Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.689.2020.2.AMO
z 30 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2020 r. (data wpływu 8 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czynności wykonanych przez Gminę na rzecz Mieszkańców w zakresie instalacji kolektorów solarnych oraz kotłów na biomasę na / w budynkach mieszkalnych za czynności opodatkowane podatkiem VAT;
  • wliczenia do podstawy opodatkowania dla świadczonych przez Gminę usług montażu Instalacji kwoty wynagrodzenia pobieranych od uczestników projektu oraz otrzymanej dotacji pomniejszone o kwotę VAT należnego;
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków;

w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania czynności wykonanych przez Gminę na rzecz Mieszkańców w zakresie instalacji kolektorów słonecznych oraz kotłów na biomasę na / w budynkach mieszkalnych za czynności opodatkowane podatkiem VAT;
  • wliczenia do podstawy opodatkowania dla świadczonych przez Gminę usług montażu Instalacji kwoty wynagrodzenia pobieranych od uczestników projektu oraz otrzymanej dotacji pomniejszone o kwotę VAT należnego;
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków;

w ramach realizacji projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług dalej: podatek lub VAT) zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina obecnie jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”, polegającego na zaprojektowaniu, dostawie i montażu:

  • instalacji kolektorów słonecznych (służących ogrzewaniu wody),
  • kotłów na biomasę (służących wytwarzaniu ciepła) - dalej łącznie: Instalacje.

Instalacje zostaną zainstalowane na / w prywatnych budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy.

Przedsięwzięcie realizowane jest przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Podatek jest wydatkiem niekwalifikowalnym. Dofinansowanie ma charakter kosztowy, tj. dotyczy kosztów całego zadania jako takiego, a nie poszczególnych Instalacji.

Z otrzymanego dofinansowania Gmina pokryje część wszystkich rodzajowych wydatków związanych z realizacją zadania, tj. wydatków na:

  1. przygotowanie dokumentacji projektowej i technicznej,
  2. roboty budowlane związane z montażem Instalacji,
  3. nadzór inwestorski i zarządzanie projektem,
  4. działania promocyjne, etc.

(dalej: Wydatki).

Instalacje będą montowane na:

  1. powierzchni budynku mieszkalnego (o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2),
  2. w budynkach należącego do mieszkańca (o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2).

Instalacje będą wytwarzać energię cieplną oraz ogrzewać wodę na potrzeby własne gospodarstw domowych uczestników projektu.

Wszyscy mieszkańcy zainteresowani przystąpieniem do inwestycji złożyli w Gminie stosowane deklaracje.

Wnioskodawca zawarł ponadto z uczestnikami projektu (Mieszkańcami) umowy cywilnoprawne mające na celu ustalenie zobowiązań organizacyjnych i finansowych. W szczególności, uczestnicy projektu zostali zobowiązani do uiszczenia odpłatności na rzecz Gminy. Właściciele nieruchomości, zgodnie z umową zawartą z Gminą, zobowiązani zostali do wniesienia pełnego wkładu własnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia podpisania protokołu częściowego odbioru instalacji.

Na czas prowadzenia niezbędnych prac (w szczególności montażu poszczególnych urządzeń), właściciele nieruchomości udostępnią Gminie nieodpłatnie odpowiednią jej powierzchnię. Po zakończeniu prac instalacyjnych, urządzenia pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres trwałości projektu (tj. przez okres 5 lat, po tym czasie przejdą na własność poszczególnych mieszkańców). W okresie trwałości projektu zatem, od strony stricte prawnej, właścicielem infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu będzie Gmina, zaś bezpośrednim użytkownikiem - dany mieszkaniec nieruchomości.

Budynki mieszkalne, na potrzeby których Gmina zamontuje Instalacje zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r., stanowią budynki mieszkalne sklasyfikowane w grupowaniu PKOB 1110 oraz 1121. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT budynki mieszkalne objęte są społecznym programem mieszkaniowym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

  • Realizacja projektu pn. „…” należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
  • Wnioskodawca zakłada realizację przedmiotowego projektu w okresie od czerwca 2020 r. do marca 2021 r.
  • Gmina będzie ponosiła wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu w okresie od czerwca 2020 r. do marca 2021 r.
  • Ww. projekt adresowany jest tylko i wyłącznie do mieszkańców Gminy …. W szczególności, w ramach projektu nie będą realizowane inwestycje na budynkach gminnych, ani także na budynkach znajdujących się poza obszarem Gminy ….
  • Wnioskodawca wykorzystuje/będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  • Nabyte przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi wykorzystywane będą do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.).
  • Faktury dot. realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę ….
  • Na pytanie Organu: „Jakie warunki musi spełnić osoba fizyczna będąca odbiorcą ww. projektu?”, Wnioskodawca odpowiedział: „W celu wzięcia udziału w projekcie, należało dokonać zgłoszenia, a w dalszej kolejności wpłaty wkładu własnego. O udziale w projekcie decydowała kolejność zgłoszeń”.
  • Odbiorcą projektu może być osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jednakże Gmina podkreśla, że zgodnie z umowami zawartymi pomiędzy nią, a mieszkańcami, umowa taka ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku wykorzystywania energii cieplnej wytwarzanej z zamontowanych instalacji do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
  • Na pytanie: „Czy umowy zawarte z mieszkańcami, przewidują/będą przewidywały możliwość odstąpienia od umowy przez mieszkańców? Jeśli tak, to jakie są przesłanki (uregulowania) odnośnie odstąpienia od umowy?”, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Tak, umowy zawarte z mieszkańcami, przewidują możliwość rozwiązania umowy w następujących przypadkach:
    • w przypadku gdy właściciel nieruchomości nie wyrazi zgody na umiejscowienie instalacji oraz na przeprowadzenie przez Gminę wszelkich niezbędnych prac w celu ich montażu. Ponadto w przypadku, gdy Właściciel na swój koszt nie wykona wszelkich prac adaptacyjnych lub budowlanych niezbędnych do montażu instalacji,
    • gdy Właściciel nie zobowiąże się w trakcie trwania umowy do właściwej eksploatacji zamontowanych instalacji,
    • gdy Właściciel nie oświadczy, że zapewni Gminie oraz osobom przez nią wskazanym, w terminie określonym przez Gminę dostęp do nieruchomości, oraz do zrealizowanych instalacji, przez cały czas trwania projektu,
    • gdy Właściciel nie wyrazi zgody na realizację montażu instalacji zgodnie z założeniami określonymi przez autora projektu oraz na monitoring zainstalowanego układu i nie potwierdzi powyższego własnoręcznym podpisem na protokole uzgodnień,
    • gdy Właściciel nie oświadczy, że istniejąca instalacja elektryczna spełnia wymogi techniczne niezbędne do podłączenia i eksploatacji instalacji,
    • gdy Właściciel nie poinformuje Gminy o wszelkich zmianach w tytule własności do nieruchomości w terminie 14 dni,
    • w przypadku, jeżeli realizacja obowiązków wynikających z umowy zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości, a Gminą będzie niemożliwa przez którąkolwiek ze stron z powodów określonych w Regulaminie konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa …,
    • w przypadku wykorzystywania energii cieplnej wytwarzanej z zamontowanych instalacji do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
    • w przypadku zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Właściciela jako strony niniejszej umowy,
    • gdy Właściciel nie wyrazi zgody na dokonanie wszelkich zmian zawartej umowy, których wprowadzenie będzie konieczne ze względu na zmiany warunków i założeń wynikających z umowy o dofinansowanie projektu zawartej pomiędzy Gminą a Instytucją Zarządzającą RPO Województwa …”.
  • Zgodnie z zawartymi umowami pomiędzy Gminą, a mieszkańcami, Gmina zobowiązana jest do zabezpieczenia realizacji celu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. do wyłonienia wykonawcy zamówienia publicznego, wykonania dokumentacji projektowych, ustalenia harmonogramu realizacji prac instalacyjnych, a ponadto będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu.
    Natomiast, zgodnie z umową, mieszkańcy są zobowiązani do wniesienia wkładu finansowego, przewidzianego umową, a także do złożenia oświadczenia, że w obszarze nieruchomości, na której realizowany będzie projekt, przez cały okres trwania projektu, wyrażają zgodę na umiejscowienie instalacji oraz na przeprowadzenie przez Gminę wszelkich niezbędnych prac w celu ich montażu. W tym celu mieszkańcy zobowiązują się do zapewnienia Gminie oraz osobom przez nią wskazanym, w terminie określonym przez Gminę dostępu do nieruchomości oraz do zrealizowanych instalacji, przez cały czas trwania projektu. Co więcej, mieszkańcy zobowiązani są na swój koszt wykonać wszelkie prace adaptacyjne lub budowlane niezbędne do montażu instalacji, a także zobowiązani są do właściwej eksploatacji zamontowanych instalacji. Ponadto, Właściciel nieruchomości zobowiązany jest w terminie 14 dni poinformować Gminę o wszelkich zmianach w tytule własności do nieruchomości.
  • Warunki umowy na montaż przedmiotowych Instalacji są/będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców.
  • Kwota wkładu własnego dla wszystkich mieszkańców nie jest/nie będzie taka sama. Jej wysokość będzie uzależniona od wielkości i mocy zamontowanej instalacji.
  • Na pytanie: „Czy niedokonanie przez mieszkańców wpłaty wkładu własnego w terminie i w określonej wysokości jest równoznaczne z jego rezygnacją z udziału w projekcie i skutkuje rozwiązaniem umowy?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Ostateczne rozliczenie pomiędzy Gminą, a mieszkańcami nastąpi po wykonaniu usługi i fizycznej realizacji projektu. W związku z tym, w wypadku, gdyby mieszkańcy nie uiścili wkładu własnego w terminie i w określonej wysokości, wówczas usługa i tak zostanie wykonana. Natomiast w hipotetycznej sytuacji, gdyby mieszkańcy nie uiścili kwoty wkładu własnego, Gmina będzie się upominała o takową wpłatę, a w razie, gdyby ta nie nastąpiła, będzie dochodziła swoich należności na drodze prawnej. Jednocześnie, Gmina nie zakłada scenariusza, w którym mieszkańcy nie uiszczaliby swoich zobowiązań. Gmina podkreśla, że na moment składania niniejszej odpowiedzi wszyscy mieszkańcy uiścili swoje zobowiązania zaliczkowe terminowo oraz w przewidzianej umową wysokości”.
  • Na pytanie: „Czy w sytuacji, gdy ww. mieszkaniec nie dokona wpłaty wkładu własnego zadanie będzie realizowane na jego rzecz?”, Wnioskodawca wskazał: „Gmina jeszcze raz podkreśla, że kwoty zaliczkowe zostały zapłacone przez wszystkich uczestników projektu, a ostateczne rozliczenie nastąpi po wykonaniu usługi”.
  • Gmina nie będzie mogła przeznaczyć otrzymanego dofinansowanie kosztowego na inny cel niż realizacja przedmiotowego projektu.
  • Gmina zobowiązana jest do pokrycia części kosztów ogólnych projektu, a związanych m.in. z zapewnieniem inspektora nadzoru, czy związanych z promocją przedmiotowego projektu.
  • Przedmiotowy projekt jest/będzie finansowany z kilku źródeł. Gmina wskazuje, że 85% kosztów kwalifikowanych związanych z projektem, zostanie pokrytych w ramach uzyskanego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Pozostała część projektu zostanie sfinansowana z tytułu wnoszonych wkładów własnych mieszkańców biorących udział w projekcie, w zakresie wydatków dot. nieruchomości tychże mieszkańców. Ponadto, w zakresie wydatków ogólnych takich jak wskazana powyżej promocja, czy zapewnienie inspektora nadzoru, pozostałą część wydatków (czyli wydatki ponad kwotę odpowiadającą 85% wydatków kwalifikowanych) pokrywa Gmina ze środków własnych.
  • Dofinansowanie kosztowe uzyskane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 będzie stanowiło 85% kosztów kwalifikowanych projektu.
  • Wysokość otrzymanego dofinansowania nie jest/nie będzie uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie.
  • Wysokość otrzymanego dofinansowania uzależniona jest/będzie od liczby Instalacji.
  • W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z Instytucją Zarządzającą. Gmina w trakcie realizacji przedmiotowego projektu otrzymuje dofinansowanie w systemie zaliczkowym, które również w trakcie realizacji projektu jest przez nią rozliczane z Instytucją Zarządzającą - Zarządem Województwa ….
  • W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.
  • Gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dofinansowania, wówczas nie realizowałby projektu objętego zakresem wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonywane przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców, polegające na instalacji kolektorów solarnych / kotłów na biomasę na / w budynkach mieszkalnych, stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT?
  2. Czy podstawą opodatkowania dla świadczonych przez Gminę usług montażu Instalacji będzie kwota wynagrodzenia pobierana od uczestników projektu oraz otrzymana dotacja, pomniejszone o kwotę VAT należnego?
  3. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków na realizację projektu?

Pytanie nr 1 dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 2 dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 3 dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Wykonywane przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców, polegające na instalacji kolektorów solarnych / kotłów na biomasę na / w budynkach mieszkalnych, stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Ad. 2.

Podstawą opodatkowania dla świadczonych przez Gminę usług montażu Instalacji będzie kwota wynagrodzenia pobierana od uczestników projektu oraz otrzymana dotacja, pomniejszone o kwotę VAT należnego.

Ad. 3.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od Wydatków na realizację projektu.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania sią od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowy które Gmina zawarła z uczestnikami projektu, są umowami cywilnoprawnymi zobowiązującymi Gminę do określonych czynności na rzecz mieszkańców w zamian za dokonanie ustalonej płatności. Oznacza to, że czynności, do wykonania których Wnioskodawca się zobowiązał w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowią odpłatne świadczenie, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym kontekście należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na ich rzecz. Zachodzi tym samym bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności (zindywidualizowanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkańca). Mając na uwadze powyższe, Gmina twierdzi, że wykonywane przez nią czynności na rzecz mieszkańców, tj. instalacja kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę stanowić będą dla celów VAT usługę opodatkowaną VAT.

Zatem, zważywszy na fakt, iż w zakresie inwestycji będzie instalacja kolektorów słonecznych / kotłów na biomasę, dokonywana na dachu bądź w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2 w ramach modernizacji / termomodernizacji, w ramach czynności wymienionych w art. 8 ustawy o VAT, tj. świadczenia usług, czynności te będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone przykładowo w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej również: DKIS):

  • z dnia 9 listopada 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.411.2018.3.JK,
  • z dnia 7 grudnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.708.2018.2.SJ.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z ww. przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Tym samym, w opinii Gminy, podstawą opodatkowania w przypadku świadczenia przez nią świadczenia polegającego na wyposażeniu nieruchomości w kolektory słoneczne i kotły na biomasę będzie kwota wynagrodzenia określona w zawartych z mieszkańcami umowach oraz udzielona dotacja, pomniejszona o kwotę podatku VAT należnego.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT wg różnych stawek.

Należy zauważyć, że ustawodawca w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia VAT od związku dokonywanych zakupów z obecnie wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym argumentem do odliczenia VAT naliczonego jest fakt, iż towary i usługi nabyte zostały w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Tym samym podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać do momentu, aż nabyty towar lub usługa zostaną faktycznie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Gmina stoi na stanowisku, że wydatki poniesione w związku z inwestycją polegającą na instalacji kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi VAT i tym samym przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego w tym zakresie w pełnej wysokości.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 lutego 2017 r., sygn. 0461- ITPP1.4512.999.2016.1.DM, w której organ podatkowy zgodził się z wnioskodawcą, że: „W związku z tym, że usługi budowy instalacji fotowoltaicznych/kolektorów słonecznych będą podlegały opodatkowaniu i nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. Projektu, pod warunkiem, niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy, ograniczających to prawo, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych”.

Analogiczny pogląd został wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.725.2017.2.MGO, w której wskazał, że „Wnioskodawca nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane (montaż ww. instalacji), działających w tym przypadku w charakterze podwykonawców, jest odpowiedzialny za rozliczenie podatku należnego i przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „pn. ...”. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy".

Takie samo stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.131.2017.1.MK, w której organ podatkowy stanął na stanowisku, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ w związku z realizacją przedmiotowego projektu polegającego na wykonaniu instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych będących własnością osób fizycznych nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wszystkich wydatków poniesionych na realizację projektu dotyczącego instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych, ponieważ nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwać, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT”.

Tak samo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.28.2017.2.MSU: „W związku z tym, że usługi wykonania instalacji kolektorów słonecznych do wspomagania ogrzewania wody użytkowej w budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy będą podlegały opodatkowaniu i nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, to z uwagi na związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj