członkiem … uczestniczącej w projekcie, na rzecz której zrealizowana zostanie inwestycja i jednocześnie ostateczny odbiorca wsparcia tzw. beneficjent końcowy Projektu.
    Do Projektu nie mogą być zgłoszone nieruchomości, które stanowią miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub rolniczej.
  2. Nabór wniosków o udzielenie Grantu, w którym Wnioskodawca składa wniosek o udzielenie dotacji wraz z niezbędnymi załącznikami, w tym oświadczeniami o:
    • wykonaniu termomodernizacji z własnych środków,
    • prawie do dysponowania nieruchomością jako właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty, o rodzaju inwestycji, którą zamierza zrealizować,
    • zobowiązaniu do utrzymywania inwestycji w okresie trwałości projektu,
    • zobowiązaniu do pokrycia kosztów przekraczających wysokość przyznanego Grantu oraz wydatków niekwalifikowanych,
    • braku podwójnego finansowania,
    • zobowiązaniu się do wyboru wykonawcy zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie,
    • nie wykorzystaniu budynku na potrzeby działalności gospodarczej i/lub rolniczej,
    • wykorzystaniu energii cieplnej i/lub elektrycznej na cele mieszkaniowe,
    • przetwarzaniu danych osobowych,
    • zapoznaniu się z Regulaminem,
    • wyrażeniu zgodny wszystkich współwłaścicieli na realizację inwestycji.
    • Wnioskodawca w załączeniu do wniosku przedkłada również oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.
  3. Weryfikacja formalna wniosków o udzielenie Grantu.
  4. Podpisanie umowy o udzielenie Grantu zgodnie z określonym wzorem. Umowa zawiera między innymi:
    • określenie przedmiotu umowy,
    • zadania Grantobiorcy objęte grantem,
    • kwotę grantu i wkładu własnego,
    • okres realizacji grantu,
    • warunki przekazania i rozliczenia grantu,
    • monitorowanie wskaźników realizacji grantu,
    • zasady zwrotu grantu,
    • zabezpieczenie grantu,
    • zasady kontroli przeprowadzonej przez Grantodawcę lub uprawnione podmioty,
    • ochronę danych osobowych.
      W celu podpisania umowy niezbędne jest złożenie kosztorysu realizacji prac wraz ze specyfikacją urządzenia planowanego do montażu w ramach projektu (kosztorys powinien być przygotowany i podpisany przez Wykonawcę).
      Umowa stanowi podstawę do realizacji inwestycji i gwarantuje zabezpieczenie środków finansowych na udzielenie Grantu pod warunkiem wypłaty środków przez Urząd Marszałkowski.
  5. Realizacja inwestycji przez Grantobiorcę, tj. zamontowanie urządzeń i podłączenie ich do sieci/instalacji. Jak również, dokonanie ostatecznego odbioru pomiędzy Wykonawcą, Grantobiorcą i Inspektorem Nadzoru podłączenia urządzeń co sieci lub instalacji wewnętrznej budynku, dokonanie płatności przez Grantobiorcę na rzecz Wykonawcy w związku z zakresem zrealizowanych prac.
    Wnioskodawca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy z zachowaniem wymogów technicznych określonych na stronie internetowej … lub Operatora oraz do poniesienia wydatków w sposób celowy, racjonalny i oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
  6. Złożenie wniosku o wypłatę Grantu zgodnie z określonym wzorem. Do wniosku winny zostać załączone między innymi następujące dokumenty:
    • Dowód księgowy,
    • Dowód zapłaty dowodu księgowego,
    • Protokół poświadczający odbiór robót/usług,
    • Dokument potwierdzający wykonanie zakresu działań określonych w audycie przedrealizacyjnym (audyt porealizacyjny),
    • Umowa zawarta pomiędzy Grantobiorcą a wykonawcą wraz z ewentualnymi aneksami,
    • Kosztorys powykonawczy,
    • Dokumenty w zakresie wyboru wykonawcy,
    • Świadectwa, deklaracje, certyfikaty, karty gwarancyjne dopuszczające je do użytku oraz montażu na terenie,
    • Protokół złomowania/likwidacji starego kotła,
    • Obowiązkowa opinia kominiarska w przypadku ogrzewania gazowego,
    • Dokumentacja zdjęciowa (przed i po montażu).
    • Oryginały oświadczeń podpisanych przez Grantobiorcę w zakresie poniesienia wydatków w sposób oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; braku wystąpienia podwójnego dofinansowania wydatków; nieprowadzenia działalności gospodarczej; dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu; oświadczenie dot. trwałości przedsięwzięcia; oświadczenie o niewykluczeniu z możliwości otrzymania dofinansowania.
  7. Weryfikacja wniosku o wypłatę Grantu i jego Wypłata. Po realizacji inwestycji przez Wykonawcę należy zgłosić do Operatora e-mailowo, sms-owo bądź telefonicznie zakończenie prac Odbiór przedsięwzięcia z udziałem Inspektora Nadzoru, następuje w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia zakończenia prac montażowych Inspektor nadzoru podpisuje protokół zakończenia prac inwestycyjnych. Po pozytywnym wyniku odbioru przez Inspektora Nadzoru Mieszkaniec może złożyć Wniosek o wypłatę Grantu. Przed przekazaniem środków Grantobiorcy, Grantodawca dokona weryfikacji przedłożonych przez Grantobiorcę dokumentów. Stwierdzenie przez Grantodawcę uchybień jest podstawą do wstrzymania wypłaty Grantu, o czym Grantobiorcą zostanie poinformowany na piśmie. W przypadku stwierdzenia uchybień Grantobiorca zobowiązany jest do ich usunięcia w wyznaczonym przez Grantodawcę terminie. O usunięciu uchybień Grantobiorcą zobowiązany jest poinformować Grantodawcę w formie pisemnej. Granty przekazywane są Grantobiorcom wyłącznie w formie refundacji. Projekt nie uwzględnia zaliczkowania. Kwalifikowalność wydatków dotyczy jedynie nakładów poniesionych po dniu podpisania Umowy o powierzenie Grantu. Grant wypłacany jest przelewem na konto Grantobiorcy wskazane we Wniosku o wypłatę Grantu w terminie i na warunkach określonych w Umowie o powierzenie Grantu. Rozwiązanie Umowy o powierzenie Grantu skutkuje niewypłaceniem Grantobiorcy Grantu, a w przypadku, gdy rozwiązanie Umowy nastąpiło po przekazaniu Grantu wiąże się z koniecznością jego zwrotu na zasadach określonych w Umowie o powierzenie Grantu.

Jak zatem wynika z powyższego, każdy z beneficjentów końcowych wybierze i opłaci we własnym zakresie wykonawców prac przyłączeniowych i instalacyjnych. Faktury z tytułu zakupionych w ramach inwestycji towarów i usług wystawiane będą na poszczególnych mieszkańców biorących udział w projekcie. Sfinansowanie całości kosztów przez beneficjenta końcowego jest warunkiem późniejszego otrzymania dofinansowania w formie refundacji poniesionych kosztów.
Związek nie będzie świadczył żadnych usług związanych z dokonywanymi modernizacjami. (…) będzie wyłącznie rozdysponowywać otrzymane środki finansowe między mieszkańcami. Produkty nabyte i wytworzone w ramach niniejszego projektu będą użytkowane przez Grantobiorców (mieszkańców). To mieszkańcy będą właścicielami powstałej inwestycji. Koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją będą finansowane z budżetów właścicieli budynków. W wyniku realizacji projektu … nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu, a jego efekty nie będą wykorzystywane przez … do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Związek będzie dokonywał jedynie zakupów w ramach ogólnej realizacji Projektu, między innymi w zakresie dotyczącym promocji i zarządzania Projektem, w tym również usług dot. pełnienia funkcji operatora projektu oraz Inspektora nadzoru.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług … przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych przez Związek w ramach realizacji projektu pod nazwą „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pod nazwą „…”.

Związek nie będzie bowiem uzyskiwał w oparciu o infrastrukturę będącą przedmiotem projektu żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności o charakterze gospodarczym a więc zakupy związane z realizacją projektu nie są powiązane ze sprzedażą opodatkowaną.

Generalna zasada określająca możliwość odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, który to przepis zawiera listę wyjątków, pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”).

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody.

W celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 64 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin (art. 64 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu (ust. 4 cyt. przepisu).

Z kolei na mocy art. 64 ust. 5 ww. ustawy, do związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną.

W myśl art. 73a ust. 1 ww. ustawy, do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca (…) działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Został powołany celem wspólnego wykonywania przez gminy w nim zrzeszone zadań publicznych w postaci przeprowadzenia budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz realizacji innych przedsięwzięć proekologicznych.

Wnioskodawca od 1 marca 2006 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „…”.

Project dotyczy modernizacji energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych z terenu funkcjonowania …. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie działalności … oraz montaż OZE.

Zły stan powietrza atmosferycznego na terenie realizacji projektu w przeważającym stopniu spowodowany jest bowiem zanieczyszczeniami uwalnianymi przez paleniska domowe opalane paliwami stałymi słabej jakości lub odpadami.

Projekt jest współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, oraz gmin. Procent dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 95%. Pozostałe 5%, tj. wkład własny, został zabezpieczony i zapewniony przez każdą z gmin zrzeszonych w …. Zgodnie z Uchwałą … w sprawie ustalenia składki na wkład własny zabezpieczone środki przekazane zostaną przez gminy ….

Uchwałą … przyjęto regulamin określający zasady udzielania osobom fizycznym grantu (dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych), tj. wsparcia finansowego pochodzącego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 i gminy w formie refundacji części poniesionych kosztów Inwestycji zgodnej z audytem energetycznym.

W celu podpisania umowy o przyznanie refinansowania inwestycji (grantu) w zakresie modernizacji energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych niezbędne jest złożenie przez mieszkańca (grantobiorcę) kosztorysu realizacji prac wraz ze specyfikacją urządzenia planowanego do montażu w ramach projektu (kosztorys powinien być przygotowany i podpisany przez Wykonawcę).

Umowa stanowi podstawę do realizacji inwestycji i gwarantuje zabezpieczenie środków finansowych na udzielenie Grantu.

Grantobiorca zobowiązany jest do samodzielnego wyboru wykonawcy z zachowaniem wymogów technicznych określonych na stronie internetowej … lub Operatora oraz do poniesienia wydatków w sposób celowy, racjonalny i oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Każdy z beneficjentów końcowych (grantobiorców) wybierze i opłaci we własnym zakresie wykonawców prac przyłączeniowych i instalacyjnych. Faktury z tytułu zakupionych w ramach inwestycji towarów i usług wystawiane będą na poszczególnych mieszkańców biorących udział w projekcie. Sfinansowanie całości kosztów przez beneficjenta końcowego jest warunkiem późniejszego otrzymania dofinansowania w formie refundacji poniesionych kosztów.

(…) nie będzie świadczył żadnych usług związanych z dokonywanymi modernizacjami. (…) będzie wyłącznie rozdysponowywać otrzymane środki finansowe między mieszkańcami. Produkty nabyte i wytworzone w ramach niniejszego projektu będą użytkowane przez Grantobiorców (mieszkańców). To mieszkańcy będą właścicielami powstałej inwestycji. Koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją będą finansowane z budżetów właścicieli budynków. W wyniku realizacji projektu … nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu, a jego efekty nie będą wykorzystywane przez … do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

(…) będzie dokonywał jedynie zakupów w ramach ogólnej realizacji Projektu, między innymi w zakresie dotyczącym promocji i zarządzania Projektem, w tym również usług dot. pełnienia funkcji operatora projektu oraz Inspektora nadzoru.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca - … działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Powołany został celem wspólnego wykonywania przez gminy w nim zrzeszone zadań publicznych w postaci przeprowadzenia budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz realizacji innych przedsięwzięć proekologicznych. W ranach realizacji powierzonym mu zadań publicznych Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „…”. Wnioskodawca wykonując przedmiotowe zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W takim ujęciu Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonanie przedmiotowego projektu następuje w ramach realizacji zadań własnych gmin.

Ponadto jak już wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz mieszkańców (Grantobiorcow) instalujących w ramach projektu ekologiczne źródła ciepła żadnych usług związanych z dokonywanymi modernizacjami. Związek będzie wyłącznie rozdysponowywał otrzymane środki finansowe między mieszkańcami.

To mieszkańcy (Grantobiorcy) mają obowiązek we własnym zakresie:

  • samodzielnie wybrać wykonawców z zachowaniem wymogów technicznych określonych na stronie internetowej … lub Operatora,
  • złożyć kosztorysy realizacji prac wraz ze specyfikacją urządzenia planowanego do montażu w ramach projektu (kosztorys powinien być przygotowany i podpisany przez Wykonawcę),
  • ponieść wydatki w sposób celowy, racjonalny i oszczędny, tzn. niezawyżony w stosunku do średnich cen i stawek rynkowych i spełniający wymogi uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Produkty nabyte i wytworzone w ramach niniejszego projektu będą użytkowane przez Grantobiorców (mieszkańców). Mieszkańcy będą właścicielami powstałej inwestycji. Koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją będą finansowane z budżetów właścicieli budynków. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów, ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu, a jego efekty nie będą wykorzystywane przez Związek do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

(…) będzie dokonywał jedynie zakupów w ramach ogólnej realizacji Projektu, między innymi w zakresie dotyczącym promocji i zarządzania Projektem, w tym również usług dot. pełnienia funkcji operatora projektu oraz Inspektora nadzoru.

W konsekwencji w związku z tym, iż Wnioskodawca realizując wskazany we wniosku projekt nie działa jak podatnik VAT oraz realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT obciążających Wnioskodawcę dotyczących zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn.: „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj