Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.427.2020.1.AC
z 19 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2020 r. (data wpływu 12 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja (…).” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja (…).”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Pismem z dnia (…) roku dotyczącym oceny formalno - merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja (…).”, złożonego w ramach naboru nr (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 - 2020, Gmina została poproszona o przedłożenie interpretacji indywidualnej, która stanowi niezbędny dokument będący załącznikiem do umowy o dofinansowanie ww. projektu.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia na terenie miasta (…), szczególnie na wyznaczonym obszarze rewitalizacji, poprzez wprowadzenie nowych funkcji pozwalających na ożywienie społeczne i gospodarcze, w tym: rozwój działalności rekreacyjnej, sportowej, kulturalnej, edukacyjnej, społecznej, integracyjnej, turystycznej i wspieranie rozwoju przedsiębiorczości poprzez rewitalizację parku miejskiego w Z.. Działanie umożliwi również rozwój tożsamości lokalnej, poprawę bezpieczeństwa, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności turystycznej.

Projekt w swoim zakresie zakłada rewitalizację zabytkowego dworskiego parku wraz ze stawami, w tym m.in.: oczyszczenie i uporządkowanie terenu parku poprzez usunięcie krzewów i krzaków, co wyeksponuje pozostałości zabytkowych ruin dworu znajdującego się na terenie parku, budowę kładki stalowo - żelbetowej dla pieszych nad stawem, utwardzonej ścieżki dla rowerów o nawierzchni szutrowej, budowę alejek z ławkami i oświetleniem parkowym, budowę amfiteatru wraz ze sceną, zagospodarowanie stawów, przebudowę rowów i kanałów odprowadzających wody opadowe i zbiornika wodnego wraz z urządzeniami. W skład zagospodarowania terenu wchodzi również wykonanie obiektów małej architektury jak: kosze na śmieci, ławki, utwardzenie skarp przy pochylniach dla niepełnosprawnych, wykonanie schodów terenowych oraz wykonanie trawników dywanowych. Stworzenie miejsca umożliwiającego realizację działań aktywizujących mieszkańców całej gminy. Rewitalizacja dotyczy kompleksowych działań mających na celu przywrócenie do życia zdegradowanego obszaru i nadanie mu nowych funkcji społecznych, gospodarczych, edukacyjnych oraz kulturalnych. Realizacja dotyczy robót budowlanych prowadzonych w parku, i nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odbiorcami projektu są mieszkańcy gminy, a w szczególności mieszkańcy podobszaru rewitalizacji (…). Kompleksowa rewitalizacja parku miejskiego będzie też służyła turystom odwiedzającym okolicę oraz gościom przyjezdnym. Ponadto projekt będzie oddziaływał na okoliczne sołectwa.


Bez finansowego wsparcia ze środków zewnętrznych planowane do realizacji działanie nie zostałoby zrealizowane ze względu na brak wystarczających środków finansowych w budżecie Gminy umożliwiających sfinansowanie jej w 100%.


Zgodnie z Gminnym Programem Rewitalizacji (…) wraz z otaczającym obszarem został zakwalifikowany jako obszar rewitalizacji, a jednym z działań podstawowych określonych w GPR jest właśnie „Rewitalizacja (…).” Inwestycja ma istotne znaczenie dla rozwoju całej gminy. Celem jest bowiem stworzenie dogodnego miejsca do organizacji spotkań, festynów, imprez kulturowych dla wszystkich mieszkańców gminy. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na poprawę jakości usług kulturalno - rekreacyjnych, powstanie bowiem atrakcyjne miejsce do spędzania czasu wolnego. Przyczyni się do promocji zdrowego stylu życia oraz zaktywizuje lokalną społeczność. Pozytywnie wpłynie również na współpracę międzyludzką, a także będzie wsparciem w walce z uzależnieniami. Ponadto podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru rewitalizacji wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej przedsiębiorczości.


Poddany rewitalizacji park miejski w (…). udostępniany będzie bezpłatnie mieszkańcom Gminy.


Mając na uwadze zakres przedmiotowego projektu, planowana do realizacji rewitalizacja parku dokonana zostanie w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury w tym kultury fizycznej i turystyki, rozumianej również jako zapewnienie dostępności i utrzymanie terenów rekreacyjnych, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów aktywności obywatelskiej, promocji gminy, a także współpraca ze społecznościami lokalnymi. Gmina pragnie również zaznaczyć, iż obszar poddanego rewitalizacji parku miejskiego w (…). stanowi majątek gminy i będzie służył przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gminy.

W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej - zmodernizowana infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Nie będzie realizowana sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Nie powstaje tu żadna możliwość odzyskania (nawet częściowego) naliczonego podatku VAT.


Gmina zaliczyła kwotę podatku naliczonego od realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i chce otrzymać na ten wydatek dofinansowanie. W tym celu zobowiązana jest udowodnić, że ten podatek nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek od towarów i usług poniesiony na realizację inwestycji do wydatków kwalifikowanych opisanego projektu. W związku z powyższym Gmina jest zobowiązana przedłożyć do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) interpretację indywidualną dotyczącą odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.

  1. Wykonawca prac zostanie wyłoniony na podstawie przeprowadzanego postępowania przetargowego zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Za wykonanie przedmiotu umowy zostanie wystawiona faktura po podpisaniu protokołu odbioru przedmiotu umowy. Zamawiającym (nabywcą) będzie Gmina, a płatnikiem za wykonane roboty budowlane będzie Urząd Miejski w (…).
  2. Poddany rewitalizacji park miejski w (…) udostępniany będzie nieodpłatnie mieszkańcom gminy, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu od towarów i usług.
  3. Mając na uwadze zakres przedmiotowego projektu, planowana do realizacji rewitalizacja parku miejskiego w (…) dokonana zostanie w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), do zadań własnych gminy należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury w tym kultury fizycznej i turystyki, rozumianej również jako zapewnienie dostępności i utrzymanie terenów rekreacyjnych, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów aktywności obywatelskiej, promocji gminy, a także współpraca ze społecznościami lokalnymi. Przedmiotowy majątek będzie służył realizacji zadań własnych Gminy.
  4. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją projektu „Rewitalizacja (…).” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 Gmina ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. wniosku?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, związanych z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja (…).” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.


Zgodnie z art. 86 ust 1. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odzyskania VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosowanie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.


Drugim warunkiem, od spełnienia którego uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), do zadań własnych gminy należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury w tym kultury fizycznej i turystyki, rozumianej również jako zapewnienie dostępności i utrzymanie terenów rekreacyjnych, zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów aktywności obywatelskiej, promocji gminy, a także współpraca ze społecznościami lokalnymi.


Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z „Rewitalizacją (…).”.


Zmodernizowany obiekt będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy. Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, a powstały w związku z realizacją inwestycji majątek będzie służył wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy.


W związku z tym, zdaniem Gminy, powstała w ramach projektu infrastruktura nie będzie przez Gminę wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu.


Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty dodatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że zmodernizowana w ramach projektu infrastruktura będzie służyła Gminie do realizacji zadań własnych, to w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie wykonywała świadczeń podlegających opodatkowaniu VAT, a co za tym idzie nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją prac dotyczących „Rewitalizacji (…).".


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15, pkt 17 i pkt 19 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  • promocji gminy.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina złożyła w ramach naboru nr (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 – 2020 wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Rewitalizacja (…).”. Planowana do realizacji rewitalizacja parku dokonana zostanie w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Projekt w swoim zakresie zakłada rewitalizację zabytkowego dworskiego parku wraz ze stawami, w tym m.in.: oczyszczenie i uporządkowanie terenu parku poprzez usunięcie krzewów i krzaków, co wyeksponuje pozostałości zabytkowych ruin dworu znajdującego się na terenie parku, budowę kładki stalowo - żelbetowej dla pieszych nad stawem, utwardzonej ścieżki dla rowerów o nawierzchni szutrowej, budowę alejek z ławkami i oświetleniem parkowym, budowę amfiteatru wraz ze sceną, zagospodarowanie stawów, przebudowę rowów i kanałów odprowadzających wody opadowe i zbiornika wodnego wraz z urządzeniami. W skład zagospodarowania terenu wchodzi również wykonanie obiektów małej architektury jak: kosze na śmieci, ławki, utwardzenie skarp przy pochylniach dla niepełnosprawnych, wykonanie schodów terenowych oraz wykonanie trawników dywanowych. Stworzenie miejsca umożliwiającego realizację działań aktywizujących mieszkańców całej gminy. Rewitalizacja dotyczy kompleksowych działań mających na celu przywrócenie do życia zdegradowanego obszaru i nadanie mu nowych funkcji społecznych, gospodarczych, edukacyjnych oraz kulturalnych. Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia na terenie miasta Z., szczególnie na wyznaczonym obszarze rewitalizacji, poprzez wprowadzenie nowych funkcji pozwalających na ożywienie społeczne i gospodarcze, w tym: rozwój działalności rekreacyjnej, sportowej, kulturalnej, edukacyjnej, społecznej, integracyjnej, turystycznej i wspieranie rozwoju przedsiębiorczości poprzez rewitalizację parku miejskiego w Z.. Działanie umożliwi również rozwój tożsamości lokalnej, poprawę bezpieczeństwa, zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszaru oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności turystycznej. Celem jest stworzenie dogodnego miejsca do organizacji spotkań, festynów, imprez kulturowych dla wszystkich mieszkańców gminy. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na poprawę jakości usług kulturalno - rekreacyjnych, powstanie bowiem atrakcyjne miejsce do spędzania czasu wolnego. Przyczyni się do promocji zdrowego stylu życia oraz zaktywizuje lokalną społeczność. Pozytywnie wpłynie również na współpracę międzyludzką, a także będzie wsparciem w walce z uzależnieniami. Ponadto podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru rewitalizacji wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej - zmodernizowana infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Nie będzie realizowana sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Poddany rewitalizacji park miejski w (…) udostępniany będzie bezpłatnie mieszkańcom Gminy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja (…).”.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje rewitalizację parku w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym i poddany rewitalizacji park miejski w (…) udostępniany będzie bezpłatnie mieszkańcom Gminy. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej (zmodernizowana infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie, nie będzie realizowana sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług). Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja (…).”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj