Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.503.2020.3.DP
z 2 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2020 r. (data wpływu 29 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2020 r., data nadania 9 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.503.2020.1.DP (doręczone w dniu 4 listopada 2020 r.) oraz pismem z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.503.2020.2.DP (doręczone w dniu 23 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z obowiązującej proporcji na rok 2020 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z obowiązującej proporcji na rok 2020.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2020 r., data nadania 9 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.503.2020.1.DP oraz pismem z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 listopada 2020 r. nr 0114 KDIP4 1.4012.503.2020.2.DP.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest czynnym podatkiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną z podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11. W związku z tym w części, gdzie nie jest możliwe wyodrębnienie w całości lub części podatku VAT (art. 90 ust.1), Wnioskodawca dokonuje rozliczenia podatku wg proporcji określonej procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W marcu 2017 roku Spółdzielnia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie planowanych nakładów w wysokości 85% ze środków unijnych projektu p.n. „(…)” polegającego na wykonaniu instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy 91,4 kWp zlokalizowanej na dachu budynku przy ulicy (…) – biuro Spółdzielni. Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. Spółdzielnia podpisała stosowną umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie złożonego projektu j.w. Do kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem środkami unijnymi zaliczono planowane nakłady netto oraz część podatku VAT wynikającego z różnicy wysokości podatku VAT usługi pomniejszonego o wysokość podatku VAT do odliczenia wg proporcji.

Urząd Marszałkowski zażądał w związku z zaliczeniem części podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych przedstawienia indywidualnej interpretacji właściwej Krajowej Informacji Skarbowej, że Spółdzielnia (Wnioskodawca) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonanej usługi objętej ww. projektem, o wielkość podatku VAT wyliczonego na podstawie proporcji obowiązującej w 2020 roku tj. 20%.

Realizacja projektu została zakończona zgodnie z zawartą umową z Urzędem Marszałkowskim. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę, co było niezbędne do rozliczenia projektu przez Instytucję Zarządzającą (Urząd Marszałkowski). Niesfinansowana dotacją unijną część nakładów wynosząca 15% kosztów kwalifikowanych została poniesiona przez Wnioskodawcę.


Pismem z dnia 9 listopada 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:


Budynek biura Spółdzielni przy ul. (…) wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy.


Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (czynności wykonywanych na rzecz lokali użytkowych i garaży, budowanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych) oraz zwolnionych od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 11 (czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa dla lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych).

Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania bezpośrednio do poszczególnych czynności kosztów ponoszonych na bieżącą działalność, tj. kosztów ogólnych i administracyjnych, w związku z tym zgodnie z art. 90 ust. 2 kwota podatku należnego pomniejszana jest o część kwoty podatku naliczonego wyliczonego na podstawie proporcji. Dotyczy to również wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu p.n. „(…)”. Zrealizowany projekt współfinansowany ze środków unijnych będzie wykorzystywany tylko przez Wnioskodawcę do bieżącej działalności w celu obniżenia kosztów ogólnych i administracyjnych.

Wnioskodawca dokonuje czynności zwolnionych od podatku VAT w zakresie, o którym mowa w art. 43 ust. 11 (czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa dla lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych).

Ponadto, w piśmie z dnia 26 listopada 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że wykonanie instalacji fotowoltaicznej zlokalizowanej na dachu budynku przy ulicy (…) – biuro Spółdzielni, nastąpiło 15 maja 2020 r. przez firmę (…). Wykonawca wystawił fakturę nr (…) z datą 15 maja 2020 roku o treści „(…)” na kwotę brutto (…) zł, w tym kwota podatku VAT (…) zł. Faktura Wykonawcy została ujęta w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc maj 2020 roku i dokonano odliczenia podatku naliczonego w proporcji obowiązującej w 2020 roku, tj. 20% w kwocie (…) zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa w związku z realizowanym projektem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości obowiązującej proporcji wyliczonej na 2020 rok, tj. 20% kwoty podatku VAT z faktury wykonawcy projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyliczonego na podstawie proporcji obowiązującej w 2020 roku, tj. 20% kwoty podatku VAT widniejącej na fakturze wykonawcy projektu, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.


Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.


Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.


Wskazać należy, iż stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 0%


Z uregulowań zawartych w art. 90 ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego oraz nieuprawniających do odliczenia.


Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe regulacje, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany jest z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi – czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służy obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT oraz działalność zwolnioną z podatku VAT. W związku z tym w części, gdzie nie jest możliwe wyodrębnienie w całości lub części podatku VAT w myśl dyspozycji art. 90 ust.1, Wnioskodawca dokonuje rozliczenia podatku wg proporcji określonej procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. W roku 2020 proporcja wynosi 20%.

W maju 2020 roku Spółdzielnia zrealizowała projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, polegający na wykonaniu instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku przy ulicy (…) – biuro Spółdzielni. Przedmiotowy budynek wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT.


Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę w dniu 15 maja 2020 r.


Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego w proporcji obowiązującej na rok 2020, tj. 20%.


Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania ponoszonych wydatków bezpośrednio do poszczególnych czynności, zarówno ponoszonych na bieżącą działalność (tj. kosztów ogólnych i administracyjnych) jak i w szczególności wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W związku z tym zgodnie z art. 90 ust. 2 kwota podatku należnego pomniejszana jest o część kwoty podatku naliczonego wyliczonego na podstawie proporcji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Spółdzielnia Mieszkaniowa w związku z realizowanym projektem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości obowiązującej proporcji wyliczonej na 2020 rok, tj. 20% kwoty podatku VAT z faktury wykonawcy projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro towary i usługi, nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, przez Wnioskodawcę, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, będą jednocześnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, oraz – jak wskazała Spółdzielnia – nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to Wnioskodawca powinien dokonywać odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednocześnie podkreślić, że prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.


Innymi słowy, Spółdzielnia Mieszkaniowa w związku ze zrealizowanym projektem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości obowiązującej proporcji wyliczonej na 2020 rok.


Końcowo należy podkreślić, że ciężar rzetelnego rozdziału wydatków dotyczących wykorzystania instalacji fotowoltaicznej do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT oraz do działalności zwolnionej z podatku VAT spoczywa zawsze na podatniku. Prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktury wykonawcy projektu, dokumentującej zakup instalacji fotowoltaicznej, związanej z realizowanymi czynnościami należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Wnioskodawcę rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji. W związku z tym, w niniejszej interpretacji oceniono stanowisko wyłącznie w zakresie istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego, a nie prawidłowości zaprezentowanego udziału procentowego tego odliczenia.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy też nadmienić, że zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, zawarte jest w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, a nie – jak wskazuje Wnioskodawca – w art. 43 ust. 11 ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj