Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.708.2020.1.MGO
z 9 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • udokumentowania fakturą partycypacji przez S.A. w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego a następnie jego kompleksową przebudowę – jest prawidłowe,
  • zastosowania takich samych stawek podatku VAT jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Powiat z faktur wykonawców remontu mostu oraz jego kompleksowej naprawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania fakturą partycypacji przez S.A. w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego a następnie jego kompleksową przebudowę, zastosowania takich samych stawek podatku VAT jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu a także prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Powiat z faktur wykonawców remontu mostu oraz jego kompleksowej naprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Powiat (dalej Powiat) od dnia 1 lipca 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z siedzibą w …., ul. … , NIP: XXX i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 roku zgodnie z wymogami art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako „Sprzedawcy i podatnika podatku VAT” faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako „Wystawca faktury” z NIP-em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe. Jedna z jednostek organizacyjnych, za pomocą której Powiat realizuje swoje zadania jest Powiatowy Zarząd Dróg. Jednostka ta ma za zadanie m.in. utrzymanie w należytym stanie dróg powiatowych oraz znajdujących się w ich ciągach obiektów mostowych.

Powiat jest m.in. zarządcą drogi powiatowej nr … oraz mostu w miejscowości A. S.A. na terenie powiatu zamierza w okresie od … kwartału 2020 realizować prace wiertnicze w odwiercie R., w gminie R. Realizacja inwestycji będzie się wiązała z koniecznością przewozu materiałów i urządzeń o ponadnormatywnym ciężarze, niezbędnych do jej przeprowadzenia, przez pojazdy S.A. Przejazd pojazdów inwestycji odbywać się będzie między innymi przez ww. obiekt mostowy, zlokalizowany w ciągu drogi powiatowej nr … znajdujący się na drodze dojazdowej do inwestycji. Aktualny stan techniczny obiektu uniemożliwia korzystanie z niego przez pojazdy inwestycji, co zostało określone na podstawie raportu z przeglądu obiektu mostowego, a także analiz statyczno-porównawczych obiektów mostowych.

W związku z powyższym Powiat zawarł porozumienie cywilnoprawne ze spółką … S.A. (dalej S.A.) na mocy którego, Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu tymczasowe wzmocnienie obiektu mostowego, tak aby most był przystosowany do przewozu materiałów i urządzeń o ponadnormatywnym ciężarze dla potrzeb inwestycji realizowanej przez S.A.

Z kolei S.A. zobowiązała się do partycypacji w kosztach prac budowlanych niezbędnych do tymczasowego wzmocnienia i przystosowania obiektu mostowego do stanu technicznego pozwalającego na przejazd. Na dany cel S.A. przeznaczy ryczałtowo określoną sumę pieniędzy. Kwota partycypacji zostanie zapłacona przez S.A. w terminie 30 dni od daty doręczenia wystawionej przez Powiat faktury, do której Powiat dołączy dowody poniesienia wydatków związanych z tymczasowym przystosowaniem obiektu mostowego. Następnie w związku z faktem, iż wykonanie prac budowlanych, będzie miało na celu jedynie tymczasowe wzmocnienie obiektu w zakresie umożliwiającym przejazd pojazdów, a korzystanie z obiektu przez pojazdy inwestycji, przyczyni się do jego dalszej technicznej degradacji, po zakończeniu inwestycji, Powiat dokona kompleksowej przebudowy obiektu mostowego, a S.A. zobowiązuje się do partycypacji w kosztach prac budowlanych związanych z kompleksową przebudową obiektu, w wysokości 50% wydatków faktycznie poniesionych przez Powiat.

S.A. dokona płatności w terminie 30 dni od przekazania przez Powiat dowodów dokumentujących wydatki poniesione przez Powiat oraz na podstawie odpowiedniego dokumentu księgowego (tj. faktury VAT).

W związku z zawartym porozumieniem oraz zobowiązaniem S.A. do partycypowania w kosztach wzmocnienia i remontu obiektu mostowego Powiat zezwoli S.A. na przewóz materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Powiat wystawiając fakturę VAT, naliczając i odprowadzając podatek należny od towarów i usług na rachunek właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego prawidłowo udokumentuje partycypację S.A w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego, a następnie kompleksową przebudowę obiektu mostowego?
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej to czy Powiat wystawiając fakturę VAT na S.A. powinien zastosować takie same stawki podatku VAT jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu?
  3. Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wykonawców remontu (wzmocnienia) mostu, a następnie z kompleksowej naprawy obiektu mostowego, jeżeli partycypacja S.A. w danych kosztach będzie udokumentowana fakturą a nie notą obciążeniową?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1.

Powiat prawidłowo udokumentuje za pomocą faktury VAT z naliczonym podatkiem VAT partycypację S.A w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego oraz jego następczą kompleksową przebudowę, gdyż świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu VAT jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy.

Powiat dokonuje remontu obiektu mostowego najpierw dla celu wzmocnienia obiektu i przystosowania go do przewozu materiałów i urządzeń o ponadnormatywnym ciężarze, niezbędnego do przeprowadzenia inwestycji przez S.A. a, następnie po przeprowadzonej inwestycji przez S.A., która będzie łączyła się z degradacją obiektu, Powiat dokona kompleksowej naprawy obiektu mostowego. Powiat dokona bowiem remontu obiektu mostowego, którego wykonanie jest zadaniem własnym Powiatu służącym zaspokajaniu potrzeb własnych Powiatu. Jednocześnie w ramach tej inwestycji zawrze porozumienie cywilnoprawne z S.A., które w zamian za partycypowanie w kosztach będzie mogło poruszać się i korzystać z obiektu mostowego, w celu wykonania swojej inwestycji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy , przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Z takiej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika ze stosunku zobowiązaniowego, gdzie istnieje podmiot będący odbiorcą lub nabywcą usług oraz podmiot świadczący usługę. Niezbędnym elementem do uznania takiego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest odpłatność świadczenia.

Z kolei stosowanie do przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego jest możliwe w tedy gdy wykonują one czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Natomiast będą w przypadku wykonywania przez nich czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

W niniejszej sprawie zawarte zostało właśnie takie porozumienie cywilnoprawne, na mocy którego jedna strona będzie świadczyła usługę w postaci remontu obiektu mostowego, a druga strona będzie beneficjentem wyremontowanego obiektu mostowego, który będzie wykorzystany dla celów planowanej inwestycji i nabędzie tę usługę za określonym w porozumieniu wynagrodzeniem.

Ad. 2.

W ocenie pytającego Powiat wystawiając fakturę VAT na S.A. powinien zastosować takie same stawki podatku VAT jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu.

Ad. 3.

W przypadku wystawienia przez Powiat faktury VAT w celu udokumentowania partycypacji S.A w kosztach wzmocnienia obiektu mostowego, a następnie w kosztach kompleksowego remontu obiektu mostowego - Powiat będzie miał prawo odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wykonawców robót. Ponieważ istnieje możliwość ścisłego przyporządkowania poniesionego zakupu do sprzedaży opodatkowanej VAT, a jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W takim przypadku będzie istniał dostrzegalny związek pomiędzy zakupem, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie udokumentowania fakturą partycypacji przez S.A. w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego a następnie jego kompleksową przebudowę,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania takich samych stawek podatku VAT jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu
  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Powiat z faktur wykonawców remontu mostu oraz jego kompleksowej naprawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zauważyć też należy, że nie każda czynność, stanowiąca towar lub usługę w rozumieniu art. 7 i art. 8 powołanej wyżej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Są to zatem wszelkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W świetle art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak wynika z przytoczonych przepisów ustawy, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej czynności gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług bądź wpłacenia zaliczki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Powiat jest m.in. zarządcą drogi powiatowej nr … oraz mostu w miejscowości A. S.A. na terenie powiatu zamierza w okresie od … kwartału 2020 realizować prace wiertnicze w odwiercie R., w gminie R. Realizacja inwestycji będzie się wiązała z koniecznością przewozu materiałów i urządzeń o ponadnormatywnym ciężarze, niezbędnych do jej przeprowadzenia, przez pojazdy S.A. Przejazd pojazdów inwestycji odbywać się będzie między innymi przez ww. obiekt mostowy, zlokalizowany w ciągu drogi powiatowej nr … znajdujący się na drodze dojazdowej do inwestycji. Aktualny stan techniczny obiektu uniemożliwia korzystanie z niego przez pojazdy inwestycji, co zostało określone na podstawie raportu z przeglądu obiektu mostowego, a także analiz statyczno-porównawczych obiektów mostowych. W związku z powyższym Powiat zawarł porozumienie cywilnoprawne ze spółką … S.A. (dalej S.A.) na mocy którego, Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu tymczasowe wzmocnienie obiektu mostowego, tak aby most był przystosowany do przewozu materiałów i urządzeń o ponadnormatywnym ciężarze dla potrzeb inwestycji realizowanej przez S.A. Z kolei S.A. zobowiązała się do partycypacji w kosztach prac budowlanych niezbędnych do tymczasowego wzmocnienia i przystosowania obiektu mostowego do stanu technicznego pozwalającego na przejazd. Kwota partycypacji zostanie zapłacona przez S.A. w terminie 30 dni od daty doręczenia wystawionej przez Powiat faktury, do której Powiat dołączy dowody poniesienia wydatków związanych z tymczasowym przystosowaniem obiektu mostowego. Następnie w związku z faktem, iż wykonanie prac budowlanych, będzie miało na celu jedynie tymczasowe wzmocnienie obiektu w zakresie umożliwiającym przejazd pojazdów, a korzystanie z obiektu przez pojazdy inwestycji, przyczyni się do jego dalszej technicznej degradacji, po zakończeniu inwestycji, Powiat dokona kompleksowej przebudowy obiektu mostowego, a S.A. zobowiązuje się do partycypacji w kosztach prac budowlanych związanych z kompleksową przebudową obiektu, w wysokości 50% wydatków faktycznie poniesionych przez Powiat. W związku zawartym porozumieniem oraz zobowiązaniem S.A. do partycypowania w kosztach wzmocnienia i remontu obiektu mostowego Powiat zezwoli S.A. na przewóz materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą wystawienia faktury oraz naliczenia i odprowadzenia podatku należnego w związku z partycypacją S.A. w kosztach prac budowlanych poniesionych przez Wnioskodawcę w celu wzmocnienia obiektu mostowego a następnie kompleksowej jego przebudowy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Podobnie w orzeczeniu TSUE z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towarów lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

A zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że partycypacja S.A. w kosztach prac budowlanych mających na celu wzmocnienie obiektu mostowego a następnie kompleksową przebudowę obiektu mostowego będzie stanowić zapłatę za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie koszty ponoszone przez S.A. należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi przez Wnioskodawcę na rzecz S.A. Usługa polega na tym, że Wnioskodawca – Powiat zezwoli S.A. na przewóz materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją tj. prace wiertnicze w odwiercie R. Tym samym występuje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem. Partycypacja S.A. w kosztach wzmocnienia obiektu mostowego a następnie kompleksowej przebudowy obiektu mostowego powoduje wystąpienie obustronnego, wzajemnego świadczenia, które stanowi świadczenie usługi. Zatem w przestawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym dochodzi do świadczenia usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji kwota otrzymana przez Wnioskodawcę tytułem partycypacji S.A. w kosztach wzmocnienia obiektu mostowego a następnie jego kompleksowej przebudowy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że usługa polegająca na zezwoleniu przez Powiat przewozu przez S.A. materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją nie została przez ustawodawcę wymieniona wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji jest opodatkowana według stawki VAT właściwej dla tej usługi, a podatek VAT należny podlega odprowadzeniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca zarejestrowany podatnik VAT czynny powinien, w przypadku świadczenia usługi na rzecz podatnika, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy wystawić fakturę z zastosowaniem właściwej stawki dla omawianej usługi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wystawienia faktury na S.A. z zastosowaniem takich samych stawek podatku VAT, jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy podkreślić, że Wnioskodawca świadczy na rzecz S.A. odrębną usługę – usługę polegającą na zezwoleniu przez Powiat przewozu przez S.A. materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją. Tym samym Wnioskodawca nie odsprzedaje na rzecz S.A. nabywanych od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca wystawiając fakturę na rzecz S.A. dokumentującą świadczenie usługi polegającej na zezwoleniu przez Powiat przewozu przez S.A. materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją nie może zastosować takich samych stawek podatku VAT, jakie wynikają z wystawionych na Powiat faktur od wykonawców prac związanych z remontem i kompleksową przebudową mostu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma również wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wykonawców remontu mostu a następnie kompleksowej jego przebudowy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza opisu sprawy oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Bowiem, jak wyżej wskazano usługa polegająca na zezwoleniu przez Powiat przewozu przez S.A. materiałów i urządzeń ponadnormatywnych w związku z prowadzoną inwestycją jest opodatkowana według stawki VAT właściwej dla tej usługi. Tym samym należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wykonawców remontu (wzmocnienia) mostu, a następnie z kompleksowej naprawy obiektu mostowego gdyż nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Powiatowi, będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wzmocnieniem i remontem obiektu mostowego. Przy czym prawo to będzie przysługiwać o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj