Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.492.2020.2.MC
z 27 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) na wezwanie z dnia 18 listopada 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 18 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 listopada 2020 r., złożonym w dniu 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 18 listopada 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 18 listopada 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym (...) na lata 2007-2013, Gmina (...), złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. „(...)”. W dniu 23 grudnia 2013 r. doszło do podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy Gminą (...), a Zarządem Województwa (...). Projekt jest kolejnym etapem rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej Gminy (...) (Urzędu Miasta (...)) o nowe rozwiązania systemowe, aplikacyjne oraz sprzętowe, zapewniające wdrożenie jakościowo nowych, elektronicznych usług publicznych opartych o poddane procesowi modernizacji oraz integracji systemy aplikacyjne „(…)” i „(…)”, wspomagające realizację zadań ustawowych będącym w kompetencji Gminy (...).

Celem głównym projektu jest „(…)” w oparciu o platformę zintegrowanych usług publicznych (…) w tym w szczególności dla procesu obsługi podatków i opłat lokalnych, przekładająca się na wymierne usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej Gminy (...) do roku 2015.


Zgodnie z założeniami polityki informatyzacji Gmina od wielu lat prowadzi ciągły proces budowy i modernizacji infrastruktury teleinformatycznej oraz aplikacyjnej zlokalizowanej głównie w siedzibie Urzędu Miasta (...), tworząc podstawy do wdrożenia (...) poprzez:

  • integracje systemów aplikacyjnych,
  • zwiększenie centralizacji zasobów,
  • ujednolicenie technologii IT oraz rozwiązań technicznych,
  • konsolidacje zasobów i ich maksymalne wykorzystanie w dostępnej już infrastrukturze, w tym poprzez zwiększenie wirtualizacji zasobów oraz zarządzenia mocą obliczeniową (serwery, zasoby dyskowe),
  • uspójnienie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz wymiany danych pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi miasta.


Kluczowym produktem Projektu zapewniającym „interoperacyjność” usług, ogniskującym w tym zakresie również przyszłe działania Gminy (...), jest wdrożenie (…) dostarczającej narzędzia do wymiany danych i integracji usług aplikacyjnych oraz systemowych pomiędzy systemami „(…)” i „(…)”.

Platforma zintegrowanych usług publicznych została zbudowana w oparciu o tzw. Infrastrukturę (...) tzw. szynę danych/szynę usług (…) dostarczającą narzędzia do definiowania bezpiecznej oraz technologicznie efektywnej wymiany danych, w tym integracji usług poszczególnych, wymienionych powyżej systemów aplikacyjnych. Środowisko uruchomieniowe dla platformy zintegrowanych usług publicznych zapewniają dwa serwery sprzętowe oraz niezbędne licencje oprogramowania:

  • aplikacyjnego,
  • systemowego.


Drugim bardzo istotnym obszarem realizacji Projektu było wdrożenie rozwiązań mających na celu przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej urzędu do wdrożenia systemu EZD, czyli elektronicznego „sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw” dla dokumentacji ewidencjonowanej.

Powyższe działania w obszarze przyszłego „Systemu (…)” obejmują między innymi niezbędną modernizację systemu (...), w tym dostosowanie systemu (...) do wdrożenia profilu zaufanego do użytku wewnętrznego dla pracowników urzędu, wdrożenie tzw. podpisu rozłącznego oraz dostawę sprzętu komputerowego: dwa skanery oraz piętnaście czytników kodu 2D, piętnaście tabletów/notebooków, dwa systemy do wirtualizacji i dwa systemy operacyjne.

Trzecim obszarem realizacji projektu było opracowanie formularzy usług na ePUAP2 dla wybranej grupy kart usług Urzędu Miasta (...), wspieranych przez wewnętrzne systemy „(…)”. Dotyczyło to wdrożenia dwudziestu elektronicznych usług publicznych trzeciej kategorii, wspierających w szczególności usprawnienia procesów: obsługi podatków i opłat lokalnych, obsługi USC oraz ewidencji ludności. Uzupełnieniem powyższego pakietu jest jeszcze usługa kategorii pierwszej, dostępna na serwisie BIP, informująca o udostępnionych usługach w formie aktywnych formularzy definiowanych na platformie ePUAP. Cechą charakterystyczną tej usługi jest spójność opisu i odwzorowania karty usług (BIP) z definicją usługi na ePUAP zagwarantowana przez funkcje systemu (...) oraz (...), które zapewniają najpierw pobieranie definicji usług z ePUAP, ewentualną jej reedycję i automatyczne opublikowanie na BIP, dzięki wdrożonej integracji pomiędzy tymi systemami.


Bezpośrednimi, obligatoryjnymi produktami projektu, są:

  • liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 1 - informacja;
  • liczba uruchomionych on-line usług na poziomie 3 - dwustronna interakcja;
  • liczba zakupionych serwerów - dwie sztuki.


Zakres rzeczowy projektu obejmował:

  1. Zakup serwera sprzętowego,
  2. Rozbudowa systemu (...) - obsługa opłat za wywóz śmieci oraz usprawnienie dot. ergonomii i raportowania,
  3. Rozbudowa systemu (...), (...) i (...),
  4. Dostawa sprzętu komputerowego (serwer, skanery, czytniki 2D, tablety, oprogramowanie),
  5. Usługa Partnera Technologicznego (…) - projekt techniczny wdrożenia szyny danych, dostawa licencji (...), przygotowanie definicji e-usług, usług asysty,
  6. Rozbudowa systemu (...) o integrację z systemem (...), w tym korespondencja masowa,
  7. Rozbudowa systemu (...) (Urząd Stanu Cywilnego),
  8. Przeprowadzenie audytu projektu,
  9. Usługi promocji projektu.



Projekt realizowała Gmina (...).


W związku z realizacją projektu faktury były wystawiane na Gminę (...).


Projekt był realizowany w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: (Dz.U. z 2020 r. poz. 713), rozdział II, art. 7 ust 1 pkt 3a oraz pkt 15:

  • działalności w zakresie telekomunikacji;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Projekt nie generował oraz nie generuje dochodów dla Gminy.


Projekt dofinansowany z środków Regionalnego Programu Operacyjnego (…) 2007-2013. Oś priorytetowa 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 - Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, poddziałanie 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli.


W projekcie podatek VAT został uznany za wydatek kwalifikowalny.


Data rozpoczęcia realizacji projektu: 19.04.2013 r.


Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 19.04.2014 r.


Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 11.12.2015 r.


Wartość projektu: 1 780 791,32 PLN.


Wydatki kwalifikowalne: 1 756 191,32 PLN.


Dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych): 1 492 762,61 PLN.


Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że projekt był realizowany w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 713), rozdział II, art. 7 ust.1. pkt 3a oraz pkt 15 tj.: działalność w zakresie telekomunikacji oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu były/są wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach zadań własnych gminy i nie były/nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W ramach projektu zostały wytworzone następujące e-usługi:

  1. Poziom 1 - Informacja (1 - sztuka), lokalizacja BIP:
    • informacja o udostępnionych elektronicznych usługach publicznych na platformie ePUAP.
  2. Poziom 3 - Dwustronna interakcja (20 - sztuk), lokalizacja ePUAP:
    • Wniosek o udostępnienie informacji publicznej;
    • Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia/małżeństwa/zgonu;
    • Wniosek o udostępnienie danych z ewidencji ludności;
    • Wydawanie materiałów i wydawnictw promocyjnych (...);
    • Wniosek o objęcie patronatem imprez o charakterze ponadlokalnym;
    • Informacje na podatek od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej) druki IN-1, IR-1, IL-1;
    • Deklaracje na podatek od nieruchomości (os. prawne i jednostki org. nieposiadające osobowości prawnej) druki DN-1;
    • Deklaracja w sprawie podatku leśnego (os. prawne i jednostki org. nieposiadające osobowości prawnej) druki DL-1;
    • Deklaracja w sprawie podatku rolnego (os. prawne i jednostki org. nieposiadające osobowości prawnej) druki DR-1;
    • Deklaracja w sprawie podatku od środków transportowych (os. fizyczne i os. prawne) druk DT-1;
    • Wnioski o wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatkowej;
    • Wnioski o wydanie zaświadczenia o nie zaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości;
    • Wnioski o wydanie zaświadczenia o nie zaleganiu w opłatach lub stwierdzające stan zaległości;
    • Wnioski o zwrot opłaty skarbowej;
    • Wnioski w sprawie ulg - os. fizyczne;
    • Wnioski w sprawie ulg - os. prawne;
    • Wnioski o zwrot nadpłaty (podatek od nieruchomości, rolny, leśny, środki transportowe os. fizyczne i os. prawne);
    • Informacja o osobach, które ukończyły szkolenie dla osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym w formie kursu;
    • Informacja o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego na prawo jazdy;
    • Wniosek o wygaszenie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką.

Zakupiony w ramach realizacji projektu serwer sprzętowy oraz sprzęt komputerowy (serwer, skanery, czytniki 2D, tablety oprogramowanie) był/jest wykorzystywany do wytworzenia wyżej wymienionych usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie (...) przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)” nr (...)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. „(...)” nr (...) należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania te obejmują sprawy: 3a) działalności w zakresie telekomunikacji oraz 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Powstała platforma została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy.


Biorąc powyższe pod uwagę, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, Gmina (...) nie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów łub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
    3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
  4. lokalnego transportu zbiorowego;
  5. ochrony zdrowia;
  6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
    6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  7. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  8. edukacji publicznej;
  9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  11. targowisk i hal targowych
  12. zieleni gminnej i zadrzewień;
  13. cmentarzy gminnych;
  14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  18. promocji gminy;
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);
  20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Gmin jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (...), złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. „(...)”. Projekt jest kolejnym etapem rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej Gminy (...) (Urzędu Miasta (...)) o nowe rozwiązania systemowe, aplikacyjne oraz sprzętowe, zapewniające wdrożenie jakościowo nowych, elektronicznych usług publicznych opartych o poddane procesowi modernizacji oraz integracji systemy aplikacyjne „(…)” i „(…)”, wspomagające realizację zadań ustawowych będącym w kompetencji Gminy (...). Celem głównym projektu jest „(…)” w oparciu o platformę zintegrowanych usług publicznych (…), w tym w szczególności dla procesu obsługi podatków i opłat lokalnych, przekładająca się na wymierne usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej Gminy (...) do roku 2015. Kluczowym produktem Projektu zapewniającym „interoperacyjność” usług, ogniskującym w tym zakresie również przyszłe działania Gminy (...), jest wdrożenie (...) dostarczającej narzędzia do wymiany danych i integracji usług aplikacyjnych oraz systemowych pomiędzy systemami „(…)” i „(…)”. Platforma zintegrowanych usług publicznych została zbudowana w oparciu o tzw. Infrastrukturę (...) tzw. szynę danych/szynę usług (…) dostarczającą narzędzia do definiowania bezpiecznej oraz technologicznie efektywnej wymiany danych, w tym integracji usług poszczególnych systemów aplikacyjnych. Środowisko uruchomieniowe dla platformy zintegrowanych usług publicznych zapewniają dwa serwery sprzętowe oraz niezbędne licencje oprogramowania aplikacyjnego oraz systemowego. Drugim bardzo istotnym obszarem realizacji projektu było wdrożenie rozwiązań mających na celu przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej urzędu do wdrożenia systemu (…), czyli elektronicznego „sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw” dla dokumentacji ewidencjonowanej. Działania w obszarze przyszłego „Systemu (…)” obejmują między innymi niezbędną modernizację systemu (...), w tym dostosowanie systemu (...) do wdrożenia profilu zaufanego do użytku wewnętrznego dla pracowników urzędu, wdrożenie tzw. podpisu rozłącznego oraz dostawę sprzętu komputerowego. Trzecim obszarem realizacji projektu było opracowanie formularzy usług na ePUAP2 dla wybranej grupy kart usług Urzędu Miasta (...), wspieranych przez wewnętrzne systemy „(…)”. Dotyczyło to wdrożenia dwudziestu elektronicznych usług publicznych trzeciej kategorii, wspierających w szczególności usprawnienia procesów: obsługi podatków i opłat lokalnych, obsługi USC oraz ewidencji ludności. Uzupełnieniem powyższego pakietu jest jeszcze usługa kategorii pierwszej, dostępna na serwisie BIP, informująca o udostępnionych usługach w formie aktywnych formularzy definiowanych na platformie ePUAP. Cechą charakterystyczną tej usługi jest spójność opisu i odwzorowania karty usług (BIP) z definicją usługi na ePUAP zagwarantowana przez funkcje systemu (...) oraz (...), które zapewniają najpierw pobieranie definicji usług z ePUAP, ewentualną jej reedycję i automatyczne opublikowanie na BIP, dzięki wdrożonej integracji pomiędzy tymi systemami.

Zakres rzeczowy projektu obejmował zakup serwera sprzętowego, rozbudowę systemu (...) (obsługa opłat za wywóz śmieci oraz usprawnienie dot. ergonomii i raportowania), rozbudowę systemu (...), (...) i (...), dostawę sprzętu komputerowego (serwer, skanery, czytniki 2D, tablety, oprogramowanie), usługę Partnera Technologicznego (…) - projekt techniczny wdrożenia szyny danych, dostawę licencji (...), przygotowanie definicji e-usług, usługę asysty, rozbudowa systemu (...) o integrację z systemem (...), w tym korespondencja masowa, rozbudowa systemu (...) (Urząd Stanu Cywilnego), przeprowadzenie audytu projektu, usługi promocji projektu.


W związku z realizacją projektu faktury były wystawiane na Gminę (...). Projekt nie generował oraz nie generuje dochodów dla Gminy.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu były/są wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach zadań własnych gminy i nie były/nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanego projektu.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną .W rozpatrywanej sprawie, jak wskazuje Wnioskodawca, projekt nie generował oraz nie generuje dochodów dla Gminy. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu były/są wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach zadań własnych gminy i nie były/nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj