Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.339.2020.1.JS
z 20 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2020 r. (data wpływu 28 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem (pytanie Nr 1) - jest prawidłowe,
  • Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce powinny zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b ww. ustawy odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów (pytanie Nr 2) - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem oraz, czy Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce powinny zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b updop odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


  1. Przedmiot działalności i strategia gospodarcza Spółki związana z nabyciem spółek e-commerce.

Spółka prowadzi działalność mediowo-reklamową. Spółka jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych - D. Prowadzi również serwis odpowiadający na potrzeby informacyjne i rozrywkowe młodych internautów – E., oraz specjalistyczne serwisy tematyczne, w tym m.in.: F, G, H., I, J, K.


Spółka posiada najwięcej użytkowników poczty elektronicznej w Polsce i nieustannie wprowadza nowe funkcjonalności w usługach L. i Ł. Spółka nadaje ponadto kanał naziemnej telewizji cyfrowej M. Spółka uzyskuje przychody głównie z działalności reklamowej. Działalność reklamowa polega na wyświetlaniu reklam na wskazanych wyżej portalach, mailingu do użytkowników poczty oraz emisji reklam w telewizji cyfrowej.


Usługi reklamowe sprzedawane są w znacznej mierze podmiotom trzecim, to jest podmiotom niepowiązanym kapitałowo ani osobowo ze Spółką.


Przyjęta przez Wnioskodawcę strategia gospodarcza zakłada:

  1. umocnienie wiodącej pozycji w zakresie dostarczania treści drogą internetową w Polsce,
  2. wykorzystanie potencjału szybko rosnącego rynku e-commerce w kluczowych kategoriach produktowych,
  3. osiągnięcie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem danych o potencjalnych odbiorcach reklam pochodzących z nabywanych przez Spółkę spółek e-commerce.


Strategię gospodarczą w zakresie pkt 1 Spółka realizuje poprzez dostarczanie najwyższej jakości treści za pośrednictwem wskazanych wyżej portali internetowych.


Strategię gospodarczą w zakresie pkt 2, to jest wykorzystania potencjału rynku e-commerce, Spółka realizuje poprzez akwizycję podmiotów z tego rynku. Obecnie Spółka posiada udziały m. in. w następujących spółkach:

  • N. sp. z o.o. - 100% udziałów - spółka prowadzi porównywarkę finansową.
  • O. sp. z o.o. - 51% udziałów - spółka prowadzi wyszukiwarkę oferty modową oraz platformę sprzedażową z wyposażeniem wnętrz (…)
  • P. S.A. - 100% akcji - spółka jest pośrednikiem w sprzedaży Online wycieczek turystycznych, a także oferuje klientom możliwość zakupu wycieczek offline poprzez franczyzową sieć salonów stacjonarnych,
  • R. sp. z o.o. - 85% udziałów - spółka posiada największą w Polsce bazę noclegów.


Ponadto w skład Grupy Kapitałowej wchodzą m.in. spółki:

  • S. sp. z o.o. - spółka jest największym on-line pośrednikiem w Polsce w sprzedaży gotowych projektów domów,
  • T. sp. z o.o. - spółka oferuje finansowanie samochodów (dalej łącznie wszystkie wskazane spółki oraz inne spółki e-commerce, które Wnioskodawca może nabyć w przyszłości: Spółki e-commerce)


Strategia biznesowa Spółki zakłada zwiększenie przychodów ze sprzedaży usług reklamowych na rzecz Spółek e-commerce (dalej: Usługi Reklamowe na rzecz Spółek e-commerce).


W celu jej realizacji Spółka prowadzi działania, które mają na celu zwiększenie ruchu na stronach internetowych, których tematyka pokrywa się z przedmiotem działalności Spółek e-commerce, co pozwoli na skuteczniejsze lokowanie reklamy Spółek e-commerce.


Strategia ta realizowana jest przez zaangażowanie istotnych środków finansowych. Przykładowo Spółka poszerzyła swój portfel e-commercowy o segment motoryzacyjny w dniu 19 grudnia 2018 r. poprzez nabycie i objęcie udziałów w T. sp. z o.o. za łączną kwotę 21,1 mln PLN. Następnie w dniu 30 października 2019 r., Spółka nabyła za kwotę 9,3 mln PLN 100% akcji spółki U. S.A., która to spółka prowadzi portal motoryzacyjny W.


U. S.A. została połączona z A. W rezultacie Spółka uzyskała możliwość precyzyjnego lokowania reklam w segmencie motoryzacyjnym i uzyskiwania przychodów z tego tytułu.

Strategia gospodarcza w zakresie pkt 3 zakłada osiągnięcie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem danych ze spółek e-commerce. Na rynku reklamy internetowej podmiot potrafiący skierować reklamę do ściśle określonej grupy docelowej określonej wg m.in. wieku, płci, miejsca zamieszkania, preferencji zakupowych może świadczyć usługi reklamowe ze znacznie wyższą zyskownością. Spółka wykorzystując dane uzyskiwane od Spółek e-commerce na temat użytkowników serwisów internetowych może je łączyć z własnymi danymi. W rezultacie Spółka jest w stanie sprofilować lepiej użytkownika jej serwisów internetowych i w konsekwencji oferować podmiotom korzystającym z usług reklamowych Spółki dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, która może być bardziej zainteresowana usługami reklamodawcy. Możliwość dotarcia do konkretnej wyselekcjonowanej grupy odbiorców w oparciu o posiadane dane jest usługą pożądaną przez reklamodawców co przekłada się na wyższe opłaty za reklamy i w konsekwencji wyższe przychody Spółki z działalności reklamowej.


Przykładowo Spółka uzyskując dane z S. sp. z o.o., że dany użytkownik zainteresowany jest budową domu, może mu wyświetlić po pewnym czasie reklamy portalu z wyposażeniem wnętrz Z. i uzyskać przychody od O. sp. z o.o., który prowadzi ten portal, lub wyświetlić reklamy kredytu hipotecznego i uzyskać przychód od banku zainteresowanego reklamą takiego produktu. W przypadku braku danych uzyskiwanych z wykorzystaniem danych ze Spółek e-commerce, Spółka nie byłaby w stanie sprofilować tak dokładnie działań reklamowych. W konsekwencji, większą niż obecnie część ruchu użytkowników Spółka sprzedawałaby do podmiotów agregujących dane o użytkownikach (Ż., Ź.), które to podmioty pośredniczą między podmiotem posiadającym powierzchnię do wyświetlania reklam (jak Spółka), a podmiotem zainteresowanym zakupem reklamy. Z uwagi, iż cześć marży jest zatrzymywana przez podmiot agregujący dane, to Spółka osiągałaby niższe przychody z tytułu świadczenia usług reklamowych.


Poza opisaną powyżej działalnością medialno-reklamową Spółka świadczy również na rzecz Spółek e-commerce usługi wsparcia (dalej: Usługi Wsparcia) i z tego tytułu osiąga przychody.


Usługi wsparcia świadczone przez Spółkę obejmują między innymi:

  1. Usługi administracyjne (back Office), w tym:
    1. usługi administracyjno-biurowe,
    2. usługi w zakresie księgowości i audytu (prowadzenie ksiąg rachunkowych; sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym zbieranie i przegląd informacji na potrzeby przygotowania tych sprawozdań; uzgadnianie zapisów księgowych; wsparcie w audycie finansowym i niefinansowym; obsługa należności i zobowiązań, a także dokonywanie płatności lub monitorowanie płatności; fakturowanie; usługi o charakterze podobnym do wymienionych),
    3. usługi w zakresie finansów przedsiębiorstw (wsparcie procesu budżetowania, w tym zbieranie danych oraz informacji na potrzeby przygotowania budżetu oraz przygotowanie raportów z wykonania budżetu; raportowanie finansowe i zarządcze; monitorowanie płynności; ocena wiarygodności kontrahenta; usługi o charakterze podobnym do wymienionych),
    4. usługi związane z zasobami ludzkimi (rekrutacja pracowników; szkolenia i rozwój pracowników; obsługa kadrowo-płacowa; bezpieczeństwo i higiena pracy; usługi o charakterze podobnym do wyżej wymienionych).
  2. Usługi udostępniania stanowisk biurowych to jest udostępnienie stanowiska biurowego; organizowanie przestrzeni do pracy; udostępnienie niezbędnego wyposażenia stanowiska pracy; zapewnienie obsługi korespondencji
  3. Usługi IT to jest instalacja, utrzymanie i aktualizacja systemów informatycznych; wsparcie użytkownika i wsparcie techniczne; prowadzenie szkoleń z zakresu użytkowania i zastosowania oprogramowania oraz sprzętu komputerowego wykorzystywanego w prowadzeniu działalności gospodarczej; projektowanie wytycznych i polityk w zakresie infrastruktury, urządzeń i oprogramowania; zapewnienie dostępu do usług komunikacji głosowej i transmisji danych; wsparcie, utrzymanie i nadzorowanie infrastruktury informatycznej i sieci teleinformatycznej.
  4. Usługi dzierżawy i kolokacji serwisów.


Zakres Usług Wsparcia świadczonych na rzecz poszczególnych Spółek e-commerce zmienia się w zależności od potrzeb Spółek e-commerce.


Jak już Spółka wskazała, przyjęta przez nią strategia gospodarcza zakłada wykorzystanie potencjału szybko rosnącego rynku e-commerce w kluczowych kategoriach produktowych poprzez akwizycję podmiotów z tego rynku. Strategia Spółki nie zakłada akwizycji (przejęć) podmiotów z rynku e-commerce w celu dalszej sprzedaży, lecz w celu trwałego włączenia w strukturę grupy kapitałowej. Spółka nie planuje uzyskiwać przychodów z tytułu zbycia akcji lub udziałów w przejętych podmiotach. Spółka może uzyskać przychody z dywidend ze Spółek e-commerce. Jednakże uzyskanie dywidendy ma charakter niepewny, ponieważ uzależnione jest od zdolności dywidendowej Spółki e-commerce, to jest wykazania zysku w sprawozdaniu finansowym oraz podjęcia odpowiedniej uchwały.


Spółka finansuje nabycie udziałów/akcji w Spółkach e-commerce za pomocą finansowania pozyskanego z zaciągniętych pożyczek i kredytów (dalej łączenie Pożyczki). W konsekwencji Spółka ponosi koszty odsetek (dalej: Odsetki) od Pożyczek.


Spółka przewiduje, że w przyszłości będzie dokonywała kolejnych przejęć w branży e-commerce.


  1. Źródło osiąganych przychodów w związku z nabyciem Spółek e-commerce.

Mając na uwadze przedmiot działalności Spółki oraz przyjętą strategię jej rozwoju Spółka, w związku z nabyciem Spółek e-commerce oprócz przychodów z zysków kapitałowych, osiąga przychody z tytułu:

  1. świadczenia Usług Reklamy na rzecz Spółek e-commerce,
  2. świadczenia Usług Wsparcia na rzecz Spółek e-commerce,
  3. zwiększenia wartości i atrakcyjności świadczonych usług reklamowych na rzecz podmiotów trzecich związanych z uzyskaniem przewagi konkurencyjnej wynikającej z możliwości bardziej precyzyjnego dotarcia reklamy do konkretnej grupy odbiorców, w związku z uzyskaniem danych ze Spółek e-commerce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem?
  2. Czy Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce powinny zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b ustawy o CIT odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę w celu nabycia akcji lub udziałów Spółek e- commerce stanowią i będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem.


Powinny więc zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b ustawy o CIT odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów.


Uzasadnienie stanowiska Spółki


  1. Źródła przychodów w ustawie o CIT


Kwestię tzw. podziału przychodów na źródła normuje art. 7 ustawy o CIT. Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT „Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.”


Z kolei stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT „Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.”


W świetle przywołanych przepisów Spółka w celu ustalenia wysokości dochodu do opodatkowania powinna w pierwszej kolejności przyporządkowywać osiągane przychody do danego źródła przychodów.


Na gruncie ustawy o CIT można wyodrębnić dwa źródła przychodów:

  1. przychody z zysków kapitałowych wskazane w art. 7b ust. 1 ustawy o CIT,
  2. przychody operacyjne, to jest przychody inne niż z zysków kapitałowych.

Następnie przychody podzielone na dwa powyższe źródła należy pomniejszyć o koszty poniesione w celu ich osiągnięcia (Koszty Uzyskania Przychodu).


Przenosząc powyższą analizę prawną na stan faktyczny niniejszej sprawy Spółka wskazuje, że przedstawiona w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego strategia prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę potwierdza, że głównym celem nabycia akcji/udziałów w Spółkach e-commerce są korzyści wynikające z rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę.

Konsekwentnie, podobnie jak nabycie towaru służącego działalności gospodarczej, także nabycie udziałów/akcji nie jest celem samym w sobie, lecz jedynie środkiem prowadzącym do kolejnego celu. Spółka pozyskuje spółkę zależną (tak jak pozyskuje środki trwałe, materiały, towary handlowe itd.) nie po to, by ją po prostu mieć, lecz w celu rozszerzenia zakresu działalności gospodarczej. Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, pozyskanie Spółek e-commerce w portfolio inwestycji doprowadziło i dalej prowadzi do rozszerzenia bazy przychodów podatkowych Spółki, m.in. o sprzedaż do tych spółek Usług Reklamowych i Usług Wsparcia co z kolei przekłada się na zwiększenia dynamiki przychodów Spółki.

W konsekwencji wskazać należy, że w związku z nabyciem Spółek e-commerce, Spółka osiąga i będzie osiągała zarówno przychody z zysków kapitałowych w postaci dywidend oraz przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe w postaci przychodów z działalności operacyjnej, w tym z tytułu:

  1. świadczenia Usług Reklamy na rzecz Spółek e-commerce,
  2. świadczenia Usług Wsparcia na rzecz Spółek e-commerce,
  3. zwiększenia wartości i atrakcyjności usług reklamowych na rzecz podmiotów trzecich związane z uzyskaniem przewagi konkurencyjnej wynikającej z możliwości bardziej precyzyjnego dotarcia reklamy do konkretnej grupy odbiorców, w związku z uzyskaniem danych ze Spółek e-commerce.

Ponadto Spółka wskazuje, że choć możliwość osiągnięcia przez Spółkę wymienionych powyżej przychodów operacyjnych jest związana z nabyciem udziałów z akcji w Spółkach e-commerce to z całą pewnością nie można powiedzieć, że stanowią one przychody kapitałowe. Katalog przychodów z zysków kapitałowych wskazany w art. 7b ustawy o CIT ma bowiem charakter zamknięty. Tym samym, jeżeli wymienione powyżej w pkt 1-3 przychody osiągane przez Spółkę nie można przyporządkować do jednego z wymienionych w art. 7b przychodów z zysków kapitałowych to bez wątpienia stanowią one pozostałe źródła przychodów.


  1. Odsetki jako koszt pośredni

Koszty uzyskania przychodów dzielą się na bezpośrednie i pośrednie. Podatkowe koszty bezpośrednio związane z przychodem są alokowane do odpowiedniego przychodu, a zatem wpływają na wynik podatkowy z danego źródła. Koszty pośrednie uzyskania przychodu mogą być natomiast alokowane do jednego z dwóch źródeł przychodów, tj. (1) zysków kapitałowych albo (2) innych źródeł przychodów (działalność operacyjna), albo do obydwu źródeł przychodów w oparciu o art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2 ustawy o CIT.


Z tej perspektywy kluczowym jest określenie, czy dany wydatek należy traktować jako pośredni czy bezpośredni koszt uzyskania przychodu.


Odnosząc powyższe do analizowanych odsetek w pierwszej kolejności należy wskazać że zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o CIT „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.(...).”

Natomiast, w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 10-11 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodu w związku ze spłacaną pożyczką powinny być uznane wyłącznie zapłacone/skapitalizowane odsetki (a nie kwota główna pożyczki/naliczone odsetki), o ile przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT są spełnione i nie zachodzą ograniczenia w uwzględnianiu odsetek w kosztach uzyskania przychodów (np. przesłanki z art. 15c, 15ca ustawy o CIT).


Tym samym, odsetki stanowią koszt uzyskania przychodów, jeśli są skapitalizowane/zapłacone, zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zachodzą względem nich ograniczenia, wskazane powyżej.


Ustawodawca nie zdefiniował wprost pojęcia kosztów bezpośrednich związanych z przychodami, czy też pojęcia „koszty pośrednie uzyskania przychodu”, co pomogłoby określić czy Odsetki zapłacone przez Spółkę powinny być uznane za koszt bezpośredni czy pośredni uzyskania przychodu z danego źródła przychodów. W związku z tym, podział na koszty bezpośrednie i pośrednie powinien być każdorazowo dokonany przez podatnika (Spółkę), z uwzględnieniem specyfiki i charakteru danego kosztu.


Ustawa o CIT nie definiuje pojęć kosztów bezpośrednio związanych z przychodami i innych niż bezpośrednio związanych z przychodami. W związku z brakiem definicji obu kategorii kosztów w przepisach ustawy o CIT, można odwołać się do znaczenia słownikowego wyrażeń „bezpośredni”, „bezpośrednio związany”, co oznacza „niemający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś lub czegoś wprost” („Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN”, pod red. S. Dubisza, Warszawa 2006). Zgodnie z przywołaną definicją, kosztem bezpośrednio związanym z przychodami byłby koszt dotyczący wprost konkretnych przychodów. Można z tego wnioskować, że przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te rodzaje kosztów, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu, tj. istnieje bezpośrednia łączność, bez etapów pośrednich, pomiędzy danym przychodem i poniesionym kosztem. Tego rodzaju związek można utożsamiać także ze stanowiskiem, że poniesienie określonego kosztu powinno stanowić warunek konieczny uzyskania konkretnego przychodu.


Mimo braku definicji i formalnych zasad podziału kosztów bezpośrednich oraz innych niż bezpośrednie w ustawie o CIT, zarówno doktryna, jak i orzecznictwo sądów oraz organów podatkowych wypracowało pewne reguły ogólne, pozwalające na przyporządkowanie ponoszonych wydatków do dwóch kategorii kosztów. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny, do kosztów bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów zaliczać należy koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodem wszystkie wydatki, które są ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów (na gruncie CIT tak m.in. S. Babiarz, L. Błystak, B. Dauter, A. Gomułowicz, R. Pęk, K. Winiarski, w: „Podatek dochodowy od osób prawnych 2009”, Wrocław 2009, s. 507).


Z kolei zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, za koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem należy uznać:

  • wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie;
  • wydatki ściśle (bezpośrednio) związane z danymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy w związku z charakterem prowadzonej działalności;
  • koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów (w odróżnieniu od kosztów poniesionych w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów);
  • wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów.


Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych jak również w orzecznictwie sądów administracyjnych (m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 marca 2014 r., sygn. II FSK 739/12). Należy zauważyć, że wydatki bezpośrednio powiązane z przychodem warunkują jego wystąpienie. Takiego charakteru nie powinny mieć wydatki na uregulowanie Odsetek. Zaciągnięcie Pożyczek nie było bowiem jedyną możliwą opcją sfinansowania nabycia akcji/udziałów w Spółkach e-commerce.


Mając na uwadze powyższe wskazać należy że:

  1. koszty bezpośrednio związane z przychodami to koszty, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód), ujmowane w dacie osiągnięcia odpowiadających im przychodów, z pewnymi włączeniami,
  2. koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami to koszty, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie), ujmowane w dacie ich poniesienia.

W konsekwencji należy uznać, że Odsetki powinny być uznane przez Wnioskodawcę za pośredni koszt uzyskania przychodu, ponieważ przedmiotowe odsetki jako koszt, nie wykazują bezpośredniego związku z przychodami. Należy więc traktować je jako zapłatę za pożyczkę (za finansowanie), pozostającą w związku z działalnością Spółki generującą przychody opodatkowane.

Traktowanie Odsetek jako kosztu pośredniego znajduje także uzasadnienie w długoterminowym charakterze inwestycji w Spółki e-commerce. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w szeregu interpretacji organów podatkowych, przykładowo:

  • sygn. 0114-KDIP2-3.4010.121.2017.1.JBB z dnia 10 lipca 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której wskazano, że „(...) Odsetki związane z pozyskaniem Kredytu Terminowego na zakup akcji oraz pokrycia kosztów powiązanych z takim zakupem nie są bezpośrednimi wydatkami na nabycie akcji, tj. ceną za akcje należną sprzedającym. Są wynagrodzeniem należnym podmiotom udzielającym Kredytu Terminowego, czyli zapłatą za Kredyt Terminowy. W konsekwencji, odsetki od Kredytu Terminowego pozyskanego przez Wnioskodawcę w celu sfinansowania nabycia akcji w polskiej spółce akcyjnej (Spółce Nabytej) będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty, potrącenia lub kapitalizacji”.;
  • sygn. IPPB6/4510-227/16-2/AM z dnia 14 czerwca 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której potwierdzone zostało stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „(...) odsetki od Pożyczki nie powinny być traktowane jako wydatki na nabycie udziałów Spółki Córki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT. Ustawa o CIT nie definiuje co prawda tego rodzaju wydatków, nie mniej jednak zgodnie z powszechnie akceptowaną wykładnią art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, wydatkami na nabycie udziałów są wydatki pozostające w ścisłym bezpośrednim związku z nabyciem udziałów, warunkujące skuteczność transakcji (bez których transakcja nie mogłaby dojść do skutku). Odsetki od Pożyczki przeznaczonej na nabycie udziałów w Spółce Córce nie mieszczą się w kategorii „wydatków na nabycie udziałów”, gdyż ich związek z transakcją ma charakter jedynie pośredni. Stanową one bowiem koszty pozyskania finansowania zakupu udziałów i jako takie nie warunkują skuteczności całej transakcji. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT nie będzie więc miał zastosowania do odsetek od Pożyczki.”;
  • sygn. ILPB3/4510-1-529/15-2/JG z dnia 22 lutego 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której potwierdzono opinię wnioskodawcy, zgodnie z którą „ (...) użyte w art. 16 ust. 1 pkt 8 powyższej ustawy wyrażenie „wydatki na nabycie”, oznacza koszty będące niezbędnymi elementami transakcji, poniesione w bezpośrednim związku z nabyciem udziałów. W tym kontekście, do typowych kosztów warunkujących nabycie udziałów zalicza się zapłaconą cenę, opłaty notarialne, opłatę skarbową, podatek od czynności cywilnoprawnych, jak również prowizje biura maklerskiego. Z drugiej strony, odsetki od pożyczki zaciągniętej na zakup udziałów nie są wydatkiem, który warunkuje nabycie udziałów. Wydatek ten pozostaje wyłącznie w pośrednim związku pomiędzy zapłatą odsetek od pożyczki a nabyciem udziałów. Ponadto należy zauważyć, że koszty pożyczki zaciągniętej na zakup (objęcie) udziałów, jak np. odsetki, stanowią w rzeczywistości wynagrodzenie pożyczkodawcy za korzystanie z kapitału. W konsekwencji, odsetki powinny być uznane za koszt związany z finansowaniem, a nie za wydatek na nabycie udziałów.”


Brzmienie stosownych przepisów ustawy o CIT nie uległo zmianie, więc powyższe interpretacje i przedstawione w nich podejście pozostają aktualne.


  1. Alokacja kosztów podatkowych z tytułu Odsetek do źródeł przychodów

Tak jak to zostało wskazane powyżej koszty pośrednie uzyskania przychodu mogą być alokowane do jednego z dwóch źródeł przychodów, tj. (1) zysków kapitałowych albo (2) innych źródeł przychodów (działalność operacyjna).


Podstawę dla takiej alokacji daje art. 15 ust. 2b ustawy o CIT zgodnie, z którym: „W przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z zysków kapitałowych oraz przychody z innych źródeł przychodów, przepisy ust. 2 i 2a stosuje się także do przypisywania do każdego z tych źródeł kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami".


Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT: „Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.”


Zatem w sytuacji, w której podatnik ponosi koszty wspólne, których nie jest w stanie przypisać do jednego źródła przychodów, to takie koszty należy przyporządkować do obydwu źródeł przychodów wg tzw. klucza przychodowego.


Oznacza to, że Odsetki, które mają efektywnie związek ze wszystkimi przychodami Spółki, w tym z przychodami generowanymi za pośrednictwem, bądź dzięki nabyciu Spółek e-commerce, tj. przychodami ze źródła pozostałe przychody (w tym z przychodami ze świadczenia Usług Reklamowych i Usług Wsparcia) oraz przychodami kapitałowymi, należałoby powiązać odpowiednio ze źródłami przychodów: „zyski kapitałowe” i „inne źródła”. Konsekwentnie, koszty uregulowanych Odsetek powinny być na podstawie art. 15 ust. 2, 2a i 2b ustawy o CIT alokowane do obydwu źródeł przychodów odpowiednio - według klucza przychodowego (wyliczonego jako stosunek odpowiednio łącznych przychodów ze źródła zysków kapitałowych osiągniętych przez Spółkę w ogólnej kwocie przychodów uzyskanych przez Spółkę oraz łącznych przychodów z „innych źródeł” osiągniętych przez Spółkę w ogólnej kwocie przychodów uzyskanych przez Spółkę) (powyższe stanowisko podzielił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 listopada 2019, sygn.. III SA/Wa 271/19 )


Powyższy sposób alokowania pośrednich kosztów uzyskania przychodów w postaci Odsetek od Pożyczek zaciągniętych w celu nabycia Spółek e-commerce zarówno do przychodów z zysków kapitałowych jak i kosztów z działalności operacyjnej prezentuje poniższy graf. (…).


Powyższej zaprezentowane stanowisko Spółki, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził już w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-2.4010.169.2018.1.SO, w której wskazał, że: „W związku z tym, skoro zaciągana pożyczka przeznaczona będzie na cele, których efektem będzie osiągnięcie przychodów zarówno z „podstawowej” działalności Wnioskodawcy, jak i przychodów z zysków kapitałowych, należy dokonać odpowiedniej alokacji kosztów uzyskania przychodów (odsetek, które Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów) w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 w zw. z art. 15 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Powyższe stanowisko podzielił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 listopada 2019 r. sygn. III SA/Wa 271/19.


Ustalenie, że Odsetki od Pożyczek zaciągniętych na nabycie Spółek e-commerce nie stanowią pośrednich kosztów uzyskania przychodu, które należy alokować przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b ustawy o CIT odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów spowodowałoby, że od przychodów osiągniętych, w związku z nabyciem Spółek e-commerce nie będących przychodami z zysków kapitałowych, nie można by odliczyć kosztów uzyskania przychodów, w konsekwencji opodatkowaniu podlegałby przychód - co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy:

  • Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem (pytanie Nr 1) - jest prawidłowe,
  • Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce powinny zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b ww. ustawy odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów (pytanie Nr 2) - jest nieprawidłowe.


W ramach nowelizacji ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm., dalej: „updop”), prawodawca ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r., poz. 2175) wprowadził szereg zmian. Jedną z nich jest wyodrębnienie nowego źródła przychodów – przychodów z zysków kapitałowych.


Jak wynika z uzasadnienia ustawy nowelizującej, podział źródeł przychodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych miał na celu ograniczenie optymalizacji podatkowych. Jednym z częstych mechanizmów optymalizacyjnych jest sztuczne kreowanie straty w operacjach gospodarczych dokonywanych z użyciem posiadanego majątku i obniżanie o wysokość takiej straty dochodów wygenerowanych w następstwie podstawowej działalności (działalności operacyjnej). Ograniczenie optymalizacji polega na uniemożliwieniu pomniejszania dochodu z jednego źródła przychodów o stratę z drugiego źródła przychodów (art. 7 ust. 5 updop).


Obowiązkowi wyodrębniania źródeł przychodów nie podlegają banki i inne instytucje finansowe.


Wydzielając odrębne źródło przychodów – z zysków kapitałowych - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na „przychody operacyjne” i „zyski kapitałowe” nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła „zyski kapitałowe” stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).

Zgodnie z art. 7b ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.), w przypadku ubezpieczycieli, banków, podmiotów, o których mowa w art. 15c ust. 16 pkt 3, 4, 15 i 16, instytucji finansowych w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 pkt 21 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, przychody wymienione w ust. 1, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i f, zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


Wydzielając odrębne źródło przychodów, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do takiego źródła (art. 7b updop).


Zgodnie z art. 7b ust. 1 updop, za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

  1. przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:
    1. dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,
    2. przychody z umorzenia udziału (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,
    3. przychody z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,
    4. przychody ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,
    5. wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3,
    6. równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki,
    7. dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału spółek przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,
    8. przychody wspólnika spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
    9. zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,
    10. wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia,
    11. odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3,
    12. odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna),
    13. przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:
      • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
      • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
      • przychody spółki dzielonej;
  2. przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego;
  3. inne, niż określone w pkt 1 i 2, przychody z udziału (akcji) w osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, w tym:
    1. przychody ze zbycia udziału (akcji), w tym ze zbycia dokonanego celem ich umorzenia,
    2. przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów;
  4. przychody ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną;
  5. przychody ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika oraz wierzytelności wynikających z przychodów zaliczanych do zysków kapitałowych;
  6. przychody:
    1. z praw majątkowych, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7, z wyłączeniem przychodów z licencji bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodów niezaliczanych do zysków kapitałowych,
    2. z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych,
    3. z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania,
    4. z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnych charakterze dotyczącej praw, o których mowa w lit. a-c,
    5. ze zbycia praw, o których mowa w lit. a-c,
    6. z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 updop.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.(…).


Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami ze źródła przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów lub wydatków, których wysokość zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych została ustawowo ograniczona.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów:

  1. bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
  2. inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e updop.


W przepisie art. 15 ust. 4 updop określono, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.


Jednakże w myśl art. 15 ust. 4b updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.


Należy również zauważyć, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c updop).

Zasada potrącalności kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami zawarta została w art. 15 ust. 4d updop, który stanowi, że są one potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.


Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 4e updop, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


W świetle wyżej wskazanych zasad, data potrącalności kosztów zależy od charakteru powiązania kosztów z przychodem podatkowym.


Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 updop, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.


Jednocześnie, stosownie do treści art. 15 ust. 2 updop, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.


Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio (art. 15 ust. 2a updop).


Ad. 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Odsetki od pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce będą stanowić koszt podatkowy inny niż bezpośrednio związany z przychodem.


Z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność mediowo-reklamową. Spółka uzyskuje przychody głównie z działalności reklamowej. Działalność reklamowa polega na wyświetlaniu reklam na wskazanych wyżej portalach, mailingu do użytkowników poczty oraz emisji reklam w telewizji cyfrowej.


Usługi reklamowe sprzedawane są w znacznej mierze podmiotom trzecim, to jest podmiotom niepowiązanym kapitałowo ani osobowo ze Spółką.


Przyjęta przez Wnioskodawcę strategia gospodarcza zakłada:

  1. umocnienie wiodącej pozycji w zakresie dostarczania treści drogą internetową w Polsce,
  2. wykorzystanie potencjału szybko rosnącego rynku e-commerce w kluczowych kategoriach produktowych,
  3. osiągnięcie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem danych o potencjalnych odbiorcach reklam pochodzących z nabywanych przez Spółkę spółek e-commerce.

Strategia biznesowa Spółki zakłada zwiększenie przychodów ze sprzedaży usług reklamowych na rzecz Spółek e-commerce (dalej: Usługi Reklamowe na rzecz Spółek e-commerce).


W celu jej realizacji Spółka prowadzi działania, które mają na celu zwiększenie ruchu na stronach internetowych, których tematyka pokrywa się z przedmiotem działalności Spółek e-commerce, co pozwoli na skuteczniejsze lokowanie reklamy Spółek e-commerce.


Strategia gospodarcza w zakresie pkt 3 zakłada osiągnięcie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem danych ze spółek e-commerce. Na rynku reklamy internetowej podmiot potrafiący skierować reklamę do ściśle określonej grupy docelowej określonej wg m.in. wieku, płci, miejsca zamieszkania, preferencji zakupowych może świadczyć usługi reklamowe ze znacznie wyższą zyskownością. Spółka wykorzystując dane uzyskiwane od Spółek e-commerce na temat użytkowników serwisów internetowych może je łączyć z własnymi danymi. W rezultacie Spółka jest w stanie sprofilować lepiej użytkownika jej serwisów internetowych i w konsekwencji oferować podmiotom korzystającym z usług reklamowych Spółki dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, która może być bardziej zainteresowana usługami reklamodawcy.


Poza opisaną powyżej działalnością medialno-reklamową Spółka świadczy również na rzecz Spółek e-commerce usługi wsparcia (dalej: Usługi Wsparcia) i z tego tytułu osiąga przychody.


Usługi wsparcia świadczone przez Spółkę obejmują między innymi:

  1. Usługi administracyjne (back Office), w tym:
    1. usługi administracyjno-biurowe,
    2. usługi w zakresie księgowości i audytu (prowadzenie ksiąg rachunkowych; sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym zbieranie i przegląd informacji na potrzeby przygotowania tych sprawozdań; uzgadnianie zapisów księgowych; wsparcie w audycie finansowym i niefinansowym; obsługa należności i zobowiązań, a także dokonywanie płatności lub monitorowanie płatności; fakturowanie; usługi o charakterze podobnym do wymienionych),
    3. usługi w zakresie finansów przedsiębiorstw (wsparcie procesu budżetowania, w tym zbieranie danych oraz informacji na potrzeby przygotowania budżetu oraz przygotowanie raportów z wykonania budżetu; raportowanie finansowe i zarządcze; monitorowanie płynności; ocena wiarygodności kontrahenta; usługi o charakterze podobnym do wymienionych),
    4. usługi związane z zasobami ludzkimi (rekrutacja pracowników; szkolenia i rozwój pracowników; obsługa kadrowo-płacowa; bezpieczeństwo i higiena pracy; usługi o charakterze podobnym do wyżej wymienionych).
  2. Usługi udostępniania stanowisk biurowych to jest udostępnienie stanowiska biurowego; organizowanie przestrzeni do pracy; udostępnienie niezbędnego wyposażenia stanowiska pracy; zapewnienie obsługi korespondencji
  3. Usługi IT to jest instalacja, utrzymanie i aktualizacja systemów informatycznych; wsparcie użytkownika i wsparcie techniczne; prowadzenie szkoleń z zakresu użytkowania i zastosowania oprogramowania oraz sprzętu komputerowego wykorzystywanego w prowadzeniu działalności gospodarczej; projektowanie wytycznych i polityk w zakresie infrastruktury, urządzeń i oprogramowania; zapewnienie dostępu do usług komunikacji głosowej i transmisji danych; wsparcie, utrzymanie i nadzorowanie infrastruktury informatycznej i sieci teleinformatycznej.
  4. Usługi dzierżawy i kolokacji serwisów.


Przyjęta przez Spółkę strategia gospodarcza zakłada wykorzystanie potencjału szybko rosnącego rynku e-commerce w kluczowych kategoriach produktowych poprzez akwizycję podmiotów z tego rynku. Strategia Spółki nie zakłada akwizycji (przejęć) podmiotów z rynku e-commerce w celu dalszej sprzedaży, lecz w celu trwałego włączenia w strukturę grupy kapitałowej. Spółka nie planuje uzyskiwać przychodów z tytułu zbycia akcji lub udziałów w przejętych podmiotach. Spółka może uzyskać przychody z dywidend ze Spółek e-commerce. Jednakże uzyskanie dywidendy ma charakter niepewny, ponieważ uzależnione jest od zdolności dywidendowej Spółki e-commerce, to jest wykazania zysku w sprawozdaniu finansowym oraz podjęcia odpowiedniej uchwały.


Spółka finansuje nabycie udziałów/akcji w Spółkach e-commerce za pomocą finansowania pozyskanego z zaciągniętych pożyczek i kredytów (dalej łączenie Pożyczki). W konsekwencji Spółka ponosi koszty odsetek (dalej: Odsetki) od Pożyczek.


Spółka przewiduje, że w przyszłości będzie dokonywała kolejnych przejęć w branży e-commerce.


Mając na uwadze przedmiot działalności Spółki oraz przyjętą strategię jej rozwoju Spółka, w związku z nabyciem Spółek e-commerce oprócz przychodów z zysków kapitałowych, osiąga przychody z tytułu:

  1. świadczenia Usług Reklamy na rzecz Spółek e-commerce,
  2. świadczenia Usług Wsparcia na rzecz Spółek e-commerce,
  3. zwiększenia wartości i atrakcyjności świadczonych usług reklamowych na rzecz podmiotów trzecich związanych z uzyskaniem przewagi konkurencyjnej wynikającej z możliwości bardziej precyzyjnego dotarcia reklamy do konkretnej grupy odbiorców, w związku z uzyskaniem danych ze Spółek e-commerce.


Biorąc pod uwagę powyższe oraz przywoływane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro w rozpatrywanej sprawie wydatki na Odsetki od Pożyczek nie mają bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, to Wnioskodawca właściwie uznaje ww. wydatki jako tzw. koszty pośrednie, o których mowa w art. 15 ust. 4d updop.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania ozn. we wniosku Nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Ad. 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Odsetki od Pożyczek wykorzystanych przez Spółkę na nabycie akcji lub udziałów Spółek e-commerce powinny zostać alokowane przy zastosowaniu, tzw. klucza przychodowego określonego w art. 15 ust. 2 w zw. z ust. 2b updop odpowiednio do dwóch źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 10 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

  • pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),
  • pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału.


Natomiast, art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).


Zdaniem Organu, koszty, które dotyczą przychodów z zysków kapitałowych określonych w art. 7b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winny być kwalifikowane do źródła, do którego kwalifikowane są przychody.


W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Odsetki od Pożyczek, winny być zaliczane jako koszty uzyskania przychodu z zysków kapitałowych. Za taką kwalifikacją przemawia wykładnia powołanego wcześniej art. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W art. 7b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca wymienia zdarzenia w związku z zaistnieniem których podatnik osiąga przychody będące następstwem uzyskania przychodów z obrotu udziałami/akcjami. Nie są to wyłącznie przychody ze zbycia udziałów (akcji), ale także np. przychody z umorzenia udziałów (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości, przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów, czy też przychody uzyskane w wyniku wymiany udziałów. Do tej grupy wchodzą również przychody z otrzymanej dywidendy.


Zauważyć więc należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia kwalifikacji do źródła przychodów związanych z udziałami (akcjami), w zależności od celu nabycia przedmiotowych udziałów (akcji).


W każdej sytuacji koszty związane z nabyciem udziałów (akcji) powinny być odnoszone do kosztów związanych z zyskami kapitałowymi.


Przychody z udziałów/akcji zaliczane są do przychodów z zysków kapitałowych, a zatem wszystkie wydatki (bezpośrednie i pośrednie) związane z nabyciem udziałów/akcji powinny być przypisane do źródła przychodów, jakim są zyski kapitałowe.


Ponadto, wskazać należy, że wprowadzony przez ustawodawcę tzw. klucz przychodowy znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła. W niniejszej sytuacji metoda alokacji zgodnie z kluczem przychodowym nie znajdzie zastosowania.


Zatem odsetki, które dotyczą przychodów z zysków kapitałowych określonych w art. 7b updop, winny być kwalifikowane do źródła, do którego kwalifikowane są przychody. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Odsetki od Pożyczek zaciągniętych przez Wnioskodawcę zwiększą koszty uzyskania przychodu z tego źródła. Za taką kwalifikacją przemawia wykładnia powołanego wcześniej art. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Odsetki są świadczeniem akcesoryjnym i powinny być kwalifikowane do źródła przychodów analogicznie jak pożyczki których dotyczą.


Tym samym, jeżeli Spółka osiągnie przychody ze źródła jakim są „zyski kapitałowe”, o których mowa w treści art. 7b updop, to wydatki na zapłatę Odsetek od Pożyczek zaciągniętych przez Spółkę w celu nabycia akcji lub udziałów Spółek e-commerce winny być rozpoznawane wyłącznie jako koszty poniesione ze źródła jakim są zyski kapitałowe.

Powyższe oznacza, że Spółka nie ma podstaw do alokowania kosztów ww. Odsetek od Pożyczek do obu źródeł przychodów, tj. zysków kapitałowych i innych źródeł przychodów, według klucza przychodowego, określonego w art. 15 ust. 2 updop.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania ozn. we wniosku Nr 2, należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zatem podkreślić, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Zastrzec również w tym miejscu należy, że odpowiedź tut. Organu na pytania Wnioskodawcy dotyczyła wyłącznie problematyki będącej przedmiotem pytań wymienionych w treści wniosku. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Ponadto, w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj