Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.536.2020.2.MS
z 10 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 listopada 2020 r. (data wpływu 2 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży kamienicy posadowionej na działce nr … - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży kamienicy posadowionej na działce nr ….

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 2 listopada 2020 r. (data wpływu 2 listopada 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 29 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.536.2020.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina … (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizacji zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713) czyli tzw. zadań własnych gminy w zakresie których gmina nie jest uznawana za podatnika VAT oraz innych czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie których gmina jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości znajdującej się na działce ewidencyjnej nr … położonej w ….

Zgodnie z uchwałą nr … Rady Miejskiej w … z dnia 9 grudnia 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta …, działka znajduje się:

  • w obszarze oznaczonym symbolem KDZ - tereny dróg publicznych i wewnętrznych (wzdłuż granicy południowej),
  • w obszarze oznaczonym symbolem KDD - tereny dróg publicznych i wewnętrznych (wzdłuż granicy zachodniej),
  • w obszarze oznaczonym symbolem 01MUX - tereny zabudowy mieszkaniowej i usługowej.

Działka znajduje się w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej Dzielnicy …, strefie ochrony konserwatorskiej, strefie ochrony ekspozycji, strefie ochrony archeologicznej. Budynek położony na ww. działce jak i Dzielnica Staromiejska wpisane są do rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków i podlegają ochronie prawnej zgodnie z wymaganiami przepisów szczególnych:

  • Dzielnica … - KS „A” - 77, Dec. …,
  • „Dom …” - KS „A”. Dec. …

Decyzją nr … z dnia 30 grudnia 1991 r. Gmina nabyła od Skarbu Państwa przedmiotową nieruchomość z mocy prawa, nieodpłatnie.

Gmina nie jest w stanie precyzyjnie określić kiedy miało miejsce pierwsze zajęcie lub używanie omawianych nieruchomości. Miało to jednak miejsce kilkadziesiąt lat temu. Data pierwszej budowy kamienicy na działce nr … nie jest znana. Prawdopodobnie miało to miejsce w XV wieku. Gmina jest w stanie wskazać fakt, że w 1903 r. budynek został zniszczony podczas pożaru, a następnie odbudowany w części parterowej. W latach 1969-1989 dobudowano piętro i poddasze i zakłada, że do ich pierwszego zajęcia doszło bezpośrednio po tym fakcie.

Dostawa nieruchomości zabudowanej nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku nie upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W 2011 r. miała miejsce rewitalizacja budynku dofinansowana w ramach projektu „…”.

W stosunku do przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nie korzystał z prawa obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina ponosi tylko wydatki na bieżące utrzymanie budynku. Budynek położony na ww. działce jest budynkiem usługowo- mieszkalnym. W jednej części prowadzona jest działalność gospodarcza przez osobę fizyczną, na podstawie umowy najmu lokalu użytkowego (restauracja, kawiarnia). Pozostała część przeznaczona jest na mieszkania.

Gmina odprowadza podatek należny z tytułu odpłatnego udostępniania nieruchomości w składanych deklaracjach VAT-7.

W piśmie z 2 listopada 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • w związku z rewitalizacją kamienicy posadowionej na działce nr … Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, jednakże nie posiadał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • wydatki poniesione na ulepszenie były wyższe niż 30% wartości początkowej Kamienicy. Rewitalizacja budynku, która miała miejsce w 2011 r. nie spowodowała wyłączenia jej z użytkowania. Kamienica przez cały ten okres była wynajmowana przez lokatorów (cele mieszkaniowe - 70% powierzchni) oraz komercyjne (lokal użytkowy - 30% powierzchni). W związku z powyższym wszystkie lokale znajdujące się w ww. Kamienicy są przedmiotem umów najmu zawieranych z Wnioskodawcą od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości od Skarbu Państwa. Już wówczas doszło do pierwszego zasiedlenia, gdyż budynki zostały oddane do użytkowania pierwszemu użytkownikowi. Od tego momentu upłynął już okres dłuższy niż 2 lata, dlatego też planowana dostawa nieruchomości nie będzie stanowiła dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na ulepszenia.

Od momentu zakończenia rewitalizacji Wnioskodawca ponosi wydatki jedynie na bieżące utrzymanie budynku i w dalszym ciągu nie korzysta z prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z tytułu odpłatnego udostępniania nieruchomości Wnioskodawca odprowadza podatek należny w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem powstałym w XV wieku, a następnie rozbudowanym w latach 1968 - 1969, wpisanym do rejestru zabytków korzysta ze zwolnienia z podatku VAT od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Ewentualny termin podpisania umowy będzie znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu z wynikiem pozytywnym. Na moment ubiegania się o interpretację nie jest znana data podpisania umowy sprzedaży i nie została jeszcze przeprowadzona procedura przetargowa na sprzedaż nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość zabudowana, w stosunku do której Wnioskodawca nie ponosi większych kosztów na ulepszenie, w związku z czym nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami, art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej; ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem, w przypadku, gdy gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części oraz wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Sposób opodatkowania VAT dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 28a ust. 8 ustawy o VAT (winno być art. 29a ust. 8 ustawy), zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacz to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczna stawkę podatku jak przy odstawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu na którym obiekt jest posadowiony.

W zaistniałym stanie faktycznym przedmiotem sprzedaży będzie grunt zabudowany budynkiem, transakcja ta powinna zostać opodatkowana według zasad przewidzianych dla posadowionego na nim obiektu. W związku z tym, Wnioskodawcy, przedmiotową transakcję na gruncie VAT Wnioskodawca powinien rozpatrywać, jako czynności stanowiące de facto dostawę budynków, budowli lub ich części wraz z przynależnymi do nich gruntami.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed mim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lud
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Od momentu pierwszego zasiedlenia budynku zgodnie z ww. definicją minęły dwa lata, więc działka wraz z budynkiem będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Ponadto, jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie ponosi nakładów na ulepszenie budynku znajdującego się na przedmiotowej nieruchomości, a jedynie są to nakłady finansowe związane z bieżącym funkcjonowaniem budynku.

Zdaniem wnioskodawcy z uwagi na to, iż przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość zabudowana, w stosunku do której Wnioskodawca nie ponosi większych kosztów na ulepszenie, w związku z czym nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zmianami, art. 43 ust. 1 pkt 10.

Sposób opodatkowania VAT dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacz to, ze do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Od momentu pierwszego zasiedlenia budynków zgodnie z definicja zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT minęły dwa lata, więc działka wraz z zabudowaniami będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunt jak i budynek spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, dla czynności o charakterze cywilnoprawnym Gmina będzie działać jako podatnik podatku VAT i tym samym prowadzić działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy.

W konsekwencji dostawa przez Gminę zabudowanej działki będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tym przepisie warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedać działkę nr … na której posadowiona jest kamienica …. Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył z mocy prawa, nieodpłatnie od Skarbu Państwa 30 grudnia 1991 r.

Data pierwszej budowy kamienicy na działce nr … nie jest znana. Prawdopodobnie miało to miejsce w XV wieku. Wnioskodawca jest w stanie wskazać fakt, że w 1903 r. budynek został zniszczony podczas pożaru, a następnie odbudowany w części parterowej. W latach 1969-1989 dobudowano piętro i poddasze.

W 2011 r. miała miejsce rewitalizacja budynku dofinansowana w ramach projektu „…”.

Wszystkie lokale znajdujące się w ww. Kamienicy są przedmiotem umów najmu zawieranych z Wnioskodawcą od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości od Skarbu Państwa (cele mieszkaniowe - 70% powierzchni) oraz komercyjne (lokal użytkowy - 30% powierzchni).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia czy planowana sprzedaż działki nr … zabudowanej kamienicą będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatkiem VAT.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży działki nr … oraz posadowionego na niej budynku kamienicy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do przedmiotowego budynku kamienicy miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia – zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynku kamienicy posadowionego na działce nr 381, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z opisu sprawy wynika, że nieruchomość obejmującą działkę nr … wraz z posadowioną na niej kamienicą Wnioskodawca nabył z mocy prawa, nieodpłatnie od Skarbu Państwa 30 grudnia 1991 r. Przy czym po nabyciu nieruchomości w 2011 r. budynek kamienicy podlegał rewitalizacji w ramach projektu „…”. Wydatki poniesione na ulepszenie były wyższe niż 30% wartości początkowej Kamienicy.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że wszystkie lokale znajdujące się w kamienicy są przedmiotem umów najmu zawieranych z Wnioskodawcą od momentu nabycia przedmiotowej nieruchomości od Skarbu Państwa (cele mieszkaniowe - 70% powierzchni) oraz komercyjne (lokal użytkowy - 30% powierzchni).

Tym samym w przypadku kamienicy posadowionej na działce …, która była ulepszana przez Wnioskodawcę w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym do pierwszego zasiedlenia doszło przynajmniej w chwili jej nabycia przez Wnioskodawcę w 1991 r. oraz do ponownego zasiedlenia po ulepszeniu w 2011 r., kiedy obiekt ten został oddany do użytkowania w ramach działalności Wnioskodawcy obejmującej wynajem lokali.

W konsekwencji od pierwszego zasiedlenia kamienicy posadowionej na działce nr 381, upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem sprzedaż kamienicy posadowionej na działce …, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata, tym samym spełnione zostaną warunki do zwolnienia sprzedaży tego budynku od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując transakcja dostawy kamienicy posadowionej na działce …, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji dostawa działki nr …, na której posadowiona jest wskazana we wniosku kamienica przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, również objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że działka wraz z budynkiem będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 jest prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj