Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.552.2020.1.RR
z 16 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do Zaliczek już otrzymanych oraz pozostałych Zaliczek, które Spółka otrzyma w 2020 roku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w odniesieniu do Zaliczek już otrzymanych oraz pozostałych Zaliczek, które Spółka otrzyma w 2020 roku.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja leków, preparatów i substancji farmaceutycznych. Wnioskodawca jest jednym z 8 światowych producentów (…) i jednoczesnym liderem na rynku biotechnologicznym w Polsce. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zmierza do wzmacniania swojej pozycji jako firmy biotechnologicznej o zasięgu globalnym. Jednym z elementów realizacji strategii rozwoju jest ekspansja na rynki zagraniczne.


W związku z powyższym Spółka udzieliła swojemu kontrahentowi, będącemu spółką prawa singapurskiego (dalej: „Kontrahent”) wyłącznych praw do dystrybucji na całym świecie, z wyjątkiem Polski, określonych produktów insulinowych (w tym produktów insulinowych zawierających składnik (...)). Sprzedawane na rzecz Kontrahenta produkty insulinowe zawierają aktywny składnik farmaceutyczny (…).


W niedalekiej przyszłości Spółka zamierza zwiększyć dystrybucję swoich produktów na rynku chińskim. W celu uregulowania kwestii produkcji i dostaw w latach 2021-2022 gotowej formy produktu (zawierającego (...)) na rynek chiński. Spółka zawarła z Kontrahentem odpowiedni aneks do obowiązującej ich umowy dystrybucyjnej (dalej: „Aneks”).


Zawarcie Aneksu bezpośrednio podyktowane było obostrzeniami wynikającymi z Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/999 z dnia 13 czerwca 2017 r. zmieniające załącznik XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów, („Rozporządzenie”), na podstawie którego począwszy od 4 stycznia 2021 r. zakazane będzie dystrybuowanie oraz wykorzystywanie substancji (...). która stanowi jeden z wymaganych enzymów w produkcji (...).


Konsekwencją powyższego jest konieczność dokonania zmian w dotychczasowym składzie (...), co z kolei powoduje konieczność zarejestrowania zmian w składzie produktów farmaceutycznych przed odpowiednimi organami administracji publicznej zarówno w Polsce jak i w Państwie, w którym produkt o zmienionym składzie będzie dystrybuowany. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że dokonanie wyżej opisanych zmian rejestracyjnych na rynku zagranicznym (chińskim), uwarunkowane jest wcześniejszym ukończeniem procedur rejestracyjnych w Polsce. Wnioskodawca wskazuje, że spodziewa się dokonania rejestracji zmian produktu w Polsce w IV kwartale 2020 r. Z kolei proces przewidywanej zmiany rejestracyjnej produktów farmaceutycznych na rynku chińskim może trwać od 12 do 24 miesięcy.


Mając na uwadze powyższe powstała konieczność zabezpieczenia dostaw produktów insulinowych na rynek chiński w okresie, w którym produkt o zmienionym składzie nie będzie jeszcze zarejestrowany. W związku z tym. Spółka zobowiązała się do wyprodukowania do końca 2020 r. ustalonej ilości zapasów (...) (zawierającego (...)), służącego do wytworzenia gotowego produktu, który następnie będzie dystrybuowany na rynku chińskim.


Ze względu na specyfikę procesu produkcyjnego oraz ograniczenia w zakresie możliwości produkcyjnych Spółki, a także obostrzenia wynikające z Rozporządzenia oraz wymagany okres ważności produktu gotowego w momencie wysyłki, produkt gotowy będzie wytwarzany partiami, a następnie dostarczony na rynek chiński.


Należy podkreślić, że istotnym aspektem związanym ze specyfiką dostaw gotowego produktu jest wymagany okres jego ważności. Z tego właśnie względu gotowy produkt będzie dostarczany partiami na rynek chiński. Dostarczenie bowiem całego wolumenu zamówionego produktu jednocześnie spowodowałoby trudności z jego dystrybucją przez Kontrahenta (określona w Aneksie ilość gotowego produktu uwzględnia bowiem długotrwałe zapotrzebowanie na produkt).


Wnioskodawca pragnie zauważyć, że oprócz kwestii okresu ważności produktu, a także kwestii regulacyjnych i rejestracyjnych, które wpływają na termin realizacji dostaw, konieczne jest zachowanie szczególnych warunków i środków bezpieczeństwa związanych z transportem produktu gotowego (tzw. cold chain). Cold chain oznacza zimny łańcuch dostaw, który jest charakterystyczny dla transportu produktów spożywczych, farmaceutycznych, czy chemicznych. Wnioskodawca pragnie zauważyć, że nawet niewielkie odchylenia temperatury podczas transportu i przerwanie zimnego łańcucha dostaw mogą spowodować konieczność utylizacji całej partii dostarczanego produktu. Powyższe wymogi wynikają zarówno z przepisów prawa jak i właściwości produktu.


Należy bowiem podkreślić, że wywóz produktów leczniczych odpowiadać musi szczegółowym warunkom przewidzianym w Dobrej Praktyce Dystrybucyjnej wprowadzonej Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej substancji czynnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 509). Powyższe oznacza, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości produktów podczas transportu. Spółka musi dopełnić surowych procedur dotyczących zabezpieczenia produktów przed ingerencją czynników niepożądanych oraz odizolowania ich od kontaktu osób nieuprawnionych. Dodatkowo, ze względu na konieczność zachowania właściwości farmaceutycznych, wywóz odbywać się musi w warunkach zapewniających utrzymanie właściwej temperatury i wilgotności oraz w krótkich ramach czasowych - czas transportu również jest ograniczony, co w przypadku wywozu na terytorium państw innych niż Polska stanowi dodatkowe utrudnienie organizacyjne. Tym samym, w celu wywozu produktów, niezbędne jest ich prawidłowe przygotowanie, które jest obarczone dużym nakładem pracy i czasu ze strony Wnioskodawcy.


Zatem w opisanej sytuacji na specyfikę realizacji dostaw wpływ będą miały między innymi następujące czynniki:

  • konieczność wyprodukowania określonej ilości (...) do końca 2020 r., a także skomplikowanie i długotrwałość procesu produkcyjnego;
  • czas trwania procedury zmiany rejestracyjnej gotowej formy produktu na rynku chińskim (ok. 12-24 mieś.) oraz poprzedzająca ją bezpośrednio procedura rejestracyjna w Polsce;
  • wymagany okres ważności produktu;
  • konieczność zapewnienia warunków transportu produktu zgodnych z rozporządzeniem Ministra Zdrowia;
  • zapewnienie odpowiednich warunków transportu i przechowywania związanych z właściwościami produktu (tzw. cold chain).


Wywóz towarów, z terytorium Polski, będzie dokonywany partiami w latach 2021-2022, do momentu zakończenia procesu rejestracji na rynku chińskim. Wywóz towarów poza terytorium UE zostanie potwierdzony stosownym dokumentem celnym (IE 599).


W celu zgromadzenia i zabezpieczenia odpowiedniej ilości zapasów (...) i umożliwienia realizacji kosztownego procesu produkcyjnego gotowej formy produktu Spółka i jej Kontrahent postanowili, że do końca 2020 roku Spółka będzie otrzymywać zaliczki na poczet dostaw realizowanych w latach 2021-2022. Zgodnie z ustaleniami między Spółką i jej Kontrahentem, na podstawie Aneksu Spółka otrzyma w 2020 r. zaliczki, wypłacane w miesięcznych ratach (dalej: „Zaliczki”). Wartość Zaliczek zostanie uwzględniona i rozliczona w finalnej cenie gotowego produktu. W związku z otrzymaniem zaliczek na poczet eksportu towarów Spółka będzie wystawiała faktury VAT dokumentujące każdą otrzymaną zaliczkę (stosownie do postanowień art. 106b ust. 1 pkt 4) oraz art. 106f ustawy o VAT). Ostatecznie wszystkie otrzymane zaliczki zostaną uwzględnione w fakturze końcowej, zawierającej informacje wskazane w art. 106f ust. 3 i 4 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji tego typu dostaw, Spółka będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawki VAT 0% w odniesieniu do Zaliczek już otrzymanych oraz pozostałych Zaliczek, które Spółka otrzyma w 2020 roku?


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji tego typu dostaw, Spółka będzie uprawniona do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawki VAT 0% w odniesieniu do Zaliczek już otrzymanych oraz pozostałych Zaliczek, które Spółka otrzyma w 2020 roku.


UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.


Przez eksport towarów, uprawniający do zastosowania wskazanej wyżej preferencyjnej stawki podatku VAT, na podstawie art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o VAT, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych


- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.


Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa m.in. w ust. 4 tego artykułu, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Spółka zobowiązana jest do zgromadzenia i zabezpieczenia w 2020 r. określonej ilości (...), która posłuży do przygotowania gotowej formy produktu, która będzie dostarczana na rzecz Kontrahenta w latach 2021-2022 poza terytorium Unii Europejskiej. W związku z tak dokonaną dostawą Spółka otrzyma potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, wydane przez właściwy organ celny (komunikat IE 599).


Z uwagi na powyższe, nie ulega wątpliwości, że w wyniku dokonania dostaw gotowego produktu, na rzecz Kontrahenta, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przedmiotowej transakcji, jako eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o VAT.


Co do zasady, zgodnie z przytoczonym wyżej art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, do eksportu towarów zastosowanie znajduje stawka 0% podatku VAT. Jednakże, zasady dotyczące opodatkowania eksportu odrębnie odnoszą się do sytuacji, w której dostawę towarów poprzedzi otrzymanie zaliczki. Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.


Zgodnie zatem z treścią przywołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, w przypadku otrzymania przez dostawcę zaliczki, na poczet dostawy towaru, jednak przed dniem jej realizacji, zastosowanie preferencyjnych zasad opodatkowania, będzie możliwe w odniesieniu do otrzymanej zaliczki wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie oba wskazane niżej warunki, tj.:

  • wywóz towarów, w związku z dostawą, na poczet której uiszczona została zaliczka, nastąpi w terminie 2 miesięcy, liczonym od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zaliczkę, oraz
  • podatnik otrzyma w powyższym terminie, wydany przez właściwy organ celny, dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.


Jednakże, wyjątek od wskazanego wyżej warunku, został określony w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


Ze wskazanego wyżej przepisu wynika zatem, że w przypadku otrzymania zaliczki na poczet dostawy towaru w ramach eksportu wywóz towarów z terytorium kraju może nastąpić w terminie późniejszym niż termin 2 miesięcy liczony od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zaliczkę. W intencji ustawodawcy, warunku określonego w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, nie należy zatem traktować jako warunku sine qua non zastosowania zasad preferencyjnego opodatkowania VAT w sytuacji otrzymania zaliczki. Ustawodawca podkreśla bowiem różnorodność dokonywanych w ramach czynności opodatkowanych VAT transakcji, w szczególności w zakresie ich rzeczywistego charakteru. Tym samym zastosowanie stawki 0% podatku VAT w przypadku wywozu towarów poza granice kraju w terminie późniejszym niż 2 miesiące od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę, jest możliwe, gdy określenie późniejszego terminu jest uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


Zatem w celu zastosowania preferencji podatkowej, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, spełnione muszą zostać łącznie następujące warunki, tj.:

  • określenie późniejszego terminu wywozu towarów poza granice kraju znajduje uzasadnienie w specyfice realizacji tego rodzaju dostaw oraz;
  • specyfika realizacji dostawy jest potwierdzona warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


W celu określenia znaczenia powyższych warunków, zdaniem Wnioskodawcy uzasadnione jest skorzystanie z wykładni wynikającej z wiążących interpretacji wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Na gruncie wydawanych interpretacji indywidualnych podkreśla się, że jedną z okoliczności wpływających na specyfikę realizacji dostaw towarów jest cykl produkcyjny. Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 2 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.235.2018.1.JC: „Warunkiem jest jednak specyfika realizacji dostaw. Pojęcie to nie zostało sprecyzowane w przepisach, choćby przez wskazanie katalogu przykładowych sytuacji. Niemniej jednak wydaje się, że ze specyfiką taką będziemy mieli do czynienia zwłaszcza w przypadku towarów o długim cyklu produkcyjnym (...). Istotne jest jednak, aby podatnicy określili w warunkach dostawy termin wywozu towarów - tylko w takim przypadku podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% w braku spełnienia warunku wywozu w ciągu 2 miesięcy. Termin określony przez strony na wywóz towarów w praktyce zastępuje w takim przypadku ustawowy termin 2 miesięcy”.


W tym miejscu warto również zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.35.2017.1.MK, w której w opisie stanu faktycznego wskazano, że specyfika realizacji dostawy podyktowana jest wieloetapowością procesu projektowania oraz produkcji, a także wymagań kontrahenta co do terminu dostarczenia towarów. Organ w uzasadnieniu do tej interpretacji wskazał, że: „Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzymał zaliczkę i w przyszłości będzie otrzymywał zaliczki, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy. Fakt ten, co wynika z opisu sprawy, jest uzasadniony specyfiką realizacji dostawy (ze względu na indywidualny charakter urządzeń dostarczanych przez Wnioskodawcę, ich wysoki stopień skomplikowania oraz przede wszystkim możliwość dostawy oraz konieczność ich zamontowania w docelowej lokalizacji wkrótce po dokonaniu dostawy, ze względu na możliwość ich uszkodzenia).”


Odnosząc powyższe do zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że kryteria jakie należy spełnić w celu uznania danego typu dostawy za specyficzną muszą być obiektywne, co znajduje odzwierciedlenie w przypadku Spółki. Ustalenie dostaw towarów w latach 2021-2022, na które Spółka otrzymuje i otrzyma do końca 2020 r. zaliczki, podyktowane jest długotrwałością procesu rejestracji zmiany w rejestracji produktów farmaceutycznych na rynku chińskim, który może trwać od 12 do 24 miesięcy. Bowiem w okresie trwania procedury rejestracyjnej w Chinach, konieczne jest zapewnienie ciągłości dostaw produktów insulinowych na rynek chiński. Z kolei zapewnienie ciągłości dostaw w tym okresie możliwe będzie dzięki zgromadzenia do końca 2020 r. odpowiednich ilości (...) zawierającego (...).


Na gruncie aktualnie wydawanych interpretacji indywidualnych można również zauważyć, że specyfika realizacji danego typu dostaw może być uwarunkowana szeregiem powiązanych okoliczności, które wpływają na specyfikę realizacji dostawy i konieczność otrzymania zaliczki, na przykład w sytuacji gdy wyprodukowanie towaru jest kosztowne, a produkcja jest złożona i zależna od wielu okoliczności, to otrzymanie wcześniejszej zaliczki niejako warunkuje możliwość wyprodukowania określonego wolumenu towarów.


W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę na pogląd wskazany w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 grudnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.473.2019.2.RM, której przedmiotem była specyfika dostaw gier komputerowych. Jak wskazano w uzasadnieniu interpretacji: „Wnioskodawca wskazał, że produkcja Gier jest procesem skomplikowanym, wieloetapowym i długotrwałym (od kilku miesięcy do kilku lat). Jak wskazano produkcja Gry rozpoczyna się od stworzenia koncepcji Gry i trwa do momentu sprawdzenia jej w warunkach rzeczywistych i uzyskania pozytywnego ukończenia etapu testów (uzyskania zamierzonego efektu). W tym czasie potwierdza się słuszność koncepcji i opracowuje prototypy Gry, które następnie są testowane i modyfikowane np. pod kątem sprawności, kompatybilności, użyteczności i grywalności (aż do osiągnięcia efektu końcowego). Natomiast pobieranie zaliczek od kontrahentów jest niezbędne, gdyż jak wskazał Wnioskodawca – w przypadku gdyby otrzymywał zaliczki w terminie nieprzekraczającym 2 miesięcy do daty wywozu towaru, nie byłoby możliwe przeprowadzenie całego procesu spedycyjno-logistycznego połączonego z wytłoczeniem odpowiedniej ilości gotowych zestawów z grą w danej wersji językowej. (...) W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki dotyczącej eksportu towarów, pomimo że wywóz towaru nastąpił/nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące od końca miesiąca otrzymania tej części płatności, na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 9a i 9h ustawy i wykazania jej w deklaracji za okres, w którym otrzymał tę zaliczkę”.


W ocenie Wnioskodawcy przytoczona powyżej interpretacja wskazuje, że szereg poszczególnych okoliczności, które po sobie następują i są ze sobą powiązane może przesądzać o specyfice realizacji danego rodzaju dostawy. Należy zauważyć, że w przypadku Spółki również istnieje szereg okoliczności powiązanych wpływających na specyfikę realizacji dostawy i konieczność otrzymania zaliczki.


Pierwszą okolicznością mającą istotny wpływ na realizację dostawy jest wejście w życie Rozporządzenia, na podstawie którego począwszy od 4 stycznia 2021 r. zakazane będzie dystrybuowanie oraz wykorzystywanie substancji (...), która stanowi jeden z wymaganych enzymów w produkcji (...). Konsekwencją powyższego jest konieczność dokonania zmian w dotychczasowym składzie (...), co z kolei powoduje obowiązek zarejestrowania zmian w składzie produktów farmaceutycznych przed odpowiednimi organami administracji publicznej zarówno w Polsce jak i w Państwie, w którym produkt o zmienionym składzie będzie dystrybuowany.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego dokonanie wyżej opisanych zmian rejestracyjnych na rynku zagranicznym (chińskim), uwarunkowane jest wcześniejszym ukończeniem procedur rejestracyjnych w Polsce.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że w zakresie znanych mu interpretacji podatkowych, organy podatkowe wskazywały na zasadność stosowania preferencji podatkowej z uwzględnieniem art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, w zakresie przedstawianych przez podatników okoliczności faktycznych, w których okolicznością wpływającą na realizację dostawy była certyfikacja produktu. Przykładowo należy wskazać Interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.68.2018.2.RM. Organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, który specyfikę realizacji dostawy uzasadnia stopniem zaawansowania technicznego zamówionego produktu, koniecznością przeprowadzenia niezbędnych testów, jak i istnieniem wymogu uzyskania certyfikatów oraz pozwoleń.


W związku z długotrwałością procedury rejestracyjnej powstała konieczność zabezpieczenia dostaw produktów insulinowych na rynek chiński w okresie, w którym produkt o zmienionym składzie nie będzie jeszcze zarejestrowany. W związku z tym. Spółka zobowiązała się do wyprodukowania do końca 2020 r. ustalonej ilości zapasów (...) (zawierającego Triton X-l00), służącego do wytworzenia gotowego produktu, który będzie następnie dystrybuowany na rynku chińskim.

Innym istotnym aspektem związanym ze specyfiką dostaw gotowego produktu jest wymagany okres jego ważności. Z tego właśnie względu gotowy produkt będzie dostarczany partiami na rynek chiński. Dostarczenie bowiem całego wolumenu zamówionego produktu jednocześnie spowodowałoby trudności z jego dystrybucją przez Kontrahenta (określona w Aneksie ilość gotowego produktu uwzględnia bowiem długotrwałe zapotrzebowanie na produkt).


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oprócz kwestii okresu ważności produktu, a także kwestii regulacyjnych i rejestracyjnych, które wpływają na termin realizacji dostaw, konieczne jest zachowanie szczególnych warunków i środków bezpieczeństwa związanych z transportem produktu gotowego (tzw. cold chain). Ponadto wywóz produktów leczniczych odpowiadać musi szczegółowym warunkom przewidzianym w Dobrej Praktyce Dystrybucyjnej wprowadzonej Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej substancji czynnych. Powyższe oznacza, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości produktów podczas transportu. Spółka musi dopełnić surowych procedur dotyczących zabezpieczenia produktów przed ingerencją czynników niepożądanych oraz odizolowania ich od kontaktu osób nieuprawnionych. Dodatkowo, ze względu na konieczność zachowania właściwości farmaceutycznych, wywóz odbywać się musi w warunkach zapewniających utrzymanie właściwej temperatury i wilgotności oraz w krótkich ramach czasowych - czas transportu również jest ograniczony, co w przypadku wywozu na terytorium państw innych niż Polska stanowi dodatkowe utrudnienie organizacyjne. Tym samym, w celu wywozu produktów, niezbędne jest ich prawidłowe przygotowanie, które jest obarczone dużym nakładem pracy i czasu ze strony Wnioskodawcy.


Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że otrzymanie opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym zaliczek ma na celu zapewnienie Spółce środków finansowych na wyprodukowanie określonej w Aneksie ilości (...).


Zdaniem Wnioskodawcy przytoczone powyżej okoliczności przesądzają o możliwości zastosowania stawki 0% w odniesieniu do Zaliczek już przez Wnioskodawcę otrzymanych oraz tych, które otrzyma do końca 2020 r., albowiem wywóz towarów w późniejszym terminie będzie podyktowany specyfiką tego rodzaju dostawy, przejawiającą się w szczególności w:

  • konieczności wyprodukowania określonej ilości (...) do końca 2020 r., a także skomplikowaniu i długotrwałości procesu produkcyjnego;
  • czasie trwania procedury zmiany rejestracyjnej gotowej formy produktu na rynku chińskim (ok. 12-24 mieś.) oraz poprzedzającej ją bezpośrednio procedurze rejestracyjnej w Polsce;
  • wymaganym okresie ważności produktu;
  • konieczności zapewnienia warunków transportu produktu zgodnych z rozporządzeniem Ministra Zdrowia;
  • zapewnieniu odpowiednich warunków transportu i przechowywania związanych z właściwościami produktu (tzw. cold chain).


Ponadto należy mieć na uwadze, że strony potwierdziły, iż realizacja dostaw będzie miała miejsce w latach 2021-2022, a zatem określiły w umowie termin wywozu towarów. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wywóz towarów w ramach eksportu, w sytuacji, gdy Zaliczki wypłacane na rzecz Spółki zostaną przez nią otrzymane jeszcze w 2020 r., nastąpi w latach 2021-2022.


Należy wskazać, że jak wynika z poglądów organów podatkowych, wyrażanych w niektórych interpretacjach podatkowych, wywóz towarów wynikający z warunków dostawy może być określony zarówno poprzez wskazanie konkretnego terminu, jak i może być określony w sposób bardziej ogólny np. poprzez określenie czasu potrzebnego do realizacji konkretnego zamówienia. Tak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w przywołanej już wyżej, interpretacji z dnia 2 lipca 2018 r., sygn. 0115-KD1T1-3.4012.235.2018.1.JC, gdzie w oparciu o poglądy doktryny prawa podatkowego podkreślono, że: „Wprawdzie komentowany przepis stanowi o tym, że dłuższy termin ma być uzasadniony specyfiką danego rodzaju dostaw i ma być potwierdzony warunkami dostawy, z których wynika dłuższy termin. Wydaje się wszakże, iż rozstrzygające znaczenie należy przypisać woli stron co do ustalenia dłuższego terminu wywozu towarów. Wystarczające więc będzie określenie w warunkach dostawy terminu wywozu towarów dłuższego niż 2-miesięczny”. Analogiczne wnioski można wyciągnąć z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 28 września 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.414.2017.2.JS. w której organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego interpretacji.


Warto zauważyć, że w związku ze specyfiką realizacji niektórych dostaw, nie jest możliwe określenie dokładnego terminu dostawy towarów. Taka sytuacja miała miejsce w stanie faktycznym interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.68.2018.2.RM. gdzie wnioskodawca wskazał, że określił z kontrahentem orientacyjny termin wywozu towarów (statku), przy czym stanowisko wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe.


Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że formy gotowe produktów zostaną wyprodukowane i wyeksportowane w latach 2021-2022. Spółki określiły zatem okres, w którym realizowany będzie wywóz towarów objętych zawartą między stronami umową. Jednocześnie, określenie terminu wskazuje, że będzie on dłuższy, niż ten wskazany w treści art. 41 ust. 9a ustawy o VAT.


Powyższe zdaniem Wnioskodawcy przesądza o możliwości zastosowania w opisanej sprawie normy wynikającej z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.


Wnioskodawca pragnie również wskazać, że otrzymał w podobnym stanie faktycznym interpretacje indywidualną potwierdzającą prawidłowość swojego stanowiska w zakresie stosowania stawki VAT 0%, w związku z zastosowaniem art. 41 ust. 9b ustawy o VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 października 2016 r., sygn. IPPP3/4512-584/16-2/KT). W interpretacji tej organ odstąpił od uzasadnienia prawnego i potwierdził, że specyfika dostaw realizowanych przez Wnioskodawcę, która ma odzwierciedlenie w uzgodnionych warunkach dostawy, w pełni uzasadnia wywóz towarów w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. W szczególności zauważyć należy, że w omawianej interpretacji Spółka jako okoliczności wpływające na specyfikę realizacji dostaw wskazała również część okoliczności wymienione w niniejszym wniosku, tj. konieczność zapewnienia warunków transportu produktu zgodnych z rozporządzeniem Ministra Zdrowia oraz zapewnienia odpowiednich warunków transportu i przechowywania związanych z właściwościami produktu.


Podsumowując, przedstawione powyżej okoliczności faktyczne związane z dostawą produktów wytwarzanych przez Spółkę na rzecz zagranicznego Kontrahenta, w ocenie Wnioskodawcy, uprawniają Spółkę do zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania. Spółka będzie zatem mogła zastosować do Zaliczek należnych od Kontrahenta, stawkę 0% podatku VAT, pomimo że termin wywozu towarów przekracza 2 miesiące liczone od końca miesiąca, w których Spółka otrzyma Zaliczki. Powyższe jest uzasadnione wykazaną specyfiką realizacji dostaw, jak również potwierdzeniem terminu wywozu towarów w ustalonych warunkach dostawy zawartych w Aneksie.


W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj