Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.486.2020.2.APR
z 12 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2020 r., data nadania 28 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.486.2020.1.APR (doręczone w dniu 21 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”:

  • w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride (punkt 1, 3, 4 stanu faktycznego) – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych (punkt 2 stanu faktycznego) – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zakupu taboru autobusowego (punkt 5 stanu faktycznego) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2020 r., data nadania 28 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.486.2020.1.APR.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (…) jest czynnym podatnikiem VAT (dalej: Gmina lub Wnioskodawca). W imieniu Gminy zadania są realizowane przez Urząd Gminy.


W strukturze organizacyjnej Gminy, poza Urzędem Gminy, funkcjonują następujące jednostki budżetowe: Przedszkole Samorządowe, Szkoły Podstawowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, wykonujące w imieniu i na rzecz Gminy określone czynności. Ponadto w strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w (…) (dalej: Zakład), tj. gminna jednostka organizacyjna, działająca w formie samorządowego zakładu budżetowego, która prowadzi działalność w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, do których należą m in.: wydobywanie i uzdatnianie, dostarczanie wody odbiorcom oraz odprowadzanie ścieków, eksploatacja i konserwacja sieci wodociągowych i kanalizacyjnych i eksploatacja ujęć wody oraz oczyszczalni ścieków (dalej: działalność statutowa). W konsekwencji Gmina, za pośrednictwem Zakładu, prowadzi w szczególności działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków - w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, do których, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2020 r., poz. 713; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.


Wnioskodawca zwraca uwagę, że w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy, Jednostek i Zakładu. W związku z tym Jednostki oraz Zakład nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.

Gmina (…) - jako lider, wraz ze Starostwem Powiatowym w (…), realizuje projekt pod nazwą „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) (dalej: Projekt).


W ramach swojej części zadania Gmina zrealizowała:


  1. budowę drogi gminnej publicznej (…) (…) - (…) - (…) i stacja kolejowa; w ramach inwestycji wykonano budowę drogi, poszerzenie drogi, przebudowę nawierzchni, remont i budowę chodników, budowę miejsc postojowych, budowę drogi dla rowerów, poprawę odwodnienia - budowa/przebudowa spustów. Droga, droga dla rowerów, chodniki i miejsca postojowe zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy);
  2. wymianę sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych w miejscowości (…). Prowadzona przez Gminę (poprzez Zakład) działalność w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obsłudze której będzie służyła sieć wodociągowa, polega w szczególności na wykonywaniu - na podstawie umów cywilnoprawnych - odpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw (dalej: transakcje zewnętrzne) - wskazane czynności Gmina (poprzez Zakład) dokumentuje wystawianymi na kontrahentów fakturami VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny.

  3. Zatem sieć wodociągowa wymieniona w efekcie realizacji Projektu, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej poprzez Zakład działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody, wykonywanych na rzecz odbiorców zewnętrznych, w szczególności na rzecz mieszkańców Gminy. Czynności te, zdaniem Gminy, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Z tytułu ich wykonywania Zakład wystawia/będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i ujmuje/będzie ujmował je w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanej deklaracji VAT-7;
  4. budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej (…) (…) - (…) oraz ciągów komunikacji wzdłuż drogi gminnej z budową parkingu bike&ride wraz z poprawą odwodnienia - budowa/przebudowa spustów. Droga pieszo-rowerowa, ciągi komunikacyjne oraz parking bike&ride zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy);
  5. budowę chodnika i ścieżki rowerowej na ulicy (…) w miejscowości (…). Chodnik i ścieżka rowerowa zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy);
  6. zakup taboru autobusowego. W ramach tego etapu realizacji Projektu Wnioskodawca zakupił autobusy, które znajdują się na jego stanie. Realizacja inwestycji w części dotyczącej zakupu taboru autobusów służyć będzie działalności Gminy, która podlegać będzie opodatkowaniu VAT.


W ramach Projektu została zakupiona usługa inżyniera kontraktu, wykonano studium wykonalności i zakupiono materiały promocyjne


Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 2, 3, 14 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dróg gminnych, wodociągów i lokalnego transportu zbiorowego jest zadaniem własnym gminy.


Wybudowane drogi, drogi rowerowe, chodniki, parkingi bike&ride zostały udostępnione dla użytkowników dróg. Gmina nie pobiera z tego tytułu opłat, ani nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.


Wymieniona sieć wodociągowa zostanie przekazana w administrowanie zakładowi budżetowemu - Zakładowi w (…), który dostarcza wodę mieszkańcom i wystawia z tego tytułu faktury. Zakupiony tabor autobusowy jest wykorzystywany do odpłatnego przewozu mieszkańców.


Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że sam nie świadczy usługi odpłatnego przewozu dla mieszkańców. Usługę odpłatnego przewozu, na podstawie Umowy nr 1 o świadczenie usług w gminnej komunikacji publicznej na terenie Gminy, zawartej na okres 12 miesięcy, liczony od dnia 30 stycznia 2020 r. (dalej: „Umowa”), świadczy (…), zamieszkały w (…) ul. (…), prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…), wpisany do CEIDG, NIP (…), REGON (…) (dalej: „Operator”). Operator prowadzi sprzedaż biletów za przejazd transportem publicznym.


Zakupione autobusy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę, zostały nieodpłatnie przekazane Operatorowi na podstawie umowy użyczenia (Załącznik nr 7 do Umowy). Operator jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, który nie podlega centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z Gminą, nie jest jednostką organizacyjną Gminy i nie został utworzony przez Gminę.


Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Operatora usług w zakresie gminnego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. Gmina zleca, a Operator przyjmuje do wykonania świadczenie usługi przewozu regularnego przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, liczony od dnia 30 stycznia 2020 r., wykonywanego w ramach komunikacji gminnej, organizowanej przez Gminę w granicach administracyjnych Gminy (…) oraz gmin ościennych, na podstawie zawartych przez gminy porozumień międzygminnych w sprawie organizacji komunikacji autobusowej. W okresie trwania Umowy Operator jest zobowiązany do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę kierowców, utrzymywania autobusów w należytym stanie technicznym oraz ubezpieczenia się w zakresie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania usług przewozowych. Obowiązki Operatora wynikające z powierzenia pojazdów:

  1. ponosi wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdów, tj. naprawy bieżące, obowiązkowe przeglądy,
  2. odpowiada za wszelkie uszkodzenia pojazdów podczas ich eksploatacji z wyłączeniem uszkodzeń objętych gwarancją lub rękojmią,
  3. dba o czystość i estetykę pojazdów oraz stan techniczny wszystkich zainstalowanych urządzeń, w tym tablic informacji pasażerskiej, kasowników i monitoringu wizyjnego.


Autobusy zostały udostępnione nieodpłatnie, Gmina uiszcza wynagrodzenie Operatorowi za wykonywanie zadań, natomiast Gmina nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Operatora. Autobusy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawa czy też najem). Z tytułu realizacji postanowień Umowy, Gmina wypłaca Operatorowi wynagrodzenie kalkulowane jako iloczyn faktycznie zrealizowanych wozokilometrów i stawki jednostkowej za wozokilometr, następnie pomniejszone o przychody uzyskane przez Operatora ze sprzedaży biletów. Zgodnie z postanowieniami Umowy, przychody z uzyskanych refundacji za honorowanie ulg ustawowych w transporcie zbiorowym oraz przychody z opłat dodatkowych należą się Operatorowi. Gmina poza powierzeniem autobusów Operatorowi, nie będzie do czasu obowiązywania Umowy wykorzystywała autobusów w ramach swojej działalności.


Obecna Umowa została zawarta na okres 12 miesięcy, liczony od dnia 30 styczna 2020 r. Gmina nie może wykluczyć, że w przyszłości (tzn. po upływie czasu obowiązywania Umowy na jaki została zawarta), autobusy będą wykorzystywane przez nią do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride (punkt 1, 3, 4 stanu faktycznego)?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych (punkt 2 stanu faktycznego)?
  3. Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej taboru autobusowego (punkt 5 stanu faktycznego)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride (punkt 1, 3, 4 stanu faktycznego).
  2. Przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej (punkt 2 stanu faktycznego).
  3. Przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej taboru autobusowego (punkt 5 stanu faktycznego).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.


Ad. 1.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.


Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, że organy władzy publicznej nie są podatnikami VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Gmina, w świetle art. 2 ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z kolei w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego czy też zadania w zakresie kultury fizycznej, turystyki, w tym te dotyczące budowy terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


W tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 470, z późn. zm.; dalej jako: ustawa o drogach publicznych) - zgodnie z którym, drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o drogach publicznych - drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe, drogi gminne. Na podstawie art. 19 ust. 1 cyt. ustawy o drogach publicznych - organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. Jak wynika z art. 19 ust. 2 ww. ustawy o drogach publicznych - zarządcą dróg gminnych jest odpowiednio wójt/burmistrz/prezydent miasta. Zgodnie z art. 20 ww. ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności: pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą.


Jak wskazano powyżej, jednostka samorządu terytorialnego nie działa jako podatnik VAT w sytuacji, gdy realizuje zadania wynikające z odrębnych ustaw, dla których została powołana. Należy zatem uznać, że Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT w sytuacji, gdy realizuje zadania w zakresie inwestycji związanych z budową infrastruktury drogowej, o której mowa w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o drogach publicznych. W tym kontekście, w ocenie Gminy: budowa drogi gminnej, budowa chodników, budowa miejsc postojowych, budowa drogi dla rowerów, budowa drogi pieszo-rowerowej, budowa parkingu bike&ride - służy bezpośrednio i wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy określonych w powyżej cytowanych ustawach samorządowych (ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o drogach publicznych).


Zatem warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budowę drogi gminnej, chodników, miejsc postojowych, budowę drogi dla rowerów, budowę drogi pieszo- rowerowej, budowę parkingu bike&ride nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując budowę tejże infrastruktury nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową infrastruktury drogowej realizowanej w ramach Projektu - w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników i miejsc postojowych oraz budowy ścieżek rowerowych (zadania opisane w punktach 1, 3 i 4 stanu faktycznego).

Ad. 2.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT) w związku z wymianą sieci wodociągowej, mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez niego (za pośrednictwem Zakładu) czynności opodatkowanych VAT, tj. związanych z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przedmiotowa sieć wodociągowa służy bowiem wyłącznie obsłudze odbiorców zewnętrznych, na rzecz których świadczone są/będą odpłatne usługi w zakresie dostaw wody i odprowadzania ścieków. Z tytułu ich wykonywania Zakład wystawia/będzie wystawiał faktury VAT (z danymi Gminy jako sprzedawcy) wykazanym podatkiem należnym i ujmuje/będzie ujmował je w prowadzonej ewidencji sprzedaży, na podstawie której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w scentralizowanej deklaracji VAT-7.


Ad. 3.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Warunek odliczenia podatku VAT dotyczący wykorzystania zakupów do czynności opodatkowanych w praktyce odnosi się do zamiaru ich wykorzystania w działalności gospodarczej podatnika. W momencie nabycia towarów i usług w celu oceny, czy powstaje prawo do odliczenia VAT, należy kierować się wyłącznie zamiarem, celem, jakiemu mają służyć dane zakupy. Jak wskazano w stanie faktycznym, w ramach etapu związanego z realizacją Projektu (opisanego w punkcie 5 stanu faktycznego), Wnioskodawca zakupił autobusy, które znajdują się na jego stanie. Realizacja inwestycji w części dotyczącej zakupu taboru autobusów służyć będzie działalności Gminy, która podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wydatków związanych z zakupem taboru autobusowego wraz z wyposażeniem zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający podatnika do odliczenia podatku VAT w związku z występowaniem związku danego wydatku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Zakupione przez Gminę autobusy będą przeznaczone do realizacji działalności opodatkowanej VAT. Jak wskazano wyżej, z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika wprost, że warunkiem realizacji prawa do odliczenia podatku VAT jest zaistnienie bezpośredniego związku nabywanych przez podatnika VAT towarów i usług z czynnościami, które w ramach prowadzonej przez niego działalności podlegają opodatkowaniu VAT.


Mając to na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że w przypadku wydatków związanych wyłącznie z nabyciem taboru autobusowego w ramach Projektu tego rodzaju związek zaistnieje. Wymóg polegający na konieczności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania działalności opodatkowanej zostanie zatem spełniony, co oznacza, że w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych bezpośrednio i wyłącznie z zakupem taboru autobusowego Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”:

  • w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride (punkt 1, 3,4 stanu faktycznego) – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych (punkt 2 stanu faktycznego) – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zakupu taboru autobusowego (punkt 5 stanu faktycznego) – jest nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym).


Do zadań własnych Gminy należą również sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. W imieniu Gminy zadania są realizowane przez Urząd Gminy. Gmina - jako lider, wraz ze Starostwem Powiatowym, realizuje projekt pod nazwą „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…). W ramach swojej części zadania Gmina m. in. zrealizowała:

  1. budowę drogi gminnej publicznej (…) (…) - (…) - (…) stacja kolejowa; w ramach inwestycji wykonano budowę drogi, poszerzenie drogi, przebudowę nawierzchni, remont i budowę chodników, budowę miejsc postojowych, budowę drogi dla rowerów, poprawę odwodnienia - budowa/przebudowa spustów. Droga, droga dla rowerów, chodniki i miejsca postojowe zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy);
  2. budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż drogi powiatowej (…) (…) - (…) oraz ciągów komunikacji wzdłuż drogi gminnej z budową parkingu bike&ride wraz z poprawą odwodnienia - budowa/przebudowa spustów. Droga pieszo-rowerowa, ciągi komunikacyjne oraz parking bike&ride zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy);
  3. budowę chodnika i ścieżki rowerowej na ulicy (…) w miejscowości (…). Chodnik i ścieżka rowerowa zrealizowane w ramach Projektu służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych Gminy).


Wybudowane drogi, drogi rowerowe, chodniki, parkingi bike&ride zostały udostępnione dla użytkowników dróg. Gmina nie pobiera z tego tytułu opłat, ani nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.


Wątpliwości Wnioskodawcy w rozpatrywanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 470 z późn. zm.), drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o drogach publicznych - drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

  1. drogi krajowe;
  2. drogi wojewódzkie;
  3. drogi powiatowe;
  4. drogi gminne.


Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1, należą do tej samej kategorii co te drogi. (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 7 ustawy o drogach publicznych, do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu. Ustalenie przebiegu istniejących dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.


Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4), wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).


Z powyższych przepisów wynika, że działania zarządców dróg mieszczą się w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym i wynikają z wykonywania przez te jednostki władztwa publicznoprawnego.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przebudowa dróg odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina, wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Ponadto, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że wybudowane drogi, drogi rowerowe, chodniki, parkingi bike&ride są ogólnodostępne i nie generują po stronie Gminy jakichkolwiek przychodów, a Gmina nie wykorzystuje ich do wykonywania czynności stanowiących odpłatne świadczenie usług. Zarówno realizacja tej części inwestycji, jak i udostępnianie majątku powstałego na skutek jej realizacji odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.


Zatem w rozpatrywanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.


W konsekwencji, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy drogi gminnej, budowy chodników, budowy miejsc postojowych, budowy drogi dla rowerów, budowy drogi pieszo-rowerowej, budowy parkingu bike&ride.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy w rozpatrywanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych.


Jak wynika z opisu sprawy w ramach Projektu Gmina zrealizowała również wymianę sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych w miejscowości Wrzesina. Prowadzona przez Gminę (poprzez Zakład) działalność w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obsłudze której będzie służyła sieć wodociągowa, polega w szczególności na wykonywaniu - na podstawie umów cywilnoprawnych - odpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. w szczególności mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw - wskazane czynności Gmina (poprzez Zakład) dokumentuje wystawianymi na kontrahentów fakturami VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż Wnioskodawca będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją Projektu w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że sieć wodociągowa wymieniona w efekcie realizacji Projektu, począwszy od momentu oddania do użytkowania, będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w prowadzonej poprzez Zakład działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody, wykonywanych na rzecz odbiorców zewnętrznych, w szczególności na rzecz mieszkańców Gminy. Czynności te są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Efekty realizowanej inwestycji będą związane zatem z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Podsumowując, Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej wymiany sieci wodociągowej na osiedlu domów jednorodzinnych


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki dokonywane w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej zakupu taboru autobusowego.


Jak wynika z opisu sprawy również w ramach realizacji tego Projektu Wnioskodawca zakupił autobusy, które znajdują się na jego stanie. Wnioskodawca wskazał, że sam nie świadczy usługi odpłatnego przewozu dla mieszkańców. Usługę odpłatnego przewozu, na podstawie Umowy nr 1 o świadczenie usług w gminnej komunikacji publicznej na terenie Gminy (…), zawartej na okres 12 miesięcy, liczony od dnia 30 stycznia 2020 r., świadczy firma (…). Operator prowadzi sprzedaż biletów za przejazd transportem publicznym.


Zakupione autobusy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę, zostały nieodpłatnie przekazane Operatorowi na podstawie umowy użyczenia. Operator jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, który nie podlega centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z Gminą, nie jest jednostką organizacyjną Gminy i nie został utworzony przez Gminę.

Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Operatora usług w zakresie gminnego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. Gmina zleca, a Operator przyjmuje do wykonania świadczenie usługi przewozu regularnego przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, liczony od dnia 30 stycznia 2020 r., wykonywanego w ramach komunikacji gminnej, organizowanej przez Gminę w granicach administracyjnych Gminy (…) oraz gmin ościennych, na podstawie zawartych przez gminy porozumień międzygminnych w sprawie organizacji komunikacji autobusowej.


Autobusy zostały udostępnione nieodpłatnie, Gmina uiszcza wynagrodzenie Operatorowi za wykonywanie zadań, natomiast Gmina nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Operatora. Autobusy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawa czy też najem). Z tytułu realizacji postanowień Umowy, Gmina wypłaca Operatorowi wynagrodzenie kalkulowane jako iloczyn faktycznie zrealizowanych wozokilometrów i stawki jednostkowej za wozokilometr, następnie pomniejszone o przychody uzyskane przez Operatora ze sprzedaży biletów. Zgodnie z postanowieniami Umowy, przychody z uzyskanych refundacji za honorowanie ulg ustawowych w transporcie zbiorowym oraz przychody z opłat dodatkowych należą się Operatorowi. Gmina poza powierzeniem autobusów Operatorowi, nie będzie do czasu obowiązywania Umowy wykorzystywała autobusów w ramach swojej działalności. Gmina nie może wykluczyć, że w przyszłości (tzn. po upływie czasu obowiązywania Umowy na jaki została zawarta), autobusy będą wykorzystywane przez nią do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


W tym miejscu zwrócić należy uwagę na przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1944) regulujące kwestię publicznego transportu zbiorowego.


Operatorem publicznego transportu zbiorowego, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jest samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.


W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, publiczny transport zbiorowy może być wykonywany przez operatora publicznego transportu zbiorowego, zwanego dalej „operatorem”, lub przewoźnika spełniających warunki do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie przewozu osób (…).


Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, publiczny transport zbiorowy odbywa się na zasadach konkurencji regulowanej, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie oraz z uwzględnieniem potrzeb zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.


Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, publiczny transport zbiorowy może odbywać się na podstawie:

  1. umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
  2. potwierdzenia zgłoszenia przewozu;
  3. decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu, o których mowa w art. 29c ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest:

  1. gmina:
    1. na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,
    2. której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie;
  2. związek międzygminny – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin tworzących związek międzygminny (…).


Organizator może bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadku gdy świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być wykonywane przez podmiot wewnętrzny, w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, powołany do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym).


Odnosząc się do okoliczności sprawy, należy wskazać, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W omawianej sprawie związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (podstawowy warunek, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT) nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca – Gmina nie pobiera jakiejkolwiek odpłatności w związku z udostępnieniem autobusów. Autobusy zostały nieodpłatnie przekazane Operatorowi na podstawie umowy użyczenia. Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Operatora usług w zakresie gminnego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy. Gmina uiszcza wynagrodzenie temu podmiotowi za wykonywanie ww. zadań. Natomiast Gmina nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od tego podmiotu. Autobusy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawa czy też najem).


Podsumowując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu w części dotyczącej zakupu taboru autobusowego (punkt 5 stanu faktycznego) .


Należy jednak zastrzec, że w sytuacji, gdy przedmiotowe autobusy po upływie czasu obowiązywania Umowy na jaki została zawarta zostaną wykorzystane przez Gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia autobusów. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj