Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.365.2020.3.MBD
z 17 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu tego samego dnia), uzupełnionym 5, 16 i 20 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:



  • czy z tytułu nieodpłatnego uzyskiwania przez Spółkę od Fundacji środków pieniężnych, rzeczowych składników majątku oraz usług w związku z realizacją projektu, Spółka rozpoznać powinna przychód z nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś Fundacja będzie mogła wykazać z tego tytułu koszt uzyskania przychodu – jest prawidłowe,
  • czy dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu wskazanej we wniosku o interpretację sprzedaży składników majątku będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w części dotyczącej:
    • środków przeznaczonych na pokrycie kosztów swojej bieżącej działalności, zakup wyposażenia przydatnego do realizacji celów Fundacji, pokrycia wydatków związanych z pracownikami i zleceniobiorcami Fundacji oraz na bezpośrednie działania związane z ochroną środowiska – jest prawidłowe,
    • środków przekazanych Spółce w związku z podjętą ze Spółką współpracą – jest nieprawidłowe,
  • czy Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na zakup tych składników majątku od Fundacji do kosztów uzyskana przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • z tytułu nieodpłatnego uzyskiwania przez Spółkę od Fundacji środków pieniężnych, rzeczowych składników majątku oraz usług w związku z realizacją projektu, Spółka rozpoznać powinna przychód z nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop, zaś Fundacja będzie mogła wykazać z tego tytułu koszt uzyskania przychodu,
  • dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu wskazanej we wniosku o interpretację sprzedaży składników majątku będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, zaś Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na zakup tych składników majątku od Fundacji do kosztów uzyskana przychodu.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też wezwano do ich uzupełnienia: pismem z 24 września 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.365.2020.1.MBD, co też nastąpiło 5 października 2020 r. oraz pismem z 15 października 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.365.2020.2.MBD, co też nastąpiło 16 i 20 października 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”),
  • Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Fundacja (dalej: „Fundacja”).

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja z siedzibą we (…) jest polską fundacją powstałą w celach wspierania rozwoju gospodarki i nauki, współpracy międzynarodowej, krzewienia kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, ochrony środowiska, opieki nad zabytkami, kultywowania dobrego wychowania i szerzenia oświaty, ochrony i rozwoju opieki zdrowotnej, rozwoju sportu. W przyszłości Fundacja skupiać się będzie głównie na jednym z celów statutowych, tj. ochronie środowiska, głównie poprzez zaangażowanie się w unieszkodliwianie i przetwarzanie odpadów niebezpiecznych na terenie (…). Ponadto, rozważana jest zmiana statutu Fundacji, mająca na celu mocniejsze zaakcentowanie kwestii wspierania rozwoju sportu i turystyki w ramach jej działalności.

Drugi z wnioskodawców, Spółka, jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w (…), w województwie (…). Przedmiotem działalności Spółki jest m.in.:

  • obróbka i usuwanie odpadów innych, niż niebezpieczne;
  • odzysk surowców z materiałów segregowanych;
  • zbieranie odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne.

Ponadto, w niedalekiej przyszłości Spółka planuje rozszerzyć zakres swojej działalności gospodarczej oraz wprowadzenie szeregu innowacji. Pod warunkiem uzyskania stosownych pozwoleń, zamierza ona zająć się następującymi obszarami działania:

  • przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych;
  • wdrożenie odnawialnych źródeł energii np. fotowoltaikę;
  • przetwarzanie odpadów przemysłowych oraz rolniczych i budowa biogazowni.

Spółka planuje także podpisywanie umów sponsorskich z osobami fizycznymi - sportowcami (m.in. żużlowcami). W ramach stosunków łączących Spółkę z zawodnikami, będzie ona uzyskiwać od nich świadczenie w postaci usług reklamowych (umieszczenie logo sponsora na ubiorze lub sprzęcie zawodnika), za które będzie wypłacać im odpowiednie wynagrodzenie.

W chwili obecnej Fundacja planuje uzyskać dodatkowe środki pieniężne potrzebne w celu prowadzenia działalności określonej w statucie. W związku z tym, Fundacja zamierza dokonać sprzedaży części swojego majątku ruchomego oraz nieruchomego na rzecz lokalnych podmiotów. Jednym z tych podmiotów będzie Spółka, która nabędzie wspomniane składniki majątku Fundacji po cenie rynkowej.

Uzyskane w ten sposób środki Fundacja planuje przeznaczyć na pokrycie kosztów swojej bieżącej działalności, zakup wyposażenia przydatnego do realizacji celów Fundacji, pokrycia wydatków związanych z pracownikami i zleceniobiorcami Fundacji oraz na bezpośrednie działania związane z ochroną środowiska. Wszystkie te wymienione sposoby przeznaczenia środków pozyskanych przez Fundację związane są z realizacją jej celów zapisanych w statucie.

W niedalekiej przyszłości Spółka przystąpi do realizacji dużego projektu, którego celem będzie przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych. W tym celu Spółka rozważa podjęcie współpracy z innymi podmiotami, których przedmiot działalności również związany jest z obróbką, usuwaniem i przetwarzaniem odpadów. Jednym z tych podmiotów może być Fundacja.

W związku z tym, Fundacja może w przyszłości wspierać działalność Spółki poprzez przekazywanie jej środków pieniężnych, świadczeń o charakterze rzeczowym czy też nieodpłatne świadczenie usług.

Oznacza to, że Fundacja w związku z podjętą ze Spółką współpracą, przekaże Spółce środki pieniężne (w tym również środki pieniężne otrzymane w wyniku sprzedaży nieruchomości na rzecz Spółki). Ponadto Spółka może uzyskać korzyść w postaci nieodpłatnych usług świadczonych na jej rzecz przez Fundację. Formy realizacji tej współpracy określone zostaną w osobnej umowie, w której wskazane zostaną dokładne warunki udzielania przez Fundację pomocy w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 października 2020 r.):

  • Czy z tytułu nieodpłatnego uzyskiwania przez Spółkę od Fundacji środków pieniężnych, rzeczowych składników majątku oraz usług w związku z realizacją projektu, Spółka rozpoznać powinna przychód z nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś Fundacja będzie mogła wykazać z tego tytułu koszt uzyskania przychodu?
  • Czy dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu wskazanej we wniosku o interpretację sprzedaży składników majątku będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zaś Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na zakup tych składników majątku od Fundacji do kosztów uzyskana przychodu?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawców, w przypadku otrzymania przez Spółkę od Fundacji:

  • Środków pieniężnych;
  • Nieodpłatnie przekazanych rzeczy ruchomych;
  • Nieodpłatnie wyświadczonych Spółce usług,

Spółka powinna rozpoznać przychód z nieodpłatnych świadczeń w momencie otrzymania pieniędzy lub uzyskania nieodpłatnego świadczenia.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka może otrzymać w przyszłości od Fundacji pieniądze na cele realizacji projektu.

Natomiast, jak głosi art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przychodem jest także wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Jak stwierdzono w uchwale NSA z 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02, przez „nieodpłatne świadczenie” rozumieć należy wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenie gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Świadczenie nieodpłatne ma zawsze charakter jednostronny. Nie jest to też świadczenie w rozumieniu prawa cywilnego, lecz każde zdarzenie gospodarcze i prawne, którego następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o CIT, wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku o interpretację, Spółka uzyskiwać będzie środki pieniężne, rzeczy ruchome, ponadto świadczone na jej rzecz będą usługi, za które Spółka nie będzie ponosić żadnej odpłatności. Należy traktować te zdarzenia jako czynności jednostronne, z którym wiązać się będzie poniesienie kosztów jedynie przez Fundację. Świadczenia te nie będą też miały - w sensie prawnym - związku z wcześniejszym zakupem przez Spółkę elementów majątku Fundacji. Wcześniejszy zakup składników jej majątku w żaden sposób nie będzie warunkował współpracy między Wnioskodawcami i uzyskiwane później pieniądze, przedmioty lub świadczone usługi nie będą stanowić ekwiwalentu czy wynagrodzenia za wcześniejszy zakup składników majątku Fundacji. Zakup ten odbędzie się bowiem na zasadach rynkowych, przy zachowaniu pełnej ekwiwalentności świadczeń. Fakt tożsamości podmiotu, który nabędzie część majątku Fundacji a później będzie beneficjentem nieodpłatnych świadczeń z jej strony nie ma znaczenia dla sposobu przeprowadzenia obu transakcji i wynika jedynie z podobnego zakresu działalności obu Wnioskodawców.

Co więcej, w chwili nabycia składników majątku Fundacji, przyszła współpraca jest jeszcze zdarzeniem o charakterze ewentualnym, niepewnym. Spółka w tym momencie nie będzie miała jeszcze informacji na temat tego czy i w jakiej wysokości środki zostaną jej zwrócone, nieznane będą też formy współpracy między Wnioskodawcami. Nie można zatem traktować późniejszego nieodpłatnego wyświadczenia usług lub przekazania pieniędzy lub rzeczowych składników majątku jako formy wynagrodzenia.

Wnioskodawcy także zauważają, że w normalnych okolicznościach Spółka musiałaby nabyć wyświadczone jej nieodpłatnie usługi lub podarowane rzeczy za wynagrodzeniem. Zdarzenia gospodarcze podobne do tych, które zostaną wykonane przez Fundację, nie będą stanowić czynności, które w normalnych i zwyczajnych okolicznościach są ze swej natury nieodpłatne.

Zatem, posługując się wykładnią gramatyczną przytoczonych powyżej przepisów ustawy o CIT, w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku o interpretację stwierdzić należy, że Spółka uzyska przychód:

  • Z tytułu otrzymania środków pieniężnych - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT;
  • Z nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – w przypadku nieodpłatnego uzyskania elementów majątku ruchomego lub wyświadczenie na rzecz Spółki usług. Przychód ten zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku dochodowego od osób prawnych. Wartość przychodu z nieodpłatnych świadczeń określona zostanie na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy o CIT.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 5 października 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie natomiast, z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

  1. wydatków na:
    1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
    2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
    3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
    • wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.



W stosunku zatem do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, stanowią one koszt uzyskania przychodu w formie odpisów amortyzacyjnych lub w momencie ich odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, nie uważa się za koszt uzyskania przychodu darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Środki pieniężne oraz składniki majątku nie zostaną przekazane na wskazane w tym przepisie cele oraz podmioty. Oznacza to, że wartość darowizn i ofiar nie będzie mogła stanowić kosztu uzyskania przychodu Fundacji, co wynika wprost z treści przepisu.

W kontekście nieodpłatnych świadczeń, Wnioskodawcy wskazują na treść samego art. 15 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, koszt uzyskania przychodu musi mieć na celu uzyskanie przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu. Dokonanie nieodpłatnego świadczenia na rzecz Spółki nie będzie się wiązać z uzyskaniem przez Fundację żadnego przychodu, nawet w dłuższej perspektywie, nie będzie mieć na celu zachowania lub zabezpieczenia żadnego źródła przychodu. Nie będzie też związane ze sprzedażą przez Fundację na rzecz Spółki składników majątku - sprzedaż ta bowiem nastąpi wcześniej niż przekazywanie nieodpłatne świadczenie usług. Nie będzie też warunkować żadnej późniejszej współpracy między Fundacją a Spółką, której efektem mogłoby być uzyskiwanie przez Fundację przychodów.

W związku z tym, wartość nieodpłatnych świadczeń oraz darowizn (zarówno rzeczowych jak i pieniężnych) przekazywanych Spółce nie będzie mogła stanowić kosztu uzyskania przychodu Fundacji.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawców, dochód uzyskany ze sprzedaży składników majątkowych należących do Fundacji na rzecz Spółki będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ze względu na fakt, że uzyskane w ten sposób środki przeznaczone zostaną na cele statutowe Fundacji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jak wskazane zostało w treści wniosku o interpretację, celem statutowym Fundacji jest m.in. ochrona środowiska. Oznacza to, że dochody uzyskiwane przez nią mogą podlegać wskazanemu w przepisie zwolnieniu, pod warunkiem, że środki przez nią uzyskiwane w rzeczywistości przekazane zostaną na ten cel. Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu, dla zastosowania zwolnienia na (winno być: „nie”) ma znaczenia źródło dochodu i sposób jego uzyskania, lecz cel, na jaki dochód jest przeznaczony i wydatkowany. Środki uzyskiwane przez Fundację z tytułu sprzedaży składników majątku - w tym nieruchomości - przeznaczone mają zostać docelowo na realizację projektu. Przekazane mają zostać Spółce w formie pieniężnej lub rzeczowej. Celem projektu, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, będzie likwidacja składowiska odpadów niebezpiecznych. Projekt ten zbieżny jest z celem statutowym Fundacji w postaci ochrony środowiska. Oznacza to, że jeżeli Fundacja przekaże uzyskane wskutek sprzedaży składników majątku dochody na cel opisany we wniosku o interpretację, dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu CIT.

Takie stanowisko potwierdza treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 października 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 66/18. Jak wskazał Sąd, zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie ,,których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko jako bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostkę, ale także wspieranie działalności innego podmiotu (darowizny). Celów statutowych Fundacja nie musi bowiem urzeczywistniać samodzielnie, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Co zaś tyczy się przekazania środków pieniężnych na zatrudnienie oraz wypłatę wynagrodzenia na rzecz pracowników Fundacji, jeżeli zakres ich pracy będzie związany z wykonywaniem działalności statutowej Fundacji, takiej jak ochrona środowiska. W ten sposób środki uzyskane ze sprzedaży należy uznać za bezpośrednio przeznaczone na działalność statutową, a przez to również objęte zwolnieniem wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 5 października 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że:

Wskazane we wniosku o interpretację indywidualną składniki majątku, które nabyte zostaną przez Spółkę od Fundacji, wykorzystywane będą przez Spółkę w działalności gospodarczej: będzie to majątek służący zarówno prowadzonej działalności w postaci obróbki i usuwania odpadów, odzysku surowców, czy zbierania odpadów niebezpiecznych. Zakupione składniki majątku będą też związane z wykonywaniem wskazanego w treści wniosku o interpretację projektu, w postaci przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych.

Wnioskodawca wskazuje, że żaden przepis ustawy o CIT, nie wskazuje na to, by wykluczone było zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatku na nabycie składnika majątku od fundacji lub podobnej organizacji. Tożsamość i forma prawna kontrahenta w ramach umowy sprzedaży nie ma znaczenia dla prawnopodatkowej kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu.

W związku z tym, nabycie tych składników majątku od Fundacji będzie miało bezpośredni lub pośredni związek z uzyskaniem przychodu, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu przez Spółkę.

Ponadto, zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

  1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3. inne przedmioty
    • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.



Natomiast, jak głosi art. 16b ust. 1 ustawy o CIT:

  1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
    1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
    2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
    3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
    5. licencje,
    6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
    7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
    • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.


Powyższe kategorie składników majątku zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, pod warunkiem, że ich wartość początkowa przekracza 10 000 zł (art. 16d ust. 1 ustawy o CIT).

Zgodnie zaś z art. 16g ust. 1 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się: w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Natomiast, art. 16g ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zatem, wydatek na nabycie od Fundacji pewnych składników majątku będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki:

  • na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, w przypadku składników majątku, które nie stanowią środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych przekraczających wartość 10 000 zł w rozumieniu ustawy o CIT;
  • w przypadku nabycia składników majątku, które stanowią środki trwałe o wartości przekraczającej 10 000 zł, ich koszt nabycia rozliczany będzie przez Spółkę w formie odpisów amortyzacyjnych;
  • w przypadku nabycia składników majątku, które stanowią wartości niematerialne i prawne o wartości przekraczającej 10 000 zł, ich koszt nabycia rozliczany będzie przez Spółkę w formie odpisów amortyzacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Ad. 1

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 2

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1491, z późn. zm., dalej: „ustawa o fundacjach”), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślić należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnień, o których mowa powyżej, nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a updop. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Fundacja zamierza dokonać sprzedaży części swojego majątku ruchomego oraz nieruchomego na rzecz lokalnych podmiotów. Jednym z tych podmiotów będzie Spółka, która nabędzie wspomniane składniki majątku Fundacji po cenie rynkowej.

Uzyskane w ten sposób środki, Fundacja planuje przeznaczyć na pokrycie kosztów swojej bieżącej działalności, zakup wyposażenia przydatnego do realizacji celów Fundacji, pokrycia wydatków związanych z pracownikami i zleceniobiorcami Fundacji oraz na bezpośrednie działania związane z ochroną środowiska. Wszystkie te wymienione sposoby przeznaczenia środków pozyskanych przez Fundację związane są z realizacją jej celów zapisanych w statucie.

Ponadto, Fundacja może w przyszłości wspierać działalność Spółki poprzez przekazywanie jej środków pieniężnych, świadczeń o charakterze rzeczowym czy też nieodpłatne świadczenie usług. Oznacza to, że Fundacja w związku z podjętą ze Spółką współpracą, przekaże Spółce środki pieniężne (w tym również środki pieniężne otrzymane w wyniku sprzedaży nieruchomości na rzecz Spółki).

Jak już wcześniej wskazano, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, przepis ten wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele określone w ww. przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny cel, to zwolnienie unicestwi. Jest tu charakterystyczne to, że art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w istocie tylko określa cele, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast ustawodawca w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, z którego wynika, że samo tylko przeznaczenie dochodu na określony w przepisach cel nie jest wystarczające do zwolnienia, o ile dochód nie będzie wydatkowany na ten cel.

Kolejny warunek omawianego zwolnienia ustawodawca wprowadził w art. 17 ust. 1b updop. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawodawca wprowadził w tym przepisie ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić - po uprzednim jego (lub równoczesnym) przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że przeznaczenie dochodów podatnika na realizację innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu wskazanej we wniosku sprzedaży składników majątku przeznaczony i wydatkowany na realizację zadań statutowych fundacji tj. przeznaczony na pokrycie kosztów swojej bieżącej działalności, zakup wyposażenia przydatnego do realizacji celów Fundacji, pokrycie wydatków związanych z pracownikami i zleceniobiorcami Fundacji oraz na bezpośrednie działania związane z ochroną środowiska, będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Zatem, ta część stanowiska Zainteresowanych jest prawidłowe.

Jednak, z wniosku wynika, że część środków otrzymanych ze sprzedaży nieruchomości zostanie przekazana Spółce w ramach podjętej ze Spółką współpracy i ta część dochodu nie może podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Przekazywanie przez Fundację na rzecz spółki kapitałowej (spółki z o.o.) jako przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą skutkowałoby de facto wsparciem działalności podmiotu ze swej istoty nastawionego a osiąganie zysku i wymienionego w ww. art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy. Przekazywanie dochodów w powyższy sposób na rzecz spółki z o.o. nie uprawnia Fundację do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Zatem, stanowisko Zaineresowanych w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Z uwagi na to, że składniki majątku wykorzystywane są przez podatników w dłuższym okresie czasu, a nie tylko w roku ich nabycia, ustawodawca przyjął zasadę, że wydatki te zalicza się do kosztów sukcesywnie, w miarę ich zużycia. Zgodnie z art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16b ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
  7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 16f ust. 3 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10 000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-16m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

W myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Mając powyższe na uwadze, wydatki na zakup majątku ruchomego oraz nieruchomego, będzie można uznać za koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem istnienia związku przyczynowego pomiędzy tymi wydatkami, a możliwością uzyskania przychodu lub zabezpieczenia bądź zachowania jego źródła, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop. W analizowanym przypadku, związek ten zachodzi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, składniki majątku, które nabyte zostaną przez Spółkę od Fundacji, wykorzystywane będą przez Spółkę w działalności gospodarczej.

Zatem, zgodzić się należy z Zainteresowanymi, że wydatek na nabycie od Fundacji pewnych składników majątku będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki:

  • w przypadku składników majątku, które nie stanowią środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych przekraczających wartość 10 000 zł w rozumieniu updop;
  • w przypadku nabycia składników majątku, które stanowią środki trwałe o wartości przekraczającej 10 000 zł, ich koszt nabycia rozliczany będzie przez Spółkę w formie odpisów amortyzacyjnych;
  • w przypadku nabycia składników majątku, które stanowią wartości niematerialne i prawne o wartości przekraczającej 10 000 zł, ich koszt nabycia rozliczany będzie przez Spółkę w formie odpisów amortyzacyjnych.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanych, w części dotyczącej ustalenia, czy Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na zakup tych składników majątku od Fundacji do kosztów uzyskana przychodu, należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, stwierdzić należy, że stanowisko Zainteresowanych w zakresie ustalenia:

  • czy z tytułu nieodpłatnego uzyskiwania przez Spółkę od Fundacji środków pieniężnych, rzeczowych składników majątku oraz usług w związku z realizacją projektu, Spółka rozpoznać powinna przychód z nieodpłatnych świadczeń na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś Fundacja będzie mogła wykazać z tego tytułu koszt uzyskania przychodu jest prawidłowe,
  • czy dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu wskazanej we wniosku o interpretację sprzedaży składników majątku będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w części dotyczącej:
    • środków przeznaczonych na pokrycie kosztów swojej bieżącej działalności, zakup wyposażenia przydatnego do realizacji celów Fundacji, pokrycia wydatków związanych z pracownikami i zleceniobiorcami Fundacji oraz na bezpośrednie działania związane z ochroną środowiska jest prawidłowe,
    • środków przekazanych Spółce w związku z podjętą ze Spółką współpracą jest nieprawidłowe,
    • czy Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki na zakup tych składników majątku od Fundacji do kosztów uzyskana przychodu jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj