Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.843.2020.1.MD
z 25 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - P. jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie dekretu z dnia 24 maja 1945 roku o utworzeniu P.. Uczelnia działa na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 z póżn. zm.). Podstawowymi zadaniami P., zgodnie z ustawą są:

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

P jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdzie występuje działalność statutowa niepodlegająca opodatkowaniu, sprzedaż opodatkowana oraz sprzedaż zwolniona z opodatkowania.

P realizuje projekt pn. „….” o wartości 7.469.790,00 zł, w tym:

  • współfinansowanie UE w kwocie nieprzekraczającej 6.171.230,77 zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa I „Nowoczesna gospodarka”, Działanie 1.1. „Kluczowa dla regionu infrastruktura badawcza”;
  • wkład własny w wysokości 1.089.040,72 zł.

Celem projektu jest utworzenie Centrum C., świadczącego usługi pomiarowe i prowadzącego badania naukowe dla potrzeb:

  1. oznaczenia zawartości bio-substancji w produktach (zgodnie z normą PN-EN 16785-1:2016-01):
    • paliwach dla energetyki opartej na surowcach odnawialnych,
    • produktach spożywczych: identyfikacja źródeł pochodzenia octu i alkoholi,
    • opakowaniach zawierających bio-komponenty,
  2. ochrony środowiska:
    • emisja CO2 do atmosfery,
    • wpływ zanieczyszczeń atmosfery na biosferę,
  3. badań geologicznych i hydrologicznych:
    • oznaczanie wieku osadów geologicznych,
    • badanie ewolucji środowiska i klimatu.


Bazę C. stanowić będzie obecny Zakład G. Wnioskodawcy. Zakład od ponad 50 lat stanowi ośrodek badawczy unikalny w skali regionalnej, krajowej, a nawet światowej. Jest to jedyna instytucja w Polsce, w której wykonywać można zarówno datowanie radiowęglowe przy pomocy różnych technik, pomiary składu lekkich izotopów stabilnych (H, C, N, 0) różnorodnych materiałów oraz datowanie metodami dozymetrycznymi i izotopowymi. Również w skali światowej taki zakres badań jest nieczęsto spotykany, stąd istotne jest znaczenie Zakładu jako uczestnika wielu projektów realizowanych we współpracy krajowej i międzynarodowej. Od 2003 r. Zakład posiada status europejskiego Centrum X. („…”) uzyskany w ramach 5 Programu Ramowego UE.

Istniejące w ramach Zakładu Laboratorium 1 i 2 wykonuje pomiary x. prawie 50 lat. Przedsiębiorstwa stanowiły jak dotychczas niewielką część zleceniodawców. Wychodząc naprzeciw potrzebom współpracy z przedsiębiorstwami czas oczekiwania na wynik, koszty analiz oraz wymagane masy próbek można znacząco zmniejszyć poprzez utworzenie C. i wyposażenie go w akceleratorowy spektrometr masowy (AMS, z ang. Accelerator Mass Spectrometer). Spektrometr AMS jest urządzeniem umożliwiającym pomiary koncentracji izotopu 14C w próbkach o 1000 razy mniejszej masie niż tzw. techniki konwencjonalne, w wielokrotnie krótszym czasie. Urządzenie umożliwia wykonanie kilku tysięcy analiz rocznie. Zakup spektrometru AMS będzie znaczącym poszerzeniem i uzupełnieniem wyposażenia Laboratorium 1 i 2. Umożliwi to zaoferowanie nowoczesnej metody pomiarowej dla celów komercjalizacji badań, realizacji projektów naukowych, także we współpracy z przedsiębiorstwami.

Laboratorium 1 i 2 prowadzi badania naukowe, co jest zgodne z główną działalnością Uczelni. Realizowany projekt wymaga jednak rozszerzenia zakresu działania Laboratorium o działalność gospodarczą, która będzie polegała na świadczeniu usług badawczych dla podmiotów zewnętrznych. Przedmiot projektu używany będzie zgodnie z założonym podziałem na działalność gospodarczą i niegospodarczą. Źródłem finansowania kosztów działalności gospodarczej będą przede wszystkich przychody z wynajmu innym podmiotom na jednakowych i niedyskryminujących warunkach, a także przychody z prac badawczych i rozwojowych zleconych przez inne jednostki gospodarcze, w tym przedsiębiorstwa czy szpitale. W części niegospodarczej planuje się wykorzystanie nowo utworzonego stanowiska w obszarze badań podstawowych. Wnioskodawca będzie prowadził wyodrębnioną księgowość dla obu części. Stanowisko nie będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, ani innych czynności zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w niniejszym projekcie Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. przy zastosowaniu pre-wskaźnika do odliczenia VAT z zakupów, które służą działalności statutowej i sprzedaży opodatkowanej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego istnieje więc, o ile możliwe jest wykazanie związku dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną.

Jeżeli towar lub usługa zostały nabyte tylko na cele działalności zwolnionej z podatku VAT i/lub niepodlegającej opodatkowaniu, brak jest podstaw do dokonania obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego. W przypadku zakupów wykorzystywanych do działalności mieszanej, tj. opodatkowanej podatkiem VAT oraz zwolnionej z podatku VAT i/lub niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem konieczne jest zastosowanie przepisów pozwalających na częściowe odliczenie podatku naliczonego.

Zakupy realizowane w ramach projektu pn. „…” powiązane są z dwoma rodzajami działalności: opodatkowaną działalnością gospodarczą oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Związek wydatków na rozbudowę stanowiska pomiarowego z czynnościami opodatkowanymi, a zwłaszcza z odpłatnym świadczeniem usług nie budzi wątpliwości. Obiekt ten będzie wykorzystywany w komercyjnej (odpłatnej) działalności badawczej na zlecenie podmiotów zewnętrznych. Świadczone w tym zakresie będą odpłatne usługi, przede wszystkim poprzez wynajem sprzętu czy świadczenie komercyjnych usług badawczych, co będzie dokumentowane fakturami.

Ponadto, Uczelnia będzie wykorzystywać stanowisko badawcze na potrzeby działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wskazać bowiem należy, że zakresem regulacji ustawy o VAT objęta jest działalność gospodarcza (może być to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu lub zwolnieniu z podatku VAT). W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Działalność gospodarcza obejmuje działania podejmowane w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego. Czynności niemieszczące się w tej sferze należy zaś uznać za niepodlegające opodatkowaniu

Przyjmuje się, że działalność niemająca charakteru gospodarczego to – w przypadku podmiotów publicznych – ich nieodpłatna działalność statutowa. W sytuacji, gdy taki podmiot wykonuje świadczenia na mocy przepisów, które regulują jego funkcjonowanie i dokonuje tego nieodpłatnie (względem beneficjentów, czyli osób korzystających z oferowanych świadczeń) lub gdy tych beneficjentów w ogóle nie ma (jak w przypadku tzw. badań statutowych, inaczej badań własnych), wówczas jego świadczenia pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Podstawy funkcjonowania uczelni wyższych zostały określone w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce . W myśl art. 11 wskazanego aktu prawnego, uczelnia ma w szczególności prawo do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz określania ich kierunków. Uczelnia publiczna otrzymuje z budżetu państwa dotacje w szczególności na kształcenie studentów studiów stacjonarnych i kształcenie uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich. Przychodami uczelni publicznej są w szczególności uzyskane z budżetu państwa środki na naukę. Środki finansowe na naukę przeznacza się m.in. na działalność statutową.

Z przytoczonych regulacji wynika, że uczelnia publiczna (w tym Podatnik) w ramach działalności statutowej (głównych zadań, do których została powołana) jest zobowiązana m.in. do prowadzenia działalności naukowej. Jako, że czynności te będą przeprowadzane nieodpłatnie, to należą do sfery spoza działalności gospodarczej. Czynności w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym zakresie zatem Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi na powyższe, należy uznać, że wydatki ponoszone w ramach projektu będą wykorzystywane do dwóch rodzajów działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz niepodlegającej opodatkowaniu. W konsekwencji, konieczne jest zastosowanie przepisów pozwalających na częściowe odliczenie podatku naliczonego.

Podstawową regulacją odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odliczenie może więc przysługiwać nie w całości, ale w zakresie w jakim dany wydatek jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Uszczegółowienie powyższej reguły znajduje się w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, który dotyczy zakupów służących także w działalności niepodlegającej podatkowi. W świetle tego przepisu, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego trzeba obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Przedstawiona regulacja dotyczy przypadku Uczelni, ponieważ wydatków w ramach projektu nie da się w całości przyporządkować do działalności gospodarczej. W związku z tym, odliczenia podatku naliczonego należy dokonać według proporcji wynikającej z tzw. prewspółczynnika (inaczej prewskaźnika, prestruktury) odliczenia.

Wszystkie zakupy będą w pierwszej kolejności podlegały próbie bezpośredniej alokacji. Jeżeli jednak bezpośrednia alokacja nie będzie możliwa Uczelni przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu przy zastosowaniu prewspółczynnika, obliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy także zaznaczyć, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje m.in. zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2d ww. ustawy stanowi, że w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ww. ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Powołany art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenia usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Celem projektu jest utworzenie Centrum C., świadczącego usługi pomiarowe i prowadzącego badania naukowe. Bazę C. stanowić będzie obecny Zakład G. Wnioskodawcy. Jak podaje Wnioskodawca wychodząc naprzeciw potrzebom współpracy z przedsiębiorstwami czas oczekiwania na wynik, koszty analiz oraz wymagane masy próbek można znacząco zmniejszyć poprzez utworzenie C. i wyposażenie go w akceleratorowy spektrometr masowy. Zakup spektrometru AMS będzie znaczącym poszerzeniem i uzupełnieniem wyposażenia Laboratorium 1 i 2. Umożliwi to zaoferowanie nowoczesnej metody pomiarowej dla celów komercjalizacji badań, realizacji projektów naukowych, także we współpracy z przedsiębiorstwami. Laboratorium 1 i 2 prowadzi badania naukowe, co jest zgodne z główną działalnością Uczelni. Realizowany projekt wymaga jednak rozszerzenia zakresu działania Laboratorium o działalność gospodarczą, która będzie polegała na świadczeniu usług badawczych dla podmiotów zewnętrznych. Przedmiot projektu używany będzie zgodnie z założonym podziałem na działalność gospodarczą i niegospodarczą. Stanowisko nie będzie wykorzystywane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, ani innych czynności zwolnionych z opodatkowania. Jednocześnie z treści wniosku wynika, że wydatków w ramach projektu nie da się w całości przyporządkować do działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy tj. przy zastosowaniu pre-wskaźnika do odliczenia VAT z zakupów, które służą działalności statutowej i sprzedaży opodatkowanej.

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej „sposób określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w związku z faktem, że przedmiot projektu używany będzie do działalności gospodarczej i niegospodarczej to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu jedynie w takim zakresie, w jakim poniesione wydatki będą służyły do wykonywania przez Uczelnię czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez Wnioskodawcę zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością tj. do działalności statutowej, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Wnioskodawca powinien dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj