Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.721.2020.1.KS
z 5 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem stypendium dla studentów i doktorantów w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem stypendium dla studentów i doktorantów w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X (zwany dalej „Wnioskodawcą”) jest uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, dalej jako: „Ustawa”). Wnioskodawca prowadzi działalność określoną w statucie uczelni, obejmującą w szczególności: kształcenie i wychowywanie studentów, kształcenie i wychowywanie kadry naukowej, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transferowanie technologii do gospodarki, zgodnie z zasadami wolności nauczania i wolności nauk.

Wnioskodawca, w trakcie tworzenia zasad ramowych wypłat stypendiów dla doktorantów i studentów powziął wątpliwości w zakresie możliwości zwolnienia stypendium otrzymywanego przez studentów i doktorantów pochodzącego ze środków przyznanych w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (dalej jako: „Program”) od podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym, czy w tej konkretnej sprawie będzie działał jako płatnik podatku od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie wskazać co następuje: Na podstawie Ustawy Minister odpowiedzialny za sprawy szkolnictwa wyższego i nauki (dalej jako : „Minister”), w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, ogłasza cyklicznie komunikat o konkursie organizowanym w ramach Programu. Celem Programu jest podniesienie międzynarodowego znaczenia działalności danej uczelni.

W ramach konkursu, wybieranych jest nie więcej niż dziesięć uczelni w kraju, które otrzymują w ramach Programu środki finansowe. Środki finansowe są przekazywane co roku przez okres sześciu lat (w przypadku pierwszego konkursu będzie to siedem lat na podstawie art. 305 Ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).

Środki finansowe otrzymywane w danym roku przez uczelnię w ramach konkursu stanowią zwiększenie subwencji ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d Ustawy. Kwota zwiększająca subwencję w ramach Programu nie może być mniejsza niż 10% tej subwencji ustalonej na podstawie algorytmów, o których mowa w art. 368 ust. 2 i 3 Ustawy.

W wyniku rozstrzygnięcia pierwszego tego typu konkursu, ogłoszonego komunikatem Ministra … Wnioskodawca został jedną z uczelni, która będzie mogła realizować Program.

Szczegółowe zasady przeprowadzenia konkursu i warunków jakie musi spełnić Uczelnia, aby zostać do niego zakwalifikowana określają szczegółowo przepisy Ustawy:

W ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” może przystąpić uczelnia akademicka, która:

  1. prowadzi działalność naukową w co najmniej sześciu dyscyplinach, w których przeprowadzona została ewaluacja jakości działalności naukowej, i posiada kategorię naukową A+ albo A w co najmniej połowie tych dyscyplin;
  2. nie posiada kategorii naukowej B ani C;
  3. prowadzi szkołę doktorską;
  4. nie posiada negatywnej oceny programowej;
  5. nie jest stroną umowy, o której mowa w art. 389 ust. 1. Ustawy (już podpisała umowę z Ministrem w ramach Programu).

Uczelnia składa wniosek o udział w konkursie, który zawiera plan obejmujący cele Uczelni mające zmierzać do podniesienia poziomu jakości działalności naukowej i poziomu jakości kształcenia oraz opis działań zmierzających do ich osiągnięcia w okresie 5 lat (dalej jako: „Plan”). Przedstawiony Plan ma przedstawić harmonogram zmierzający do podniesienia poziomu badań naukowych i jakości kształcenia studentów i doktorantów danej uczelni, co docelowo ma się przyczynić do wzrostu międzynarodowego znaczenia placówki.

Zgodnie z przedłożonym przez Wnioskodawcę w ramach konkursu Planem, celem Uczelni jest stworzenie systemu opartego na kompleksowej „opiece” nad najlepszymi kandydatami na studia i studentami, który będzie się składał z następujących elementów: (…)

Złożony przez Uczelnię wniosek ocenia międzynarodowy zespół ekspertów posiadających znaczący dorobek naukowy lub artystyczny, powołany przez Ministra i dokonuje oceny złożonego wniosku biorąc pod uwagę:

  1. poziom merytoryczny wniosku;
  2. istotność założonych celów dla podniesienia międzynarodowego znaczenia działalności uczelni;
  3. adekwatność opisanych działań do założonych celów;
  4. potencjał uczelni.

Ocena wniosku może być jedynie pozytywna albo negatywna. Następnie Zespół ekspertów po weryfikacji złożonego wniosku sporządza:

  1. raport zawierający ocenę wraz z uzasadnieniem lub rekomendacje dotyczące zmiany planu;
  2. listę rankingową wniosków ocenionych pozytywnie.

Następnie Minister biorąc pod uwagę listę rankingową wniosków, zawiera umowę z daną uczelnią.

Umowa obejmuje w szczególności:

  1. sporządzony przez Uczelnię i załączony do wniosku Plan obejmujący cele Uczelni mające zmierzać do podniesienia poziomu jakości działalności naukowej i poziomu jakości kształcenia oraz opis działań zmierzających do ich osiągnięcia i harmonogram jego realizacji;
  2. warunki finansowania realizacji Planu.

Jak powyżej wskazano, w wyniku rozstrzygnięcia pierwszego takiego konkursu w kraju wyłoniono dziesięć placówek w całej Polsce.

Wnioskodawca, w związku z powyższym, zawarł w dniu … 2019 r. umowę ze Skarbem Państwa – reprezentowanym przez Ministra o nr … określającą warunki finansowania realizacji Planu. (…) Zgodnie z umową (i Ustawą) integralną częścią umowy jest sam wyłożony przez Wnioskodawcę Plan.

Na podstawie umowy Minister przekazał środki finansowe na realizację Planu począwszy od roku następującego po roku, w którym został ogłoszony konkurs i będzie je przekazywał, aż do zakończenia finansowania (tj. do końca 2025 r.).

Zgodnie z Planem, Wnioskodawca zobowiązał się do przekazywania części przyznanych środków doktorantom i studentom w formie stypendiów – tak jak wskazano powyżej. Przy czym w przypadku doktorantów część środków pochodzących z Programu może zostać przekazane w formie zwiększenia stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 209 Ustawy.

Zgodnie z projektem zasad ramowych przyznawania stypendiów, który w chwili obecnej powstaje – stypendia przeznaczone będą dla doktorantów i studentów którzy będą, zaangażowani bądź będą wykazywać chęć zaangażowania w prowadzenie badań naukowych oraz innych działań w ramach POB. POB są określone w przedstawionym Planie i są obszarami, w obrębie których Wnioskodawca zobowiązał się zintensyfikować działalność naukową. Zasady ramowe na chwilę obecną są w fazie konsultacji i nie zostały jeszcze wprowadzone.

Zgodnie z projektem zasad ramowych, pulę środków przeznaczonych na wypłaty stypendiów ustalają poszczególni … po zatwierdzeniu przez … oraz …. Natomiast szczegółowe zasady przyznawania środków dla Doktorantów … w ramach … określone będą w regulaminach przyznawania tych środków; przyjmowanych w ramach POB w uzgodnieniu z ...

Zgodnie z projektem regulaminu, w zasadach przyznawania środków mają znaleźć się zapisy o: (...)

Przyznawanie stypendiów jest zaplanowane od …2020 r.

Wnioskodawca dodaje, że w ramach Programu dokonuje się ewaluacji realizacji Planu przez daną Uczelnię – po upływie trzech lat i następnie po okresie 6 lat. Ewaluacji dokonuje zespół ekspertów (jak przy samym konkursie), określając stopień realizacji Planu, w tym także założeń finansowych. Ewaluacja kończy się wydaniem oceny pozytywnej albo negatywnej.

W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany jako płatnik do poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od stypendiów wypłacanych doktorantom i studentom w ramach Programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłacaniem stypendiów doktorantom i studentom w ramach Programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” nie jest zobowiązany jako płatnik do poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż kwota przyznanego stypendium stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 21 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są: stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy, a w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Na gruncie aktualnego stanu prawnego zwolnieniu podlegają zatem:

  • stypendia i zapomogi wskazane wprost w Ustawie;
  • stypendia otrzymywane w ramach programów i przedsięwzięć, które mają mieć odwołanie do polityki naukowej państwa i przyczyniać się do realizacji tej polityki;
  • stypendia przyznawane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez Ministra.

Przepis w aktualnym kształcie został wprowadzony w 2018 r. w związku z planowanym wejściem w życie Ustawy. Celem przepisu było dostosowanie zwolnień podatkowych w zakresie stypendiów do reformy oświatowej. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa, bezpośrednim celem wprowadzonych zmian było rozszerzenie zwolnienia z opodatkowania różnego rodzaju stypendiów wypłacanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego. W związku ze zmianami zakres zwolnienia od podatku dochodowego stypendiów uległ znacznemu rozszerzeniu. Nowelizacja doprowadziła bowiem do objęcia zwolnieniem wszystkich stypendiów określonych w Ustawie lub przyznanych na podstawie programów i przedsięwzięć wprowadzonych zgodnie z Ustawą. Dzięki powyższemu, dla zwolnienia stypendium z podatku dochodowego nie jest już konieczne zatwierdzenie zasad jego przyznawania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego jak miało to miejsce w poprzednim stanie prawnym. Ustawodawca wyszedł bowiem ze słusznego założenia, że skoro dane stypendium wynika z Ustawy lub też z programu wprowadzonego na jej podstawie nie ma konieczności ponownej weryfikacji jego zasad dla zwolnienia otrzymywanych środków z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy stypendia wypłacane ze środków pochodzących z Programu na rzecz studentów i doktorantów będą podlegać zwolnieniu z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż:

  • w przypadku środków przekazywanych w formie stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 209 stypendia te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako stypendia wskazane w Ustawie,
  • w przypadku środków przekazywanych w formie innych stypendiów, stypendia te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako stypendia wynikające z programu, który ma przyczynić się do realizacji polityki naukowej państwa, tj. programu o którym mowa w art. 376 Ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze płatnika podatku. Nie będzie tym samym zobowiązany do poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego stypendium.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że art. 376 Ustawy nie wskazuje wprost programów, z których stypendia podlegają zwolnieniu z Ustawy. Niemniej przepis ten stanowi podstawę do ustanawiania programów i przedsięwzięć, które mają mieć odwołanie do polityki naukowej państwa i przyczyniać się do realizacji tej polityki. Przepisy tego artykułu nakładają na Ministra obowiązek ogłaszania na swojej stronie podmiotowej w BIP komunikatu o ustanowieniu przedsięwzięć i programów oraz o naborze wniosków. Komunikat musi zawierać szereg wymaganych przez ustawę informacji, a w szczególności opisywać: przedmiot programu i podmioty, które są uprawnione do udziału w programie, warunki, jakie muszą być spełnione, aby można było przystąpić do programu, tryb przeprowadzania naboru do programu, w tym tryb odwoławczy, oraz szczegółowe kryteria oceny wniosków. Ponadto, zgodnie z powołanym przepisem, Minister wyłania kandydatów do programu, podpisuje z nimi umowy i dokonuje okresowej ewaluacji spełniania warunków. Dokładnie taka procedura, jak zostało to szczegółowo opisane we wniosku ma miejsce w przypadku Programu. Należy w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, że zarówno przeznaczenie środków otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z Programem, jak i sposób ich wydatkowania podlegają ścisłej kontroli ze strony Ministerstwa.

Dodatkowo w uzasadnieniu projektu do rządowego projektu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Druk nr 2446 (str. 78 i nast.) wskazano: „W ramach programów lub przedsięwzięć minister będzie mógł przeznaczać środki również na realizację zadań z obszaru działalności dydaktycznej. Dotychczasowe przepisy umożliwiały realizację programów wyłącznie w sferze działalności badawczej. Komunikat o ustanowieniu programu lub przedsięwzięcia oraz o naborze wniosków w programie, ze wskazaniem podmiotów uprawnionych do udziału w konkursie, warunków, trybu przeprowadzania naboru wniosków oraz szczegółowych kryteriów ich oceny, będzie ogłaszany w Biuletynie Informacji Publicznej.

Celem proponowanych zmian jest z jednej strony redukcja licznych, drobnych strumieni finansowania, a z drugiej strony efektywniejsze i skuteczniejsze wydatkowanie środków publicznych. Wśród kryteriów oceny wniosków o przyznanie środków w ramach programów ministra, poza poziomem merytorycznym wniosku, zaproponowano w projekcie ustawy także elementy związane z potencjałem wnioskodawcy, wpływem na poszerzenie stanu wiedzy, użytecznością wyników prac lub zadań oraz społeczną odpowiedzialność nauki. Środki przyznawane w ramach wskazanych powyżej programów, będą przekazywane beneficjentom na podstawie zawieranych z nimi umów. Projekt ustawy przewiduje dwa programy skierowane do uczelni akademickich oparte na modelu konkurencyjności: „Inicjatywa doskonałości-uczelnia badawcza” oraz „Regionalna inicjatywa doskonałości”. Rozwiązania te wprowadzono z uwagi na konieczność przyśpieszenia w Polsce procesów wzrostu poziomu nauki i jakości dydaktyki. Powinny one zwiększyć rozpoznawalność polskiej nauki na arenie międzynarodowej, a z drugiej strony zwiększyć potencjał naukowy w niniejszych, regionalnych ośrodkach akademickich. Oprócz nich minister będzie również realizował przedsięwzięcie „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, kierowane do publicznych uczelni zawodowych.”

Ponadto opisywany przez Wnioskodawcę Program jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych programów realizujących politykę naukową państwa. Program ma na celu rozszerzenie znaczenia działalności uczelni na arenie międzynarodowej, zarówno w zakresie działalności naukowej jak i dydaktycznej.

Również komentatorzy wskazują, że „Program „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, jest jednym z programów i przedsięwzięć ministra, o których mowa w art. 376 p.s.w.n., realizujących założenia polityki naukowej państwa. Celem programu jest podniesienie międzynarodowego znaczenia działalności uczelni, zarówno w zakresie działalności dydaktycznej, jak i w zakresie działalności naukowej. Przepisy komentowanego artykułu stanowią, że środki w ramach tego programu będą przyznawane w trybie konkursowym, a komunikat o konkursie minister jest zobowiązany ogłaszać na swojej stronie internetowej w BIP. Komunikat, zgodnie z przywołanymi przepisami art. 376 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 3-5, ma zawierać informacje o ustanowieniu programu i naborze wniosków, a także ma określać: warunki udziału w programie, tryb przeprowadzania naboru do programu, w tym tryb odwoławczy oraz szczegółowe kryteria oceny wniosków” (tak też Woźnicki Jerzy (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz 2019, LEX).

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinno budzić wątpliwości, że stypendia ustanowione na podstawie Programu podlegają zwolnieniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Program jest programem o którym mowa w art. 376 ust 1 Ustawy, a tym samym stypendia wypłacane na podstawie tego Programu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – tym samym Wnioskodawca nie będzie w tym przypadku pełnił roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z Planem będącym integralną częścią podpisanej umowy o finansowanie, część środków uzyskanych od Ministra ma zostać przekazane w formie stypendium doktorantom i studentom – tym samym skoro taki sposób wydatkowania środków z Programu został dopuszczony, to stypendia winny być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, w opisanym wyżej stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone doktorantom stypendia którzy będą, zaangażowani bądź będą wykazywać chęć zaangażowania w prowadzenie badań naukowych oraz innych działań w ramach tzw. Priorytetowych Obszarów Badawczych będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca nie będzie pełnił na podstawie art. art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych roli płatnika podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych pkt 11 art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem, stypendium otrzymane w ramach Programu przez doktorantów i przez studentów stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do obowiązków płatnika, wskazać należy, że w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, która jest jednym z uczestników cyklicznego programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” ogłoszonego przez Ministra odpowiedzialnego za sprawy szkolnictwa wyższego i nauki. W trakcie tworzenia zasad ramowych wypłat stypendiów dla doktorantów i studentów, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie możliwości zwolnienia stypendium otrzymywanego przez studentów i doktorantów pochodzącego ze środków przyznanych w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” od podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym, czy w tej konkretnej sprawie będzie działał jako płatnik podatku od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Zgodnie z art. 376 ust. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Minister ustanawia programy i przedsięwzięcia w celu realizacji polityki naukowej państwa.

Jednocześnie, stosownie do art. 387 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Minister, w BIP na swojej stronie podmiotowej, ogłasza cyklicznie komunikat o konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, którego celem jest podniesienie międzynarodowego znaczenia działalności uczelni. Przepisy art. 376 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 3-5 stosuje się odpowiednio.

Program „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” został wprowadzony z uwagi na konieczność przyśpieszenia w Polsce procesów wzrostu poziomu nauki i jakości dydaktyki. Jego celem jest zwiększenie rozpoznawalności polskiej nauki na arenie międzynarodowej. Wobec powyższego, niewątpliwie jest to program, ustanowiony w celu realizacji polityki naukowej państwa, o którym mowa w art. 376 ust. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zatem, skoro Wnioskodawca wypłaca studentom i doktorantom stypendia w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, to wskazać należy, że studenci i doktoranci otrzymują stypendium zaliczane do grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, stanowi dla studentów i doktorantów przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy. Wobec powyższego Wnioskodawca od wypłaconych stypendiów nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj