Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.857.2020.1.AZ
z 19 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2020 r. (data wpływu 6 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za niestanowiącą podstawy opodatkowania i tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za niestanowiącą podstawy opodatkowania i tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca S.A.- jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w dn. 22 lipca 1993 r. Jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji X. Do podstawowych zadań S.A. należy m.in. popularyzacja przedsiębiorczości i aktywności obywatelskiej w regionie, udzielanie pomocy finansowej na realizacje przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego na rzecz inicjatyw społeczno- gospodarczych, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, wspieranie procesów modernizacji obszarów wiejskich, uczestnictwo w programach europejskich.

Obecnie S.A. realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej p.n. „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Xego na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie Xej gospodarki. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie umowy o dofinansowanie nr z dn. 2 października 2020 r. zawartej z Xm Centrum Przedsiębiorczości (XCP), które jest samorządową jednostką organizacyjną Województwa Xego powołaną 29 października 2007 r.

Projekt będzie realizowany w okresie od 1 września 2020 r. do 31 grudnia 2022 r. w ramach budżetu zaakceptowanego przez XCP w ramach postępowania konkursowego. Zgodnie z założeniami wniosku aplikacyjnego S.A. realizuje określone zadania projektowe ponosząc samodzielnie wydatki z tym związane. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem w ramach działań przypadających do realizacji Wnioskodawcy są wystawiane na S.A. Zgodnie z umową o dofinansowanie Beneficjentowi projektu, tj. S.A. przekazywana jest dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych, zaś 15% kosztów kwalifikowanych projektu stanowi współfinansowanie ze środków własnych.

Projekt „…” przewiduje działania w obszarze promocji Xego potencjału gospodarczego, inwestycyjnego, innowacyjnego. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym działania projektowe nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Odnoszą się do różnych grup odbiorców, jednak podejmowane są pod wspólną nazwą promocja Xej oferty gospodarczej, angażując wszystkie środowiska regionalne, związane z promocją oferty gospodarczej, wsparciem inwestycji oraz budową wizerunku X.

Koncepcja promocji oferty gospodarczej X (potencjału ekonomicznego) odnosi się bezpośrednio do celów określonych w Poddziałaniu 3.3.1. i zawiera trzy najistotniejsze czynniki uzasadniające zadania wyznaczone w projekcie „…..”:

  1. prezentację szeroko rozumianych możliwości inwestycyjnych na terenie województwa, w tym przedstawienie kluczowych ofert inwestycyjnych, rozumianych zarówno, jako oferta nieruchomości oraz projekty inwestycyjne oparte na strukturach branżowych (klastry, inkubatory, giełdy ofert współpracy gospodarczej, projekty infrastrukturalne).
  2. prezentację potencjału eksportowego przedsiębiorstw, zarówno w odniesieniu do regionalnych liderów eksportu, stanowiących „rekomendację” dla kontrahentów zagranicznych jak i w odniesieniu do firm planujących ekspansję zagraniczną, ujętych w sektory o najwyższym potencjale eksportowym
  3. prezentacja kierunków rozwoju ekonomicznego X, wynikających z analizy dokumentów strategicznych, jak „Stratega Rozwoju Województwa Xego na lata 2011-2020” czy „Regionalna Strategia Innowacji Województwa Xego na lata 2014-2020” oraz elementy (Przedsiębiorcza X) RPO WM 2014-2020.

Podsumowując, inicjatywa „…” oferuje regionalnym środowiskom gospodarczym, w tym instytucji zaangażowanych we wdrażanie i wsparcie prac badawczo - rozwojowych, działania w zakresie wsparcia promocji i informacji, głównie na rynkach zagranicznych. Projekt skierowany jest także do potencjalnych inwestorów, którym jest przedstawiana oferta gospodarcza regionu, tak aby zainteresować ich zakładaniem firm w ....

Dążąc do osiągnięcia założonych celów w projekcie przewidziano realizację następujących działań:

  1. Opracowanie oferty eksportowej i inwestycyjnej X.
  2. Transfer wiedzy - przygotowanie Xch MŚP do ekspansji na rynki międzynarodowe.
  3. Prezentacja oferty gospodarczej X podczas targów międzynarodowych.
  4. Przygotowanie i organizacja gospodarczych misji przyjazdowych do X.
  5. Włączenie Xch MŚP w działania europejskiej Inicjatywy Awangarda.
  6. Organizacja i bieżąca aktualizacja platformy informatycznej.
  7. Przeprowadzenie badania efektywności.

Wszystkie działania S.A. w ramach realizowanego projektu mają charakter nieodpłatny.

Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów.

S.A. w ramach projektu „…” nie świadczy i nie będzie świadczył usług oraz dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zadania projektowe mają przeważnie charakter informacyjny i promocyjny, który nie prowadzi do wytworzenia twardych rezultatów, które mogłyby być wykorzystywane po zakończeniu projektu. W czasie trwania projektu realizowane zadania będą związane głównie z wymianą kontaktów, informacji, konsultacjami, prezentacjami i spotkaniami. W myśl idei projektu osiągnięte rezultaty dotyczą obszaru Województwa Xego i jego środowisk gospodarczych. Korzystanie z efektów projektu nie jest źródłem zysku i służy jedynie realizacji przedsięwzięć zamierzonych w projekcie.

Efektami realizowanego projektu będą:

  • wzrost rozpoznawalności regionalnej marki gospodarczej; opracowanie i dystrybucja informacji o ofercie (potencjale) gospodarczym X w krajowym i międzynarodowym środowisku gospodarczym,
  • umożliwienie wymiany informacji pomiędzy interesariuszami w zakresie planowania i realizacji międzynarodowej ekspansji gospodarczej oraz procesu inwestycyjnego,
  • podniesienie standardów dotyczących opracowania i promocji oferty gospodarczej (inwestycyjnej), mobilizacja różnych środowisk regionalnych dla wsparcia systemu przyciągania inwestycji zewnętrznych,
  • wzmocnienie procesów budowania spójności wewnętrznej województwa poprzez mobilizację przedsiębiorstw do występowania pod wspólną marką regionalną, zacieśnienie współpracy środowisk gospodarczych, otoczenia biznesu i administracji oraz uczestnictwo „aktorów lokalnych” w złożonych, wielowymiarowych działaniach promocyjnych i edukacyjnych.
  • promocja innowacyjności, poprzez wzmocnienie współpracy na linii nauka-biznes, w szczególności w obszarze inteligentnej specjalizacji regionu (smart specialisation) oraz wsparcie komercjalizacji innowacyjnych pomysłów i rozwiązań technologicznych w …, w szczególności przez obecność X w najważniejszych europejskich i międzynarodowych inicjatywach dotyczących innowacyjności (Inicjatywa Awangarda).

Projekt w istotny sposób wspiera dwie dźwignie rozwoju gospodarczego regionu: ekspansję międzynarodową oraz pozyskiwanie inwestycji zagranicznych. Działania te są umieszczone w kontekście kompleksowej i wielokierunkowej promocji regionalnego potencjału gospodarczego Województwa Xego. Należy podkreślić, że efekty nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności S.A.

Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu „…” ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.

Sposób rozliczania wydatków kwalifikowanych w ramach poszczególnych działań przedstawia się następująco:

  1. W ramach opracowanie oferty eksportowej i inwestycyjnej X i będą rozliczane faktury za zakup usług tłumaczenia i wykonania materiałów informacyjno-promocyjnych.
  2. W transferu wiedzy - przygotowanie Xch MŚP do ekspansji na rynki międzynarodowe będą rozliczane faktury za honoraria ekspertów/prelegentów za wynajem sali na spotkania, catering oraz będzie dokonywane rozliczenie delegacji przedstawicieli projektu X w Małopolsce m.in. samochód osobowy, opłaty drogowe i parkingowe
  3. W ramach prezentacji oferty gospodarczej X podczas targów międzynarodowych będą rozliczane faktury za zabudowę stoisk wystawienniczych i ich wyposażenie, projekt stoiska, wynajem powierzchni wystawienniczej (faktury wewnętrzne VAT od importu usług), za wykonanie pętli multimedialnej, transport materiałów promocyjnych oraz wydatki związane z delegacjami przedstawicieli S.A. tj. samolot, bus, zakwaterowanie, dieta, ryczałty komunikacyjne, ubezpieczenie, wizy.
  4. W ramach przygotowania i organizacji gospodarczych misji przyjazdowych do X będą rozliczane faktury za kompleksową organizację przyjazdu uczestników misji gospodarczej z Hiszpanii, Azerbejdżanu i Ukrainy.
  5. W ramach włączenia Xch MŚP w działania europejskiej Inicjatywy Awangarda rozliczane będą wydatki związane z delegacjami przedstawicieli MŚP i S.A. tj. samolot, bus, zakwaterowanie, dieta, ryczałty komunikacyjne, ubezpieczenie, wizy. Dodatkowy koszt stanowić będzie amortyzacja projektora multimedialnego stanowiącego wyposażenie pokoju spotkań biznesowych, służącego na potrzeby organizacji spotkań Inicjatywy Awangarda.
  6. W ramach organizacji i bieżącej aktualizacji platformy informatycznej będą rozliczane faktury za zakup domeny i miejsca na serwerze, wykonanie serwisu internetowego wraz z jego wdrożeniem, pozycjonowaniem i wsparciem technicznym jak również elastyczną reklamę Inicjatywy Awangarda na portalu Facebook.
  7. W ramach przeprowadzenia badania efektywności będzie rozliczane wynagrodzenie personelu oddelegowanego do wykonania tego zadania.

W osobnym działaniu będą rozliczane wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do działań projektowych S.A. w danym miesiącu.

S.A. jest zobligowany do wnioskowania o wypłatę środków w ramach dofinansowania oraz rozliczania poniesionych wydatków w poszczególnych okresach sprawozdawczych poprzez wnioski o płatność składane do XCP, który dokonuje ich weryfikacji formalnej i merytorycznej oraz zatwierdza je do wypłaty przez Bank Gospodarstwa Krajowego w formie transzy refundacyjnej. Wnioskodawca składa do XCP wniosek o płatność pośrednią nie rzadziej niż raz na trzy miesiące oraz wniosek o płatność końcową do 30 dni od zakończenia realizacji projektu. Wniosek o płatność zawiera m.in. „Zestawienie wydatków” gdzie wykazuje się poszczególne wydatki poniesione w danym okresie sprawozdawczym z przypisanymi numerami dokumentów (np. nr faktur, list płac, rachunków itp.).

W przypadku stwierdzenia/wystąpienia nieprawidłowości na każdym etapie realizacji projektu np. nieosiągnięcia wskaźników produktu w terminie i wysokości wskazanych we wniosku o dofinansowanie, uchybieniu w realizacji zamówień publicznych XCP może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków lub nałożyć korektę finansową na projekt. Wysokość korekty określa się indywidualnie proporcjonalnie do wagi i charakteru nieprawidłowości.

Kwota dofinansowania przyznana S.A. jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wniosek o dofinansowanie sporządza się w momencie aplikowania o środki, czyli w momencie ogłoszenia naboru do konkursu. W ww. wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Budżet projektu konstruuje się na podstawie danych finansowych przedstawionych przez Beneficjenta, który ma przypisane w budżecie konkretne wydatki zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem aplikacyjnym, stąd wysokość budżetu niezbędna do realizacji działań w projekcie jest ściśle określona. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu we wniosku o dofinansowanie budżetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi obrotu, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1.

Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „….” współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Xego na lata 20014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie Xej gospodarki ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla S.A. jest wypełnianiem misji statutowej i nie generuje oraz nie będzie generował przychodów.

W przeciwieństwie do poprzednich edycji, projekt będzie realizowany samodzielnie przez Wnioskodawcę bez udziału podmiotów zewnętrznych, będzie także realizowany przy większej liczbie organizowanych tzw. przyjazdowych misji gospodarczych oraz przy zwiększonej aktywności w realizacji zadań związanych z promocją innowacyjności. Ponadto stanowi on pomoc publiczną na II poziomie z uwagi na przesłankę selektywności, polegającą na ograniczeniu kręgu uczestników projektu do MŚP oraz terenu województwa Xego. Jednocześnie w ramach podejmowanych działań, żadne przedsiębiorstwo MŚP z terenu X nie będzie traktowane selektywnie, co do możliwości skorzystania z przestrzeni promującej ofertę gospodarczą regionu.

Czynności wykonywane przez S.A. w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie stanowią zatem odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analogiczne stanowisko zostało zawarte w interpretacji nr 0112-KDIL1-2.4012.419.2019.1.AW z dnia 1 października 2019 r. dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej przez spółkę w celu realizacji projektu, którego głównym celem była promocja oferty gospodarczej regionu pod kątem wzmocnienia wizerunku oraz przedstawienia możliwości inwestycyjnych. Wskazana interpretacja dotyczy kwalifikacji na gruncie przepisów art. 8 ust. 2, art. 29a ust. 1, art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Organ podatkowy stwierdził, że aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Ponadto organ uznał, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie na pokrycie kosztów kwalifikowanych związanych z projektem nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca nie jest stroną żadnego stosunku cywilnoprawnego, ani nie będzie świadczyć usług na rzecz uczestników projektu. Ponadto spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi od jakiegokolwiek z uczestników w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów projektu. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie pytania 2.

W myśl art. 86 ust. 1 Ustawy „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie stanowiska wyrażonego w odniesieniu do pytania nr 1, a więc uznanie, iż w okolicznościach sprawy dotacja nie stanowi elementu podstawy opodatkowania podatkiem VAT spowoduje, iż realizacja projektu „….” nie będzie generować po stronie Wnioskodawcy podatku VAT należnego. Konsekwentnie mając na względzie brak związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi ze środków otrzymanych tytułem dofinansowania, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

Stanowisko zaprezentowane w przedmiotowym wniosku oparte jest m.in. na interpretacji indywidualnej nr 2461-IBPP2.4512.47.2017.2.MS z dnia 5 maja 2017 r., która dotyczyła analogicznej sytuacji Wnioskodawcy realizującego projekt „…” oraz kolejnej interpretacji nr 0111-KDIB3-2.4012.343.2019.1.AZ z dnia 25 czerwca 2019 r. dotyczącej projektu „…”. Obecnie realizowany projekt „…” jest kolejną edycją wcześniejszych projektów tego typu i zdaniem Wnioskodawcy rozstrzygnięcia zawarte w ww. interpretacjach indywidualnych zachowują swoją aktualność także w przedmiotowej sprawie.

Istniejące różnice w stanie faktycznym projektu „…”, w opinii S.A. pozostają bez wpływu na skutki podatkowe w obszarze podatku VAT i przedstawionych pytań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący

cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej p.n. „Power up your Business in Małopolska 3” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 września 2020 r. do 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z założeniami wniosku aplikacyjnego Wnioskodawca realizuje określone zadania projektowe ponosząc samodzielnie wydatki z tym związane. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem w ramach działań przypadających do realizacji Wnioskodawcy są wystawiane na Wnioskodawcę. Zgodnie z umową o dofinansowanie Wnioskodawcy przekazywana jest dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych, zaś 15% kosztów kwalifikowanych projektu stanowi współfinansowanie ze środków własnych.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym działania projektowe nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Odnoszą się do różnych grup odbiorców, jednak podejmowane są pod wspólną nazwą promocja oferty gospodarczej, angażując wszystkie środowiska regionalne, związane z promocją oferty gospodarczej, wsparciem inwestycji oraz budową wizerunku. Projekt skierowany jest także do potencjalnych inwestorów, którym jest przedstawiana oferta gospodarcza regionu, tak aby zainteresować ich zakładaniem firm. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu mają charakter nieodpłatny. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów.

W ramach projektu Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług oraz dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zadania projektowe mają przeważnie charakter informacyjny i promocyjny, który nie prowadzi do wytworzenia twardych rezultatów, które mogłyby być wykorzystywane po zakończeniu projektu. W czasie trwania projektu realizowane zadania będą związane głównie z wymianą kontaktów, informacji, konsultacjami, prezentacjami i spotkaniami. W myśl idei projektu osiągnięte rezultaty dotyczą obszaru Województwa i jego środowisk gospodarczych. Korzystanie z efektów projektu nie jest źródłem zysku i służy jedynie realizacji przedsięwzięć zamierzonych w projekcie.

Wnioskodawca podkreśla, że efekty nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś projekt jest realizowany w ramach statutowej jej. Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach. Kwota dofinansowania przyznana Wnioskodawcy jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. W ww. wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Budżet projektu konstruuje się na podstawie danych finansowych przedstawionych przez Beneficjenta, który ma przypisane w budżecie konkretne wydatki zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem aplikacyjnym, stąd wysokość budżetu niezbędna do realizacji działań w projekcie jest ściśle określona. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu we wniosku o dofinansowanie budżetu.

W odniesieniu do rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jak już wskazano powyżej tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Natomiast za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu będącego przedmiotem wniosku, nie spełniają ww. warunków – Wnioskodawca nie jest stroną żadnego stosunku zobowiązaniowego, na żadnym etapie nie świadczy i nie będzie świadczył usług oraz dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Z wniosku nie wynika też jakakolwiek korzyść o charakterze majątkowym, jaką w związku z przedstawioną sytuacją uzyskuje Wnioskodawca. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i nie generuje przychodów po stronie Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wskazane we wniosku okoliczności, iż wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu, nie można uznać, że kwota dofinansowania projektu stanowi dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Zatem stwierdzić należy, iż przedmiotowe dofinansowanie, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a tym samym nie będzie stanowić elementu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i finansowanych otrzymanym dofinansowaniem stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że projekt ma na celu promocję oferty gospodarczej regionu oraz wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu są nieodpłatne i nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy i nie będzie świadczył usług i dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem również stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj