Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.695.2020.1.ASZ
z 20 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 8 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…” odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 21 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3, Przedszkola Miejskiego nr 31 – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się Przedszkola Miejskiego nr 18 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), dalej: ustawy o VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.; dalej. USG), służące – zgodnie z art. 7 tej ustawy – zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 USG – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 USG, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej. Natomiast art. 9 ust. 1 tejże ustawy stanowi, iż celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Realizacją zadań oświatowych, tj. w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, na terenie Gminy zajmują się funkcjonujące tu podmioty edukacyjne.

Do końca 2016 r. jednostki te były odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług, jednak w konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym „artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie”, oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) od 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła rozliczanie w zakresie podatku od towarów i usług ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, co oznacza, że czynności wykonywane przez placówki oświatowe podlegające opodatkowaniu VAT są wykazywane w rozliczeniach VAT dokonywanych przez Gminę. Obecnie, w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Poddziałania 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Gmina ponosi wydatki związane z realizacją projektu „…”.

Projekt zakłada zwiększenie efektywności energetycznej poprzez termomodernizację budynków, w których swoją siedzibę mają placówki oświatowe:

  1. Szkoła Podstawowa nr 21,
  2. Szkoła Podstawowa nr 35,
  3. Przedszkole Miejskie nr 3,
  4. Przedszkole Miejskie nr 18,
  5. Przedszkole Miejskie nr 31.

Planowane prace budowlane będą obejmowały:

W przypadku Szkoły Podstawowej nr 21: izolację ścian i przegród zewnętrznych, wymianę drzwi wejściowych, wymianę instalacji wewnętrznej c.o. c.w.u., wymianę kotła węglowego na gazowy, wymianę pokrycia dachu, dobudowę komina do projektowanych kotłowni, remont odtworzeniowy kominów wentylacyjnych, prace ogólnobudowlane (zabudowa naświetli piwnicznych, remont schodów zewnętrznych, wykonanie schodów ewakuacyjnych, wykonanie nawierzchni chodnika, wykonanie szklanego zadaszenia, wykonanie instalacji hydrantowej, remont instalacji elektrycznej).

W przypadku Szkoły Podstawowej nr 35: izolację ścian i przegród zewnętrznych, wymianę instalacji wewnętrznej c.o. c.w.u., wymianę kotła węglowego na gazowy, odtworzenie naświetli piwnicznych, wymianę pokrycia dachu, prace ogólnobudowlane (montaż balustrady, remont schodów zewnętrznych, wykonanie nawierzchni wokół budynku, prace z zakresu instalacji elektrycznej).

W przypadku Przedszkola Miejskiego nr 3: izolację przegród i ścian zewnętrznych oraz wewnętrznych i piwnicy, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji wewnętrznej c.o. c.w.u., wymianę kotła węglowego na gazowy, prace ogólnobudowlane (prace z zakresu instalacji elektrycznej, remont wejść do budynku, wykonanie instalacji deszczowej, montaż balustrady, wykonanie zadaszenia, remont schodów).

W przypadku Przedszkola Miejskiego nr 18: izolację przegród i ścian zewnętrznych, izolacje podłogi na gruncie, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji wewnętrznej c.o. c.w.u., wymianę kotła węglowego na gazowy, prace ogólnobudowlane (prace z zakresu instalacji elektrycznej, remont wejść do budynku, wykonanie kanalizacji deszczowej, montaż balustrady, wykonanie zadaszenia, remont schodów).

W przypadku Przedszkola Miejskiego nr 31: izolację przegród i ścian zewnętrznych, izolacje podłogi na gruncie, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę instalacji wewnętrznej c.o., wymianę kotła węglowego na gazowy, prace ogólnobudowlane (prace z zakresu instalacji elektrycznej, remont piwnic, osuszenie ścian, renowacja elewacji, prace na instalacji wodno-kanalizacyjnej).

Celem projektu jest renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, ograniczenie zużycia energii i emisji zanieczyszczeń wynikających między innymi z poprawy efektywności przetwarzania nośnika energii lub jego zmiany.

Gmina posiada tytuł prawny do nieruchomości objętych projektem. Nieruchomości objęte projektem zostały oddane w trwały zarząd na rzecz wymienionych placówek oświatowych i pozostają na ich stanie środków trwałych. Gmina jest jedynym podmiotem zaangażowanym w realizację projektu i będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji projektu. Podmiotami odpowiedzialnymi za eksploatację termomodernizowanych obiektów pozostaną zarządzający nimi. Faktury dokumentujące poniesione w związku z realizacją projektu wydatki są wystawiane na Gminę. Do chwili złożenia wniosku Gmina poniosła wydatki związane ze sporządzeniem projektów budowlanych, dokumentacji projektowej, audytu energetycznego oraz różnego rodzaju ekspertyz. Gmina podpisała już umowy o roboty budowlane, a przewidywany termin rozpoczęcia prac budowlanych na obiektach to czwarty kwartał 2020 r. Każdy obiekt będzie remontowany przez inną firmę budowlaną, zatem każda otrzymana przez Gminę faktura będzie dotyczyły wydatku poniesionego na rzecz konkretnej placówki.

Szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez placówki objęte wnioskiem wykorzystujące w swojej działalności efekty projektu „…” wygląda następująco:

W Szkole Podstawowej nr 21 wykonywane są następujące czynności:

  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • do 15 czerwca, tj. do dnia opublikowania interpretacji ogólnej sygn. PT.1.8101.3.2019 czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie świadczenia usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT w zakresie wynajmu lokalu mieszkalnego;
  • czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem pomieszczeń dydaktycznych, jadalni oraz sali gimnastycznej.

W Szkole Podstawowej nr 35 wykonywane są następujące czynności:

  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • do 15 czerwca, tj. do dnia opublikowania interpretacji ogólnej sygn. PT1.8101.3.2019 czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie świadczenia usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem powierzchni oraz sali gimnastycznej.

W Przedszkolu Miejskim nr 3 wykonywane są następujące czynności:

  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem sali, miejsca parkingowego oraz powierzchni reklamowej.

W Przedszkolu Miejskim nr 18 wykonywane są następujące czynności:

  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • do 15 czerwca, tj. do dnia opublikowania interpretacji ogólnej sygn. PT1.8101.3.2019 czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie świadczenia usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

W Przedszkolu Miejskim nr 31 wykonywane są następujące czynności:

  • czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • do 15 czerwca, tj. do dnia opublikowania interpretacji ogólnej sygn. PT1.8101.3.2019 czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie świadczenia usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
  • czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem holu, oraz refakturowanie kosztów energii elektrycznej, zużycia wody i wywozu nieczystości.

W Przedszkolu Miejskim nr 18 nie przewiduje się odpłatnego wykorzystywania zmodernizowanej infrastruktury, które stanowiłoby świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z podpisaną umową o dofinansowanie projektu „…”, Gmina została zobligowana do uzyskania od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzenia co do zakresu prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, proporcjonalnie w części, w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na podstawie obliczonej proporcji z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 tejże ustawy. Jednocześnie Gmina uważa, że nie ma prawa odliczyć podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą one działalności placówki nie wykonującej czynności opodatkowanych, tj.: Przedszkola Miejskiego nr 18.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym przez gminę projektem jest związek dokonywanych przez podatnika VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi lub w sytuacji, gdy podmiot nie działa w charakterze podatnika VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ jest uznany za podatnika VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te. które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych (czyli czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego nazwanych i nienazwanych.

Treść powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Należy nadmienić, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegające opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności.

W świetle powyższych unormowań Gmina wykonując za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych – Szkoły Podstawowej nr 21, Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3. Przedszkola Miejskiego nr 18 oraz Przedszkola Miejskiego nr 31 – czynności opisane w stanie faktycznym, na gruncie podatku od towarów i usług, występuje w dwoistym charakterze: podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa (w zakresie edukacji publicznej) oraz podatnika podatku od towarów i usług, gdy wykonuje czynności na postawie umów cywilnoprawnych (świadczenie usług najmu).

Zatem na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, a także przytoczonych przepisów bezspornym jest fakt, że realizując projekt „…” w odniesieniu do budynków użytkowanych przez Szkołę Podstawową nr 21, Szkołę Podstawową nr 35, Przedszkole Miejskie nr 3 oraz Przedszkole Miejskie nr 31 Gmina nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Wobec tego – w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W celu obliczenia tego podatku w pierwszej kolejności Gmina dokona odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, a w dalszej kolejności, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, Gmina zastosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do nabyć związanych z termomodernizacją budynku zarządzanego i użytkowanego przez Przedszkole Miejskie nr 18 warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „…” w odniesieniu do nabyć dotyczących robót budowlanych na obiekcie użytkowanym przez Przedszkole Miejskie nr 18 – wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku me są i nie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, Gminie przysługuje prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z termomodernizacją obiektów szkolno-przedszkolnych, tj.: Szkoły Podstawowej nr 21, Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3 oraz Przedszkola Miejskiego nr 31, jako, że są one wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wyliczonego przy zastosowaniu proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Jednocześnie nie można mówić o jakimkolwiek prawie Gminy do odliczania podatku naliczonego w przypadku zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą one działalności placówek nie wykonujących żadnych czynności opodatkowanych – Przedszkola Miejskiego nr 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…” odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 21 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3, Przedszkola Miejskiego nr 31 – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się Przedszkola Miejskiego nr 18 –jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. „…”. Projekt zakłada zwiększenie efektywności energetycznej przez termomodernizację budynków, w których swoją siedzibę mają gminne placówki oświatowe:

  1. Szkoła Podstawowa nr 21,
  2. Szkoła Podstawowa nr 35,
  3. Przedszkole Miejskie nr 3,
  4. Przedszkole Miejskie nr 18,
  5. Przedszkole Miejskie nr 31.

Do chwili złożenia wniosku Gmina poniosła wydatki związane ze sporządzeniem projektów budowlanych, dokumentacji projektowej, audytu energetycznego oraz różnego rodzaju ekspertyz. Gmina podpisała już umowy o roboty budowlane, a przewidywany termin rozpoczęcia prac budowlanych na obiektach to czwarty kwartał 2020 r.

Każdy obiekt będzie remontowany przez inną firmę budowlaną, zatem każda otrzymana przez Gminę faktura będzie dotyczyły wydatku poniesionego na rzecz konkretnej placówki.

Gmina nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.

Odnosząc się do ww. wątpliwości, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Następnie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 – ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Jak wynika z okoliczności sprawy Gmina będzie wykorzystywać budynek Szkoły Podstawowej nr 21 do realizacji czynności opodatkowanych VAT (wynajem pomieszczeń dydaktycznych, jadalni oraz sali gimnastycznej), do czynności zwolnionych od VAT (wynajmu lokalu mieszkalnego) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej).

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca ww. budynek Szkoły Podstawowej nr 21 będzie wykorzystywać zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług działalności innej niż gospodarcza, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz współczynnika obliczonego na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy – dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej budynek. Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane w kontekście budynku Szkoły Podstawowej nr 21 jest prawidłowe.

Jak wynika natomiast z opisu sprawy, budynki Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3 oraz Przedszkola Miejskiego nr 31 po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane przez Gminę wykonywanych w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych (opodatkowanej) oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostających poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej tj. kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Opis sprawy wskazuje, że budynki te nie będą wykorzystywane do wykonywanych w ramach działalności gospodarczej czynności zwolnionych.

Jak słusznie zaznaczył Wnioskodawca, 10 czerwca 2020 r. minister właściwy ds. finansów publicznych, wydał interpretację ogólną znak PT1.8101.3.2019 (Dz. Urz. Ministra Finansów z 15 czerwca 2020 r. , poz.81) dotyczącą czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami.

W interpretacji tej stwierdzono, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań m.in. w zakresie edukacji publicznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są określone przesłanki, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.

W konsekwencji mając na względzie powyższe oraz przedstawiony opis sprawy przyjąć należy, że wydatki związane z realizacją projektu we wskazanych budynkach szkolnych będą wykorzystywane przez Szkoły (jednostki organizacyjne Wnioskodawcy) zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych podatkiem VAT – w ramach których odpłatnie udostępniane są sale gimnastyczne), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

W odniesieniu do zakupów dotyczących ww. budynków Wnioskodawcy będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h – dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej budynek. W sytuacji bowiem gdy dokonane zakupy nie są związane również z czynnościami zwolnionymi – tak jak to ma miejsce w przypadku budynków Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3 oraz Przedszkola Miejskiego nr 31 – to uregulowania zawarte w art. 90 ustawy nie mają zastosowania. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego Gmina ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, proporcjonalnie w części, w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na podstawie obliczonej proporcji z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 tejże ustawy, oceniane w kontekście budynków Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3 oraz Przedszkola Miejskiego nr 31 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji dotyczących Przedszkola Miejskiego nr 18, przypomnieć należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, budynek Przedszkola Miejskiego nr 18 będzie wykorzystywany wyłącznie – co jednoznacznie wynika z opisu sprawy – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostających poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz świadczenie usług ściśle związanymi z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. W Przedszkolu Miejskim nr 18 nie przewiduje się odpłatnego wykorzystywania zmodernizowanej infrastruktury, które stanowiłoby świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu dotyczącego Przedszkola Miejskiego nr 18.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma prawa odliczyć podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą one działalności placówki nie wykonującej czynności opodatkowanych, tj.: Przedszkola Miejskiego nr 18, jest prawidłowe.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…” odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 21 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się do Szkoły Podstawowej nr 35, Przedszkola Miejskiego nr 3, Przedszkola Miejskiego nr 31 – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia VAT w odniesieniu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji odnoszących się Przedszkola Miejskiego nr 18 – jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj