Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.237.2020.4.BFP
z 9 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 23 lipca 2020 r. (data wpływu – 27 lipca 2020 r.), uzupełnionym 9 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży wież telekomunikacyjnych wraz ze składnikami towarzyszącymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży wież telekomunikacyjnych wraz ze składnikami towarzyszącymi.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, w piśmie z 18 września 2020 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.356.2020.2.AG, 0111-KDIB2-3.4014.237.2020.3.BFP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 9 października 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

E Spółka Akcyjna;

  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

dawniej jako: T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,

obecnie jako: A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,

przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej jako: „Sprzedający”) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Sprzedający prowadzi działalność w zakresie projektowania rozwiązań technologicznych dla różnych branż. W szczególności Sprzedający realizuje projekty z zakresu automatyki budynków, dostarczania rozwiązań dla sektora sieci komórkowej, oraz realizuje inwestycje techniczne w obszarze inteligentnych systemów transportowych, oświetleniowych oraz klimatyzacji.

Ponadto, Sprzedający projektuje i wykonuje infrastrukturę telekomunikacyjną i teletechniczną dla operatorów telefonii mobilnej i liniowej. W ramach tej działalności Sprzedający buduje wieże telekomunikacyjne (dalej jako: „Wieże”) na dzierżawionych przez Sprzedającego gruntach. Sprzedający buduje Wieże w celu komercyjnym, tj. w celu wydzierżawiania ich na rzecz operatorów telekomunikacyjnych. Na początku czerwca 2020 roku, Sprzedający miał 29 istniejących Wież oraz kolejne 21 Wież w budowie.

Działalność związana z budową i wydzierżawianiem Wież nie była i nie jest wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Sprzedającego, w szczególności w dotychczasowym przedsiębiorstwie Sprzedającego nie została utworzona odrębna komórka organizacyjna (dział, wydział, oddział) odpowiedzialna za prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o Wieże. Nie istnieją odrębne zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, które przypisane byłyby wyłącznie do związanej z budowaniem oraz wydzierżawianiem Wież.

Dla działalności związanej z budową i wydzierżawianiem Wież, w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedającego nie były i nie są prowadzone osobne księgi. Sprzedający nie prowadził ani nie prowadzi odrębnego planu kont dla Wież oraz nie sporządzał i nie sporządza dla działalności związanej z budową i dzierżawą Wież odrębnego bilansu i rachunku zysków i strat. Przy tym, na podstawie prowadzonych zapisów księgowych dotyczących całej działalności gospodarczej, Sprzedający jest w stanie zidentyfikować przychody i koszty (należności i zobowiązania) związane z budową oraz wydzierżawianiem Wież.

W dniu 16 czerwca 2020 r. Sprzedający zawarł z Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania (dalej jako: „Kupujący”, Sprzedający i Kupujący zwani dalej łącznie jako: „Zainteresowani”):

  1. przedwstępną ramową umowę sprzedaży (dalej jako: „Przedwstępna Ramowa Umowa Sprzedaży”) regulującą warunki, na których Sprzedający będzie zbywał na rzecz Kupującego Wieże wraz z innymi składnikami majątku wskazanymi poniżej,
  2. ostateczną umowę sprzedaży w odniesieniu do pierwszych 19 Wież, już wybudowanych, co do których do dnia 16 czerwca 2020 r. zostało uzyskane pozwolenie na użytkowanie lub analogiczny dokument umożliwiający przystąpienie do ich użytkowania,
  3. umowę o roboty budowlane (dalej jako: „Umowa o Roboty Budowlane”) regulującą warunki, zgodnie z którymi Sprzedający wybuduje kolejne wieże na rzecz Kupującego.

Zgodnie z Przedwstępną Ramową Umową Sprzedaży, Sprzedający ma zbywać na rzecz Kupującego kolejne Wieże, po zakończeniu ich budowy i uzyskaniu stosownych pozwoleń na użytkowanie. Sprzedający będzie te Wieże sprzedawał, zawierając kolejne ostateczne umowy sprzedaży zgodnie z Przedwstępną Ramową Umową Sprzedaży. Jeśli zbycie będzie wymagało zgody wydzierżawiających grunty lub dzierżawców Wież (operatorów telekomunikacyjnych), sprzedaż nastąpi dopiero po uzyskaniu tych zgód.

Umowa o Roboty Budowlane dotyczy usług, które Sprzedający ma świadczyć na rzecz Kupującego w przyszłości, jeżeli Kupujący zdecyduje się na wybudowanie wież telekomunikacyjnych na lokalizacjach należących do stron trzecich (wydzierżawiających). Umowa ta zawiera również zobowiązanie do wybudowania i przeniesienia prawa własności Wież w budowie, które będą następnie sprzedawane Kupującemu zgodnie z Przedwstępną Ramową Umową Sprzedaży oraz zawieranych na jej podstawie przyrzeczonych umów sprzedaży.

Interpretacja (winno być wniosek o interpretację) dotyczy rozliczeń i skutków podatkowych związanych z zawarciem Przedwstępnej Ramowej Umowy Sprzedaży oraz zawieranych na jej podstawie kolejnych umów przyrzeczonych, w tym umowy przyrzeczonej zawartej 16 czerwca 2020 r. oraz umów przyrzeczonych, które będą zawierane w przyszłości (dalej jako: „Transakcja”). Każdorazowo przedmiotem zbycia na podstawie już zawartej lub zawieranych w przyszłości umów przyrzeczonych była/będzie co najmniej pięć Wież, które będą przenoszone wraz z dotyczącymi danych Wież umowami dzierżawy gruntu, umowami dzierżawy Wież na rzecz operatorów telekomunikacyjnych i innymi składnikami majątku wskazanymi poniżej (dalej jako: „Przedmiot Transakcji”).

Przedmiot Transakcji obejmował będzie:

(i) prawo własności Wież,

(ii) prawa i obowiązki z zawartych przez Sprzedającego umów dzierżawy gruntu, na których posadowione są (będą) wieże (przy czym, w przypadku niektórych umów dzierżawy, wymagana będzie zgoda na cesję praw i obowiązków od właścicieli gruntów),

(iii) prawa i obowiązki z umów dzierżawy Wież zawartych pomiędzy Sprzedającym a operatorami telekomunikacyjnymi (przy czym wymagana będzie zgoda na cesję praw i obowiązków od operatorów telekomunikacyjnych),

(iv) dokumentacja techniczna związana z funkcjonowaniem Wież, np. projekty architektoniczne, projekty budowlane, księgi obiektów, instrukcje użytkowania itp.

Przedmiot Transakcji nie będzie obejmował w szczególności:

(i) umowy kredytowej zawartej pomiędzy Sprzedającym, a bankiem w celu sfinansowania budowy Wież,

(ii) praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczeniowych oraz umów ochrony Wież,

(iii) praw i obowiązku z umów rachunków bankowych Sprzedającego,

(iv) środków pieniężnych Sprzedającego zgromadzonych na rachunkach bankowych,

(v) ksiąg rachunkowych Sprzedającego i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) związanych z prowadzeniem przez Sprzedającego działalności gospodarczej,

(vi) oznaczenie indywidualizujące Sprzedającego („firma” Sprzedającego w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego),

(vii) pracowników Sprzedającego wykonujących czynności z zakresu zarządzania Wieżami,

(viii) należności z tytułu czynszów przysługujących Sprzedającemu od operatorów telekomunikacyjnych do końca miesiąca, w którym dokonana będzie Transakcja,

(ix) zobowiązań Sprzedającego wobec osób trzecich,

(x) praw z rękojmi i gwarancji, praw autorskich (w tym do projektu architektonicznego) oraz praw do pozwoleń na budowę.

Po dokonaniu Transakcji Zainteresowani będą współpracować w celu przeniesienia na Kupującego praw i obowiązków z umów na dostawę energii elektrycznej do Wież, choć – w zależności od sytuacji – dopuszczalny jest również wariant ich rozwiązania i zawarcia nowych umów przez Kupującego.

W incydentalnych przypadkach Sprzedający wystąpi do właściwego organu administracji o przeniesienie na Kupującego decyzji na położenie kabla energetycznego w pasie drogi, na realizację celów telekomunikacyjnych zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych.

Do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na dzierżawie wież konieczne jest zapewnienie realizacji całego szeregu funkcji związanych z dzierżawą wież, administrowaniem i obsługą umów dzierżawy gruntów oraz dzierżawy Wież, a także ogólnie rozumianym zarządzaniem prowadzoną działalnością. Dotyczy to także ubezpieczenia i ochrony Wież. Sprzedający zapewnia realizację tych funkcji poprzez ich zlecanie innym podmiotom, lub poprzez zaangażowanie własnych pracowników. Kupujący natomiast, aby zapewnić realizację tych funkcji, będzie musiał zawrzeć stosowne umowy z podmiotami trzecimi lub zatrudnić/zaangażować swoich pracowników. Kupujący jest częścią Grupy, specjalizującej się w udostępnianiu infrastruktury komunikacyjnej, działającej w obu Amerykach, Europie, Azji i Afryce. Kupujący zamierza wykorzystywać w swojej działalności gospodarczej nabyte od Sprzedającego Wieże działając w oparciu o know-how i oprogramowanie Grupy.

Wieże stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Wieże są posadowione na fundamentach wybudowanych przez Sprzedającego na dzierżawionym gruncie. Wieże można odłączyć od fundamentów, tj. nie są one z fundamentami trwale związane i zaliczane są do środków trwałych Sprzedającego.

Sprzedający podkreśla, że wybudowane już Wieże były wykorzystywane przez Sprzedającego dla celów działalności gospodarczej, tj. Sprzedający uzyskiwał przychody z Wież na podstawie zawartych umów dzierżawy z operatorami telekomunikacyjnymi.

Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku poniesionymi wydatkami dotyczącymi Przedmiotu Transakcji. Prawo to będzie przysługiwało Sprzedającemu również w odniesieniu do kolejnych Wież i składników majątku, które będą sprzedawane Kupującemu po ich wybudowaniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

W przypadku dwóch z Wież objętych Transakcją, pomiędzy rozpoczęciem ich użytkowania a datą ich sprzedaży upłynęły ponad dwa lata. W odniesieniu do tych wież, 15 czerwca 2020 r. Sprzedający i Kupujący złożyli zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy tych budowli podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 42 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Te dwie Wieże zostały zbyte na rzecz Kupującego przyrzeczoną umową sprzedaży 16 czerwca 2020 r.

Na dzień Transakcji Kupujący był i będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Kupujący zamierza wykorzystywać nabyty Przedmiot Transakcji w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. dzierżawy wież na rzecz zewnętrznych podmiotów. Sprzedający i Kupujący nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Pomiędzy Zainteresowanymi nie zachodzą również powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że Kupujący i Sprzedający będą uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 14r § 1 Ordynacji podatkowej występują o wydanie interpretacji we wniosku wspólnym. Określenie, czy planowana Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z punktu widzenia Sprzedającego będzie wpływała na jego obowiązki w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego w tym podatku, wystawienia faktur na rzecz Kupującego oraz rozliczenia i deklarowania podatku od towarów i usług należnego. Z punktu widzenia Kupującego, określenie, czy planowana Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie bezpośrednio wpływało na prawo do odliczenia tego podatku naliczonego przez Sprzedającego oraz na obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Każda ze stron Transakcji ma zatem istotny interes prawny w tym, aby wystąpić z wnioskiem wspólnym o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej tego samego zdarzenia przyszłego.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowani wskazali, że wniosek obejmuje rozliczenia podatkowe związane z zawarciem Przedwstępnej Ramowej Umowy Sprzedaży oraz zawieranych na jej podstawie kolejnych umów przyrzeczonych. Przy tym, w związku z Przedwstępną Ramową Umową Sprzedaży 16 czerwca 2020 r. zawarta została umowa przyrzeczona, na podstawie której doszło do sprzedaży wież telekomunikacyjnych (przedmiot transakcji opisany szczegółowo we wniosku). Wniosek dotyczy ponadto skutków podatkowych wynikających z kolejnych umów przyrzeczonych, które będą zawierane pomiędzy stronami w przyszłości i na podstawie których dojdzie do sprzedaży wież.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3):

Czy do Transakcji ma zastosowanie art. 2 pkt 4 ppkt a) [winno być: art. 2 pkt 4 lit. a)] ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z czym na Kupującym nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, do Transakcji ma zastosowanie art. 2 pkt 4 ppkt a) [winno być: art. 2 pkt 4 lit. a)] ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z czym na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek rozliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ppkt a) [winno być: art. 1 ust. pkt 1 lit. a)] ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 2 pkt 4 ppkt a) [winno być: art. 2 pkt 4 lit. a)] ww. ustawy, nie podlegają podatkowi, czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano w stanowisku Zainteresowanych odnośnie pytania nr 1 – planowana Transakcja nie będzie stanowiła zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W związku z objęciem Transakcji opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, zgodnie ze stanowiskiem Zainteresowanych, znajdzie do niej zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z czym na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek rozliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu jej zawarcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja z 27 października 2020 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.356.2020.3.AG.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 535 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019, poz. 1145, ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zatem przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest umowa sprzedaży rzeczy (ruchomości i nieruchomości), na mocy której sprzedawca przenosi własność rzeczy, do której przysługuje mu prawo.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach

wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona, za wyjątkiem sytuacji ściśle w ustawie (lit. b) określonych. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Sprzedający (Zainteresowany będący stroną postępowania) zbył/zamierza zbywać na rzecz Kupującego (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) prawa własności Wież, prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Sprzedającego umów dzierżawy gruntu, na których posadowione są (będą) wieże, prawa i obowiązki z umów dzierżawy Wież zawartych pomiędzy Sprzedającym a operatorami telekomunikacyjnymi oraz dokumentacje techniczną związaną z funkcjonowaniem Wież, np. projekty architektoniczne, projekty budowlane, księgi obiektów, instrukcje użytkowania.

Należy podkreślić, że jakkolwiek przedmiotem interpretacji jest zapytanie Zainteresowanych dotyczące opodatkowania umowy sprzedaży prawa własności nieruchomości oraz udziału w nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 27 października 2020 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.356.2020.3.AG, dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

  • w analizowanej sprawie przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania, w związku z czym Transakcja, o której mowa we wniosku podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,
  • Kupującemu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących Transakcję.

A zatem, skoro omawiane we wniosku transakcje sprzedaży były i będą faktycznie w całości opodatkowane podatkiem od towarów i usług to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim

przypadku opisane umowy sprzedaży są/będą wyłączone z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych. Na Kupującym nie ciążył i nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj