Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.487.2020.2.ISK
z 24 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 11 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.487.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 2 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, sprzedaży Budowli wraz z częścią Działki nr 1, na której są położone – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 28 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.487.2020.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 2 listopada 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży Budowli wraz z częścią Działki nr 1, na której są położone.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca („Wnioskodawca”) jest:

  • osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”), oraz
  • będącą polskim rezydentem podatkowym.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1999 r. oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest m.in. działalność dot. „Obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania”. Działalność ta jest prowadzona m.in. na Nieruchomości.


Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim („Małżonek Wnioskodawcy”) z:

  • osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”),
  • będącą polskim rezydentem podatkowym.


Małżonek Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


Pomiędzy Wnioskodawcą oraz Małżonkiem Wnioskodawcy istnieje reżim ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej.


Wnioskodawca oraz Małżonek Wnioskodawcy są - na zasadzie ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej - właścicielami nieruchomości, w skład której wchodzą dwie działki ewidencyjne gruntu nr 1 („Działka nr 1”) oraz nr 2 („Działka nr 2”), położonej w województwie (…) obrębie ewidencyjnym ..., dla której Sąd Rejonowy w …, V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze … („Nieruchomość”).


Wnioskodawca oraz Małżonek Wnioskodawcy (dalej też łącznie jako „Sprzedający”) nabyli Nieruchomość w dniu 7 września 2017 r. na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego (…) („Akt Notarialny z 2017 r.”). Z Aktu Notarialnego z 2017 r. wynika, że sprzedaż Nieruchomości na rzecz Sprzedających nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (został pobrany 2% podatek PCC).


Z Aktu Notarialnego z 2017 r. wynika, iż:

  1. Sprzedający nabyli nieruchomość składającą się z czterech działek ewidencyjnych gruntu (nr 3, nr 4, nr 5 i nr 6);
  2. działka nr 3 była zabudowana:
    1. budynkiem niemieszkalnym - domem wypoczynkowym (konstrukcji drewniano-murowanej), jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, z dachem płaskim krytym papą, o pow. zabudowy 345 m2 i pow. użytkowej 310 m2;
    2. budynkiem niemieszkalnym - domem wypoczynkowym (konstrukcji drewniano-murowanej), jednokondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym, z dachem płaskim krytym papą, o pow. zabudowy 567 m2 i pow. użytkowej 510 m2 - przeznaczonym do kapitalnego remontu;
    3. budynkiem niemieszkalnym - domem wypoczynkowym (konstrukcji drewniano-murowanej), jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, z dachem płaskim krytym papą, o pow. zabudowy 356 m2 i pow. użytkowej 320 m2;
    4. budynkiem niemieszkalnym - domem wypoczynkowym (konstrukcji drewniano-murowanej), jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, z dachem płaskim krytym papą, o pow. zabudowy 353 m2 i pow. użytkowej 318 m2;
    5. budynkiem niemieszkalnym - domem wypoczynkowym (konstrukcji drewniano- murowanej), jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, z dachem płaskim krytym papą, o pow. zabudowy 355 m2 i pow. użytkowej 320 m2 - przeznaczonym do kapitalnego remontu i
    6. budynkiem niemieszkalnym o innym przeznaczeniu, jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, o pow. zabudowy 8 m2 - przeznaczonym do kapitalnego remontu;

Powyższe budynki zostały oddane do użytkowania w latach 60. XX wieku („Budynki”).


Z księgi wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości wynika, że po nabyciu Nieruchomości w 2017 r. w ewidencji gruntów i budynków nastąpiła zmiana w ewidencji gruntów i budynków w zakresie oznaczenia numerów działek ewidencyjnych gruntu.


Obecnie, Działki składające się na Nieruchomość są zabudowane w sposób następujący:

  1. Działka nr 1 jest działką zabudowaną Budynkami (opisanymi na str. 5 Aktu Notarialnego z 2017 r. - położonymi na pierwotnie oznaczonej działce nr 3); w ewidencji gruntów opisana jako „Bi-inne tereny zabudowane”;
  2. działki, które są wymienione w Akcie Notarialnym z 2017 r. o nr 4, nr 5 i nr 6 składały się na drogę w stronę morza, której właścicielami byli Sprzedający i w 2019 r. działki te zostały sprzedane na rzecz Urzędu Gminy … z przeznaczeniem na drogę (deptak);
  3. działka oznaczona w Akcie Notarialnym jako działka nr 3 została podzielona na dwie działki, tj. (i) Działkę nr 1 oraz (ii) Działkę nr 2;
  4. Działka nr 2 jest działką niezabudowaną nieprzeznaczoną pod zabudowę - zgodnie z Miejskim Planem Zagospodarowania Przestrzennego (Uchwała Nr … Rady Gminy … z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu ewidencyjnego … i części obrębów … - część A.); w ewidencji gruntów opisana jako „Bi-inne tereny zabudowane, BZ - tereny rekreacyjno-wypoczynkowe”; Działka nr 2 jest położona na terenie oznaczonym „1 RP - tereny nie przeznaczone pod zabudowę”:
    1. „tereny użytkowane rolniczo;
    2. wprowadza się zakaz zabudowy z wyjątkiem lokalizacji zabudowy zagrodowej, gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w gminie;
    3. w zagospodarowaniu oznaczonych terenów wprowadza się zakaz lokalizowania obiektów inwentarskich w systemie bezściółkowym;
    4. w zagospodarowaniu oznaczonych terenów wprowadza się zakaz chowu lub hodowli zwierząt w liczbie wyższej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DPJ) w rozumieniu właściwych przepisów o ochronie przyrody;
    5. zagospodarowaniu oznaczonych terenów zezwala się na realizację urządzeń infrastruktury technicznej;
    6. zezwala się na realizację ciągów pieszo - jezdnych;
    7. podział nieruchomości rolnej jest dopuszczalny pod warunkiem wydzielenia działek nie mniejszych niż 20 000 m2, zakaz zabudowy z wyjątkiem zabudowy zagrodowej. ”

Od dnia nabycia Nieruchomości, Budynki (i nieruchomości) były wykorzystywane wyłącznie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (działalność całorocznego ośrodka wczasowego z całą infrastrukturą, pokoje, świetlica, recepcja, zaplecze socjalne, parking, plac zabaw i boiska sportowe) prowadzonej na podstawie wpisu do CEiDG. Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie Budynków (były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki o charakterze remontowym, tj. naprawie i wymianie zużytych elementów
w Budynkach), a zatem wydatki na ulepszenie nie były równe lub wyższe 30% wartości początkowej każdego z Budynków. Budynki stanowiły u Wnioskodawcy środki trwałe w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.


W chwili obecnej, Sprzedający (Wnioskodawca i Małżonek Wnioskodawcy) rozważają sprzedaż Nieruchomości wraz ze wszystkimi Budynkami wchodzącymi w skład Nieruchomości. Wszystkie umowy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę na terenie Nieruchomości zostaną rozwiązane przed dniem sprzedaży Nieruchomości (w dniu sprzedaży nie będzie już na Nieruchomości prowadzona jakakolwiek działalność operacyjna, administracyjnie (wpis do CEiDG) zakończenie działalności na Nieruchomości nastąpi po sprzedaży Nieruchomości). Zatem, przedmiotem sprzedaży będzie tylko prawo własności Nieruchomości wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków. Wnioskodawca sprzeda Nieruchomość jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.


Według wiedzy Sprzedającego (Wnioskodawca i Małżonek Wnioskodawcy), nabywca Nieruchomości dokona - niezwłocznie po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń - rozbiórki Budynków oraz wybuduje budynek z lokalami w celu ich sprzedaży (nabywca Nieruchomości nie zamierza kontynuować działalność Wnioskodawcy).


W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) wskazano, że budowle (dalej: „Budowle”) znajdujące się na Działce nr 1, które będą przedmiotem sprzedaży to:

  • stare ogrodzenie z siatki w metalowych ramkach;
  • wewnętrzna droga dojazdowa między budynkami pokryta starym asfaltem;
  • wiata na śmietnik z elementów drewnianych i zadaszona daszkiem z blachy;
  • sieć wodno-kanalizacyjna i elektryczna;
  • plac postojowy na samochody utwardzony tłuczniem i wysypany drobnym kamykiem.


Wnioskodawca wskazuje, że Budowle znajdujące się na Działce nr 1 zostały nabyte w dniu 7 września 2017 r. na podstawie umowy sprzedaży, oprócz placu postojowego na samochody, który został przez Wnioskodawcę utwardzony tłuczniem i wysypany drobnym kamykiem. Plac został oddany do użytkowania w dniu 30 kwietnia 2018 r.

Od momentu oddania do użytkowania Budowli znajdujących się na Działce nr 1 (w tym placu postojowego na samochody znajdującego się na Działce nr 1) do dnia sprzedaży minie 2 lata.


Z tytułu nabycia ww. budowli nabytych w dniu 7 września 2017 r. tj. (ogrodzenia, drogi dojazdowej, sieci wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, wiaty na śmietniki) nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, ponieważ transakcja nabycia nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (nabycie od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT). Z tytułu wykonania placu postojowego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.


Wszystkie budowle były wykorzystywane na cele związane z pracą ośrodka wczasowego, a więc do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ośrodku wczasowym Wnioskodawca ma również mieszkanie, w którym mieszka i korzysta z ww. budowli - w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ośrodka wczasowego.


Wnioskodawca wskazuje, że na Budowle, Wnioskodawca nie ponosił nakładów równych lub wyższych 30 % wartości początkowej danej Budowli.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (część pytania nr 2 i 3 wniosku):


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, planowana transakcja sprzedaży prawa własności Działki nr 1 wraz z prawem własności innych urządzeń (w tym Budowli) znajdujących się na Działce nr 1 będzie korzystała, co do zasady, ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w przypadku braku możliwości zwolnienia z VAT planowanej transakcji sprzedaży prawa własności Działki nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w odniesieniu do przedmiotowej transakcji znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, planowana transakcja sprzedaży prawa własności Działki nr 1 wraz z prawem własności innych urządzeń (w tym Budowli) znajdujących się na Działce nr 1 będzie korzystała, co do zasady, ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.


Na gruncie ustawy o VAT funkcjonuje zasada, zgodnie z którą w przypadku dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami lub budowlami, opodatkowanie podatkiem VAT tego rodzaju transakcji odbywa się na zasadach określonych dla tych budynków lub budowli, tj. nieruchomość gruntowa dzieli podatkowy los budynków lub budowli na tej nieruchomości posadowionych (wynika to z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT). Co do zasady więc - w sytuacji sprzedaży zabudowanego gruntu - należy stosować przepisy ustawy o VAT dotyczące dostawy budynków, budowli lub ich części.


W związku z tym należy ustalić czy działka ewidencyjna będąca przedmiotem zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, na której znajdują się naniesienia jest działką zabudowaną budynkami, budowlami lub ich częściami.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Art. 2 pkt 14 ustawy o VAT stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach ustawy o VAT jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Podstawową kwestią dla ustalenia czy dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT jest zatem ustalenie czy w odniesieniu do tych budynków lub budowli doszło do „pierwszego zasiedlenia” w myśl ustawy o VAT.


W dniu 14 maja 2015 r. zapadł precedensowy wyrok NSA (sygn. akt FSK 382/14), w którym wskazano, że definicja „pierwszego zasiedlenia” zawarta w ustawie o VAT jest niezgodna z Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347 ze zm.), („Dyrektywa 2006/112/WE”), z którą ustawa o VAT musi być zgodna. NSA w ww. wyroku wskazał bowiem, iż definicja „pierwszego zasiedlenia” powinna brzmieć: „pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”. Wskazać należy, iż podobne stanowisko zajął NSA z dnia 23 listopada 2017 r. (I FSK 312/16), zgodnie z którym: „TSUE wskazał, że art. 12 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 112 dotyczy dostawy budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem. W związku z tym przepisy te łącznie dokonują rozróżnienia między nowym a starym budynkiem, przy czym sprzedaż starego budynku nie jest co do zasady objęta VAT (podobnie wyrok z dnia 12 lipca 2012 r., J.J. Komen en Zonen Beheer Heerhugowaard, C-326/11, EU:C:2012:461, pkt 21). Ratio legis tych przepisów zasadza się na względnym braku wartości dodanej przy sprzedaży starego budynku. Sprzedaż budynku następująca po jego pierwszej dostawie na rzecz konsumenta końcowego, stanowiącej zakończenie procesu produkcji, jakkolwiek objęta jest zakresem pojęcia „działalności gospodarczej” w rozumieniu art. 9 dyrektywy VAT, nie prowadzi do powstania istotnej wartości dodanej i w związku z tym powinna co do zasady być objęta zwolnieniem.”


W tym miejscu należy również wskazać na wyrok TSUE z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. akt C-308/16), gdzie TSUE wskazał, iż „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) (Dyrektywy 2006/112/WE) należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.” Z ww. wyroku TSUE (pkt 41) wynika, ż „kryterium „pierwszego zasiedlenia” budynku należy rozumieć jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora. (...) Z powyższej analizy (...) nie wynika jednak, że użytkowanie budynku przez jego właściciela ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.”


Ponadto należy wskazać, iż organy podatkowe w obecnie wydawanych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, przedstawiają stanowisko zgodne z wykładnią prowspólnotową, tak np. w: (i) interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2018 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.742.2017.1.IK) oraz (ii) interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB3-2.4012.814.2017.2.MGO).


Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku, należy zauważyć, że Działka nr 1 została nabyta przez Wnioskodawcę w 2017 r. Wnioskodawca od chwili nabycia wykorzystuje Nieruchomość do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (świadczenie usług turystycznych w ośrodku wczasowym z całą infrastrukturą, pokojami, świetlicą, recepcją, zapleczem socjalnym, parkingiem, placem zabaw i boiskiem sportowym). Zdaniem Wnioskodawcy, do tzw. pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy VAT doszło najpóźniej w 2017 r. Od nabycia Nieruchomości (w tym Działki nr 1), Nieruchomość (w tym Działka nr 1) była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Od momentu tzw. „pierwszego zasiedlenia” w rozumieniu ustawy o VAT, upłynął więc okres dłuższy niż 2 lata.


W związku z tym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, planowana transakcja sprzedaży prawa własności Działki nr 1 wraz z prawem własności innych urządzeń (w tym Budowli) znajdujących się na Działce nr 1 będzie korzystała, co do zasady, ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.


Ad 2


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w przypadku braku możliwości zwolnienia z VAT planowanej transakcji sprzedaży prawa własności Działki nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w odniesieniu do przedmiotowej transakcji znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT wskazane w art. 43 ust. 1 akt 10a ustawy o VAT.


W sytuacji, gdy dostawa budynku nie jest bowiem objęta zwolnieniem od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, czyli jest dokonana (i) przed tzw. „pierwszym zasiedleniem” w rozumieniu ustawy o VAT, (ii) w ramach tzw. „pierwszego zasiedlenia” w rozumieniu ustawy o VAT albo (iii) w ciągu 2 lat od tzw. „pierwszego zasiedlenia” w rozumieniu ustawy o VAT, wówczas możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


Aby zastosować zwolnienie od podatku VAT wynikające z art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich część nie może być objęta zwolnieniem od podatku VAT przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a ponadto spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

  1. dokonującemu dostawy budynków (budowli) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do tych obiektów;
  2. łączna wartość ulepszeń dokonanych przez dokonującego dostawy, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT, nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku lub budowli.


Reasumując, w związku z faktem, że Wnioskodawca nabył Nieruchomość w drodze czynności niepodlegającej przepisom ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym w dniu nabycia, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku braku możliwości zwolnienia z VAT planowanej transakcji sprzedaży prawa własności Działki nr 1 wraz z prawem własności innych urządzeń (w tym Budowli) znajdujących się na Działce nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w odniesieniu do przedmiotowej transakcji znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Wskazać w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do części Działki 1, na której znajdują się wymienione przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku Budowle w rozumieniu przepisów Prawo budowlane.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W przypadku dostawy budynków lub budowli zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Brak możliwości zastosowania tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Ponadto należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.


Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.


Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania.


Wnioskodawca oraz Małżonek Wnioskodawcy są - na zasadzie ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej - właścicielami nieruchomości, w skład której wchodzą dwie działki ewidencyjne gruntu nr 1 oraz nr 2.


Wnioskodawca oraz Małżonek Wnioskodawcy nabyli Nieruchomość w dniu 7 września 2017 r. na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego, w ramach której sprzedaż Nieruchomości korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Budowle znajdujące się na Działce nr 1 zostały nabyte w dniu 7 września 2017 r. na podstawie umowy sprzedaży, oprócz placu postojowego na samochody, który został przez Wnioskodawcę utwardzony tłuczniem i wysypany drobnym kamykiem. Plac został oddany do użytkowania w dniu 30 kwietnia 2018 r.


Od momentu oddania do użytkowania Budowli znajdujących się na Działce nr 1 (w tym placu postojowego na samochody znajdującego się na Działce nr 1) do dnia sprzedaży minie 2 lata.


Z tytułu nabycia w dniu 7 września 2017 r. ww. budowli tj. (ogrodzenia, drogi dojazdowej, sieci wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, wiaty na śmietniki) nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, ponieważ transakcja nabycia nie była opodatkowana podatkiem VAT. Z tytułu wykonania placu postojowego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.


Wszystkie budowle były wykorzystywane na cele związane z pracą ośrodka wczasowego, a więc do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Wnioskodawca nie ponosił na Budowle nakładów równych lub wyższych 30% wartości początkowej danej Budowli.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy dla sprzedaży Budowli wraz częścią Działki nr 1, na której są posadowione.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Budowli wraz z częścią Działki nr 1 wskazać należy, że w celu ustalenia, czy w odniesieniu do sprzedaży tej części Działki 1 zabudowanej Budowlami, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozstrzygnąć, czy względem posadowionych na tej działce Budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie.


Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że transakcja dostawy Budowli nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy ani w ciągu dwóch lat od jego pierwszego zasiedlenia. Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy, Budowle znajdujące się na Działce nr 1 zostały nabyte w dniu 7 września 2017 r. na podstawie umowy sprzedaży, oprócz placu postojowego na samochody, który został przez Wnioskodawcę utwardzony tłuczniem i wysypany drobnym kamykiem oraz oddany do użytkowania w dniu 30 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca nie ponosił na Budowle nakładów równych lub wyższych 30% wartości początkowej danej Budowli. Wszystkie budowle były wykorzystywane na cele związane z pracą ośrodka wczasowego, a więc do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, z uwagi na fakt, iż od momentu pierwszego zasiedlenia Budowli do chwili ich sprzedaży minie więcej niż 2 lata i w stosunku do Budowli nie zostały poniesione nakłady na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej każdej z nich, to dla dostawy Budowli zostały spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie miało zastosowanie również dla dostawy tej części gruntu, na którym Budowle trwale związane z gruntem są posadowione, ponieważ zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W konsekwencji, planowana transakcja sprzedaży Budowli wraz z częścią Działki nr 1, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy dla sprzedaży części Działki 1, na której znajdują się Budowle, należało uznać za prawidłowe.


Z uwagi na fakt, że pytanie nr 2 odnosiło się wyłącznie do sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do sprzedaży części Działki nr 1 wraz z Budowlami znajdującymi się na tej Działce, to odpowiedź na nie stała się bezzasadna.


Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o element zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca zakwalifikował jako budowle w rozumieniu przepisów Prawo budowlane naniesienia w postaci: starego ogrodzenia z siatki w metalowych ramkach; wewnętrznej drogi dojazdowej między budynkami pokrytej starym asfaltem; wiaty na śmietnik z elementów drewnianych i zadaszonej daszkiem z blachy; sieci wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej; placu postojowego na samochody utwardzonego tłuczniem i wysypanego drobnym kamykiem.


Dodatkowo mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca - jako współwłaściciel Nieruchomości, zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla żony Wnioskodawcy, jak również nie wywołuje względem Niej skutków podatkowo-prawnych.

Wskazać w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie części pytania nr 2 i 3 wniosku dotyczącej sprzedaży części Działki nr 1, na której znajdują się inne urządzenia w tym Budowle, natomiast w zakresie pytań nr 1, części pytania nr 2 i 3 dotyczącej sprzedaży części Działki nr 1, na której znajdują się Budynki oraz pytania nr 4 wniosku, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj