Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.532.2020.3.AW
z 5 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.) oraz pismem z dnia 22 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek wydzielonych z działek nr 1 i nr 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek wydzielonych z działek nr 1 i nr 2. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 września 2020 r. i 23 października 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2003 po śmierci ojca A, Wnioskodawca odziedziczył nieruchomość (…). Nieruchomość składa się z dwóch działek: działka nr 1, księga wieczysta (…) o powierzchni 3567 m2 z domem mieszkalnym i działka nr 2, księga wieczysta (…) o powierzchni 3612 m2. Za przyjęty spadek Wnioskodawca odprowadził należny w tamtym okresie podatek od spadków i darowizn. Wymienione działki w gminnym studium zagospodarowania przestrzennego mają przeznaczenie jako tereny mieszkaniowo-warsztatowe. Obecnie Wnioskodawca ma zamiar podzielić całą nieruchomość na mniejsze działki i część sprzedać, a część w formie darowizny przekazać dzieciom. Z działki nr 1 chce wydzielić dwie działki po ok. 900 m2 i jedną z domem ok 1600 m2, natomiast działkę 2 chcę podzielić na 4 po ok 900 m2. Po uzyskaniu zgody i dokonaniu podziału Wnioskodawca ma zamiar sprzedać cztery działki. Na posiadanych ww. nieruchomościach nie były prowadzone żadne inwestycje mające na celu podniesienie wartości tych działek. Ponadto Wnioskodawca jest emerytką, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT.

Na pytania zawarte w wezwaniu o treści:

  1. W jaki sposób nieruchomości, są/były/będą wykorzystywane od momentu nabycia do momentu zbycia?
  2. Czy przedmiotowe nieruchomości były/są/będą udostępniane na podstawie umów cywilnoprawnych (np. najem, dzierżawa)? Jeżeli tak, to czy były to umowy odpłatne i w jakim czasie były zawarte?
  3. Czy oprócz ww. nieruchomości, Wnioskodawca planuje w przyszłości dostawę innego gruntu? Należy wskazać kiedy i w jakiej ilości?
  4. Czy Wnioskodawca dokonywał sprzedaży gruntów w przeszłości? Jeśli tak, należy wskazać kiedy i w jakiej ilości?
  5. Czy Wnioskodawca w stosunku do ww. nieruchomości, ponosił/ponosi/będzie ponosić jakiekolwiek nakłady w celu ich uatrakcyjnienia (np.: wydzielenie dróg wewnętrznych, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości gruntu, uzbrojenie w media itp.)?
  6. Czy Wnioskodawca ogłaszał/ogłasza/będzie ogłaszał sprzedaż ww. nieruchomości w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu bądź podejmował/podejmuje/będzie podejmował inne działania marketingowe? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie.
  7. Czy z przedmiotowych nieruchomości były/są/będą dokonywane dostawy (sprzedaż) produktów rolnych?
  8. Czy nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży, są/były/będą wykorzystywane w działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? – Należy również wskazać czy na tej nieruchomości była prowadzona działalność rolnicza.
  9. Czy przedmiotowe działki były/są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
  10. Wnioskodawca wskazał, że na jednej działce znajduje się dom (należy wskazać numer tej działki), zatem:
    1. kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) domu?
    2. czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem domu, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    3. czy Wnioskodawca w odniesieniu do budynku, ponosił/będzie ponosił, do dnia zbycia wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?
    4. kiedy wydatki te zostały poniesione oraz czy budynek, po ulepszeniach był w całości oddany do używania i kiedy to nastąpiło (należy wskazać dokładną datę)?
    5. czy od wydatków na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
  11. Czy pozostałe działki (należy wskazać numery ewidencyjne tych działek) stanowią grunt zabudowany?
    Jeśli tak, należy wskazać (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku, budowli znajdujących się na danej działce):
    1. jakie budynki, budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) znajdują się na danej działce?
    2. kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) tych budynków, budowli?
    3. czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, budowli lub ich części, a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    4. czy Wnioskodawca w odniesieniu do budynku, budowli lub ich części ponosił/będzie ponosił, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?
    5. kiedy wydatki te zostały poniesione oraz czy budynek, budowla lub ich część po ulepszeniach był w całości oddany do używania i kiedy to nastąpiło (należy wskazać dokładną datę)?
    6. czy od wydatków na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
    Jeśli nie, należy wskazać:
    1. Czy działki niezabudowane będące przedmiotem sprzedaży, na moment zbycia będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie będzie przeznaczenie ww. działek wynikające z tego dokumentu?
    2. Czy dla nieruchomości będących przedmiotem sprzedaży, na moment zbycia będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, to jakie będzie ich przeznaczenie wynikające z tego dokumentu?
  12. Czy z przyszłym nabywcą przedmiotowych działek została bądź będzie zawarta przedwstępna umowa sprzedaży? Jeśli tak, to należy wskazać:
    1. jakie warunki zawiera/będzie zawierała ta umowa oraz w jakim celu została zawarta?
    2. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umowy przedwstępnej, ciążą/będą ciążyć na kupującym, a jakie na sprzedającym?
    3. czy w ramach tej umowy Wnioskodawca udzielił lub zamierza udzielić jakichkolwiek pełnomocnictw (upoważnień, zgód) dla nabywcy? Jeżeli tak, to należy wskazać jaki jest/będzie ich zakres (wymienić należy wszystkie czynności, których kupujący może dokonać w imieniu Wnioskodawcy).
    4. czy po zawarciu umowy przedwstępnej strona kupująca na działce będzie dokonywać inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą ich atrakcyjność jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie? Jeżeli tak, to należy wskazać jakich?
    5. czy strona kupująca poniesie jakiekolwiek nakłady finansowe związane z ww. działkami od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Dwie sąsiadujące działki oznaczone obecnie 1 i 2 Wnioskodawca otrzymał w roku 2003 jako spadek po ojcu. Wnioskodawca obecnie planuje, w ramach dysponowania majątkiem własnym podział tych działek. Po podziale Wnioskodawca ma zamiar sprzedać 4 niezabudowane działki.

  1. Działki od momentu nabycia do momentu zbycia wykorzystywane są jako ogród towarzyszący domowi posadowionemu na działce 1. W budynku mieszkalnym do chwili swej śmierci w roku 2013 mieszkała matka (…), obecnie mieszka córka, a część jest wynajmowana.
  2. Budynek mieszkalny jest częściowo udostępniony odpłatnie na cele mieszkalne na podstawie umów cywilno-prawnych od roku 2014 do dziś. Wnioskodawca płaci podatek zryczałtowany.
  3. Działkę 1 Wnioskodawca planuje podzielić na 3 części, a 2 planuje podzielić na 4 części. Po podziale ww. działek planuje on sprzedać powstałe w wyniku podziału, 4 mniejsze działki niezabudowane (każda o powierzchni ok 900 m2).
  4. Tak, sprzedawał on wydzieloną z tej nieruchomości działkę 1/3 o pow. 0,0041 ha spółce akcyjnej (...). Mieści się na nie część stacji transformatorowej (...). Transakcja miała miejsce w 2006 roku.
    W 2007 roku sprzedał on na rzecz gminy (…) dwie wydzielone działki 1/2 o pow. 0,0212 i 2/2 o pow. 0.0212 ha. Transakcja ta wynikała z potrzeby modernizacji drogi prowadzonej przez gminę (...).
  5. Nie.
  6. Nie zamierza on podejmować działań marketingowych innych niż normalnie przyjęte przy sprzedaży prywatnej działki np. ogłoszenie w (…).
  7. Nie.
  8. W budynku mieszkalnym zamieszkuje córka, która w pomieszczeniu o powierzchni 16 m2 prowadzi działalność gospodarczą. Działalność rolnicza nie była prowadzona.
  9. Tak.
  10. Dom znajduje się na działce 1:
    1. zasiedlenie nastąpiło po śmierci ojca w 2003 – do śmierci w 2013 mieszkała tam matka;
    2. tak (części działki z domem obecnie nie sprzedaję);
    3. nie;
    4. nie dotyczy;
    5. nie dotyczy.
  11. Działki które powstaną w wyniku podziału działek 1 i 2 i będą przedmiotem sprzedaży nie są zabudowane.
    Działki niezabudowane będące przedmiotem sprzedaży nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W celu dokonania podziału geodezyjnego ww. działek konieczne było wystąpienie do urzędu gminy o wydanie warunków zabudowy. Przeznaczenie działek określono jako działki budowlane z funkcją zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub usługowej.
    1. na działce 2 znajduje się budynek gospodarsko/inwentarski, budynek ten nie był i nie jest użytkowany ze względu na zły stan techniczny,
    2. nie nastąpiło,
    3. nie dotyczy,
    4. nie dotyczy,
    5. nie dotyczy,
    6. nie dotyczy,
  12. Nie.


Na pytania zawarte w wezwaniu II o treści:

  1. Należy wskazać numery ewidencyjne działek po podziale działki nr 1 i działki nr 2, które są przedmiotem wniosku.
  2. Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że „działki od momentu nabycia do momentu zbycia wykorzystywane są jako ogród towarzyszący (…)”, jednak w odpowiedzi na pytanie nr 9 wezwania o treści „Czy przedmiotowe działki były/są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?” – Wnioskodawca wskazał, że „Tak”. Zatem jednoznacznie należy wskazać czy działki były wykorzystywane tylko w celach prywatnych czy jednak na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?
  3. Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że „dom znajduje się na działce nr 1” – należy wskazać czy dom będzie znajdował się na jednej z działek, która będzie przedmiotem sprzedaży, jeśli tak należy wskazać numer tej działki po podziale.
  4. Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że „na działce 2 znajduje się budynek gospodarsko/inwentarski, budynek ten nie był i nie jest użytkowany za względu na zły stan techniczny”. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że pierwsze zasiedlenie nie nastąpiło. Zatem, w pierwszej kolejności należy wskazać czy budynek gospodarsko/inwentarski będzie znajdował się na jednej z działek która będzie przedmiotem sprzedaży, jeśli tak:
    • należy wskazać numer tej działki po podziale,
    • należy wskazać jednoznacznie czy doszło do oddania budynku do użytkowania (jeśli tak, należy wskazać kiedy)? Przy czym należy zauważyć, że „przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r.), rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
      1. wybudowaniu lub
      2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej”.
  5. W związku z tym, że ww. budynek gospodarsko/inwentarski – jak wskazał Wnioskodawca – jest w złym stanie technicznym, należy wskazać czy:
    1. zostanie założony dziennik rozbiórki?
    2. zostanie umieszczona na budowie, w widocznym miejscu, tablica informacyjna oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia?
    3. czy teren budowy (rozbiórki) zostanie odpowiednio zabezpieczony?
  6. Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że „konieczne było wystąpienie do Urzędu Gminy o wydanie warunków zabudowy” – należy wskazać kto wystąpił o wydanie warunków zabudowy do przedmiotowych działek.


Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Informuje, że zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego tzn. zarówno działka 1 jak i działka 2, które są przedmiotem wniosku nie zostały jeszcze podzielone, dlatego nie jest możliwe podanie numerów działek po podziale.
  2. Działki były i są wykorzystywane w celach prywatnych jako ogród towarzyszący. Działki nie były i nie są wykorzystywane na cele działalności gospodarczej.
  3. Dom, który znajduje się na działce 1 po podziale będzie usytuowany na działce, która nie będzie przedmiotem sprzedaży.
  4. Budynek gospodarczo-inwentarski o którym mowa, po podziale nie będzie znajdował się na działkach, które będą przedmiotem sprzedaży.
  5. Budynek wybudowany i oddany w użytkowanie był w1982 roku. Po śmierci mojego ojca od 2003 roku kiedy to Wnioskodawca odziedziczył spadek, budynku nigdy nie ulepszano ani modernizowano.
  6. Rozbiórka budynków i budowli o wysokości poniżej 8 m nie wymaga pozwolenia, a jedynie zgłoszenia i w momencie przystąpienia do prac rozbiórkowych takie zostanie dokonane. Prace rozbiórkowe wykonane zostaną zgodnie z przepisami, tablice informacyjne umieszczone będą w widocznym miejscu, a teren budowy będzie odpowiednio zabezpieczony.
    Procedura podziału działek wymaga uzyskania w pierwszej kolejności warunków zabudowy. O warunki zabudowy wystąpił Wnioskodawca – właściciel przedmiotowych działek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w momencie sprzedaży wydzielonych przez Wnioskodawcę 4 działek, transakcje te potraktowane zostaną jako prowadzenie działalności gospodarczej i Wnioskodawca będzie zmuszony do odprowadzenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż własności w ramach rozporządzania majątkiem własnym, bez względu na ilość podzielnych działek z nieruchomości nie kwalifikuje się jako prowadzenie działalności handlowej i nie ma podstaw do naliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik’’ wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Tym samym, nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wobec tego, właściwe jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników podatku VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W tym kontekście, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jednakże każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Zatem wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. TSUE orzekł, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W tym miejscu należy wskazać, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy. Zatem zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca odziedziczył nieruchomość po zmarłym ojcu. Nieruchomość składa się z dwóch działek: działka nr 1, o powierzchni 3567 m2 z domem mieszkalnym i działka nr 2, o powierzchni 3612 m2. Za przyjęty spadek Wnioskodawca odprowadził należny w tamtym okresie podatek od spadków i darowizn. Wymienione działki w gminnym studium zagospodarowania przestrzennego mają przeznaczenie jako tereny mieszkaniowo-warsztatowe. Obecnie Wnioskodawca ma zamiar podzielić całą nieruchomość na mniejsze działki i część sprzedać, a część w formie darowizny przekazać dzieciom. Z działki nr 1 chce wydzielić dwie działki po ok. 900 m2 i jedną z domem ok 1600 m2, natomiast działkę 2 chcę podzielić na 4 po ok 900 m2. Po uzyskaniu zgody i dokonaniu podziału Wnioskodawca ma zamiar sprzedać cztery działki. Na posiadanych ww. nieruchomościach nie były prowadzone żadne inwestycje mające na celu podniesienie wartości tych działek. Ponadto Wnioskodawca jest emerytką, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Zarówno działka 1 jak i działka 2, które są przedmiotem wniosku nie zostały jeszcze podzielone, dlatego nie jest możliwe podanie numerów działek po podziale. Działki były i są wykorzystywane w celach prywatnych jako ogród towarzyszący. Działki nie były i nie są wykorzystywane na cele działalności gospodarczej. Dom, który znajduje się na działce 1 po podziale będzie usytuowany na działce, która nie będzie przedmiotem sprzedaży. Budynek gospodarczo-inwentarski o którym mowa, po podziale nie będzie znajdował się na działkach, które będą przedmiotem sprzedaży.

Procedura podziału działek wymaga uzyskania w pierwszej kolejności warunków zabudowy. O warunki zabudowy wystąpił Wnioskodawca – właściciel przedmiotowych działek.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy transakcje sprzedaży działek wydzielonych z działki 1 i 2 będą opodatkowane podatkiem VAT.

W celu wyjaśnienia wątpliwości Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży nieruchomości, Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższych rozważań, istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podejmował działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika taka aktywność Zainteresowanego, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca nie podjął ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Nieruchomości zostały nabyte przez Wnioskodawcę w drodze spadku. Zatem, nabycie nieruchomości, tj. działki nr 1 i 2 nie było wykonywane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem i usług. Przedmiotowe działki (które zostaną wydzielone z działki nr 1 i 2) nie były i nie są wykorzystywane do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług, bowiem działki były i są wykorzystywane w celach prywatnych jako ogród towarzyszący. Działki nie były i nie są wykorzystywane na cele działalności gospodarczej, działalność rolnicza nie była również prowadzona. Ponadto, dom, który znajduje się na działce 1 po podziale będzie usytuowany na działce, która nie będzie przedmiotem sprzedaży oraz budynek gospodarczo-inwentarski o którym mowa, po podziale nie będzie również znajdował się na działkach, które będą przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawca nie będzie w stosunku do ww. nieruchomości, ponosił jakiekolwiek nakładów w celu ich uatrakcyjnienia w tym w szczególności czynności wydzielenia dróg wewnętrznych, inne działania zmierzające do zwiększenia wartości gruntu, uzbrojenie w media itp. Z przedmiotowych nieruchomości nie były i nie będą dokonywane dostawy (sprzedaż) produktów rolnych. Przedmiotowe działki niezabudowane które będą przedmiotem sprzedaży nie były i nie są udostępniane przez Wnioskodawcę osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej, bowiem tylko budynek mieszkalny jest częściowo udostępniony odpłatnie na cele mieszkalne na podstawie umów cywilno-prawnych od roku 2014 do dziś. Jedyne czynności dokonane bezpośrednio przez Wnioskodawcę to dokonanie podziału nieruchomości nabytej w drodze spadku, w celu dokonania jej sprzedaży oraz ogłoszenia o sprzedaży w sieci internetowej. Ponadto, procedura podziału działek wymaga uzyskania w pierwszej kolejności warunków zabudowy.

W niniejszej sprawie brak jest więc przesłanek pozwalających uznać, że dokonując dostawy działek Zainteresowany wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Brak tego statusu pozbawia Zainteresowanego cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży wskazanych działek, a ich dostawę, cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnik podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takich przesłanek brak.

Tym samym w rozpatrywanej sprawie sprzedaż wydzielonych działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca dokonując dostawy działek będzie korzystać z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Podsumowując, w przedstawionym stanie sprawy, w związku z dokonaniem podziału nieruchomości Wnioskodawcy, na mniejsze działki, i dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek, Wnioskodawca nie będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj