Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.408.2020.1.AAT
z 27 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 28 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania posiadanej dokumentacji za uprawniającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania posiadanej dokumentacji za uprawniającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zasadniczym przedmiotem działalności jest prowadzenie działalności handlowej w zakresie dostaw wszelkiego rodzaju sprzętu audiowizualnego (ekrany, projektory, monitory itp.) różnych producentów.


Zdarza się, że Wnioskodawca otrzymuje zamówienie dostawy monitorów od placówek oświatowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych.


  1. ZAISTNIAŁY STAN FAKTYCZNY


W dniu 6 lipca 2020 r. Wnioskodawca otrzymał zamówienie na dostawę 3 monitorów interaktywnych … od niepublicznego przedszkola im. …, zwanego dalej jako „Placówka”. Zamówienie zostało podpisane przez Dyrektora Placówki mgr Ł. G. Do zamówienia dołączone jest zaświadczenie organu prowadzącego, w którym potwierdzono, że jest to placówka oświatowa wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod numerem .., prowadzona przez Ł. G., oraz że zamówiony sprzęt komputerowy jest związany z realizowaną przez placówkę działalnością dydaktyczną. Zaświadczenie zostało podpisane przez Ł. G. jako organ prowadzący.


Mając powyższe na uwadze zarówno zamówienie, jak i potwierdzenie zamówienia (zatytułowane jako zaświadczenie organu prowadzącego) zostało podpisane przez tę samą osobę, która w danej placówce pełni funkcję zarówno dyrektora placówki jak i organu prowadzącego.


Oprócz powyższego Wnioskodawca dysponuje wydrukiem z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych Systemu Informacji Oświatowej dostępnym publicznie pod adresem https:…, który potwierdza, że przedszkole jest placówką niepubliczną zarejestrowaną pod numerem RSPO …, zajmującą się wychowaniem przedszkolnym, w której Pani Ł. G. pełni zarówno funkcję Dyrektora, jak również wpisana jest jako organ prowadzący tej Placówki.


Wnioskodawca dokonał dostawy zamówionego komputera z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, tj. stawki 0%, mając na względzie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a w związku z art. 83 ust. 13-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (tekst jedn.: za Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 r. z późn. zm.), zwanej dalej „ustawa o VAT”.

W dniu 17 lipca 2020 roku Wnioskodawca wystawił fakturę VAT …. Dostawa zamówienia została zrealizowana w dniu 21 lipca 2020 roku.


Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy o VAT kopia zamówienia i zaświadczenia organu prowadzącego potwierdzającego zamówienie zostały przekazane do właściwego Urzędu Skarbowego.


  1. ZDARZENIE PRZYSZŁE


Wnioskodawca zamierza w przyszłości realizować dalszą sprzedaż i dostawę monitorów interaktywnych do szkół i placówek, w tym także niepublicznych.


W celu spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT Wnioskodawca posiadać będzie stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową i przekaże także kopię wskazanego zamówienia do właściwego Urzędu Skarbowego.


W związku z powyższym Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia uznania, że w takim przypadku zamówienie złożone przez Dyrektora Placówki i potwierdzone przez tę samą osobę występującą jako organ prowadzący Placówkę, spełnia warunki określone w art. 83 ust. 14 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem zamówienie sprzętu komputerowego winno być „potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dokumentacja zgromadzona przez Wnioskodawcę w trakcie opisanej dostawy w postaci:
    1. zamówienia na dostawę sprzętu do placówki oświatowej, wystawionego przez tę placówkę i podpisanego przez dyrektora szkoły,
    2. zaświadczenia organu prowadzącego placówkę oświatową, potwierdzającego fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki oświatowej,
    wyczerpuje katalog wymaganych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, przy dokonywaniu dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT dla placówek oświatowych, o których mowa w art. 83 ust. pkt 26 lit. a) ustawy o VAT?
  2. Czy dokumentacja, którą będzie gromadził Wnioskodawca w postaci:
    1. zamówienia na dostawę sprzętu do placówki oświatowej, wystawionego przez tę placówkę i podpisanego przez dyrektora szkoły,
    2. zaświadczenia organu prowadzącego placówkę oświatową, potwierdzającego fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki oświatowej,
    będzie wyczerpywało katalog wymaganych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, przy dokonywaniu dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT dla placówek oświatowych, o których mowa w art. 83 ust. pkt 26 lit. a) ustawy o VAT w przypadku, gdy sprzedaż następuje na rzecz placówek niepublicznych, gdzie funkcję Dyrektora i organu prowadzącego pełni ta sama osoba?

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa dokumentacja jest wystarczająca, a Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę preferencyjną 0%.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Natomiast w myśl art. 7 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) przy czym stosownie do art. 2 pkt 6 tej ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednocześnie dalsze przepisy ustawy o VAT oraz wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych przewidują stosowanie stawek obniżonych oraz zwolnień od podatku. W konsekwencji stawkę podstawową należy stosować wówczas, gdy nie obowiązuje przepis szczególny na podstawie, którego dana czynność została objęta opodatkowaniem w niższej wysokości albo zwolnieniem od podatku.


Wśród czynności objętych obniżoną stawką VAT do wysokości 0%, w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT Ustawodawca wymienił dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w powołanym art. 83 ust. 13-15.


Dla potrzeb zastosowania m.in. powyższej normy, art. 43 ust. 9 ustawy o VAT stanowi, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Stosownie natomiast do treści art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, stawkę 0% stosuje się do towarów wymienionych w Załączniku Nr 8 do ustawy o VAT.


Katalog towarów zawarty w tym Załączniku obejmuje:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery, modemy).


W niniejszej sprawie nie ulega wątpliwościom, że monitor interaktywny będący przedmiotem zamówienia jest sprzętem komputerowym do którego stosuje się stawkę 0% zgodnie z Załącznikiem nr 8 do ustawy o VAT.


Ponadto przepis art. 83 ust. 14 ustawy o VAT dla zastosowania stawki VAT 0% przy dostawie sprzętu komputerowego bezpośrednio dla placówek oświatowych wymaga, aby dokonujący dostaw posiadał stosowne zamówienia potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Z kolei ust. 15 przywołanego wyżej artykułu wprowadza wymóg przekazania kopii ww. dokumentów do właściwego Urzędu Skarbowego.


Z powołanych przepisów wynika, że dla zastosowania stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT konieczne jest jednoczesne spełnienie szeregu warunków, tj.:

  1. przedmiotem dostawy powinien być sprzęt komputerowy wymieniony w Załączniku Nr 8 do ustawy o VAT;
  2. dostawa musi być zrealizowana na rzecz placówki oświatowej, za którą uważa się szkołę i przedszkole publiczne i niepubliczne, szkołę wyższą i placówkę opiekuńczo-wychowawczą;
  3. transakcja powinna zostać zrealizowana na podstawie zamówienia złożonego przez placówkę oświatową i potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową;
  4. dostawca musi złożyć kopię potwierdzonego zamówienia, o którym mowa w punkcie poprzednim do właściwego Urzędu Skarbowego.


Wnioskodawca spełnił warunki podmiotowe oraz formalne. Oczekuje natomiast potwierdzenia uznania, że w niniejszej sprawie zamówienie złożone przez Dyrektora Placówki, i potwierdzone przez tę samą osobę występującą jako organ prowadzący Placówkę spełnia warunki określone w art. 83 ust. 14 pkt 1) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem zamówienie sprzętu komputerowego winno być „potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami”.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 pkt 3) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2020. 910 tj. z dnia 2020. 05. 22) dalej jako „UPO” szkoła może być publiczna albo niepubliczna oraz może zostać założona i prowadzona m.in. przez osobę fizyczną.


Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1) i 16) UPO ilekroć w ustawie jest mowa o szkole należy przez to rozumieć także przedszkole, zaś gdy jest mowa o organie prowadzącym szkołę lub placówkę należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.


Zgodnie z art. 68 ust. 1 Dyrektor kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.


Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 UPO to organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do jego zadań należy m.in.: wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych. Komentowany artykuł zobowiązuje organ prowadzący do zapewnienia szkole lub placówce warunków działalności. Na cele wymienione w przepisie organy prowadzące są zobowiązane zapewnić odpowiednie środki finansowe. Organ prowadzący powinien wykazać się dbałością o zapewnienie warunków materialno-organizacyjnych w celu prowadzenia przez szkołę działalności statutowej. Stosownie do tego przysługują mu uprawnienia nadzorcze wyrażone w ustawie (tak Mateusz Pilch, Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz, WKP 2018). W art. 57 UPO Ustawodawca wskazał, iż organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.


Jednocześnie ustawa Prawo oświatowe nie wprowadziła zakazu łączenia funkcji Dyrektora Placówki i organu prowadzącego. Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 kwietnia 2019 r. wydany w sprawie o sygn. akt I SA/OI 38/19. W powołanym orzeczeniu rozstrzygana była kwestia wydatkowania dotacji oświatowej, zaś Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, iż nie może być ona przeznaczona na wynagrodzenie organu prowadzącego, chyba że pełni on jednocześnie funkcję dyrektora szkoły. Powyższe potwierdza możliwość pełnienia jedocześnie funkcji Dyrektora Placówki oraz organu prowadzącego. W niniejszej sprawie zamówienie zostało złożone przez Dyrektora Placówki, a jednocześnie w zaświadczeniu organu prowadzącego będącego de facto tą samą osobą potwierdzone zostało, że zamówienie związane jest z realizowaną przez placówkę działalnością dydaktyczną.


Mając powyższe na uwadze za podmiot nadzorujący, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT na podstawie odrębnych przepisów tj. ustawy Prawo oświatowe właściwym do potwierdzenia zamówienia złożonego przez placówkę oświatową należy uznać organ prowadzący.


W ramach przyszłych sprzedaży Wnioskodawca planuje gromadzić dokumentację w postaci zamówienia i potwierdzenie zamówienia wydanego przez organ nadzorujący tak jak zostało to opisane w zaistniałym stanie faktycznym powyżej. Analogiczna dokumentacja będzie gromadzona w przypadku gdy ta sama osoba pełni funkcję Dyrektora placówki oraz jest organem prowadzącym w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.


Poprawność przedstawionego stanowiska potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP4/443-636/12-5/ALN z dnia 20 grudnia 2012 r„ która została wydana w takich samych okolicznościach faktycznych, pod rządem poprzednio regulującej te kwestie ustawy z dnia 7 września 1997 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425 z późn. zm).

Równocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, zgromadzona przez niego dokumentacja w opisanym stanie faktycznym jak i w planowanych przyszłych sprzedażach spełnia wymogi ustawowe, dające możliwość zastosowania stawki 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a UPTU.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Zatem wskazać należy, że aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy należy spełnić określone warunki. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana dla placówki oświatowej bądź dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Przy tym na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych; drukarki; skanery; urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących); urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy). Ponadto muszą być spełnione warunki formalne zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał zamówienie na dostawę 3 monitorów interaktywnych …od niepublicznego przedszkola (Placówki). Zamówienie zostało podpisane przez Dyrektora Placówki mgr Ł. G. Jednocześnie do zamówienia dołączone jest zaświadczenie organu prowadzącego (podpisane przez Ł. G. jako organ prowadzący), w którym potwierdzono, że jest to placówka oświatowa wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzona przez Ł. G., oraz że zamówiony sprzęt komputerowy jest związany z realizowaną przez placówkę działalnością dydaktyczną. Zatem zarówno zamówienie, jak i potwierdzenie zamówienia (zatytułowane jako zaświadczenie organu prowadzącego) zostało podpisane przez tę samą osobę, która w danej placówce pełni funkcję zarówno dyrektora placówki jak i organu prowadzącego. Ponadto Wnioskodawca dysponuje wydrukiem z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych Systemu Informacji Oświatowej dostępnym publicznie, który potwierdza, że przedszkole jest placówką niepubliczną, zajmującą się wychowaniem przedszkolnym, w której Pani Ł. G. pełni zarówno funkcję Dyrektora, jak również wpisana jest jako organ prowadzący tej Placówki. Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy kopię zamówienia i zaświadczenia organu prowadzącego potwierdzającego zamówienie zostały przekazane do właściwego Urzędu Skarbowego.


Jednocześnie Wnioskodawca zamierza w przyszłości realizować dalszą sprzedaż i dostawę monitorów interaktywnych do szkół i placówek, w tym także niepublicznych. W celu spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy Wnioskodawca posiadać będzie stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową i przekaże kopię wskazanego zamówienia do właściwego Urzędu Skarbowego.


Przy tym z wniosku wynika, że w niniejszej sprawie nie ulega wątpliwościom, że monitor interaktywny będący przedmiotem zamówienia jest sprzętem komputerowym, do którego stosuje się stawkę 0% zgodnie z załącznikiem nr 8 do ustawy oraz, że Wnioskodawca spełnił warunki podmiotowe oraz formalne. Natomiast Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia uznania, że w niniejszej sprawie zamówienie złożone przez Dyrektora Placówki, i potwierdzone przez tę samą osobę występującą jako organ prowadzący Placówkę spełnia warunki określone w art. 83 ust. 14 pkt 1 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy.


Wnioskodawca powziął wątpliwości czy dokumentacja zgromadzona (stan faktyczny) oraz dokumentacja, która będzie gromadzona (zdarzenie przeszłe) w postaci:

  1. zamówienia na dostawę sprzętu do placówki oświatowej, wystawionego przez tę placówkę i podpisanego przez dyrektora szkoły,
  2. zaświadczenia organu prowadzącego placówkę oświatową, potwierdzającego fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki oświatowej,

wyczerpuje/będzie wyczerpywała katalog wymaganych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, przy dokonywaniu dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówek oświatowych, o których mowa w art. 83 ust. pkt 26 lit. a) ustawy w przypadku, gdy sprzedaż następuje na rzecz placówek niepublicznych, gdzie funkcję Dyrektora i organu prowadzącego pełni ta sama osoba.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Jednocześnie w przypadku dostaw sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówek oświatowych dokonujący dostawy powinien posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.


W stanie faktycznym Wnioskodawca dokonał dostawy do niepublicznego przedszkola i posiada zamówienie podpisane przez Dyrektora niepublicznego przedszkola (tj. Panią Ł. G.) oraz zaświadczenie organu prowadzącego (podpisane przez Panią Ł. G.). Przy czym, jak wskazano, Pani Ł. G. w niepublicznym przedszkolu, na rzecz którego Wnioskodawca dokonał dostawy pełni funkcję zarówno dyrektora placówki jak i organu prowadzącego.


Zatem należy uznać, że - w przypadku, gdy sprzedaż nastąpiła na rzecz placówki niepublicznej, gdzie funkcję dyrektora i organu prowadzącego pełni ta sama osoba - zgromadzona dokumentacja w postaci zamówienia na dostawę sprzętu do placówki oświatowej (wystawionego przez tę placówkę i podpisanego przez dyrektora szkoły) oraz zaświadczenia organu prowadzącego placówkę oświatową, potwierdzającego fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki oświatowej (potwierdzonego przez osobę występującą jako organ prowadzący placówkę będącą tą samą osobą co podpisała złożone zamówienie) wyczerpuje katalog wymaganych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, przy dokonywaniu dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówek oświatowych, o których mowa w art. 83 ust. pkt 26 lit. a ustawy.


W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza realizować sprzedaż i dostawę monitorów interaktywnych do szkół i placówek, w tym także niepublicznych. W celu spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy Wnioskodawca posiadać będzie stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.


Zatem należy uznać, że - w przypadku, gdy sprzedaż nastąpi na rzecz placówki niepublicznej, gdzie funkcję dyrektora i organu prowadzącego pełnić będzie ta sama osoba - zgromadzona dokumentacja w postaci zamówienia na dostawę sprzętu do placówki oświatowej (wystawionego przez tę placówkę i podpisanego przez dyrektora placówki) oraz zaświadczenia organu prowadzącego placówkę oświatową, potwierdzającego fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki oświatowej (potwierdzonego przez osobę występującą jako organ prowadzący placówkę będącą tą samą osobą co podpisze złożone zamówienie) będzie wyczerpywała katalog wymaganych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, przy dokonywaniu dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówek oświatowych, o których mowa w art. 83 ust. pkt 26 lit. a) ustawy.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca dokonał/dokona dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówki oświatowej, w której funkcję dyrektora i organu prowadzącego pełni ta sama osoba posiadając zamówienie na dostawę sprzętu wystawione przez tę placówkę i podpisane przez jej dyrektora oraz zaświadczenie organu prowadzącego tę placówkę, potwierdzające fakt, iż zamawiany sprzęt jest przeznaczony na potrzeby działalności dydaktycznej tej placówki (potwierdzone przez osobę występującą jako organ prowadzący placówkę będącą tą samą osobą co podpisała/podpisze złożone zamówienie), których następnie kopie przekazał/przekaże do właściwego urzędu skarbowego jest/będzie uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. pkt 26 lit. a ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania posiadanej dokumentacji za uprawniającą do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Przy tym jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przyjęto, że Wnioskodawca dokonał/dokona dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy dla placówki oświatowej, w której funkcję dyrektora i organu prowadzącego pełni ta sama osoba.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj