Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.692.2020.2.MJ
z 25 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 listopada 2020 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, upoważnienia do reprezentowania Wnioskodawcy oraz brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Oś Priorytetowa: Efektywność energetyczna

Działanie 4.3 Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków

Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych

Wnioskodawca: Województwo …

Realizator projektu w imieniu Województwa …: Zespół Szkół ... w ….

Województwo … jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Samorząd będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.

W skład struktury organizacyjnej Województwa wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będącymi jednocześnie zadaniami własnymi samorządu województwa. Województwo realizuje projekt o nazwie „…”, którego realizatorem w imieniu Województwa jest Zespół Szkół … w … - jednostka organizacyjna Województwa (której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Województwa oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem).

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU

W zakres prac wchodzi termomodernizacja obiektu dydaktycznego z salą gimnastyczną:

  • ocieplenie stropodachu,
  • ocieplenie ścian zewnętrznych,
  • wymiana stolarki drzwiowej,
  • wymiana stolarki okiennej,
  • modernizacja systemu grzewczego (modernizacja obejmuje jedynie montaż zaworów termostatycznych i chemiczne płukanie instalacji c.o.),
  • modernizacja systemu oświetlenia.

Powyższe działania w sposób bezpośredni przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej oraz cieplnej, podniesie klasy efektywności energetycznej obiektu, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powstających przy wytwarzaniu energii cieplnej i elektrycznej przy użyciu kopalin, poprawy komfortu cieplnego użytkowników oraz wzrostu poziomu bezpieczeństwa użytkowania obiektu. Efekty oszczędnościowe uzyskane w wyniku realizacji projektu są tym bardziej istotne, ponieważ wiążą się ze zmniejszeniem nakładów publicznych na utrzymanie infrastruktury.

Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). 

CELE PROJEKTU

Szkoła jest największą placówką spośród wszystkich zakładów edukacyjnych dla przedstawicieli mniejszości … w Polsce. Od roku szkolnego 2002/2003 oferuje 3 letnie kształcenie ogólnokształcące. Na przełomie XX/XXI wieku placówka rozrosła się organizacyjne. Obok Liceum Ogólnokształcącego utworzono dodatkowo gimnazjum i liceum profilowane - powstał więc Zespół Szkół …. Do szkoły uczęszcza około 200 uczniów z regionu, kraju i z zagranicy. Diagnoza potrzeb wykazała kluczowych interesariuszy została oparta o inwentaryzację techniczną obiektu, analizę sytuacji budżetowej miasta, uwag i wniosków składanych przez uczniów i ich rodziców, pracowników szkoły.

Na podstawie powyższego zidentyfikowane zostały następujące potrzeby:

  1. Zapewnienie komfortu cieplnego użytkownikom obiektu, w tym uczniom, pracownikom oraz rodzicom uczniów szkoły.
  2. Obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej.
  3. Poprawa warunków lokalowych i bezpieczeństwa w zakresie zdrowia i higieny pracy poprzez zapobieganie zawilgoceniu i zagrzybieniu przegród budowlanych.
  4. Poprawa bezpieczeństwa funkcjonowania obiektu oraz zwiększenie niezawodności funkcjonowania poprzez wymianę poszczególnych instalacji.
  5. Monitorowanie zużycia energii oraz umożliwienie wychwytywania nieprawidłowości funkcjonowania sieci powodujących nieuzasadniony wzrost zużycia energii poprzez instalację automatyki.
  6. Poprawa efektywności oświetlenia.
  7. Poprawa estetyki oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza obszaru rewitalizowanego oraz miasta.

Zidentyfikowano następujące problemy głównych interesariuszy:

Obiekt ze względu na przestarzałe instalacje grzewcze, oświetlenia, przygotowania cwu wykazuje dużą kosztochłonność i wymaga kompleksowych działań modernizacyjnych. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektu Zespołu Szkół … w … - ważnego na mapie miasta i regionu obiektu użyteczności publicznej. Zdiagnozowane problemy interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:

  • zmniejszenie energochłonności obiektu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej,
  • poprawa standardu efektywności energetycznej obiektu użyteczności publicznej,
  • ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu zawieszonego PM10 poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej (powstającej z węgla) oraz ograniczenia zużycia paliw kopalnych (gazu ziemnego),
  • poprawa komfortu cieplnego w obiekcie,
  • obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej,
  • poprawa warunków nauki oraz pracy dla uczniów, nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz estetyki obiektu,
  • wprowadzenie automatyki pomiarowej oraz monitoringu zużycia energii.

Cele projektu są zgodne z celami 4 osi priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego … 2014-2020, tj. „Efektywność energetyczna”, a także z celem działania 4.3 Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków, Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Cel tematyczny 4 - Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach. Priorytet inwestycyjny 4c - Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym. Celem szczegółowym wskazanego poddziałania jest zwiększona efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej, co jest w pełni zbieżne z celami projektu.

W rezultacie zaplanowanej w ramach priorytetu interwencji zmniejszeniu ulegnie roczne zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych (kWh/rok), zaoszczędzona zostanie energia elektryczna (M Wh/rok) oraz energia cieplna (GJ/rok). Zakłada się także spadek emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel nadrzędny realizowany będzie przez wykonanie głębokiej termomodernizacji obiektu użyteczności publicznej. Potrzeba realizacji wynika z dużej energochłonności obiektu przez co generowane są znaczne koszty oraz ze względu na niespełnianie norm efektywności energetycznej budynku o przeznaczeniu użyteczności publicznej. Projekt ma także na celu poprawę warunków bytowych słuchaczy i pracowników szkoły, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.

Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 2020”, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki - daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta; w pozostałych przypadkach - daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).

Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:

  1. zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia PO,
  2. nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
  3. nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

W związku z powyższym Beneficjent/Realizator zachowają cele projektu, tj. w okresie trwałości projekt nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie nauczanie. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i infrastrukturalnego. Zabezpieczenie finansowe przedmiotowego projektu stanowi m.in. budżet Województwa ….

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytanie o treści: „Do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu objętego zakresem wniosku, tj. czy do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

Wnioskodawca wskazał:

„Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu objętego zakresem wniosku będą związane z następującymi czynnościami opodatkowania:

  1. Niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Zespół Szkół … prowadzi działalność w zakresie:

Edukacji.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z termomodernizacją obiektu, jest możliwy do odzyskania przez Zespół Szkół … w … jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Beneficjenta podatek VAT od wydatków w ramach projektu nie jest możliwy do odzyskania. Zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Województwo … jako organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa do realizacji których został powołany, a zatem nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów w procesie realizacji projektu, który służyć będzie tylko realizacji zadań publicznych.

W uzupełnieniu wskazano, że w związku z uzupełnieniem wniosku o wskazanie podstawy prawnej realizacji rozliczania Województwa podatku od towarów i usług w zakresie zadań wskazanych powyżej oraz określenia rodzaju czynności związanych z opodatkowaniem przedmiotowym podatkiem stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Województwo ma osobowość prawną (art. 6 ust.2 ww. ustawy).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty zrealizowanego projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy – związanego z realizowanym projektem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj