Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.698.2020.2.DJD
z 16 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 26 sierpnia 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-….), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 20 października 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-….), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 października 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.698.2020.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 12 października 2020 r. (data doręczenia 14 października 2020 r., identyfikator poświadczenia doręczenia …..). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 20 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 20 października 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-….).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od 14 lutego 2020 r., polegającą na malowaniu ręcznym na przedmiotach porcelanowych, ceramicznych lub szklanych (głównie kubki, filiżanki, kieliszki). Wnioskodawczyni nie produkuje sama materiałów, na których maluje, kupuje je gotowe. Maluje niemal wyłącznie swoje własne wzory autorskie, tradycyjnie pędzlem. Wzory te wielokrotnie powiela. Realizuje zamówienia indywidualne w systemie zapisów/kolejki zapisanych klientów, oczekujących na realizację ich zamówienia.

Realizacje dla klientów Wnioskodawczyni może podzielić na pięć grup:

  1. zamówienia na kopię wzoru Wnioskodawczyni, który już pokazała w swoim portfolio lub mediach społecznościach, malowane na wybranym przez klienta modelu kubka/filiżanki w bardzo podobny sposób lub z drobnymi zmianami (np. dopisanie dedykacji lub zmiana koloru ze złotego na srebrny, itd.);
  2. zamówienia na stworzenie dla klienta całkiem nowego wzoru na podstawie jego wskazówek (przykład A: zamówienie na wzór dla miłośnika górskich wędrówek - Wnioskodawczyni maluje widok na góry według własnego zamysłu, przykład B: klient zgłasza, że poszukuje prezentu z okazji obrony pracy inżynierskiej w dziedzinie logistyki międzynarodowej - Wnioskodawczyni omawia z klientem własne pomysły na wzór pasujący do sytuacji i maluje wybrany na wskazanym przedmiocie);
  3. zamówienia na namalowanie ręcznie grafiki nadesłanej przez klienta (np. logo jego marki) na modelach kubka/filiżanki spośród tych, które Wnioskodawczyni ma dostępne.
  4. Sprzedaż wysyłkowa gotowych produktów ze wzorami Wnioskodawczyni (przykład: filiżanka z motywem kwiatowym) wystawionych w sklepie internetowym bez żadnych zmian, w formie prezentowanej na zdjęciach w sklepie - wielokrotnie Wnioskodawczyni maluje te same wzory autorskie i ponownie wystawia je na sprzedaż;
  5. sprzedaż wysyłkowa gotowych produktów ze wzorami Wnioskodawczyni (przykład: filiżanka z motywem kwiatowym), wystawionych w sklepie internetowym z drobną personalizacją (przykład: dopisek na denku filiżanki „….”) - wielokrotnie Wnioskodawczyni maluje te same wzory autorskie i ponownie wystawia je na sprzedaż.

Przychody z działalności opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przychody ze sprzedaży dla wyżej wymienionych grup Wnioskodawczyni opodatkowuje następującymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • Grupa 1, 4 i 5 – 5,5%. Projekty własnego pomysłu noszą znamiona działalności wytwórczej, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 opodatkowana jest stawką 5,5%.
  • Grupa 2 i 3 – 8,5%. Przychody ze sprzedaży kubków malowanych na zlecenie indywidualnych klientów to działalność usługowa, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 opodatkowana jest stawką 8,5%.

W piśmie z dnia 20 października 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że działalność gospodarczą rozpoczęła 14 lutego 2020 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi ewidencję przychodów. Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905). Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność, opisana we wniosku, jest jedynym źródłem przychodów.

Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU:

  • 47.00.80 - Sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją;
  • 90.03.11 - Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców;
  • 47.00.59 - Sprzedaż detaliczna naczyń stołowych, wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych, sztućców, nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego oraz wyrobów i sprzętu, gdzie indziej niesklasyfikowanych;
  • 23.41.11 - Zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z porcelany lub porcelany chińskiej;
  • 23.41.12 - Zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z wyłączeniem z porcelany lub porcelany chińskiej.

Wykonywana przez Wnioskodawczynię działalność nosi znamiona rękodzieła. Zawsze kupuje gotowe przedmioty z ceramiki, porcelany lub szkła (przykłady: kubki, filiżanki, szklanki, kieliszki, cukiernice, imbryki itp.), nie produkuje własnych. Praca Wnioskodawczyni polega na ręcznym malowaniu naczyń oraz sprzedaży tych przedmiotów wyłącznie przez Internet - towar dostarczany jest wysyłkowo lub poprzez odbiór osobisty.

Działalność tę Wnioskodawczyni dzieli na dwie grupy:

  1. Malowanie ręczne na zamówienie klienta: jest to typowa działalność usługowa, gdyż zamówione przez klienta rękodzieło przygotowuje według jego wskazówek, wybranych przez niego wzorów, na materiałach, które sam wskazuje. Klient może wybrać do ozdobienia przedmiot spośród tych, które aktualnie Wnioskodawczyni ma dostępne lub dostarczyć do Niej własny, jeśli ma takie życzenie. Następnie Wnioskodawczyni maluje wskazany przedmiot ręcznie według specyfikacji zamówienia:
    • na kopię autorskiego wzoru, który już pokazała w swoim portfolio lub mediach społecznościowych. Klient wybiera jeden z wzorów, które oferuje oraz model naczynia spośród tych, które ma aktualnie dostępne. Wzór maluje ręcznie w bardzo podobny sposób lub z drobnymi zmianami (np. dopisanie dedykacji);
    • na stworzenie dla klienta całkiem nowego wzoru na podstawie jego wskazówek (przykład A: zamówienie na wzór dla miłośnika górskich wędrówek – na wybranym naczyniu maluje widok na góry według własnego zamysłu: przykład B: klient zgłasza, że poszukuje prezentu z okazji obrony pracy inżynierskiej w dziedzinie logistyki międzynarodowej - omawia z klientem własne pomysły na wzór pasujący do sytuacji i maluje wybrany na wskazanym przez klienta przedmiocie).
    • zamówienia na namalowanie ręcznie grafiki nadesłanej przez klienta (np. logo jego marki) na przedmiocie wskazanym przez klienta spośród tych, które ma dostępne.
  2. Sprzedaż wysyłkowa gotowych, już pomalowanych przez Wnioskodawczynię przedmiotów. Produkty oferowane w sklepie internetowym to Jej rękodzieło - przedmioty (ceramika, porcelana, szkło), które kupuje gotowe, a następnie maluje je ręcznie według własnych wzorów, które wielokrotnie powtarza na kolejnych sztukach. Wnioskodawczyni dopuszcza możliwość dodania drobnej personalizacji do gotowych produktów oferowanych w sklepie internetowym (np. dopisanie dedykacji). Jest to działalność wytwórcza, ponieważ w efekcie Jej pracy powstają nowe produkty o właściwościach użytkowo-dekoracyjnych i zupełnie innej wartości.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest działalność sklasyfikowana pod PKWiU 90.03.11 - Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców. Wspomniane PKWiU obejmuje zarówno usługi, jak i wyroby niestanowiące usług, a jedynie przyporządkowane w sensie merytorycznym do tej grupy PKWiU. Wnioskodawczyni prowadzi działalność polegającą na ręcznym zdobieniu gotowych przedmiotów według ww. schematów, tj. na zlecenie klienta lub oferując swoje autorskie projekty w sklepie internetowym. Usługa ręcznego malowania jest wykonywana od początku do końca wyłącznie przez Wnioskodawczynię. Nie wytwarza Ona masowo produktów ręcznie malowanych. Nie jest to produkcja masowa w skali miesiąca, ale powiela swoje wzory wielokrotnie, w bardzo wielu sztukach w skali roku. Nie ma w ofercie wzorów, które mają zastrzeżenie, że powstaną tylko raz i nigdy więcej. Maluje je ponownie, nie w setkach, ale w dziesiątkach sztuk. Setki są kwestią czasu. Ilość przedmiotów, które ozdobiła i sprzedała od początku istnienia Jej działalności w kolejnych miesiącach wyniosły odpowiednio: luty - 17 sztuk, marzec - 35 sztuk, kwiecień - 40 sztuk, maj - 31 sztuk, czerwiec - 35 sztuk, lipiec - 64 sztuk, sierpień - 54 sztuk, wrzesień - 40 sztuk.

Odpowiadając na pytanie Organu, czy produkty (filiżanki, kubki, kieliszki), które maluje, a następnie sprzedaje, zmieniają swoje właściwości i przeznaczenie w wyniku wykonywanych prac, wskazała, że pomalowane przedmioty zmieniają swoje przeznaczenie. Zachowują one swoje właściwości użytkowe, ponieważ wzory są odporne na zmywanie. Nabierają jednak walorów dekoracyjnych, estetycznych, czy pamiątkowych, zależnie od namalowanego wzoru, przez co diametralnie zmienia się wartość takiego rękodzieła.

Przedmiotem sprzedaży jest gotowy spersonalizowany produkt, czyli pomalowany ręcznie przedmiot. Wszystkie przedmioty, które ozdobiła do tej pory, były zakupione przez Wnioskodawczynię. Informuje klientów o tym, że mogą sami dostarczyć do Niej własne przedmioty, jednak jak dotąd nie miała miejsca taka sytuacja. Zdarzało się, że klient poszukiwał, np. kubka o większej pojemności niż posiadała w ofercie, wtedy wspólnie wybierali odpowiednie naczynie w sklepach online i Wnioskodawczyni zamawiała taki przedmiot do siebie. Zawsze w cenę końcową wliczała poniesione koszty związane z takim zamówieniem. W zdecydowanej większości nabywcami są osoby fizyczne. Jak dotąd Wnioskodawczyni zrealizowała tylko jedno zamówienie dla firmy, które dotyczyło pomalowania trzech sztuk filiżanek z wzorem nadesłanym przez firmę. Miała zamówienia na namalowanie firmowego logo, ale były to zamówienia od osób prywatnych. W przyszłości nie wyklucza realizacji na rzecz firm, ale muszą to być zamówienia ograniczone liczbowo z racji tego, że maluje ręcznie i jest to proces bardzo czasochłonny. Liczba ta byłaby uzależniona od stopnia trudności wzoru. W skali miesiąca dopuszcza możliwość zamówienia maksymalnie 60 sztuk z prostym wzorem lub 30 sztuk z wzorem bardziej skomplikowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo przyjęto stawki zryczałtowanego podatku dla prowadzonej działalności, tj.: 8,5% dla przychodów osiąganych ze sprzedaży przedmiotów malowanych na zlecenie indywidualnych klientów (wymienionych w grupach 2 i 3) oraz 5,5 % dla przychodów osiąganych ze sprzedaży przedmiotów malowanych według własnego pomysłu (wielokrotne powtarzanie tych samych wzorów autorskich) i kupowanych przez nabywców (wymienionych w grupach 1, 4 i 5)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowo przyjęła stawki zryczałtowanego podatku, gdyż przychody ze sprzedaży kubków malowanych na zlecenie indywidualnych klientów to działalność usługowa, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowana jest stawką 8,5%. Znamiona działalności usługowej noszą przychody wymienione w grupach 2 i 3, gdzie sprzedawany produkt tworzony jest od podstaw według pomysłu/zlecenia klienta, po ewentualnych konsultacjach z Wnioskodawczynią. Zamówione przez klienta rękodzieło robi według zamówionych przez niego wskazówek i wzorów, na wskazanych przez niego materiałach.

Natomiast przychody ze sprzedaży kubków malowanych według własnego wzoru i pomysłu, w tym z drobnymi zmianami, jak np.: dopisanie dedykacji, to działalność wytwórcza, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 opodatkowana jest stawką 5,5%.

Zgodnie z przytoczonymi przykładami w grupach 1, 4 i 5 - przychody z tego rodzaju działalności, to przychody z działalności wytwórczej. W wyniku tej działalności powstają nowe wyroby o walorach użytkowo-dekoracyjnych. Wytworzone przez Wnioskodawczynię rękodzieło ma cechy powtarzalne (przedmiot powielany wielokrotnie według szablonu). Do tej grupy należą, zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie te wzory, które projektuje sama. Wystawia je jako propozycję dla klienta i potem te wzory powtarza. Pierwsze wykonanie jest szablonem-ofertą. Wnioskodawczyni robi mu zdjęcia i wystawia do sklepu. Ilu jest chętnych, tyle razy powiela ten sam wzór (Jej autorski, ale jednak powielany według szablonu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, reguluje on opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),
  • 5,5% przychodów między innymi z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Podkreślić przy tym należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle powyższych przepisów, o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Podkreślić jednak należy, że z treści cytowanego art. 8 ustawy wynika, że o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od 14 lutego 2020 r., polegającą na malowaniu ręcznym na przedmiotach porcelanowych, ceramicznych lub szklanych (głównie kubki, filiżanki, kieliszki).

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest działalność sklasyfikowana pod PKWiU 90.03.11 - Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców. Pozostałe usługi to: sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją – PKWiU 47.00.80; sprzedaż detaliczna naczyń stołowych, wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych, sztućców, nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego oraz wyrobów i sprzętu, gdzie indziej niesklasyfikowanych –PKWiU47.00.59; zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z porcelany lub porcelany chińskiej – PKWiU 23.41.11; zastawy stołowe, naczynia kuchenne oraz pozostałe artykuły gospodarstwa domowego i toaletowe, z wyłączeniem z porcelany lub porcelany chińskiej – PKWiU 23.41.12. Wykonywana przez Wnioskodawczynię działalność nosi znamiona rękodzieła. Wnioskodawczyni kupuje gotowe przedmioty z ceramiki, porcelany lub szkła (przykłady: kubki, filiżanki, szklanki, kieliszki, cukiernice, imbryki itp.), nie produkuje własnych, które następnie ręcznie maluje i finalnie sprzedaje klientom wyłącznie przez Internet. Prowadzi działalność polegającą na ręcznym zdobieniu gotowych przedmiotów na zlecenie klienta według jego pomysłu lub oferując swoje autorskie projekty w sklepie internetowym. Usługa ręcznego malowania jest wykonywana od początku do końca wyłącznie przez Wnioskodawczynię. Nie wytwarza Ona masowo produktów ręcznie malowanych, ale powiela swoje wzory wielokrotnie, w bardzo wielu sztukach w skali roku. Nie ma w ofercie wzorów, które mają zastrzeżenie, że powstaną tylko raz i nigdy więcej. Pomalowane przedmioty zmieniają swoje przeznaczenie. Zachowują one swoje właściwości użytkowe, ponieważ wzory są odporne na zmywanie. Nabierają jednak walorów dekoracyjnych, estetycznych, czy pamiątkowych zależnie od namalowane wzoru, przez co diametralnie zmienia się wartość takiego rękodzieła. Przedmiotem sprzedaży jest gotowy produkt, czyli pomalowany ręcznie przedmiot. W większości nabywcami są osoby fizyczne. W przyszłości nie wyklucza realizacji na rzecz firm, ale muszą to być zamówienia ograniczone liczbowo, bowiem jest to proces czasochłonny.

Jak już wskazano, okoliczności, których wystąpienie powoduje, że podatnik nie może dokonać wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub traci prawo do dalszego stosowania tej formy opodatkowania wymienione są w ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W załączniku Nr 2 do ustawy zawarto wykaz usług, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W wykazie tym, pod pozycją 54 ujęto usługi kulturalne i rozrywkowe, mieszące się w dziale 90 PKWiU. Zatem, świadczenie usług mieszczących się w tym grupowaniu wyłącza podatnika z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że wykonywanie usług oznaczonych w klasyfikacji PKWiU symbolem 90.03.11.0, wyłącza Wnioskodawczynię z możliwości opodatkowania uzyskanych przez Nią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, z uwagi na wyłączenie wynikające z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy. Zatem uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody, Wnioskodawczyni winna opodatkować na zasadach ogólnych według skali podatkowej, określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi są wyłączone z możliwości opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym i nie podlegają ocenie przez tutejszy Organ w kontekście zastosowania właściwej stawki ryczałtu ewidencjonowanego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem, w związku z faktem, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tutejszy Organ udzielił interpretacji indywidualnej w oparciu o wskazane przez Wnioskodawczynię grupowania PKWiU.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj