Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.434.2020.1.BM
z 10 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, może dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących etapów realizacji Projektów B+R zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w punktach 1-14, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, może dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących etapów realizacji Projektów B+R zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w punktach 1-14, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym w branży chemicznej. Spółka produkuje najwyższej jakości wyroby chemiczne, w tym szczególnie: żywice alkidowe, żywice akrylowe oraz dyspersje wodne polimerów, które mają zastosowanie w przemyśle farbiarskim m.in. jako baza do farb, klejów czy uszczelniaczy.

Ze względu na dynamiczne zmiany wymogów klientów oraz działania podejmowane przez konkurentów Spółki, Wnioskodawca w celu wzmocnienia swoich przewag rynkowych oraz w odpowiedzi na zapotrzebowanie konsumentów, nieustannie tworzy i wprowadza na rynek nowe produkty oraz rozwija te dotychczasowe poprzez znaczące ulepszanie ich parametrów. Ponadto, Wnioskodawca rozwija swoje wewnętrzne procesy w ramach innowacji procesowych.

Spółka w poszukiwaniu koncepcji na rozwój nowych produktów i ulepszenie już istniejących analizowała oraz nadal analizuje informacje zwrotne otrzymywane od klientów oraz obserwuje działania konkurencji, a także weryfikuje nowatorskie pomysły proponowane przez pracowników.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w sposób systematyczny realizował oraz realizuje prace badawczo-rozwojowe mające na celu tworzenie nowych produktów, jak i ulepszanie swoich produktów uprzednio wdrożonych na rynek, a także rozwija wewnętrzne procesy w Spółce (dalej: „Prace B+R”). Podczas realizacji ww. prac badawczo-rozwojowych Spółka wykorzystuje aktualnie dostępną wiedzę oraz umiejętności odnoszące się do planowania produkcji i zarządzania procesami produkcyjnymi, aby dokonywać ich ulepszeń oraz usprawnień w zakresie wpływającym na optymalizację procesów oraz parametry końcowe i właściwości produktów. Przed wprowadzeniem na rynek nowych lub ulepszonych produktów Spółka dokonuje ich walidacji.

Prace B+R każdorazowo prowadzone są w Dziale Badawczo-Rozwojowym (dalej: „Dział B+R”) w formie projektów w oparciu o wewnętrzną procedurę obowiązującą w Spółce (dalej: „Projekty B+R”). Procedura stanowi podstawowy dokument, wyznaczający metodykę realizacji prac projektowych związanych z opracowaniem procesu tworzenia nowych lub ulepszania dotychczasowych produktów. Jednocześnie, procedura ma wpłynąć na zagwarantowanie efektywnej oraz zgodnej z oczekiwaniami realizacji prac.

Wnioskodawca realizował oraz realizuje i będzie realizować w przyszłości Projekty B+R w ramach poszczególnych platform:

  1. Platforma żywice akrylowe;
  2. Platforma żywice alkidowe;
  3. Platforma dyspersje.

Realizacja procesu produkcyjnego w Dziale B+R od 2016 r. była, jest obecnie oraz będzie w przyszłości dokonywana z uwzględnieniem poniżej wskazanych etapów (przy czym nie w każdym Projekcie B+R występują każdorazowo wszystkie wymienione poniżej etapy):


  1. Przeprowadzenie różnorodnych analiz w odniesieniu do nowego lub ulepszonego produktu dotyczących np. zapotrzebowania rynkowego na produkt, składu receptur stosowanych przez konkurencję, czy przegląd literatury naukowej.
  2. Poszukiwanie potencjalnie innowacyjnych lub nowych surowców.
  3. Prowadzenie prac poprawiających efektywności procesów technologicznych (innowacje procesowe).
  4. Opracowanie założeń w zakresie parametrów końcowych produktu.
  5. Recepturowanie produktu (tj. opracowywanie nowej lub ulepszonej receptury produktu).
  6. Prace laboratoryjne obejmujące analizę oraz deformulację produktu, analizę instrumentalną otrzymanych polimerów.
  7. Realizacja syntez laboratoryjnych w zakresie nowych lub ulepszonych produktów.
  8. Dobór odpowiednich surowców i właściwych proporcji przy zachowaniu właściwego procesu produkcyjnego.
  9. Walidacja wewnętrzna rezultatów poszczególnych syntez, oznaczanie parametrów końcowych produktu: lepkości, gęstości, zawartości substancji nielotnych i innych.
  10. Testy kompatybilności produktu, w tym badania porównawcze właściwości użytkowych względem próbki referencyjnej.
  11. Walidacja produktu w oparciu o konieczne normy oraz wymagania klienta.
  12. Opracowanie pełnej receptury wraz ze sposobem produkcji.
  13. Czynności administracyjno-techniczne związane z zamówieniem surowców do produkcji pilotażowej oraz ich wprowadzeniem do systemu.
  14. Wykonywanie próbnej partii pilotażowej produktu oraz jego testowanie.
  15. Kontrola jakości produktu.
  16. Planowanie produkcji.
  17. Produkcja i wdrożenie produktu na rynek.
  18. Gromadzenie opinii konsumentów w zakresie wdrożonego produktu.


Końcowym elementem całego procesu realizacji Projektów B+R obejmującego czynności wskazane powyżej było i jest opracowywanie oraz dostarczanie nowych rozwiązań wpływających bezpośrednio na poprawę właściwości oraz parametrów oferowanych produktów lub procesów realizowanych w Spółce.

W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o CIT (dalej: „UIga B+R”) począwszy od 2016 r. (poprzez korektę zeznania podatkowego, za rok 2019 Spółka już skorzystała z odliczenia) oraz w odniesieniu do lat kolejnych, poprzez odliczenie na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT poniesionych na czynności podejmowane na etapach 1-14 Projektów B+R.

Spółka nie zamierza dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych związanych z czynnościami wykonywanymi w ramach etapów 15-18 Projektów B+R, ponieważ, zdaniem Spółki, nie stanowią one działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 26 ustawy o CIT.

Spółka zamierza dokonać odliczenia zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzona Działalność B+R nie stanowiła, nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
  • w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębniła w latach poprzednich i wyodrębni koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R oraz zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R jest i będzie realizowana,
  • jeśli Spółka będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,
  • Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
  • Spółka nie posiadała i nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego,
  • Spółka nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,
  • Spółka nie odliczyła i nie zamierza odliczać Ulgi B+R od dochodu, o który m mowa w art. 24d ustawy o CIT.

Wniosek ma na celu potwierdzenie działalności prowadzonej od 2016 r., tj. w świetle art. 4a pkt 26 ustawy o CIT w odniesieniu do pkt 27 i 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r. i w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, może dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących etapów realizacji Projektów B+R zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w punktach 1-14, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1405 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), może dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących etapów realizacji Projektów B+R zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w punktach 1-14, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska

Przepisy dot. Ulgi B+R.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., oznaczały:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii genetycznych.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., przez prace rozwojowe należało rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast, zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669), badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668, dalej: ,,Prawo o SWiN”). W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:

  1. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Z kolei, w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Z kolei, zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę informacje wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że prace badawczo-rozwojowe prowadzone przez Spółkę od 2016 r. do chwili obecnej oraz planowane w przyszłości w ramach etapów 1-14 procesu realizacji Projektów B+R obejmują następujące grupy działań:

  1. Prace koncepcyjne związane z tworzeniem nowych lub ulepszonych produktów:
    • Przeprowadzenie różnorodnych analiz w odniesieniu do nowego lub ulepszonego produktu dotyczących np. zapotrzebowania rynkowego na produkt, składu receptur stosowanych przez konkurencję, czy przegląd literatury naukowej.
    • Poszukiwanie potencjalnie innowacyjnych lub nowych surowców.
    • Opracowanie założeń w zakresie parametrów końcowych produktu.
  2. Opracowywanie produktów oraz ich walidacja:
    • Recepturowanie produktu (tj. opracowywanie nowej lub ulepszonej receptury produktu).
    • Prace laboratoryjne obejmujące analizę oraz deformulację produktu, analizę instrumentalną otrzymanych polimerów.
    • Realizacja syntez laboratoryjnych w zakresie nowych lub ulepszonych produktów.
    • Dobór odpowiednich surowców i właściwych proporcji przy zachowaniu właściwego procesu produkcyjnego.
    • Walidacja wewnętrzna rezultatów poszczególnych syntez, oznaczanie parametrów końcowych produktu: lepkości, gęstości, zawartości substancji nielotnych i innych.
    • Testy kompatybilności produktu, w tym badania porównawcze właściwości użytkowych względem próbki referencyjnej.
    • Walidacja produktu w oparciu o konieczne normy oraz wymagania klienta.
    • Opracowanie pełnej receptury wraz ze sposobem produkcji.
    • Czynności administracyjno-techniczne związane z zamówieniem surowców do produkcji pilotażowej oraz ich wprowadzeniem do systemu.
    • Wykonywanie próbnej partii pilotażowej produktu oraz jego testowanie.
  3. Innowacje procesowe:
    • Prowadzenie prac poprawiających efektywności procesów technologicznych.



W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest Podręcznik Frascati Manual 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”), (dalej: „Podręcznik Frascati”). Podręcznik Frascati odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności realizowanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, znajdujących odniesienie do profilu działalności Wnioskodawcy.

Analogiczne traktowanie czynności z obszaru technologii produkcji jako prac badawczo-rozwojowych przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Według Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”), żeby mówić o realizacji prac badawczo-rozwojowych, działalność Spółki łącznie:

  • jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska);
  • u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza);
  • brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności);
  • jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna);
  • jej wyniki mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).

Tym samym, zarówno podstawowa, jak i pozostała Działalność B+R realizowana przez Spółkę wypełniała oraz wypełnia znamiona definicji GUS, gdyż jej celem jest tworzenie nowych produktów, u których podstaw leżą oryginalne koncepcje i hipotezy. Realizacją Działalność B+R Spółka nie posiada pewności co do jej wyniku końcowego. Wszystkie realizowane Projekty B+R są zaplanowane formalnie i uwzględnione w budżecie, a ich rezultaty są powtarzalne.

Dodatkowe wytyczne w zakresie kwalifikowania prowadzonych prac badawczo-rozwojowych GUS przedstawia także w instrukcji do formularza PNT-01, wskazując, że za działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej uznaje się przykładowo:

  • badania ukierunkowane na przygotowanie technologii nowych generacji,
  • działalność mającą na celu doprowadzenie do stworzenia planu lub projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub procesu. Aby mogła ona zostać zakwalifikowana jako działalność B+R powinna być poprzedzona sformułowaniem koncepcji (na podstawie wcześniejszych badań lub doświadczeń). Można do niej zaklasyfikować projektowanie, konstruowanie i testowanie prototypów, testowanie alternatywnych produktów oraz konstrukcję i eksploatację instalacji próbnych.

W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Z kolei, w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny prace badawczo-rozwojowe w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o CIT. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która od 2016 r. nie uległa zmianie dotychczas. Niemniej, ściśle zintegrowany art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, uległ zmianie wskutek nowelizacji ustawy dokonanej 1 października 2018 r., co w żadnym stopniu nie wpływa na Działalność B+R realizowaną w Spółce od 2016 r. do chwili obecnej, gdyż wprowadzone zmiany definicji obejmują aktywność Wnioskodawcy.

Zgodnie ze wskazaniem w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w ramach Projektów B+R miały oraz mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty oraz ukierunkowane są na nowe odkrycia. Realizowane w ramach wybranych projektów prace zmierzały oraz zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej oraz technologicznej w ramach wykonywania czynności koncepcyjnych oraz testów i walidacji.

Zakończone z sukcesem Projekty B+R skutkują pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego produktu lub procesu. Działalność wykonywana w Dziale B+R realizowana była i jest w sposób systematyczny, a jej rezultaty są rozpowszechniane poprzez wdrożenie ich na produkcji lub wykorzystanie w bieżącej pracy laboratorium.

W ocenie Spółki, Projekty B+R obejmują przede wszystkim: tworzenie koncepcji, opracowywanie nowego produktu od podstaw lub poprzez modyfikację dotychczasowej receptury, opracowanie nowego lub ulepszonego produktu na podstawie receptury dostarczonej przez klienta, testowanie partii próbnych produktów, a także udoskonalanie procesów produkcyjnych Wnioskodawcy. Jednocześnie, Prace B+R realizowane w Spółce w ramach realizacji etapów 1-14 procesu Projektów B+R, wyczerpują znamiona zapisów Podręcznika Frascati, a także przytoczone objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 opisujące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, charakter wszystkich czynności podejmowanych w ramach Projektów B+R wyczerpuje opisane w ustawie o CIT, Podręczniku Frascati i objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R. W odniesieniu do ustawy o CIT, nowelizacja ustawy z 1 października 2018 r. nie wpływa na odrębną klasyfikację działalności Spółki.

Tym samym, Wnioskodawca realizował od 2016 r., realizuje i będzie realizować Działalność B+R zmierzającą do zdobycia i wykorzystania nowej wiedzy z zakresu technologii produkcji, w rezultacie której opracowywane będą nowe koncepcje oraz właściwości i parametry produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy, wraz z udoskonaleniem procesów produkcyjnych Spółki.

Jednocześnie, w ramach Działalności B+R Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działań, które zarówno ustawa o CIT jak i Podręcznik Frascati Manual 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych niepociągających ze sobą postępu technicznego.

Końcowo, Wnioskodawca wskazuje, że uznanie prac w zakresie opracowywania nowych lub ulepszonych produktów i technologii produkcji za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o CIT zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

  • w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 kwietnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.91.2020.1JKU),
  • w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 sierpnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.207.2019.2.JK),
  • w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.535.2018.2.JKT),
  • w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 kwietnia 2019 r. (sygn. 0114-KDIB3-3.4011.143.2019.1.ES).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym zarówno przed 1 października 2018 r. (od 2016 r.) oraz po zmianach w brzmieniu definicji, a tym samym Spółka spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, może dokonać odliczenia kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących etapów realizacji Projektów B+R zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w punktach 1-14, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj