Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.541.2020.4.KP
z 16 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.541.2020.3.KP (doręczone Stronie w dniu 2 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki niezabudowanej nr 1/1 oraz prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia działki nr 1/1 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki niezabudowanej nr 1/1 oraz prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia działki nr 1/1.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.541. 2020.3.KP (doręczone Stronie w dniu 2 listopada 2020 r.).


We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    „A” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    „B” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa,


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


„A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej: „A”, Kupujący) jest spółką komandytową działającą na rynku nieruchomościowym, na którym realizuje projekty deweloperskie. „A” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) i nie korzysta ze zwolnień podmiotowych w zakresie tego podatku.

„B” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej: „B”, Sprzedający) jest spółką komandytową działającą na rynku nieruchomościowym, na którym realizuje projekty deweloperskie, specjalizując się w inwestycjach hotelowych. „B” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) i nie korzysta ze zwolnień podmiotowych w zakresie tego podatku.


W toku prowadzonej działalności „A” poszukuje gruntów w perspektywicznych lokalizacjach, na których możliwa byłaby efektywna realizacja projektu deweloperskiego.


Sprzedający jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej, składającej się z działki ewidencyjnej nr 1/1, położonej w (…).


„B” nabyła prawo własności nieruchomości na podstawie umowy przeniesienia użytkowania wieczystego i prawa własności budynków oraz umowy sprzedaży zawartej dnia 29 listopada 2018 roku objętej aktem notarialnym za Rep. A nr (…) sporządzonym przez (…), notariusza w (…).


Transakcja nabycia tej nieruchomości była opodatkowana podatkiem od towarów i usług w oparciu o prawidłowo wystawioną fakturę VAT.


Nieruchomość nie stanowi przedmiotu najmu, ani przedmiotu jakichkolwiek umów zawieranych z osobami trzecimi, za wyjątkiem umów zawieranych z dostawcami mediów.


W stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie toczą się żadne postępowania.


Na Nieruchomości brak jest budynków. Znajdują się na niej jedynie naniesienia w postaci przyłącza wodno-kanalizacyjnego i energetycznego, stanowiące części składowe gruntu. Spółka planuje inwestycję deweloperską na przedmiotowym gruncie, wobec czego wszelkie istniejące naniesienia pozostają bez znaczenia z punktu widzenia planowanej transakcji.

Przedmiotowa nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP). który określa warunki jej zabudowy oraz użytkowania. Zgodnie z MPZP, nieruchomość znajduje się na terenie m.in. o przeznaczeniu: mieszkalnictwo, usługi towarzyszące, biura, usługi centrotwórcze, nauka, zdrowie i opieka, rekreacja, obiekty infrastruktury drogowej oraz technicznej.

W związku z zainteresowaniem Kupującego nabyciem Nieruchomości, „A” oraz Sprzedający podpisali list intencyjny oraz umowę przedwstępną, w których ustalili ramowe warunki współpracy, w ramach których w dobrej wierze będą prowadzić negocjacje celem sfinalizowania sprzedaży Nieruchomości. Nabywcą nieruchomości będzie „A” lub spółka kapitałowa, którą utworzy.

W ramach transakcji Sprzedający planuje sprzedać Kupującemu lub jego spółce zależnej prawo własności przedmiotowej nieruchomości wraz z prawami z nią związanymi w postaci prawa własności intelektualnej oraz prawa własności nośników i papierowych egzemplarzy dokumentacji projektowej.


Dokumentacja Projektowa, o której mowa powyżej, obejmuje dokumentację architektoniczno-budowlaną zatwierdzoną:

  • ostateczną decyzją Prezydenta (…) nr (…) z dnia 3 kwietnia 2019 r. o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę „B” na rozbudowę, przebudowę i remont budynku usługowego wraz z budową instalacji słaboprądowych (dźwiękowym systemem ostrzegawczym i systemem sygnalizacji pożaru) i wentylacji ciśnieniowej klatek schodowych oraz zmiana sposobu użytkowania na hotel, z zagospodarowaniem terenu i oświetleniem, rozbiórką fragmentu istniejącego muru przy ul. (…) w (…) (działki nr 1/2, nr 1/1, obręb (…)), oraz
  • decyzją Prezydenta (…) nr (…) z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniająca ostateczną decyzję Prezydenta (…) nr (…) o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę dla „B” w zakresie zwiększenia programu Inwestycji o przebudowę budynku zamieszkania zbiorowego zlokalizowanego przy ul. (…), na budynek usług hotelowych oraz przyłączenie go do budynku przy ul. (…) oraz w zakresie projektu zagospodarowania działki poprzez powiększenia terenu inwestycji o działkę nr 1/3, obręb (…), oraz zatwierdzającą projekt budowlany zmian i udzielająca pozwolenia na budowę w zakresie wprowadzonych zmian.


Prawa własności intelektualnej, będące jednym z przedmiotów planowanej transakcji, stanowią autorskie prawa majątkowe do dokumentacji projektowej i obejmują pola eksploatacji takie jak:

  1. utrwalanie oraz reprodukcja projektów poprzez wydruk, za pomocą urządzeń reprograficznych oraz technik cyfrowych;
  2. zapis w formie cyfrowej, wprowadzenie oraz zapisywanie projektów w pamięci komputera;
  3. wprowadzenie projektów do sieci informatycznych, w szczególności do Internetu, w celu udostępnienia Projektów w takich sieciach, w sposób umożliwiający komukolwiek dostęp do nich w dowolnym miejscu i czasie;
  4. udostępnianie projektów, w szczególności ich wystawianie i publiczne udostępnianie w środkach masowego przekazu;
  5. wprowadzanie kopii projektów do obrotu gospodarczego (z zastrzeżeniem, iż kopie te nie mogą być wykorzystane do budowy dalszych budynków na podstawie projektów w innej lokalizacji);
  6. użyczanie, wynajmowanie lub wydzierżawianie oryginalnych projektów lub ich kopii;
  7. wykorzystywanie projektów w celu przeprowadzenia prac remontowych w obiektach powstałych na podstawie projektów, jak również utrzymania ich w należytym stanie technicznym;
  8. wykorzystywanie projektów w celu budowy i rozbudowy inwestycji;
  9. wykorzystywanie projektów w celach reklamowych, promocyjnych i marketingowych, w szczególności w celu promowania działalności;
  10. wykorzystywanie projektów w celu wprowadzenia dalszych zmian w pozwoleniach uzyskanych w związku z realizacją inwestycji, której dotyczą projekty.


Ponadto Sprzedający udzieli zgody oraz prawa do udzielania dalszych zgód na dokonywanie dowolnych zmian, przeróbek, modyfikacji, tłumaczeń i adaptacji dokumentacji projektowej oraz we wszelkiej związanej z nią dokumentacji na wszystkich wyżej wskazanych polach eksploatacji i korzystania z takich utworów zależnych, a także wraz z wyłącznym prawem do zezwalania na wykonywanie autorskich praw majątkowych do dokumentacji projektowej oraz utworów zależnych, także tych które mogą zostać stworzone przez osoby trzecie inne niż „B”.


Przedmiotowa nieruchomość, nie była wykorzystywana przez Sprzedającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z planowanym zawarciem transakcji, Kupujący wpłacił do depozytu notarialnego kaucje na zabezpieczenie roszczeń Sprzedającego z tytułu kar umownych, którymi Kupujący może zostać obciążony na mocy zawartej umowy przedwstępnej.


Nieruchomość należąca do Sprzedającego zostanie nabyta przez Kupującego lub jego spółkę kapitałową, którą „A” utworzy jako udziałowiec.


W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany będący stroną postępowania wyjaśnił, że spółka, o której mowa we wniosku zostanie utworzona w przyszłości. Wnioskodawca będzie udziałowcem tej spółki.


Przedwstępna umowa sprzedaży została podpisana po stronie Kupującego, przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania, tj. spółkę „A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Ostateczna umowa przeniesienia własności zostanie podpisana z nowo utworzoną spółką kapitałową, której udziałowcem będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym po stronie Sprzedającego wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT?
  2. Czy w związku z planowanym nabyciem Nieruchomości Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia?


Zdaniem Zainteresowanych:

  1. Planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym po stronie Sprzedających wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.
  2. W związku z planowanym nabyciem Nieruchomości Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia.


Ad 1


Zdaniem Wnioskodawcy, bazując na zaprezentowanym opisie zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisach, przedmiotowa transakcja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.


W pierwszej kolejności należy zauważyć, że na Nieruchomości brak jest budowli i naniesień istotnych z punktu widzenia transakcji, a co za tym idzie należy go uznać dla celów podatku VAT za grunt niezabudowany. W świetle przepisów ustawy o VAT, sprzedaż nieruchomości uznaje się za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, dostawa gruntów podlegać może zwolnieniu w sytuacji gdy transakcja dotyczy terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. W konsekwencji, dla rozstrzygnięcia, czy zdarzenie przyszłe będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, niezbędne jest ustalenie czy Nieruchomość stanowi tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym, przedmiotowa nieruchomość objęta jest planem zagospodarowania przestrzennego określającego warunki zabudowy, w konsekwencji należy uznać, iż stanowi on tereny budowlane w rozumieniu ustawy o VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy bezsporne jest, iż:

  • Nieruchomość jest niezabudowana.
  • Nieruchomość stanowi tereny budowlane.


W związku z czym, w analizowanej transakcji nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, w konsekwencji po stronie Sprzedającego dokonanie dostawy spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT.


Ad 2


Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego definiowane jest przez art. 86 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

W odniesieniu do zaprezentowanego stanu zdarzenia przyszłego należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, iż nabycie nieruchomości wraz z prawami z nią związanymi jest traktowane dla celów VAT jak nabycie gruntu, w związku z czym planowaną transakcję należy rozpatrywać na gruncie podatku VAT jako dostawę towarów.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, iż „A” jest zarejestrowana dla celów podatku VAT i dokonując nabycia własności nieruchomości, wraz z prawami związanymi działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. W przypadku nabycia nieruchomości przez spółkę zależną te okoliczności również zostaną spełnione. Na gruncie będącym przedmiotem umowy, realizowany będzie projekt deweloperski, w związku z czym bezsporne jest, iż nabycie będzie wykorzystywane do celów czynności opodatkowanych VAT.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Kupującego będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z nabycia Nieruchomości wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak zostało to wskazane powyżej, przedmiotowa transakcja podlegać będzie opodatkowaniu VAT.


Ustawodawca zapewnił podatnikowi (kupującemu) prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto w odniesieniu do opisywanego zdarzenia przyszłego nie wystąpią przesłanki określone w art. 88 ustawy VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Kupującego, będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Kupujący) jest spółką komandytową działającą na rynku nieruchomościowym, na którym realizuje projekty deweloperskie. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. „B” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Sprzedający) jest spółką komandytową działającą na rynku nieruchomościowym, na którym realizuje projekty deweloperskie, specjalizując się w inwestycjach hotelowych. Sprzedający jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca poszukuje gruntów w perspektywicznych lokalizacjach, na których możliwa byłaby efektywna realizacja projektu deweloperskiego. Sprzedający jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej, składającej się z działki ewidencyjnej nr 1/1. Sprzedający nabył prawo własności nieruchomości na podstawie umowy przeniesienia użytkowania wieczystego i prawa własności budynków oraz umowy sprzedaży zawartej dnia 29 listopada 2018 roku. Transakcja nabycia tej nieruchomości była opodatkowana podatkiem od towarów i usług i udokumentowana fakturą VAT. Na Nieruchomości brak jest budynków. Znajdują się na niej jedynie naniesienia w postaci przyłącza wodno-kanalizacyjnego i energetycznego, stanowiące części składowe gruntu. Spółka planuje inwestycję deweloperską na przedmiotowym gruncie, wobec czego wszelkie istniejące naniesienia pozostają bez znaczenia z punktu widzenia planowanej transakcji. Przedmiotowa nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), który określa warunki jej zabudowy oraz użytkowania. Zgodnie z MPZP, nieruchomość znajduje się na terenie m.in. o przeznaczeniu: mieszkalnictwo, usługi towarzyszące, biura, usługi centrotwórcze, nauka, zdrowie i opieka, rekreacja, obiekty infrastruktury drogowej oraz technicznej. Nieruchomość należąca do Sprzedającego zostanie nabyta przez Kupującego lub jego spółkę kapitałową, którą Kupujący utworzy jako udziałowiec. Spółka, o której mowa we wniosku zostanie utworzona w przyszłości. Wnioskodawca będzie udziałowcem tej spółki. Przedwstępna umowa sprzedaży została podpisana po stronie Kupującego, przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania, tj. spółkę „A” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. Ostateczna umowa przeniesienia własności zostanie podpisana z nowo utworzoną spółką kapitałową, której udziałowcem będzie Wnioskodawca.


Ad 1


Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym po stronie Sprzedającego wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.


Odnosząc się do sprzedaży przedmiotowego gruntu należy zauważyć, że ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.


Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.


W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.


O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.


W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W myśl art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020, poz. 1333 z późn. zm.), przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że znajdujące się na przedmiotowej działce naniesienia w postaci przyłącza wodno-kanalizacyjnego i energetycznego nie stanowią budowli ani innego obiektu budowlanego. W konsekwencji należy stwierdzić, że przyłącza wodno-kanalizacyjne i energetyczne stanowią urządzenia budowlane, a nie samodzielną budowlę. Tak więc przedmiotem dostawy będzie wyłącznie działka gruntu, a więc ww. naniesienia nie mogą być uwzględnione przy ustalaniu stawki podatku VAT.


Tym samym przedmiotem dostawy będzie prawo wieczystego użytkowania działki nr 1/1, która jest niezabudowana.


Z opisu sprawy wynika, że Nieruchomość zlokalizowana jest na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który określa warunki jej zabudowy oraz użytkowania. Zgodnie z MPZP, nieruchomość znajduje się na terenie m.in. o przeznaczeniu: mieszkalnictwo, usługi towarzyszące, biura, usługi centrotwórcze, nauka, zdrowie i opieka, rekreacja, obiekty infrastruktury drogowej oraz technicznej. A zatem przedmiotem dostawy będzie grunt niezabudowany przeznaczony zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania pod zabudowę, a więc teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, tym samym dostawa ww. działki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Dla sprzedaży nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy zbadać warunki do zwolnienia transakcji od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

  • towary musiały być wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej (w tym np. tej o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy);
  • nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Jak z wniosku wynika, transakcja nabycia tej nieruchomości była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, którą udokumentowano fakturą VAT. Zatem Sprzedającemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu jej nabycia (nie jest zatem spełniony drugi z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy niezbędny do zastosowania przedmiotowego zwolnienia).


Zatem w przedmiotowej sprawie dla dostawy opisanej we wniosku Nieruchomości niezabudowanej (działki nr 1/1) nie znajdzie zastosowania również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


W konsekwencji, sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości (działki nr 1/1) będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.


Zatem stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Zainteresowani mają także wątpliwości, czy Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Nieruchomości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z treści cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawę dokonania odliczenia stanowi faktura wystawiona przez uprawniony podmiot i dokumentująca czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Kupujący jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnień podmiotowych w zakresie tego podatku. Po nabyciu Kupujący planuje przeprojektować dotychczasowe zagospodarowanie nieruchomości i przygotować nową inwestycję. Nowa inwestycja przygotowana przez Kupującego zostanie następnie sprzedana inwestorowi końcowemu.


Jednocześnie jak wskazano w niniejszej interpretacji, transakcja sprzedaży Nieruchomości (działki nr 1/1) na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.


Zatem w przedmiotowej sprawie dotyczącej transakcji sprzedaży Nieruchomości (działki nr 1/1), będą spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie w ww. przypadku nie znajduje zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. W konsekwencji, w powyższej sytuacji, przy braku zaistnienia negatywnych przesłanek, Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z nabyciem ww. Nieruchomości (działki nr 1/1).


Tym samym, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2 także należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Jednocześnie tut. Organ podnosi, że Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w niniejszej sprawie wskazał, że: „Planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym po stronie Sprzedających nie wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.” potraktowano jako oczywistą omyłkę i uznano, że niniejsze zdanie powinno brzmieć: „Planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym po stronie Sprzedających wystąpi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.”


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z póżn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy, proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj