Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.526.2020.2.SL
z 30 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2020 r. (data wpływu 12 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2020 r., data nadania 20 listopada 2020 r., (data wpływu 20 listopada 2020 r.) oraz pismem z dnia 19 listopada 2020 r., data nadania 20 listopada 2020 r., (data wpływu 23 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 października 2020 nr 0114-KDIP4-1.4012.526.2020.1.SL (doręczone w dniu 13 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2020 r., data nadania 20 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) oraz pismem z dnia 19 listopada 2020 r., data nadania 20 listopada 2020 r., (data wpływu 23 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.526.2020.1.SL.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Osi Priorytetowa: Efektywność energetyczna, Działanie 4.3 Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków, Poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych.


Wnioskodawca: (…). Realizator projektu w imieniu (…): Szkoła (…)

Wnioskodawca (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Samorząd będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. W skład struktury organizacyjnej Wnioskodawcy wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będącymi jednocześnie zadaniami własnymi samorządu województwa.

Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie „…”, którego realizatorem w imieniu (…) jest Szkoła - jednostka organizacyjna Wnioskodawcy, której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd (…) oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem.


W zakres prac wchodzi termomodernizacja obiektu szkolnego:

  • ocieplenie stropodachu, wymiana dachówki, wykonanie instalacji odgromowej,
  • wymiana stolarki drzwiowej,
  • wymiana stolarki okiennej,
  • modernizacja systemu grzewczego i C.W. (montaż pomp ciepła),
  • modernizacja systemu oświetlenia.


Powyższe działania w sposób bezpośredni przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej oraz cieplnej, podniesienia klasy efektywności energetycznej obiektu, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powstających przy wytwarzaniu energii cieplnej i elektrycznej przy użyciu kopalin, poprawy komfortu cieplnego użytkowników oraz wzrostu poziomu bezpieczeństwa użytkowania obiektu. Efekty oszczędnościowe uzyskane w wyniku realizacji projektu są tym bardziej istotne, ponieważ wiążą się ze zmniejszeniem nakładów publicznych na utrzymanie infrastruktury. Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212, poz. 1336).


Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej Szkoły (…) - obiektu użyteczności publicznej.


Zdiagnozowane problemy interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:

  • zmniejszenie energochłonności obiektu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej,
  • poprawa standardu efektywności energetycznej obiektu użyteczności publicznej,
  • ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu zawieszonego PM 10 poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej m.in. poprzez montaż instalacji OZE,
  • poprawa komfortu cieplnego w obiekcie,
  • obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej,
  • poprawa warunków realizacji zadań z zakresu oświaty, w tym dla osób z niepełnosprawnościami,
  • wprowadzenie automatyki pomiarowej oraz monitoringu zużycia energii.


Realizacja projektu umożliwi osiągniecie celu głównego projektu oraz celów szczegółowych, a także wykazuje następujące oddziaływanie:

  • zwiększenie atrakcyjności miasta pod kątem wysokich standardów świadczenia usług publicznych,
  • zwiększenie atrakcyjności miasta oraz regionu poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery,
  • poprawę warunków życia mieszkańców,
  • wzrost atrakcyjności miasta w oczach mieszkańców, co pociągnie za sobą zmniejszenie negatywnych tendencji w zakresie odpływu ludności.


Celem szczegółowym wskazanego poddziałania jest zwiększona efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej, co jest w pełni zbieżne z celami projektu. W rezultacie zaplanowanej w ramach priorytetu interwencji zmniejszeniu ulegnie roczne zużycie energii pierwotnej w budynkach publicznych (kWh/rok), zaoszczędzona zostanie energia elektryczna (MWh/rok) oraz energia cieplna (GJ/rok). Zakłada się także spadek emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel nadrzędny realizowany będzie przez wykonanie głębokiej termomodernizacji obiektu użyteczności publicznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Potrzeba realizacji wynika z dużej energochłonności obiektu przez co generowane są znaczne koszty oraz ze względu na niespełnianie norm efektywności energetycznej budynku o przeznaczeniu użyteczności publicznej. Projekt ma także na celu poprawę warunków bytowych słuchaczy i pracowników szkoły, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:


Efekty realizacji projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane do podstawowej działalności (edukacja) i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoła (…) prowadzi działalność w zakresie edukacji.


Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane w następujący sposób:


Nabywca: Wnioskodawca (…),


Odbiorca Szkoła (…)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z termomodernizacją obiektu, jest możliwy do odzyskania przez Szkołę (…) jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od wydatków w ramach projektu nie jest możliwy do odzyskania. Zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (…) jako organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został powołany, a zatem nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów w procesie realizacji projektu, który służyć będzie tylko realizacji zadań publicznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim (Dz. U. z 2020 r., poz. 1668), samorząd (…) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Samorząd (…) w celu wykonywania zadań tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie wojewódzkim).


W myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie województwa, województwo wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego oraz ochrony środowiska.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Samorząd będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. W skład struktury organizacyjnej (…) wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań, będącymi jednocześnie zadaniami własnymi samorządu województwa.

Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie „(…)”, którego realizatorem w imieniu Wnioskodawcy jest Szkoła - jednostka organizacyjna Wnioskodawcy, której Dyrektor działa na podstawie stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd (…) oraz realizuje wszystkie zadania związane z projektem.


W zakres prac wchodzi termomodernizacja obiektu szkolnego:

  • ocieplenie stropodachu, wymiana dachówki, wykonanie instalacji odgromowej,
  • wymiana stolarki drzwiowej,
  • wymiana stolarki okiennej,
  • modernizacja systemu grzewczego i C.W. (montaż pomp ciepła),
  • modernizacja systemu oświetlenia.


Powyższe działania w sposób bezpośredni przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej oraz cieplnej, podniesienia klasy efektywności energetycznej obiektu, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powstających przy wytwarzaniu energii cieplnej i elektrycznej przy użyciu kopalin, poprawy komfortu cieplnego użytkowników oraz wzrostu poziomu bezpieczeństwa użytkowania obiektu. Efekty oszczędnościowe uzyskane w wyniku realizacji projektu są tym bardziej istotne, ponieważ wiążą się ze zmniejszeniem nakładów publicznych na utrzymanie infrastruktury. Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212, poz. 1336).


Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektu Szkoły (…) - obiektu użyteczności publicznej.


Zdiagnozowane problemy interesariuszy determinują realizację następujących celów szczegółowych:

  • zmniejszenie energochłonności obiektu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej,
  • poprawa standardu efektywności energetycznej obiektu użyteczności publicznej,
  • ograniczenie emisji CO2 oraz pyłu zawieszonego PM 10 poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej m.in. poprzez montaż instalacji OZE,
  • poprawa komfortu cieplnego w obiekcie,
  • obniżenie kosztów funkcjonowania jednostki zaliczanej do sektora finansów publicznych poprzez obniżenie rachunków za zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej,
  • poprawa warunków realizacji zadań z zakresu oświaty, w tym dla osób z niepełnosprawnościami,
  • wprowadzenie automatyki pomiarowej oraz monitoringu zużycia energii.

Realizacja projektu umożliwi osiągniecie celu głównego projektu oraz celów szczegółowych, a także wykazuje następujące oddziaływanie:

  • zwiększenie atrakcyjności miasta pod kątem wysokich standardów świadczenia usług publicznych,
  • zwiększenie atrakcyjności miasta oraz regionu poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery,
  • poprawę warunków życia mieszkańców,
  • wzrost atrakcyjności miasta w oczach mieszkańców, co pociągnie za sobą zmniejszenie negatywnych tendencji w zakresie odpływu ludności.


Celem szczegółowym wskazanego poddziałania jest zwiększona efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej, co jest w pełni zbieżne z celami projektu. W rezultacie zaplanowanej w ramach priorytetu interwencji zmniejszeniu ulegnie roczne zużycie energii pierwotnej w budynkach publicznych (kWh/rok), zaoszczędzona zostanie energia elektryczna (MWh/rok) oraz energia cieplna (GJ/rok). Zakłada się także spadek emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel nadrzędny realizowany będzie przez wykonanie głębokiej termomodernizacji obiektu użyteczności publicznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Potrzeba realizacji wynika z dużej energochłonności obiektu przez co generowane są znaczne koszty oraz ze względu na niespełnianie norm efektywności energetycznej budynku o przeznaczeniu użyteczności publicznej. Projekt ma także na celu poprawę warunków bytowych słuchaczy i pracowników szkoły, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.


Efekty realizacji projektu pn. „(…)” będą wykorzystywane do podstawowej działalności (edukacja) i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoła (…) prowadzi działalność w zakresie edukacji.


Nabywcą faktur związanych z realizacją projektu jest Wnioskodawca (…), a odbiorcą jest Szkoła (…).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż w związku z termomodernizacją budynku Szkoły Wnioskodawca realizuje zadania własne z zakresu edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego oraz ochrony środowiska, nałożone na niego ustawą o samorządzie wojewódzkim. Ponadto nabyte towary i usługi związane z realizacją zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – będzie je wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane do podstawowej działalności (edukacja)).


W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu o nazwie „…”. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj