Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.672.2020.1.DA
z 4 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 6 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, który pełnił służbę zawodową posiadając stopień …. Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych jest Rzeczpospolita Polska. Wnioskodawca podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Rozkazem personalnym nr … z dnia … 2015 r. Dyrektora Departamentu Kadr Ministra Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa na stanowisku służbowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479) ‒ podstawa prawna: art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 35 ust. 1 oraz art. 37 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r., nr 90, poz. 1414, z późn. zm.), § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), § 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 września 2014 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz. U. z 2014 r., poz. 1292, z późn. zm.).

Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby, jako … w NFIU (Jednostka Integracji Sił NATO) na terenie … w …, które to stanowisko służbowe przeznaczone jest dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze, a zgodnie z art. 102 ust. 3 ww. ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w przedmiotowej sprawie, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują wypłacane w walucie polskiej lub obcej należności zagraniczne na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalone odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa.

W związku z faktem, że przedmiotowe zadanie w ramach wykonywanej służby wojskowej Wnioskodawca pełnił poza granicami kraju otrzymywał należność zagraniczną, od której odprowadzano zaliczkę na podatek dochodowy. W 2015 r. należność zagraniczna wynosiła 20 814 zł 94 gr, w 2016 r. należność zagraniczna wynosiła 129 960 zł 14 gr, w 2017 r. należność zagraniczna wynosiła 128 424 zł 91 gr, w 2018 r. należność zagraniczna wynosiła 73 646 zł 26 gr. Wypłaty należności zagranicznej na rzecz Wnioskodawcy dokonywał Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, który również pobierał zaliczki na podatek od wypłacanych Wnioskodawcy kwot określanych, jako należność zagraniczna. Wynagrodzenie wypłacane było w euro i następnie przeliczane na złotówki.

Wnioskodawca równocześnie podkreśla, że pełnił służbę, jako żołnierz zawodowy, a więc nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w zagranicznej podróży służbowej. NATO Force Integration Unit (NFIU) na … jest jednostką wojskową, w której Wnioskodawca pełnił służbę na podstawie powołanego powyżej rozkazu personalnego. NFIU … jest częścią natowskich struktur zbrojnych przygotowanych szczególnie do działania na terytorium …, a podstawowym zadaniem tej jednostki jest szybkie reagowanie i stosowna reakcja na zagrożenia we współpracy z innymi jednostkami sojuszniczymi. Jednostka, w której Wnioskodawca pełnił służbę prowadzi działalność zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i wojny. Jednostka ta jest międzynarodową jednostką wojskową dedykowaną do wsparcia całego spektrum działań sił NATO na terytorium …, w tym działań odstraszających i bojowych. Podstawowym celem działania tej jednostki jest zabezpieczenie terytorium państw sojuszniczych przed działaniami państw trzecich, przy czym Wnioskodawca podkreśla, że działania te mają na celu przede wszystkim przyczynienie się do wzmocnienia i ochrony państw sojuszniczych oraz stosowne szybkie reagowanie w sytuacji wystąpienia zagrożenia dla któregoś z państw sojuszniczych. Personel tej jednostki pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych na terenie …. NFIU jest częścią struktur NATO wyznaczoną specjalnie w celu ułatwienia przerzutu, rozmieszczenia i wsparcia grupy zadaniowej połączonych sił NATO bardzo wysokiej gotowości na terytorium …. W związku z tym, pełnienie przez Wnioskodawcę służby w tego typu jednostce spełnia wszystkie wymogi ustawowe. Jednostka, w której służbę pełnił Wnioskodawca wzmacnia więc siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego, jak również w ramach funkcjonowania sił NATO oraz monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie …, która stanowi element flanki wschodniej NATO. Wnioskodawca wskazuje, że działania jednostki, w której pełnił służbę miały na celu i przyczyniały się do wzmocnienia sił państw członkowskich Sojuszu, co wynika m.in. z zaświadczenia NATO Force Integration Unit (NFIU) na …, które zostało przekazane Wnioskodawcy z datą … 2020 r., potwierdzające wykonywaną przez Niego służbę.

Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy wniosek dotyczy lat 2015-2018.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby wojskowej w NATO Force Integration Unit (NFIU) w …, na …, które to dowództwo ma na celu stałe wzmacnianie sił państwa i sił państw sojuszniczych, należność zagraniczna otrzymywana przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, pełnioną przez Niego służbę zawodową w jednostce wojskowej poza granicami państwa, do której pełnienia został wyznaczony przez uprawniony organ wojskowy, na podstawie stosownych rozkazów, należy ocenić, jako pełnienie służby wojskowej w jednostce, która wykonuje zadania zbieżne z celami preferowanymi podatkowo, określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.).

Ponieważ Wnioskodawca realizował osobiście działania, których podstawowym celem było przyczynienie się do wzmocnienia sił państw członkowskich sojuszu, co potwierdzają posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty, w związku z powyższym należność zagraniczna, która wypłacana była Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa, w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, bowiem spełnia wszystkie przesłanki wskazane w ww. przepisie i dlatego uważa, że należność zagraniczna korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego w trybie artykułu określonego powyżej.

Wnioskodawca uważa również, że w sytuacji, gdy jednostka wojskowa stacjonowała poza granicami kraju lub też wykonywała przy tym zadania w ramach objętych działaniami wojennymi, wyczerpuje kryteria postawione w art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy. W związku z tym, należność zagraniczna z tytułu pełnionej przez Wnioskodawcę służby powinna być zwolniona z podatku dochodowego.

Przyznanie zwolnienia dla żołnierzy w składzie międzynarodowych jednostek wojskowych uzależnione jest od dodatkowych warunków związanych z:

  1. posiadaniem przez podatnika statusu żołnierza;
  2. otrzymywaniem przez nich świadczeń (przyznanych na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw) wiążących się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa;
  3. wykonywaniem zadań w składzie jednostki wojskowej;
  4. użyciem jednostki w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Wnioskodawca uważa więc, że skoro posiadane przez Niego dokumenty, w tym przede wszystkim zaświadczenie o wykonanej służbie potwierdzające okres pełnienia służby przez Wnioskodawcę na terenie …w składzie NFIU (będącej częścią struktur NATO specjalnie przygotowanych do działania na terytorium …, których podstawową misją była reakcja na stosowne zagrożenia we współpracy z siłami sojuszniczymi), to pozwala to na uznanie, że skoro skierowanie do tej służby nastąpiło w trybie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), więc wysokość i szczegółowe warunki przyznawania wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz rozporządzenie z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa. W związku z tym, należności te powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe okoliczności należy uznać, że należność zagraniczna, która wypłacana była Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Okoliczności sprawy wskazują, że sytuacja, w której znajdował się Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki zawarte w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie więc do powyższego, biorąc pod uwagę także orzecznictwo sądów administracyjnych, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie powstaje po Jego stronie uprawnienie do zwolnienia od podatku świadczeń, które stanowią należność zagraniczną.

Wnioskodawca podkreśla, że wykładania celowościowa art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że identyfikacja beneficjentów zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy możliwa jest na gruncie wykładni językowej i nie ma potrzeby odwoływania się do innych przepisów na zasadzie wykładni systemowej, zewnętrznej.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie dla żołnierzy w składzie międzynarodowych jednostek wojskowych uzależniono od dodatkowych warunków, które Wnioskodawca wskazał powyżej, i które spełnia. W związku z tym świadczenie przyznane Wnioskodawcy powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 860) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr – pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 ww. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Od dnia 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).

Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:

  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:
    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;
  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a)-c) ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510, z póżn. zm.), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 ww. ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

-z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, który pełnił służbę zawodową posiadając stopień …. Miejscem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych jest Rzeczpospolita Polska. Wnioskodawca podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym z dnia … 2015 r. Dyrektora Departamentu Kadr Ministra Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa na stanowisku służbowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa. Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby, jako … w NFIU (Jednostka Integracji Sił NATO) na terenie … w …, które to stanowisko służbowe przeznaczone jest dla żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych. Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze, a zgodnie z art. 102 ust. 3 ww. ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w przedmiotowej sprawie, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują wypłacane w walucie polskiej lub obcej należności zagraniczne na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalone odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. W związku z faktem, że przedmiotowe zadanie w ramach wykonywanej służby wojskowej Wnioskodawca pełnił poza granicami kraju otrzymywał należność zagraniczną, od której odprowadzano zaliczkę na podatek dochodowy. Wypłaty należności zagranicznej na rzecz Wnioskodawcy w latach 2015 r., 2016 r., 2017 r. i 2018 r. dokonywał Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie, który również pobierał zaliczki na podatek od wypłacanych Wnioskodawcy kwot określanych, jako należność zagraniczna. Wynagrodzenie wypłacane było w euro i następnie przeliczane na złotówki. Wnioskodawca pełnił służbę jako żołnierz zawodowy, a więc nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w zagranicznej podróży służbowej. NFIU na … jest jednostką wojskową, w której Wnioskodawca pełnił służbę na podstawie ww. rozkazu personalnego. NFIU …jest częścią natowskich struktur zbrojnych przygotowanych szczególnie do działania na terytorium …, a podstawowym zadaniem tej jednostki jest szybkie reagowanie i stosowna reakcja na zagrożenia we współpracy z innymi jednostkami sojuszniczymi. Jednostka, w której Wnioskodawca pełnił służbę prowadzi działalność zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i wojny. Jednostka ta jest międzynarodową jednostką wojskową dedykowaną do wsparcia całego spektrum działań sił NATO na terytorium …, w tym działań odstraszających i bojowych. Podstawowym celem działania tej jednostki jest zabezpieczenie terytorium państw sojuszniczych przed działaniami państw trzecich, przy czym działania te mają na celu przede wszystkim przyczynienie się do wzmocnienia i ochrony państw sojuszniczych oraz stosowne szybkie reagowanie w sytuacji wystąpienia zagrożenia dla któregoś z państw sojuszniczych. Personel tej jednostki pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych na terenie …. NFIU jest częścią struktur NATO wyznaczoną specjalnie w celu ułatwienia przerzutu, rozmieszczenia i wsparcia grupy zadaniowej połączonych sił NATO bardzo wysokiej gotowości na terytorium …. W związku z tym, pełnienie przez Wnioskodawcę służby w tego typu jednostce spełnia wszystkie wymogi ustawowe. Jednostka, w której służbę pełnił Wnioskodawca wzmacnia siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego, jak również w ramach funkcjonowania sił NATO oraz monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie …, która stanowi element flanki wschodniej NATO. Działania jednostki, w której Wnioskodawca pełnił służbę miały na celu i przyczyniały się do wzmocnienia sił państw członkowskich Sojuszu, co wynika m.in. z zaświadczenia NATO Force Integration Unit (NFIU) na …, które zostało przekazane Wnioskodawcy z datą …2020 r., potwierdzające wykonywaną przez Niego służbę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy w latach 2015 r. - 2018 r., jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem Dyrektora Departamentu Kadr Ministra Obrony Narodowej do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, tj. NFIU (Jednostce Integracji Sił NATO) na terenie …, której celem było wspieranie i wzmacnianie sił sojuszniczych NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego oraz monitorowanie sytuacji bezpieczeństwa w rejonie …, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy wydający interpretację indywidualną nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych, w związku z tym nie może się do nich odnieść. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj