Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.162.2020.4.PB
z 25 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 22 lipca 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym 27 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Działek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Działek.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 1 października 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-3.4012.475.2020.2.MT, 0111-KDIB2-2.4014.162.2020.3.PB, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 27 października 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

-A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

-Pana M. K.;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w W. (Zainteresowany będący stroną postępowania, dalej: „Kupujący”), jako czynny podatnik VAT, jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w branży nieruchomości. Obecnie Kupujący planuje dokonać zakupu nieruchomości, w celu dalszego odpłatnego zbycia na rzecz celowej spółki powiązanej, wraz z cesją na jej rzecz uzyskanych zgód, decyzji administracyjnych i pozwoleń w tym budowlanych. Planowana sprzedaż nieruchomości na rzecz spółki celowej zostanie przez Kupującego opodatkowana podatkiem VAT według stawki 23%.

W celu realizacji ww. inwestycji Kupujący zamierza nabyć prawo własności działek rolnych niezabudowanych o numerach (…) oraz (…) o łącznej powierzchni ok. 16,4502 ha, które powstały z podziału Działki niezabudowanej nr (…) o powierzchni 34,5585 ha (dalej: „Działki”) położonych w S., wchodzących w skład nieruchomości o łącznym obszarze 49,7627 ha (dalej: „Nieruchomość”).

Przedmiotowe Działki mają zostać nabyte od Pana M. K. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania, dalej: „Sprzedający”). Działki te weszły w skład majątku obecnego właściciela na podstawie umowy darowizny w 2011 r., zaś transakcja nabycia tych Działek nie była opodatkowana podatkiem VAT. Działki zostały nabyte do majątku osobistego, przy czym wykorzystywane były w celu prowadzenia na nich gospodarstwa rolnego.

W dniu 16 kwietnia 2019 r. została zawarta notarialna przedwstępna umowa sprzedaży pod warunkiem, na mocy której Kupujący zobowiązał się do zakupu przedmiotowych Działek (dalej: „Umowa przedwstępna”). Jeżeli zostaną spełnione warunki zawieszające z Umowy przedwstępnej, Sprzedający oraz Kupujący zawrą umowę przyrzeczoną (dalej: „Umowa przyrzeczona”).

Mając na uwadze fakt, iż intencją Kupującego jest realizacja inwestycji na przedmiotowych Działkach, Sprzedający udzielił Kupującemu pełnomocnictwa do podjęcia działań niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew lub innej zieleni dla inwestycji realizowanej przez Kupującego.

Dodatkowo, w ramach zawartej Umowy przedwstępnej, Sprzedający udzielił Kupującemu zgody na wszelkie działania zmierzające do zrealizowania postanowień tejże umowy i zamierzonej inwestycji, a także do występowania o wszelkie zgody, zaświadczenia, decyzje zmierzające do spełnienia się i uzyskania decyzji opisanych w zawartej Umowie przedwstępnej. W nawiązaniu do powyższego, należy wskazać, iż zgodnie z postanowieniami Umowy przedwstępnej, Umowa przyrzeczona zostanie zawarta, jeśli spełnione zostaną wskazane w niej warunki, m.in.:

 wynik analizy prawnej, faktycznej i urbanistyczno-architektonicznej Działek i lokalizacji pod kątem zamierzenia inwestycyjnego – budowy obiektów magazynowych, handlowych, usługowych wraz z kompletną infrastrukturą wymaganą przez Kupującego oraz badania geologicznego pod względem szkód, uwarunkowań wodnych, skażenia oraz występowania gruntów nośnych, potwierdzi brak jakichkolwiek zanieczyszczeń, skażeń i szkód; odpowiednią nośność i uwarunkowania wodne oraz możliwość posadowienia na Działkach obiektów magazynowych, handlowych, usługowych, wraz z kompletną infrastrukturą wymaganą przez Kupującego;

xxxx



Działki będące przedmiotem Umowy przedwstępnej położone są na terenie objętym MPZP. MPZP został przyjęty z inicjatywy władz samorządowych, Sprzedający nie podejmował jakichkolwiek działań w tym celu. Zgodnie z tym planem, Działki znajdują się na terenie o przeznaczeniu pod tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, oznaczone symbolem – 6P, co oznacza, że zgodnie z ww. planem Działki stanowią teren przeznaczony pod zabudowę, przy czym mogą zostać na nim wzniesione budynki i hale produkcyjne, magazyny i składy służące działalności produkcyjnej, obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej, jak i obiekty komercyjne takie jak hurtownie, biura czy zaplecza biznesu.

Wobec powyższego, w związku z zawartą Umową przedwstępną, Sprzedający udzielił Kupującemu:

  • pełnomocnictwa, do wystąpienia w jego imieniu o udzielenie zezwolenia na wycinkę drzew i innej zieleni, a także
  • upoważnienia, na mocy którego Kupujący ma możliwość wystąpienia o wydanie wszelkich zgód, zaświadczeń i decyzji zmierzających do uzyskania decyzji opisanych w zawartej Umowie przedwstępnej.

Wskazać należy, że w tym wypadku Sprzedający samodzielnie nie będzie podejmować żadnych działań, przy czym działania takie w razie potrzeby może podejmować Kupujący.

Sprzedający, Pan M. K., prowadzi działalność rolniczą, przy czym w dniu 8 marca 2007 r. dokonał rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, co oznacza, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Sprzedający dotychczas dokonał wielu sprzedaży posiadanych działek, tj.:

  • w dniu 4 czerwca 2014 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 18 września 2014 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 25 lutego 2015 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 6 lipca 2015 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 24 lipca 2015 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 21 października 2015 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 13 listopada 2015 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 20 kwietnia 2018 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 29 czerwca 2018 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 20 listopada 2018 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 23 stycznia 2019 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 15 lutego 2019 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 31 maja 2019 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 30 lipca 2019 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 15 października 2019 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 7 stycznia 2020 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);
  • w dniu 7 stycznia 2020 r. nastąpiła sprzedaż działek nr (…);
  • w dniu 25 czerwca 2020 r. nastąpiła sprzedaż działki nr (…);

jak również nie wklucza, że w przyszłości dokona sprzedaży innych nieruchomości. Każdorazowo, sprzedaż nieruchomości przez Sprzedającego jest opodatkowana podatkiem VAT.

Działki będące przedmiotem Umowy przedwstępnej od dnia nabycia były wykorzystywane przez Sprzedającego do prowadzenia działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT. Dodatkowo, Działki były przedmiotem umów dzierżawy, zawartych w dniu 1 kwietnia 2017 r. oraz 19 grudnia 2019 r., na cele rolnicze realizowane przez innego rolnika. Czynności polegające na dzierżawie przedmiotowych Działek na cele rolnicze stanowiły czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Dodatkowo, w dniu 18 czerwca 2019 r. pomiędzy Kupującym a Sprzedającym została zawarta umowa dzierżawy 0,5 ha przedmiotowych Działek w celu realizacji postanowień Umowy przedwstępnej (a więc na cele inne, niż rolnicze). Należy również wskazać, iż Sprzedający dokonywał odliczenia podatku VAT z zakupu środków do produkcji roślinnej prowadzonej na przedmiotowych Działkach, z tytułu poniesionych kosztów na geodetę oraz innych bieżących wydatków.

Sprzedający, w celu sprawnego znalezienia potencjalnego nabywcy, zawarł umowę z podmiotem pośredniczącym w obrocie nieruchomościami. Należy wskazać, że działanie to przyniosło rezultat w postaci znalezienia nabywcy w osobie Kupującego.

Dodatkowo, Sprzedający ponosił koszty związane z przygotowaniem Działek do sprzedaży, bowiem w celu zawarcia Umowy przyrzeczonej Sprzedający dokonał podziału Działki nr (…), w rezultacie czego powstały Działki o numerach (…) (tj. Działki o numerach (…) stanowią przedmiot sprzedaży).

Jeżeli transakcja sprzedaży Działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na rzecz Kupującego zostanie wystawiona odpowiednia faktura VAT, dokumentująca przeniesienie na jego rzecz prawa własności Działek. Dla Kupującego, planowana transakcja zakupu Działek będzie stanowiła czynność związaną z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem w efekcie zakupu Działek Kupujący planuje dokonać odpłatnego zbycia przedmiotowych Działek na rzecz celowej spółki powiązanej, wraz z cesją na jej rzecz uzyskanych zgód, decyzji administracyjnych i pozwoleń w tym budowlanych (przy czym zbycie tych Działek będzie stanowić odpłatną dostawę towaru opodatkowaną podatkiem VAT).

Sprzedający oraz Kupujący określani będą dalej łącznie jako „Zainteresowani.”

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowana transakcja sprzedaży prawa własności Działek nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Zdaniem Zainteresowanych, planowana transakcja sprzedaży prawa własności Działek nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC.

Sprzedaż Działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem PCC, albowiem będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%.

Wyjaśniając powyższe, Zainteresowani wskazują, że zgodnie z przepisami ustawy o PCC, podatkowi PCC co do zasady podlegają m.in. umowy sprzedaży nieruchomości położonych w Polsce. Niemniej jednak, należy wskazać, iż zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, nie podlegają podatkowi PCC czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  • w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem VAT, lub
  • jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku VAT z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem umów sprzedaży nieruchomości.

W ocenie Zainteresowanych, z powyższego wynika, iż aby transakcja zbycia nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem PCC, musi być ona opodatkowana podatkiem VAT według jednej ze stawek podatku (tj. nie może być zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT).

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 sierpnia 2015 r. (Znak: IPPB2/4514-205/15-3/LS) wskazał, że: „w przypadku umów sprzedaży nieruchomości o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług”;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 października 2017 r. (Znak: 0111-KDIB4.4014.241.2017.3.BB) wskazał, że: „(...) z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone są wszystkie transakcje sprzedaży nieruchomości, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.”

Mając powyższe na uwadze, Zainteresowani wskazują, że w ich ocenie, w celu zbadania, czy transakcja sprzedaży Działek powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem PCC, w pierwszej kolejności należy odnieść się do kwestii opodatkowania tejże transakcji podatkiem VAT, przy czym wskazać należy, iż w ocenie zainteresowanych, czynność sprzedaży Działek wypełnia przesłanki niezbędne do opodatkowania jej podatkiem VAT według stawki 23%, o czym szerzej we własnym stanowisku Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług. Oznacza to, że sprzedaż Działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Skoro zaś sprzedaż Działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%, w niniejszej sprawie na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku PCC z tytułu zawarcia umowy sprzedaży Działek.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2016 r. (Znak: IPPB2/4514-109/16-2/LS) wskazał, iż: „Nabycie przez Nabywcę Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy o PCC, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 Ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC nie podlegają czynności cywilnoprawne w zakresie, w jakim są opodatkowane VAT lub jeżeli przynajmniej jedna strona jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z VAT, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego”;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2017 r. (Znak: 0114-KDIP3-2.4014.111.2017.2JG1) stwierdził, iż: „skoro omawiana sprzedaż Nieruchomości (...) będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w niniejszej sprawie będzie miało zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.”

Podsumowując, na pytanie oznaczone we wniosku numerem 4, należy zatem odpowiedzieć w ten sposób, że sprzedaż Działek nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia: tj. interpretacja z 23 listopada 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-3.4012.475.2020.3.MT oraz postanowienie o odmowie wydania interpretacji z 23 listopada 2020 r., Znak: 0114-KDIP1-3.4012.658.2020.2.MT.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
  2. innych praw majątkowych − 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania prawo własności działek rolnych niezabudowanych o numerach (…) oraz (…) o łącznej powierzchni ok. 16,4502 ha, które powstały z podziału Działki niezabudowanej nr (…) o powierzchni 34,5585 ha położonych w S., wchodzących w skład nieruchomości o łącznym obszarze 49,7627 ha. W dniu 16 kwietnia 2019 r. została zawarta notarialna przedwstępna umowa sprzedaży pod warunkiem, na mocy której Kupujący zobowiązał się do zakupu przedmiotowych Działek. Jeżeli zostaną spełnione warunki zawieszające z Umowy przedwstępnej, Sprzedający oraz Kupujący zawrą umowę przyrzeczoną.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 listopada 2020 r. Znak: 0114-KDIP1-3.4012.475.2020.3.MT wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług Organ odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, podzielając ich stanowisko, że „(…) W powyższym zakresie należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zainteresowani pragną wskazać, że

  • analizowana dostawa Działek wypełni przesłanki odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, a także
  • z uwagi na to, że w sprawie nie znajdą zastosowania zwolnienia z art. 43 Ustawy VAT,

–dostawa prawa własności Działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.”

A zatem, skoro transakcja sprzedaży prawa własności Działek będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego na Kupującym – Zainteresowanym będącym stroną postępowania nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj