Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1057/12-2/AKr
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodu dla Straży Pożarnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodu dla Straży Pożarnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest autoryzowanym dealerem samochodów nowych. Poza sprzedażą samochodów osobowych i ciężarowych, Spółka zamierza sprzedawać samochody specjalistyczne na cele ochrony przeciwpożarowej. Warunkiem dostawy jest opodatkowanie jej stawką 8%.

Spółka zamierza pojazdy wyposażyć dodatkowo w sygnalizację dźwiękową – syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym i świetlną belką sygnalizacyjną na dachu oraz nanieść stosowny napis „STRAŻ” na karoserii samochodu. Po dokonaniu wskazanych modyfikacji wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statusu auta specjalnego/specjalistycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży tak oznakowanego i wyposażonego samochodu dla Straży Pożarnej można zastosować stawkę 8% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 podatku od towarów i usług oraz zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 129 ustawy – jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z definicją zawartą w poz. 129 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, samochód stanowiący towar handlowy, po wyposażeniu go w dodatkowe elementy i dokonaniu stosownego przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się pojazdem pożarniczym specjalistycznym, a więc towarem przeznaczonym na cele ochrony pożarowej przez co można zastosować 8% stawkę podatku VAT.

W ocenie Spółki, ww. samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany. Dla uznania za pojazd ochrony przeciwpożarowej wystarczy doposażenie go we właściwe elementy i potwierdzenie funkcji samochodu w stacji diagnostycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

W poz. 129 ww. załącznika wymieniono towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej – Sprzęt przewozowo-samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, określa warunek ograniczający stosowanie obniżonej stawki do dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 8% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z art. 41 ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej oraz czy towary są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej oraz zaliczają się do towarów wymienionych w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
  • 1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;
  1. zakładowa straż pożarna;
  2. zakładowa służba ratownicza;
  3. gminna zawodowa straż pożarna;
  • 4a)powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;
  1. terenowa służba ratownicza;
  2. ochotnicza straż pożarna;
  3. związek ochotniczych straży pożarnych;
  4. inne jednostki ratownicze.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.), przez: „pojazd specjalny” należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast „pojazd używany do celów specjalnych” jest to – pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Biuro Ochrony Rządu, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną (art. 2 pkt 37 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym).

Z wniosku wynika, Wnioskodawca planuje sprzedawać Straży Pożarnej samochody specjalistyczne na cele ochrony przeciwpożarowej. Spółka zamierza dodatkowo wyposażyć pojazdy w sygnalizację dźwiękową – syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym i świetlną belką sygnalizacyjną na dachu oraz nanieść stosowny napis „STRAŻ” na karoserii samochodu. Po dokonaniu wskazanych modyfikacji wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statusu auta specjalnego/specjalistycznego.

W ocenie Wnioskodawcy, samochód stanowiący towar handlowy, po wyposażeniu go w dodatkowe elementy i dokonaniu stosownego przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się pojazdem pożarniczym specjalistycznym, a więc towarem przeznaczonym na cele ochrony pożarowej. Ww. samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany. Dla uznania za pojazd ochrony przeciwpożarowej wystarczy doposażenie go we właściwe elementy i potwierdzenie funkcji samochodu w stacji diagnostycznej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opisane zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowego samochodu dla Straży Pożarnej, będącego – jak wskazał Wnioskodawca – pojazdem pożarniczym specjalistycznym przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej, będzie opodatkowana 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 10 ustawy w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności stwierdzenia, iż przedmiotowy samochód dostosowany przez Wnioskodawcę do potrzeb Straży Pożarnej nie będzie pojazdem pożarniczym specjalistycznym, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj