Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.579.2020.1.MW
z 10 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2020 r. (data wpływu 2 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2020 r. (data wpływu 27 października 2020 r. ) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn.: (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn.: (…). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2020 r. (data wpływu 27 października 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (…) w dniu 5 lipca 2018 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pn.: (…) w ramach poddziałania (…) oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie przyczyniło się do urządzenia na działce nr (…) boiska do piłki nożnej w oparciu o zaplecze i układ komunikacyjny istniejącego kompleksu sportowego Orlik 2012. Boisko wyposażone zostało w infrastrukturę i osprzęt niezbędny do korzystania z niego. Powierzchnia boiska do piłki nożnej wynosi 6000,00 m2 (100 x 60 m), powierzchnia zielona wokół boiska to 1260 m2, powierzchnia terenów zielonych - 1150,00 m2, powierzchnia widowni 53,00 m2, zaś powierzchnia dojść utwardzonych to 434,00 m2.

Boisko o nawierzchni trawiastej wyposażone zostało w:

  1. ogrodzenie boiska - ogrodzenie płyty boiska wykonano wg wytycznych uchwały PZPN z 2016 r. Wysokość ogrodzenia 1,2 m Część ogrodzenia boiska od strony południowej i północnej stanowią piłkochwyty,
  2. ogrodzenie działki - wykonane zostało identycznie jak istniejące ogrodzenie, z siatki na słupkach stalowych o wysokości minimum 1,8 m,
  3. widownię w postaci nasypu gruntowego wzmocnionego utwardzeniem w postaci schodów, do których można mocować siedziska z tworzyw sztucznych,
  4. piłkochwyty - na słupkach stalowych o rozstawie 3,0 m z rur stalowych wysokości 6 m,
  5. bramki o wymiarach 7,32 x 2,44 z dostawą
  6. teren utwardzony.

Przebudowana infrastruktura sportowa (boisko do piłki nożnej) o nowoczesnym standardzie i wyposażeniu przyczyniła się do:

  1. poprawy atrakcyjności miejscowości jako miejsca turystycznego z bazą sportową,
  2. nastąpiło zwiększenie powszechności i dostępności sportu w społeczeństwie oraz została stworzona możliwość wykorzystania obiektu dla organizacji imprez sportowych o charakterze rekreacyjnym,
  3. zaspokojenia potrzeb społecznych i przyczyniła się do wzrostu standardu życia na wsi oraz podniosła atrakcyjność miejscowości,
  4. poprawy warunków szkoleniowo-treningowych dzieci i młodzieży, a także warunków bezpieczeństwa rozgrywanych zawodów,
  5. zwiększenia dostępności bazy dla sportowców niepełnosprawnych.

Realizacja projektu odbyła się w sierpniu/wrześniu 2020 r. Po zakończeniu realizacji operacji Stowarzyszenie (…) zobowiązane jest do złożenia wniosku o płatność do (…). Przedmiotowa interpretacja stanowi załącznik do ww. wniosku o płatność. Przedmiotem projektu było przywrócenie pozostałości istniejącego boiska do piłki nożnej w celu prowadzenia powszechnej działalności rekreacyjnej i sportowej wśród miejscowej społeczności, a w wyniku realizacji projektu powstało nowoczesne boisko z wykorzystaniem istniejących zasobów lokalnych jakim jest przedmiotowy teren po starym wyeksploatowanym boisku oraz zaplecze i układ komunikacyjny istniejącego kompleksu sportowego Orlik 2012. Stowarzyszenie z tytułu przeprowadzonej inwestycji nie uzyskało żadnych przychodów. Jednocześnie Wnioskodawca tj. Stowarzyszenie (…) informuje, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem. Stowarzyszenie będzie wykazane na fakturach dokumentujących realizację inwestycji jako nabywca, zaś nabyte towary usługi oraz efekt zrealizowanego projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie (…) prowadzi tylko działalność statutową, która jest zwolniona od podatku VAT, a zrealizowany projekt pn.: (…) będzie udostępniony mieszkańcom i wszystkim użytkownikom nieodpłatnie, a Stowarzyszenie nie będzie osiągać przychodów z tytułu korzystania z boiska.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu (…) przysługuje odzyskanie podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT oraz nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie (…) w dniu 5 lipca 2018 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pn.: (…). Przedsięwzięcie przyczyniło się do urządzenia na działce nr (…) boiska do piłki nożnej w oparciu o zaplecze i układ komunikacyjny istniejącego kompleksu sportowego Orlik 2012. Przedmiotem projektu było przywrócenie pozostałości istniejącego boiska do piłki nożnej w celu prowadzenia powszechnej działalności rekreacyjnej i sportowej wśród miejscowej społeczności, a w wyniku realizacji projektu powstało nowoczesne boisko z wykorzystaniem istniejących zasobów lokalnych jakim jest przedmiotowy teren po starym wyeksploatowanym boisku oraz zaplecze i układ komunikacyjny istniejącego kompleksu sportowego Orlik 2012. Stowarzyszenie z tytułu przeprowadzonej inwestycji nie uzyskało żadnych przychodów. Jednocześnie Wnioskodawca tj. Stowarzyszenie (…) informuje, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponieważ realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem. Stowarzyszenie będzie wykazane na fakturach dokumentujących realizację inwestycji jako nabywca, zaś nabyte towary usługi oraz efekt zrealizowanego projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie (…) prowadzi tylko działalność statutową, która jest zwolniona od podatku VAT, a zrealizowany projekt pn.:(…) będzie udostępniony mieszkańcom i wszystkim użytkownikom nieodpłatnie, a Stowarzyszenie nie będzie osiągać przychodów z tytułu korzystania z boiska.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn.: (…).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto nabyte towary usługi oraz efekt zrealizowanego projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust.1 ustawy o VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu pn.:(…).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj