Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.633.2020.2.MP
z 17 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn., zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r. ), uzupełnionym w dniu 2 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 września 2020 r. (doręczone 28 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży udziałów w niezabudowanych działkach – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży udziałów w niezabudowanych działkach.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) Gmina wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również na podstawie umów cywilnoprawnych, opłat za wieczyste użytkowanie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (...).


Gmina posiada 0,15 udziałów we Wspólnocie gruntowej wsi (...) oznaczonej numerami działki:

  1. (...) o pow. 26,2253 ha;
  2. (...) o pow. 0,2192 ha;
  3. (...) o pow. 0,3300 ha.


Skarb Państwa nabył udział w nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 1977 roku o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin od rolnika będącego udziałowcem Wspólnoty, decyzją Naczelnika Gminy Nr (...) z dnia 2 listopada 1980 roku o przejęciu gospodarstwa rolnego, sprostowaną postanowieniem Wójta Gminy Nr (...) z dnia 16 sierpnia 1990 roku. Udział w powyższej nieruchomości, na mocy przepisów art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, podlegał przekazaniu do Zasobu Własności Skarbu Państwa. Do dnia 30 czerwca 2000 roku nie został ostateczną Decyzją Wojewody przekazany do Zasobu, zatem na mocy art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. Nr 57 z 1995 r. poz. 299 ze zm., Dz. U. Nr 12, poz. 136 z 2000 r. ), stał się z mocy prawa z dniem 1 lipca 2000 r. własnością Gminy.


Ostateczna decyzja o stwierdzeniu nabycia własności udziału Skarbu Państwa wynoszącego 0,15 części nieruchomości tj. dnia 25 kwietnia 2018 roku stanowiła podstawę do wpisu w Księdze Wieczystej prawa współwłasności Gminy.


W dniu 30 marca 2020 r. Spółka (...), jako podmiot uprawniony do sprawowania zarządu nad Wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład Wspólnoty Gruntowej dokonała sprzedaży gruntów (Akt Notarialny Repetytorium A Nr (...)).


W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) Wnioskodawca wskazał dane o poszczególnych działkach (opis użytków zgodny z oznaczeniem w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w (...)):

  • Działka Nr (...) o pow. 0,3300 ha - teren niezabudowany - (pastwiska trwałe, grunty pod rowami);
  • Działka Nr (...) o pow. 26,2253 ha - teren niezabudowany - (pastwiska trwałe, grunty pod rowami, nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych);
  • Działka Nr (...) o pow. 0,2192 ha - teren zabudowany - (grunty rolne zabudowane, a po modernizacji ewidencji gruntów i budynków - inne tereny zabudowane, pastwiska trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione)


Działki ewidencyjne nr (...), (...) i (...) w ewidencji gruntów są sklasyfikowane jako użytki rolne i tak wykorzystywane (opis użytku: pastwiska trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione grunty rolne zabudowane, nieużytki, rowy). Ww. działki wykorzystywane były wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, zgodnie z Aktem Notarialnym Nr (...) z dnia 30 marca 2020 r.

Działki ewidencyjne nr (...), (...) i (...) nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie ma więc wyznaczonego przeznaczenia wynikającego z planu ww. działek.


Działka Nr (...) o pow. 0,3300 ha - brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Działka Nr (...) o pow. 26,2253 ha - brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Działka Nr (...) o pow. 0,2192 ha - decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym z dnia 11 czerwca 2019 roku.


Rodzaj zabudowy - obiekty infrastruktury technicznej.


Funkcja zabudowy i zagospodarowania terenu - rozbudowa gminnej sieci wodociągowej w miejscowości (...)


W dniu 30 marca 2020 r. Spółka (...), jako podmiot uprawniony do sprawowania zarządu nad Wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład Wspólnoty Gruntowej dokonała sprzedaży gruntów (Akt Notarialny Repetytorium A Nr (...)). Zgodnie z aktem notarialnym ww. nieruchomość objęta jest księgą wieczystą KW nr (...) Data zapisania i ujawnienia księgi 30 września 2019 rok.

Akt Notarialny zawiera informację, że nieruchomość nie jest obciążona żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, prawami bądź roszczeniami na rzecz osób trzecich (w szczególności żaden podmiot nie zgłaszał roszczeń w stosunku do nieruchomości lub jakiejkolwiek jej części) ani ograniczeniami w rozporządzaniu i nie jest wydzierżawiana ani oddana innym osobom do korzystania pod jakimkolwiek innym tytułem prawnym, jak również nie jest zajmowana przez osoby trzecie bez tytułu prawnego. Wobec powyższej nieruchomości nie jest prowadzone żadne postępowanie sądowe, administracyjne ani egzekucyjne.


Nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i nie była zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, jednakże w chwili sprzedaży nie była uprawiana.


Przedstawiciele Wspólnoty oświadczyli, że nie są im znane okoliczności mogące być podstawą do wydania orzeczeń administracyjnych czy sądowych dotyczących opisanej wyżej nieruchomości, które miałyby niekorzystny wpływ na jej stan prawny lub nakładający obowiązki obciążające również nabywcę nieruchomości.


Natomiast zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostę (...) wynika, że na działce Nr (...) o łącznej powierzchni 0,2192 ha usytuowany jest budynek handlowo-usługowy, o powierzchni zabudowy - 209 m, roku budowy 1980.


Gmina nie posiada informacji czy ówczesny właściciel posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich budowy czy nabycia. Brak jest również danych, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT budynków i budowli.


Gmina nie użytkowała ww. budynku. Nie posiada też informacji, czy stanowiły one przedmiot umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.


Gmina nabyła udziały we Wspólnocie Wsi (...) z mocy prawa i nie była uprawniona do zarządzania i dysponowania majątkiem Wspólnoty. Uprawnienia takie posiadała Spółka (...) Gmina nie jest członkiem Zarządu Spółki (...)

Gmina (...) nabyła udziały Wspólnoty Gruntowej Wsi (...) w następujący sposób. Skarb Państwa nabył udział w nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego ma podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 1977 roku o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin od rolnika będącego udziałowcem Wspólnoty, decyzją Naczelnika Gminy Nr (...) z dnia 2 listopada 1980 roku o przejęciu gospodarstwa rolnego, sprostowaną postanowieniem Wójta Gminy Nr (...) z dnia 16 sierpnia 1990 roku. Udział w powyższej nieruchomości, na mocy przepisów art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, podlegał przekazaniu do Zasobu Własności Skarbu Państwa.

Do dnia 30 czerwca 2000 roku nie został ostateczną decyzją wojewody przekazany do zasobu, zatem na mocy art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. Nr 57 z 1995 r. poz. 299 ze zm. W Dz. U. Nr 12, poz. 136 z 2000 r), stał się z mocy prawa z dniem 1 lipca 2000 r. własnością Gminy.

Ostateczna decyzja o stwierdzeniu nabycia własności udziału Skarbu Państwa wynoszącego 0,15 części nieruchomości tj. dnia 25 kwietnia 2018 roku stanowiła podstawę do wpisu w księdze wieczystej prawa współwłasności Gminy.


Wspólnota Gruntowa Wsi (...), gmina , powiat (...), województwo (...) powstała na podstawie decyzji Wydziału (...) w (...) z dnia 25 kwietnia 1964 r.


Spółka (...) powstała na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 ze zm.) oraz na podstawie Uchwały osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, podjętej na ogólnym zebraniu w dniu 21 marca 2003 r. W związku z zatwierdzeniem Zarządzeniem nr (...) z dnia 24 marca 2003 roku Statutu Spółki przez Wójta Gminy, z urzędu wpisano wspólnotę gruntową do rejestru gruntów.

Zgodnie z Uchwałą nr (...) z dnia 14 listopada 2019 roku ogólnego zebrania członków wspólnoty wsi (...) w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości oznaczonej jako działki nr (...), (...) i (...) o obszarze 26,7745 ha; Oświadczenia wydanego przez Wójta Gminy z dnia 2 marca 2020 roku z treści którego wynika, że Gmina nie skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu nieruchomości położonej w obrębie (...) w jednostce ewidencyjnej (...) oznaczonej jako działki nr (...), (...) i (...) o obszarze 26,7745 ha dla której Sąd Rejonowy w (...) IV Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi Kw. Nr (...) oraz warunkowej umowy sprzedaży zawartej w dniu 28 lutego 2020 roku udokumentowanej aktem notarialnym Repetytorium A nr (...) przenoszącej na rzecz nabywcy własność ww. niezabudowanej nieruchomości, dokonano sprzedaży ww. nieruchomości w dniu 30 marca 2020 r. (Akt notarialny Repetytorium A nr (...)).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy dochód uzyskany przez Gminę z tytułu sprzedaży gruntu stanowiącego część Wspólnoty Gruntowej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust.1, ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm.).


Nieruchomościami w myśl art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Tak określony przedmiot nieruchomości mieści się w definicji towaru wynikającej z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, ponieważ zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, czynności związane z obrotem nieruchomościami, w tym sprzedaż, zamiana czy też wywłaszczenie, podlegają przepisom ustawy VAT. Przedmiotem transakcji była sprzedaż gruntów stanowiących własność Wspólnoty Gruntowej. Jest to czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, ale Gminie jako członkowi Spółki (...) będzie przysługiwało prawo skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Należy podkreślić, że co do zasady dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika wprost z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.


Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Gmina wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również na podstawie umów cywilnoprawnych, opłat za wieczyste użytkowanie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (...).


Gmina posiada 0,15 udziałów we Wspólnocie gruntowej wsi (...) oznaczonej numerami działek:

  • (...) o pow. 26,2253 ha - teren niezabudowany - (pastwiska trwałe, grunty pod rowami, nieużytki, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych); brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
  • (...) o pow. 0,2192 ha - teren zabudowany - (grunty rolne zabudowane, a po modernizacji ewidencji gruntów i budynków - inne tereny zabudowane, pastwiska trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione); decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym z dnia 11 czerwca 2019 roku. Rodzaj zabudowy - obiekty infrastruktury technicznej. Funkcja zabudowy i zagospodarowania terenu - rozbudowa gminnej sieci wodociągowej w miejscowości (...);
  • (...) o pow. 0,3300 ha - teren niezabudowany - (pastwiska trwałe, grunty pod rowami); brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Działki ewidencyjne nr (...), (...) i (...) nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie ma więc wyznaczonego przeznaczenia wynikającego z planu ww. działek.


Skarb Państwa nabył udział w nieruchomości w wyniku przejęcia gospodarstwa rolnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 1977 roku o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin od rolnika będącego udziałowcem Wspólnoty, decyzją Naczelnika Gminy Nr (...) z dnia 2 listopada 1980 roku o przejęciu gospodarstwa rolnego, sprostowaną postanowieniem Wójta Gminy Nr (...) z dnia 16 sierpnia 1990 roku. Ostateczna decyzja o stwierdzeniu nabycia własności udziału Skarbu Państwa wynoszącego 0,15 części nieruchomości tj. dnia 25 kwietnia 2018 roku stanowiła podstawę do wpisu w Księdze Wieczystej prawa współwłasności Gminy.

W dniu 30 marca 2020 r. Spółka (...), jako podmiot uprawniony do sprawowania zarządu nad Wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład Wspólnoty Gruntowej dokonała sprzedaży gruntów (Akt Notarialny Repetytorium A Nr (...)). Nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i nie była zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, jednakże w chwili sprzedaży nie była uprawiana.

Gmina nabyła udziały we Wspólnocie Wsi (...) z mocy prawa i nie była uprawniona do zarządzania i dysponowania majątkiem Wspólnoty. Uprawnienia takie posiadała Spółka (...) Gmina nie jest członkiem Zarządu Spółki (...)

Zgodnie z Uchwałą nr 2/2019 z dnia 14 listopada 2019 roku ogólnego zebrania członków wspólnoty wsi (...)w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości oznaczonej jako działki nr (...), (...) i (...) o obszarze 26,7745 ha; Oświadczenia wydanego przez Wójta Gminy z dnia 2 marca 2020 roku z treści którego wynika, że Gmina nie skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu nieruchomości położonej w obrębie (...) w jednostce ewidencyjnej (...) oznaczonej jako ww. działki nr (...) i (...) oraz warunkowej umowy sprzedaży zawartej w dniu 28 lutego 2020 roku udokumentowanej aktem notarialnym Repetytorium A nr (...) przenoszącej na rzecz nabywcy własność ww. niezabudowanej nieruchomości, dokonano sprzedaży ww. nieruchomości w dniu 30 marca 2020 r. (Akt notarialny Repetytorium A nr (...)).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy dochód uzyskany przez Gminę z tytułu sprzedaży gruntu stanowiącego część Wspólnoty Gruntowej będzie podlegał opodatkowaniu VAT, czy sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT.


Mając na uwadze powołane wyżej przepisy zaznaczyć należy, że Gmina dokonując zbycia nieruchomości nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. W przypadku sprzedaży nieruchomości nie są realizowane zadania, dla realizacji których organ ten został powołane. Jednocześnie Gmina w przedmiotowym zakresie nie występuje jako podmiot prawa publicznego, lecz jako właściciel. Jej sytuacja w odniesieniu do kwestii własności nieruchomości jest taka sama jak innych podmiotów, którzy dokonują odpłatnego zbycia nieruchomości.

Zatem Gmina dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym dokonując odpłatnego zbycia opisanych nieruchomości Gmina działa jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zbycie wskazanych we wniosku działek stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj