Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.564.2020.1.MPU
z 26 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 września 2020 r. (data wpływu – 22 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie podlegania zwolnieniu z podatku VAT dostawy gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami na rzecz Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie podlegania zwolnieniu z podatku VAT dostawy gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami na rzecz Spółki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) – (dalej jako ,,Wnioskodawca” lub ,,Gmina”) jest czynnym, scentralizowanym podatnikiem VAT, jest właścicielem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, w tym m. in. oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnia ścieków, jako budowla, w tym tworzące z nią całość techniczno-użytkową urządzenia niezbędne do funkcjonowania oczyszczalni ścieków, zostały wybudowane/nabyte przed 2003 rokiem i wprowadzone do ewidencji środków trwałych Gminy z dniem 30 grudnia 2002 roku.

Następnie, w 2003 roku Gmina zawarła ze spółką „(…)”(…) w (…) (dalej: „Spółka”) umowę (dalej: „Umowa”), na podstawie której przekazała Spółce do użytkowania infrastrukturę sanitarną, w tym oczyszczalnię ścieków. Umowa ma charakter nieodpłatny, i jej realizacja nie stanowi po stronie Gminy (ani w momencie jej zawarcia na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów, ani na podstawie przepisów obowiązujących obecnie) czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Brak związku pomiędzy nabyciem/wytworzeniem oczyszczalni ścieków z działalnością gospodarczą Gminy podlegającą opodatkowaniu VAT powoduje, że Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z tym nabyciem/wytworzeniem i Gmina nigdy nie dokonywała takich odliczeń.

Elementy pozostałej infrastruktury wyposażenia oczyszczalni oraz sieci sanitarnej (ruchome urządzenia), były zakupywane/wytwarzane przez Gminę także po 30 grudnia 2002 roku, i były obejmowane Umową zawartą ze Spółką.

Obecnie Gmina planuje sprzedaż na rzecz Spółki oczyszczalni ścieków oraz gruntów, z którymi oczyszczalnia jest trwale związana. Pozostałe wyposażenie (ruchome urządzenia) ma zostać własnością Gminy i może być udostępniane Spółce na mocy obowiązującej Umowy, przy czym to zagadnienie nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji.

Gmina pragnie podkreślić, że dotychczas nie ponosiła wydatków na ulepszenie oczyszczalni ścieków, w stosunku do których miałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami na rzecz Spółki podlega zwolnieniu z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami na rzecz Spółki podlega zwolnieniu z VAT.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy.

Na gruncie przepisów ustawy o VAT zasadą jest, że dostawa budynków i budowli podlega zwolnieniu z VAT, w wyjątkowych sytuacjach należy taką transakcję opodatkować VAT przy zastosowaniu odpowiedniej stawki podatku.

Warunki zastosowania zwolnienia reguluje art. 43 ust. 1 pkt 10 i l0a ustawy o VAT, zgodnie z którymi zwalnia się z VAT:

  1. dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy;
  2. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  3. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres nie krótszy niż 2 lata,
  4. dostawę budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że:
    1. dostawa nie jest objęta zwolnieniem z punktu 1,
    2. w stosunku do tych budynków, budowli, dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego,
    3. dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, a jeśli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.



Pierwsze zasiedlenie, o którym mowa powyżej, zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT w następujący sposób: przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W praktyce, w oparciu o powyższe regulacje, możliwość zwolnienia z VAT dostawy budynków
i budowli analizuje się w następujących krokach:

  1. weryfikuje się czy i kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia,
  2. bada się możliwość zastosowania zwolnienia z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zwolnienie to ma zastosowanie, gdy dostawa ma miejsce po pierwszym zasiedleniu, ale nie wcześniej, niż po upływie 2 lat licząc od dnia pierwszego zasiedlenia. Jeżeli nie zostają spełnione wymienione warunki zwolnienia z VAT, to należy przejść do analizy w kolejnym punkcie,
  3. ocenia się warunki zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy o VAT, zwolnienie z VAT na podstawie tego przepisu przysługuje, gdy podatnik:
    1. nie miał prawa do odliczenia VAT w stosunku do przedmiotu dostawy (np. z tytułu jego budowy lub nabycia) ani w związku z jego ulepszeniami lub
    2. ponosił wydatki na ulepszenie i miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu, ale wartość tych ulepszeń była niższa niż 30% wartości początkowej obiektu.


Odnosząc te zasady do przedmiotowego zdarzenia przyszłego, Gmina przedstawia wynik analizy przeprowadzonej w powyższych krokach.

Krok 1

Do pierwszego zasiedlenia oczyszczalni ścieków doszło w 2002 r., to jest w momencie przyjęcia jej do środków trwałych Gminy i rozpoczęcia użytkowania jej na potrzeby własne. Gmina podkreślała, że nie dokonywała ulepszeń oczyszczalni ścieków po jej wybudowaniu, więc nie doszło do ponownego pierwszego zasiedlenia w późniejszym czasie.

Krok 2

Gmina planuje w przyszłości dostawę oczyszczalni ścieków. Dostawa będzie miała miejsce już po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia (jeżeli do dostawy dojdzie w 2020 r., to będzie miała ona miejsce 18 lat po pierwszym zasiedleniu). Oznacza to, że zostały spełnione warunki z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, na podstawie których Gmina jest uprawniona do zwolnienia z VAT dostawy oczyszczalni ścieków.

Krok 3

Zasadniczo skoro Gminie przysługuje zwolnienie z VAT w oparciu o wynik analizy kroku 2, to nie byłoby potrzeby przeprowadzania analizy kroku 3. Niemniej jednak Gmina chce się upewnić, że będzie uprawniona do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy o VAT, gdyby jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że Gminie nie przysługuje zwolnienie w oparciu o analizę kroku 2 (zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).

Mając na względzie powyższe, Gmina informowała, że w związku z budową oczyszczalni ścieków nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących budowy środka trwałego. Wynikało to z tego, że nie występował związek pomiędzy nabyciem/wytworzeniem oczyszczalni ścieków a działalnością gospodarczą Gminy podlegającą opodatkowaniu VAT i Gmina nigdy nie dokonywała takich odliczeń.

Ponadto Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie oczyszczalni ścieków, w stosunku do których miałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Uwzględniając te okoliczności, w ocenie Gminy przysługuje jej prawo do zwolnienia z VAT dostawy oczyszczalni ścieków na rzecz Spółki w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy o VAT, gdyby w ocenie organu podatkowego niemożliwe było zastosowanie przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Gmina informowała również, że wraz z oczyszczalnią ścieków planuje dokonać dostawy gruntów, z którymi przedmiotowa oczyszczalnia jest związana. W takich przypadkach zastosowanie znajduje art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że w praktyce zasady opodatkowania VAT (w tym zastosowanie zwolnienia z VAT) dostawy budynków lub budowli przechodzą na dostawę gruntu, z którym te budynki i budowle będące przedmiotem dostawy są trwale związane. Taki właśnie przypadek będzie miał miejsce w niniejszym zdarzeniu przyszłym, ponieważ Gmina planuje dokonać równoczesnej dostawy oczyszczalni ścieków oraz gruntów, z którymi ta oczyszczalnia jest trwale związana.

Gmina pragnie zwrócić uwagę, że konstrukcja art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w szczególności stwierdzenie z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się, oznacza, że podatnik VAT w zasadzie jest zobowiązany do uwzględnienia wartości gruntu w podstawie opodatkowania budynków lub budowli trwale z gruntem związanych. Tym samym, skoro dostawa oczyszczalni ścieków będzie podlegała zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 lub l0a ustawy o VAT, to z podstawy opodatkowania (zwolnienia) dostawy oczyszczalni nie można wyodrębnić wartości gruntów trwale związanych z oczyszczalnią ścieków. W efekcie tych ustaleń Gmina powinna zwolnić z VAT dostawę gruntów, z którymi trwale związana jest oczyszczalnia ścieków, skoro będą one przedmiotem równoczesnej dostawy na rzecz Spółki. Mając na uwadze powyższe, Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska w zakresie zadanego pytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a) ww. ustawy, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca w transakcji opisanej we wniosku występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Wskazać należy, że w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 - w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. - ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przepisów wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy dostawa gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami na rzecz Spółki podlega zwolnieniu.

Aby ustalić czy w rozpatrywanej sprawie dla dostawy przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynków i budowli stanowiących oczyszczalnię ścieków miało miejsce pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części.

W opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą łącznie dwa warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tj.: dostawa budynków i budowli nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (oczyszczalnia ścieków, jako budowla, w tym tworzące z nią całość techniczno-użytkową urządzenia niezbędne do funkcjonowania oczyszczalni ścieków, zostały wybudowane/nabyte przed 2003 rokiem i wprowadzone do ewidencji środków trwałych Gminy z dniem 30 grudnia 2002 roku.) i nie były ponoszone nakłady na ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, Gmina dotychczas nie ponosiła wydatków na ulepszenie oczyszczalni ścieków, w stosunku do których miałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata gdyż pierwsze zasiedlenie miało miejsce w 2002 r natomiast dostawa może nastąpić w 2020 r.

W związku z powyższym, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że transakcja dostawy gruntów oraz oczyszczalni trwale związanej z gruntami należących do Wnioskodawcy na rzecz Spółki będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10.

W konsekwencji, zwolnieniem od podatku – w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy – objęta będzie również dostawa gruntu na którym posadowiona jest oczyszczalnia ścieków, jako budowla, w tym tworzące z nią całość techniczno-użytkową urządzenia niezbędne do funkcjonowania oczyszczalni ścieków.

Tym samym, w rozpatrywanej sprawie bezprzedmiotowe stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz przepisów wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, zpóźn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj