Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.319.2020.2.BD
z 30 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 29 września 2020 r. (data wpływu – 01 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości:

  • w części dotyczącej opodatkowania umowy sprzedaży 2% stawką podatku od czynności cywilnoprawnych – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 października 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Sp. z o.o. (Spółka, Kupujący);
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania: Panią K. Ł. (Sprzedająca, Zbywca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: „Spółka”, „Kupujący”), jest inwestorem, zainteresowanym nabyciem praw do nieruchomości gruntowej (dalej: „Nieruchomość”) pod inwestycję magazynowo-produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i towarzyszącą (dalej: „Inwestycja”, planowane nabycie będzie dalej określane jako „Transakcja”). Przedmiotowa Nieruchomość zlokalizowana jest na terenie M. oraz obejmuje działkę o nr (…), dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr (…) (dalej: „Działka”).

Spółka planuje wybudowaną w ramach Inwestycji powierzchnię magazynowo-produkcyjną wraz z zapleczem socjalno-biurowym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i towarzyszącą wynająć lub sprzedać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, po nabyciu przedmiotowej Działki, Spółka planuje wykorzystywać ją w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającej zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Na Działce znajdują się zabudowania w postaci kanalizacji deszczowej, wodociągu (magistrala wodociągowa), sieci elektroenergetycznej i linii napowietrznej (dalej: „Sieci przesyłowe”). Poza Sieciami przesyłowymi, na Działce nie znajdują się inne zabudowania.

Sieci przesyłowe nie stanowią własności Sprzedającej i w związku z tym nie będą one przedmiotem nabycia przez Kupującego w ramach planowanej Transakcji.

Niezależnie od powyższego, dla pełnego opisu zdarzenia przyszłego Zainteresowany będący stroną postępowania wskazuje, że jego zdaniem Sieci przesyłowe powinny zostać uznane za budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.), ponieważ powstały w wyniku procesu budowlanego oraz nie spełniają definicji budynku ani obiektu małej architektury.

Zdaniem Zainteresowanych sieć wodociągowa powinna być zaliczona do klasy 2222 „Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej” PKOB, sieć elektroenergetyczna oraz linia napowietrzna do klasy 2224 „Linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze”, a kanalizacja deszczowa do klasy 2212 „Rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków”.

Dodatkowo, w celu przedstawienia pełnego opisu zdarzenia przyszłego Zainteresowany będący stroną postanowienia wskazuje, że rozważa rozpoczęcie prac związanych z przełożeniem sieci wodociągowej przed dniem planowanej Transakcji, jednak planowane przełożenie zostanie dokonane w obrębie Działki, na której obecnie znajduje się sieć wodociągowa. Tym samym, po przełożeniu, sieć wodociągowa będzie znajdować się na terenie tej samej Działki co obecnie.

Dla przedmiotowej Działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego stanowiący treść Uchwała Nr (…) Rady Miasta M. z dnia 30 marca 2006 r. (dalej: „MPZP”), w którym tereny obejmujące Działkę oznaczone zostały symbolem PU – tereny produkcyjno-usługowe, K(L) droga lokalna, magistrala GPW wraz ze strefą ochronną, linia elektroenergetyczna, na których dopuszczalna jest zabudowa.

Sprzedająca nabyła Nieruchomość na podstawie umowy darowizny w 2008 r. Nieruchomość stanowi jej majątek osobisty (w momencie otrzymania darowizny nie było intencją Sprzedającej dokonanie sprzedaży gruntu). Sprzedająca pozostaje w związku małżeńskim, umów majątkowych małżeńskich nie zawierała.

Sprzedająca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Sprzedająca jest osobą zatrudnioną na umowę o pracę.

Z powodów wskazanych wyżej, Sprzedająca nie mogła i nie wykorzystywała przedmiotu Transakcji w ramach działalności podatku od towarów i usług (gdyż takiej nie prowadziła). Tym samym, Sprzedająca nie wykorzystywała również Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Co więcej Sprzedająca nie dokonywała sprzedaży nieruchomości w przeszłości, a także nie planuje sprzedaży innych nieruchomości w przyszłości. Sprzedająca posiada inne nieruchomości, niemniej obecnie nie prowadzi żadnych czynności zmierzających do ich sprzedaży, ani nie planuje takich czynności podjąć.

W ramach przygotowania do transakcji i negocjacji strona Sprzedająca wyraziła zgodę na dysponowanie przez Spółkę Działką na cele budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 11 i art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r., Nr 207 , poz. 2016, z późn. zm.) w zakresie koniecznym do uzyskania wszelkich wymaganych prawem decyzji, pozwoleń, uzgodnień (w tym warunków przyłączeniowych) koniecznych do realizacji planowanej Inwestycji, w tym pozwolenia na budowę dla tej Inwestycji. Sprzedająca udzieliła także pełnomocnictwa przedstawicielowi Spółki m.in. do:

  • przeglądania akt księgi wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości,
  • reprezentowania Sprzedającej przed organami administracji rządowej i samorządowej, urzędami, instytucjami, strażami, dostawcami mediów oraz wszystkimi osobami w toku wszelkich postępowań dotyczących bądź związanych z Działką,
  • uzyskania wszelkich koniecznych stanowisk, uzgodnień, decyzji, w tym pozwolenia na budowę dla inwestycji oraz uzyskania warunków przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej inwestycji do mediów, w tym do sieci elektroenergetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, odprowadzania wód opadowych, przełożenia sieci telekomunikacyjnej oraz włączenia do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru itp., według uznania Kupującego w imieniu Sprzedającej bądź własnym,
  • uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji Duś, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzje ZRID (o ile zajdzie konieczność), decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę dla planowanej Inwestycji, decyzji na wycinkę drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych,
  • uzyskania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów, map, dotyczących stanu faktycznego i prawnego nieruchomości koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania stanu prawnego nieruchomości,
  • do przeprowadzenia badania stanu prawnego i technicznego Nieruchomości (Badanie Due Diligence). Sprzedająca wyraziła zgodę dla Spółki na wejście na teren Nieruchomości celem wykonania wszelkich czynności koniecznych do weryfikacji stanu technicznego Nieruchomości, w tym w szczególności badań geologicznych gruntu, odwiertów oraz badań skażenia i zanieczyszczenia gruntu i wody.

Pomimo szerokiego zakresu udzielonego pełnomocnictwa, w praktyce może zdarzyć się, że nie wszystkie działania, do których umocowany został pełnomocnik zostaną podjęte. Niemniej Sprzedająca dokonała powyższych ustępstw na rzecz Kupującego, ze względu na stanowisko negocjacyjne Spółki (tj. Kupujący nalegał, aby dla swoich względów biznesowych uzyskać powyższe pełnomocnictwa/zgody).

Ponadto, w szczególności, Sprzedająca – samodzielnie lub za pośrednictwem pełnomocnika:

  1. nie wydzielała dróg wewnętrznych,
  2. nie podejmowała działań marketingowych w celu sprzedaży Działki, wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia,
  3. nie występowała do właściwych organów z wnioskami o decyzje/pozwolenia w zakresie:
    1. przekształcenia Działki pod zabudowę,
    2. decyzji o warunkach zabudowy,
    3. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany,
    4. wycinki drzew i krzewów.


Sprzedająca, działając poprzez pełnomocnika, wystąpiła natomiast o uzyskania warunków przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.

Sprzedająca nie zatrudnia także pracowników (ani zleceniobiorców) do obsługi planowanego zbycia.

W celu przedstawienia pełnego obrazu zdarzenia przyszłego Spółka pragnie wskazać, że w celu realizacji Inwestycji Zainteresowany będący stroną postępowania nabędzie również inne działki od podmiotów trzecich i w tym zakresie Kupujący wraz z tymi podmiotami złoży odrębne wnioski o interpretacje.

Końcowo Zainteresowani wskazują, że ostateczna data Transakcji nie jest jeszcze znana, jednak Zainteresowani planują przeprowadzić Transakcję w 2020 r. lub na początku 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy w zakresie Transakcji Sprzedająca powinna zostać uznana za podmiot niewystępujący w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Transakcja powinna pozostawać poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% od wartości rynkowej przedmiotu Transakcji? (pytanie oznaczonego we wniosku nr 1)
  2. W przypadku uznania, iż Sprzedająca powinna zostać uznana za występującą w Transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a Transakcja powinna podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług jako podlegająca w całości opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie podlegająca zwolnieniu z tego podatku oraz, że Sprzedająca będzie miała obowiązek wystawienia faktury VAT, to czy sprzedaż przedmiotowej Działki na rzecz Kupującego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Zainteresowanych, w ramach planowanej Transakcji Sprzedająca nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, a Transakcja powinna pozostawać poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% od wartości rynkowej przedmiotu Transakcji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, podatkowi podlegają, między innymi, umowy sprzedaży.

Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1 stawka podatku od czynności cywilnoprawnych przy umowie sprzedaży nieruchomości czy prawa użytkowania wieczystego wynosi 2% wartości rynkowej nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego.

Jednak zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, dla oceny czy planowana Transakcja podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, należy w pierwszej kolejności dokonać analizy, czy będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opinii Zainteresowanych, dokonanie dostawy Nieruchomości przez Sprzedającą nastąpi w ramach zarządzania przez nią majątkiem prywatnym oraz nie będzie stanowiło działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie, biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% od wartości rynkowej przedmiotu Transakcji.

W przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania pierwszego za nieprawidłowe (tj. uznania, że Sprzedająca powinna zostać uznana za występującą w Transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i w efekcie Transakcja powinna podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług), w związku z opodatkowaniem Transakcji podatkiem od towarów i usług oraz brakiem zwolnienia z tego podatku, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Poniżej przedstawione zostało uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4, które zachowuje przedmiotowość jedynie w przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, co w ocenie Zainteresowanych nie powinno mieć miejsca. Tym niemniej, Zainteresowani zadają wskazane pytanie i przedstawiają poniżej swoje stanowisko, w celu pełnego określenia konsekwencji podatkowych planowanego zdarzenia przyszłego.

W ocenie Zainteresowanych, sprzedaż przedmiotowej Działki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie, w jakim są opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Zainteresowanych, do przedmiotowej Transakcji nie będzie miał zastosowania wyjątek z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przedmiotowej sprawie dojdzie bowiem do faktycznego opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. Transakcja dostawy nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako pierwsze za nieprawidłowe (tj. uznania, że Sprzedająca powinna zostać uznana za występującą w Transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i w efekcie Transakcja powinna podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług), w związku z opodatkowaniem Transakcji podatkiem od towarów i usług oraz brakiem zwolnienia z tegoż podatku, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowani pragną jednak ponownie wskazać, że powyższe stanowisko Zainteresowanych wraz z uzasadnieniem są przedmiotowe jedynie w przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako 1 za nieprawidłowe.

Zgodnie z zakresem niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części uznano za nieprawidłowe, natomiast w części za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 27 listopada 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.766.2020.1.KO.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku – wznoszą – od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedająca (Zainteresowana niebędąca stroną postępowania) zamierza dokonać na rzecz Kupującego (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) sprzedaży prawa własności 1 działki gruntu. Działka ta jest zabudowana sieciami przesyłowymi, które jednak – z uwagi na fakt, że nie są własnością Sprzedającej – nie będą przedmiotem umowy sprzedaży.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 27 listopada 2020 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.766.2020.1.KO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko Zainteresowanych, wskazując m.in., że:

  • skoro w przedmiotowej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Sprzedającą za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącą działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to czynność sprzedaży Działki, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • planowana Transakcja w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę uregulowania przedstawione w interpretacji z zakresu podatku od towarów i usług – według których omawiana transakcja sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowana w całości podatkiem od towarów i usług – Organ interpretacyjny nie może potwierdzić stanowiska Zainteresowanych, zajętego do pytania nr 1, w którym to stanowisku Zainteresowani uważają, że przedmiotowa Transakcja powinna pozostawać poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% od wartości rynkowej przedmiotu Transakcji. Jak bowiem wynika z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku o towarów i usług – umowa sprzedaży podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opisana we wniosku transakcja, z uwagi na objęcie jej zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji stanowisko Zainteresowanych w tej części (w zakresie pytania nr 1) należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie stanowiska Zainteresowanych zajętego do pytania oznaczonego we wniosku nr 4 – jako, że omawiana we wniosku transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych w tej części (w zakresie pytania nr 4) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj