Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.429.2020.2.MAT
z 13 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 października 2020 r. (doręczone 26 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja (…)”. Złożony wniosek został uzupełniony na wezwanie tutejszego organu z dnia 26 października 2020 r. (skutecznie doręczone dnia 26 października 2020 r.) pismem z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina Miasto (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2012 r. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od Państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tzw. „ustawą centralizacyjną”, od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina Miasto (…) prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jedno wspólne rozliczenie VAT.

Gmina Miasto (…) zamierza zrealizować projekt pn. „Termomodernizacja (…)” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Okres realizacji inwestycji: marzec 2020 r. - grudzień 2020 r.


Wartość inwestycji to: (…)

Wydatki kwalifikowane: (…)

Dofinansowanie UE: (…)


Projekt obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym zlokalizowanym w mieście (…) przy ul. (…). Zakres prac termomodernizacyjnych wynika z audytu energetycznego i obejmuje:

  • podłączenie budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej, budowa węzła oraz instalacji centralnego ogrzewania, wyposażenie instalacji w urządzenia do miejscowej regulacji temperatury (zawory termostatyczne lub regulatory strefowe),
  • budowa instalacji ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) z cyrkulacją i podłączenie do węzła zasilanego z m.ś.ć.,
  • docieplenie ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych od wewnątrz,
  • docieplenie dachu za pomocą styropianu laminowanego papą termozgrzewalną,
  • docieplenie stropu piwnicy wełną mineralną,
  • wymiana okien w części mieszkalnej na stolarkę energooszczędną, montaż nawiewników okiennych, wymiana okien w częściach wspólnych na stolarkę energooszczędną, wymiana drzwi zewnętrznych na stolarkę energooszczędną, prace budowlane w piwnicy w celu przygotowania pomieszczenia na cele węzła cieplnego.


Realizacja projektu wpłynie na zminimalizowanie strat ciepła w budynku będącym przedmiotem projektu, a tym samym na obniżenie zużycia energii niezbędnej do ogrzania mieszkań. Ponadto projekt ma na celu zmniejszenie liczby starych, niskosprawnych kotłów na terenie miasta (…) oraz instalacji elektrycznych do podgrzania wody na rzecz podłączenia do sieci miejskiej, poprzez wykonanie przyłącza do sieci miejskiej na potrzeby c.o. i c.w.u. z automatyką oraz wykonanie instalacji c.o., c.w.u. i wody zimnej do wszystkich mieszkań.


Z prac dotyczących branży elektrycznej wydzielono wydatki niekwalifikowane związane z oświetleniem pomieszczeń piwnicznych oraz wymianą opraw na klatkach schodowych, które nie są bezpośrednio związane z termomodernizacją budynku kamienicy przy ulicy (…).


Budynek, który zostanie zmodernizowany w ramach realizowanego zadania jest i będzie udostępniony najemcom jedynie do celów mieszkaniowych. Z budynku korzystają jedynie rodziny wynajmujące mieszkania komunalne. Budynek nie posiada lokali użytkowych i garaży. Znajduje się w nim 8 lokali mieszkalnych. Umowy najmu na czas nieoznaczony zawarte są na 2 lokale, a 6 na czas oznaczony (3 lata). Najemcy lokali socjalnych nie posiadają uprawnień do wykupu mieszkania. Pozostali najemcy nie nabywają prawa wykupu lokalu, ponieważ budynek jest wyłączony ze sprzedaży. Najemcy lokali ponoszą opłaty za media w formie zaliczek ustalanych przez zarządcę nieruchomości. Gmina Miasto (…) z tytułu obciążania najemców za media nie czerpie korzyści.


Faktury otrzymane w trakcie realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę Miasto (…).


Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina Miasto (…). Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury prowadzić będzie (…) Sp. z o.o. w (…) (spółka w 100% Gminy Miasta (…) jako zarządca nieruchomości na mocy umowy o zarządzanie nieruchomościami zawartej pomiędzy Gminą Miastem (…) a (…) Sp. z o.o. (obowiązujący ujednolicony tekst umowy - Aneks Nr (…)z 7 października 2013 r. do Umowy o zarządzanie nieruchomościami zawartej 2 listopada 2001 r.). Projekt zachowa swoje cele oraz wskaźniki w ciągu 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nabyte w ramach projektu pn. „Termomodernizacja (…)” towary i usługi będzie wykorzystywała do celów mieszkaniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli „usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie Miastu (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja (…)”, na mocy prawodawstwa krajowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Budynek, który zostanie zmodernizowany w ramach realizacji inwestycji pn. „Termomodernizacja (…)” jest i będzie udostępniony najemcom jedynie do celów mieszkaniowych.


W związku z tym, iż efekty zrealizowanej inwestycji będą służyły jedynie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja (…)”, na mocy prawodawstwa krajowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jedno wspólne rozliczenie VAT.


Gmina zamierza zrealizować projekt pn. „Termomodernizacja (…)” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). Projekt obejmuje zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu prac termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym. Zakres prac termomodernizacyjnych wynika z audytu energetycznego i obejmuje: podłączenie budynku do miejskiej sieci ciepłowniczej, budowę węzła oraz instalacji centralnego ogrzewania, wyposażenie instalacji w urządzenia do miejscowej regulacji temperatury, budowę instalacji ciepłej wody użytkowej z cyrkulacją i podłączenie do węzła zasilanego z m.ś.ć., docieplenie ścian zewnętrznych kondygnacji nadziemnych od wewnątrz, docieplenie dachu za pomocą styropianu laminowanego papą termozgrzewalną, docieplenie stropu piwnicy wełną mineralną, wymianę okien w części mieszkalnej na stolarkę energooszczędną, montaż nawiewników okiennych, wymianę okien w częściach wspólnych na stolarkę energooszczędną, wymianę drzwi zewnętrznych na stolarkę energooszczędną, prace budowlane w piwnicy w celu przygotowania pomieszczenia na cele węzła cieplnego.

Realizacja projektu wpłynie na zminimalizowanie strat ciepła w budynku będącym przedmiotem projektu, a tym samym na obniżenie zużycia energii niezbędnej do ogrzania mieszkań. Ponadto projekt ma na celu zmniejszenie liczby starych, niskosprawnych kotłów na terenie miasta (…)oraz instalacji elektrycznych do pogrzania wody na rzecz podłączenia do sieci miejskiej, poprzez wykonanie przyłącza do sieci miejskiej na potrzeby c.o. i c.w.u. z automatyką oraz wykonanie instalacji c.o., c.w.u. i wody zimnej do wszystkich mieszkań.

Budynek, który zostanie zmodernizowany w ramach realizowanego zadania jest i będzie udostępniony najemcom jedynie do celów mieszkaniowych. Z budynku korzystają jedynie rodziny wynajmujące mieszkania komunalne. Budynek nie posiada lokali użytkowych i garaży. Znajduje się w nim 8 lokali mieszkalnych. Umowy najmu na czas nieoznaczony zawarte są na 2, a część na 3 lata. Najemcy lokali socjalnych nie posiadają uprawnień do wykupu mieszkania. Pozostali najemcy nie nabywają prawa wykupu lokalu, ponieważ budynek jest wyłączony ze sprzedaży. Najemcy lokali ponoszą opłaty za media w formie zaliczek ustalanych przez zarządcę nieruchomości. Wnioskodawca z tytułu obciążania najemców za media nie czerpie korzyści.

Faktury otrzymane w trakcie realizacji inwestycji będą wystawiane na Wnioskodawcę. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury prowadzić będzie zarządca nieruchomości. Projekt zachowa swoje cele oraz wskaźniki w ciągu 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi Gmina będzie wykorzystywała do celów mieszkaniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli „usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe”.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją opisanej inwestycji.


Jak wcześniej wskazano obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane do celów mieszkaniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36, a wiec do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.


W omawianej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, bowiem towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji opisanego projektu.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj