Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.489.2020.1.AK
z 17 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2020 r. (data wpływu 23 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (…) lipca 2018 roku podpisała umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą „(…)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 6 – „Kultura i dziedzictwo” Działanie - 6.1. - Infrastruktura kultury Poddziałanie - 6.1.2. – „Instytucje Kultury” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. Okres realizacji projektu ustalony został na: rozpoczęcie realizacji 9 maja 2017 r., rozpoczęcie rzeczowe realizacji 1 sierpnia 2018 r., zakończenie finansowe realizacji 31 grudnia 2019 r. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (jednostka pomocnicza realizująca zadania organu). Wymienione zadanie dotyczy zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 713).


Przedmiotem ww. projektu jest ... w.... W zakresie inwestycji jest również wykonanie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania obiektu, tj. instalacji teletechnicznych, instalacji elektrycznych, instalacji sanitarnych oraz elektrycznych. Teren objęty niniejszą inwestycją położony jest przy ul. ..., w..., na dz. nr ewidencyjny … w obrębie nr …, Gmina , powiat …; województwo: ….


Realizacja inwestycji wynika z zapisów SZOP „Kultura i dziedzictwo” i „LPR Gminy w ramach Ponadlokalnego programu (...)”. Zgodnie z celami zapisanymi w SZOP nadrzędnym celem projektu jest wzrost liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie. Aby osiągnąć główny cel projektu konieczne jest podjęcie działań inwestycyjnych o zakresie wykazanym w niniejszym studium wykonalności. Nakłady inwestycyjne poniesione na remont i przebudowę dawnego kościoła ewangelickiego pozwolą nie tylko wzmocnić stan techniczny przedmiotowego obiektu i zagospodarować teren wokół niego, ale także przyczynią się do stworzenia warunków do wzrostu liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury, budowania tożsamości regionalnej w województwie, a tym samym do integracji społecznej mieszkańców ... poprzez ich aktywizację społeczną i kulturalną. Celem szczegółowym jest także rozszerzenie oferty kulturalnej MCK i poprawa dostępności do obiektów kult. Obiektowi zostaną nadane nadania funkcji społeczne, nastąpi promowanie włączenia społecznego, co posłuży uzyskaniu lepszej jakości życia społeczności miasta i poprawi atrakcyjność turystyczną miasta.


Nadrzędnym celem projektu jest wzrost liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie. Główny cel projektu został określony jako „Więcej ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie”. Aby osiągnąć główny cel projektu konieczne jest podjęcie działań inwestycyjnych o zakresie wykazanym w niniejszym studium wykonalności. Nakłady inwestycyjne poniesione na remont i przebudowę dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną pozwolą nie tylko wzmocnić stan techniczny przedmiotowego obiektu, ale także przyczynią się do stworzenia warunków do wzrostu liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury, budowania tożsamości regionalnej w województwie, a tym samym do integracji społecznej mieszkańców ... poprzez ich aktywizację społeczną i kulturalną. Osiągnięcie nadrzędnego celu projektu jest ściśle powiązane z realizacją celów szczegółowych, wśród których wymienić należy:

  1. Wzbogacenie oferty kulturalnej województwa poprzez włączenie do wachlarza produktów turystycznych usług oferowanych przez MCK w …. Realizacja projektu pozwoli na włączenie oferty przedstawianej przez MCK w … do oferty wiodących produktów turystycznych w województwie, wśród których wymienić należy sieć miasteczek …, do których należy Miasto. Realizacja projektu w połączeniu z planowanymi do wykonania przedsięwzięciami w ramach Programu … stworzy dodatkową wartość zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Korzyści z realizacji projektu będą wykorzystywane komplementarnie przez społeczność lokalną oraz turystów odwiedzających miasto. Realizacja projektu pozwoli na zwiększenie oddziaływania kultury i turystyki na rozwój miasta a jednocześnie zwiększenie dostępu dla ludności i turystów do kultury i historii miasta. Poprawa infrastruktury służącej wzbogaceniu możliwości prezentacji dziedzictwa historyczno-kulturalnego miasta jest szansą na kolejne atrakcyjne propozycje kulturalne oraz efektywniejsze wykorzystanie zmodernizowanej infrastruktury. Przedmiotowy projekt poprzez swój wpływ ma wzrost zainteresowania turystów samym miastem, a przez to wzrost dochodów mieszkańców przyczyni się do trwałego i zrównoważonego rozwoju. Realizacja projektu pozwoli na uzyskanie w dłuższym okresie czasu znacznych korzyści dla miasta i regionu. Miejskie Centrum Kultury w … odgrywać będzie tu zatem wiodącą rolę w przekazywaniu i zobrazowaniu wszystkim odwiedzjącym Gminę informacji o dorobku kulturalnym i turystycznym miasta. Poprzez czynny udział w wielu zaplanowanych do realizacji wydarzeniach kulturalnych zaznajomienie z walorami turystycznymi Gminy stanie się ciekawsze, efektywniejsze oraz zapadające w pamięci na dłużej.
  2. Rozszerzenie oferty kulturalnej MCK w.... Remont i przebudowa dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i promocji Kultury umożliwi rozbudowanie programu kulturalnego i edukacyjnego, zgodnie ze zgłaszanymi przez mieszkańców potrzebami i zainteresowaniami. Pozwoli to również na realizację innych projektów, inspirowanych przez wnioskodawcę, jak i przez instytucje i organizacje zainteresowane współpracą MCK w.... W wyniku realizacji projektu oferta kulturalna MCK zostanie rozszerzona w takich obszarach jak: oferta muzyczna, oferta filmowa, oferta teatralna, oferta wystawiennicza. Zabytkowy budynek dawnego kościoła ewangelickiego znajduje się w niezadowalającym stanie technicznym. Niezbędne są prace remontowe oraz przebudowa obiektu w celu nadania mu nowej funkcjonalności. Zakres projektu obejmuje całkowity remont budynku, przebudowę istniejących pomieszczeń i rozbudowę części podziemnej. Właściwe zarządzanie efektywnym wykorzystaniem zmodernizowanej powierzchni, przyczyni się do zwiększenia zasięgu i znaczenia wielu organizowanych przez pozostałe instytucje imprez w mieście. Korzyści z realizacji projektu będą wykorzystywane zatem komplementarnie przez społeczność lokalną. Realizacja projektu pozwoli na zwiększenie oddziaływania kultury na rozwój miasta, a jednocześnie zwiększenie dostępu dla ludności, szczególnie zamieszkującej tereny wymagające rewitalizacji, do życia społecznego miasta. Poprawa infrastruktury w postaci remontu i przebudowy dawnego kościoła ewangelickiego wraz z infrastrukturą techniczną jest szansą na kolejne atrakcyjne propozycje kulturalne oraz efektywniejsze wykorzystanie zmodernizowanej infrastruktury. Przedmiotowy projekt poprzez swój wpływ na wzrost zainteresowania społeczności lokalnej samym miastem, przyczyni się do trwałego i zrównoważonego rozwoju.
  3. Poprawa dostępności przestrzeni i obiektów kulturalnych. Remont i przebudowa dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wpłynie na ułatwienie dostępu do obiektów infrastruktury kulturalnej szerszej grupie społeczności lokalnej i regionalnej. Nowoczesna forma i odpowiednia organizacja zachęci mieszkańców i turystów do częstszego korzystania z oferowanych programów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych, wpływając tym samym na kulturalny rozwój jednostki umożliwiającej zaspokojenie tych potrzeb. Dostępność przestrzeni i obiektów to jednak nie tylko ich dostępność fizyczna. Możliwość realizacji działań i inicjatyw społecznych przez każdego mieszkańca gminy zmniejsza zahamowania „grup wycofanych z życia kulturalnego” przed angażowaniem się w uczestnictwo w życiu społecznym i pełnym wykorzystaniem infrastruktury społeczno-kulturalnej. Inicjatywy kierowane do ludzi z różnymi potrzebami, mają ożywić przestrzeń publiczną i uczynić ją bardziej funkcjonalną z punktu widzenia potrzeb społeczeństwa.
  4. Kreowanie udziału mieszkańców w życiu kulturalnym, kształtowanie świadomości kulturowego związku mieszkańców z regionem. Wykreowanie nawyku udziału mieszkańców w życiu kulturalnym i społecznym miasta możliwe jest poprzez zwiększenie dostępu do obiektów infrastruktury kulturalnej oraz realizację nowej, oczekiwanej oferty turystycznej. Zmodernizowana infrastruktura i towarzysząca jej rozszerzona oferta programowa kulturalna i edukacyjna, kontynuacja i rozwój współpracy ponadlokalnej, mają na celu stymulowanie rozwoju i kształtowanie silnej i przedsiębiorczej jednostki samorządu terytorialnego w regionie, a przez to przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju społeczno-kulturalnego regionu.


Projektodawcą, beneficjentem przedstawionej inwestycji oraz właścicielem projektu po jego realizacji będzie Gmina , gdyż zgodnie z wymogami unijnymi, Gmina przez 5 lat od daty płatności końcowej nie będzie mogła przenosić własności, czyli zbyć majątku. Wytworzone w ramach projektu produkty będą stanowiły własność Gminy, a inwestycja jest realizowana na nieruchomościach stanowiących własność Gminy. Po zakończeniu projektu, przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta, instytucją zarządzającą i odpowiedzialną za eksploatację projektu będzie Miejskie Centrum Kultury w.... Powyższe zadania będą uregulowane nieodpłatną umową użyczenia pomiędzy MCK a Gminą. MCK jest samorządową instytucją kultury i jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną i będącą samodzielnym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu projektu koszty utrzymania powstałej infrastruktury, której właścicielem będzie gmina będą finansowane z budżetu MCK, na który składają się dochody własne jednostki oraz dotacja podmiotowa z budżetu Gminy na działalność statutową, którą zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej organizator (Gmina) zapewnia instytucji kultury, jako środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, instytucja kultury gospodaruje samodzielnie wynajętą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.


Do dnia 30 września 2009 roku Gmina była zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym okresie Gmina nie składała deklaracji VAT-7), natomiast Urząd Miejski w... był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Urząd Miejski składał w tym okresie deklaracje VAT-7). Od dnia 1 października 2009 roku Gmina Miejska jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Urząd Miejski z dniem 30 września 2009 roku został wyrejestrowany jako podatnik podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2016 roku dokonano centralizacji zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie i jej jednostkach budżetowych. W skład centralizacji nie wchodzą instytucje kultury. W zakresie czynności opodatkowanych Gmina świadczy usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji, od towarów i usług nabytych przez Gminę?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, ponieważ jest to zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 roku, poz. 713) oraz gmina po zakończonej realizacji inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów które generują podatek należny. W związku z powyższym Gmina uważa, iż podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz promocji gminy.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z okoliczności przedstawionych przez Gminę wynika, że Gmina … lipca 2018 roku podpisała umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą „...” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Okres realizacji projektu ustalony został na: rozpoczęcie realizacji 9 maja 2017 r., rozpoczęcie rzeczowe realizacji 1 sierpnia 2018 r., zakończenie finansowe realizacji 31 grudnia 2019 r. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (jednostka pomocnicza realizująca zadania organu). Wymienione zadanie dotyczy zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym.


Przedmiotem ww. projektu jest remont i przebudowa dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury w.... W zakresie inwestycji jest również wykonanie infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania obiektu, tj. instalacji teletechnicznych, instalacji elektrycznych, instalacji sanitarnych oraz elektrycznych.


Nadrzędnym celem projektu jest wzrost liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie.


Nakłady inwestycyjne poniesione na remont i przebudowę dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną pozwolą nie tylko wzmocnić stan techniczny przedmiotowego obiektu, ale także przyczynią się do stworzenia warunków do wzrostu liczby ludności korzystającej z oferty instytucji kultury, budowania tożsamości regionalnej w województwie, a tym samym do integracji społecznej mieszkańców ... poprzez ich aktywizację społeczną i kulturalną.


Projektodawcą, beneficjentem przedstawionej inwestycji oraz właścicielem projektu po jego realizacji będzie Gmina , gdyż zgodnie z wymogami unijnymi, Gmina przez 5 lat od daty płatności końcowej nie będzie mogła przenosić własności, czyli zbyć majątku. Wytworzone w ramach projektu produkty będą stanowiły własność Gminy, a inwestycja jest realizowana na nieruchomościach stanowiących własność Gminy. Po zakończeniu projektu, przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta, instytucją zarządzającą i odpowiedzialną za eksploatację projektu będzie Miejskie Centrum Kultury w.... Powyższe zadania będą uregulowane nieodpłatną umową użyczenia pomiędzy MCK a Gminą. MCK jest samorządową instytucją kultury i jednostką organizacyjną Gminy posiadającą osobowość prawną i będącą samodzielnym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu projektu koszty utrzymania powstałej infrastruktury, której właścicielem będzie gmina będą finansowane z budżetu MCK, na który składają się dochody własne jednostki oraz dotacja podmiotowa z budżetu Gminy na działalność statutową, którą zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej organizator (Gmina) zapewnia instytucji kultury, jako środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, instytucja kultury gospodaruje samodzielnie wynajętą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu.


Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.


Zatem umowa użyczenia, jak wynika z przepisów kodeksu cywilnego, jest umową nieodpłatną.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną).


W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi.


Z opisu sprawy wynika, że po zakończeniu inwestycji polegającej na remoncie i przebudowie dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną, instytucją zarządzającą i odpowiedzialną za eksploatację projektu będzie Miejskie Centrum Kultury w.... Powyższe zadania będą uregulowane nieodpłatną umową użyczenia pomiędzy MCK a Gminą.


Zatem zakupy związane z projektem, dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Gminę; remont i przebudowa kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną będą wykonywaniem przez Gminę zadań o charakterze publicznoprawnym, a efekty zrealizowanej inwestycji zostaną oddane MCK na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia.


W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą spełnione. Gmina realizując opisaną inwestycję nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.


Oznacza to, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji pn. „...”, będącej przedmiotem wniosku. Zatem, Gmina nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy nadmienić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj