Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.186.2020.1.BK
z 3 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 maja 2020 r., (data wpływu do Organu 15 maja 2020 r.), uzupełnionym w dniu 7 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem Placówkom w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią koszty uzyskania przychodówjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem Placówkom w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią koszty uzyskania przychodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 czerwca 2020 r. Znak: 0114-KDIP4-1.4012.227.2020.2.AK, 0111-KDIB1-1.4010.186.2020.4.BK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 7 lipca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – spółka akcyjna posiada siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski, a także jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej, sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: „p.d.o.p”).

Spółka w ramach swojej działalności prowadzi działalność CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu), bierze odpowiedzialność za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnia przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, bierze pod uwagę oczekiwania inwestorów, jest zgodna z obowiązującym prawem, spójna z międzynarodowymi normami zachowania, zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.

Spółka jest odpowiedzialna za wpływ, jaki jej działalność wywiera na otoczenie oraz za sposób, w jaki kształtuje relacje z działającymi w nim kluczowymi grupami społecznymi i biznesowymi.

Działania w obszarze CSR, Spółka realizuje głównie między innymi w dziedzinie:

  • produktów poprzez oznakowanie produktów dbając o bezpieczeństwo i zdrowie klientów,
  • wobec pracowników dbając o bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia,
  • w biznesie stosując Kodeks etyki oraz przestrzegając Polityki przeciwdziałania nadużyciom,
  • w obszarze społeczeństwa, angażując się w działania wspierające bezpieczeństwo w ruchu drogowych, wyrównywanie szans, ekologię, wspierając programy społeczne oraz sportowe.

Mając na uwadze powyższe oraz będąc Spółką społecznie odpowiedzialną, Wnioskodawca zaangażował się w walkę z epidemią SARS-CoV-2. Po ogłoszeniu stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, Zarząd Spółki podjął decyzję o wsparciu 6 wskazanych wcześniej przez Ministerstwo Zdrowia szpitali i zakładów opieki zdrowotnej (zwane dalej Placówkami”) w walce z pandemią COVID-19 w ten sposób, że Spółka:

  1. Zawarła dodatkowe pisemne umowy wynajmu 7 samochodów (zwane dalej: „Pojazdami”) z samochodową firmą flotową, na podstawie których będzie bezpośrednio ponosić koszty tego wynajmu (opłaty za comiesięczny wynajem oraz opłaty ubezpieczenia Pojazdów), przez cały czas trwania umów.
  2. Jako podmiot realizujący strategie społecznej odpowiedzialności biznesu aktywnie uczestniczy w podejmowaniu działań, mających na celu wsparcie służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2; zawarła pisemne umowy o charakterze użyczenia z Placówkami, na podstawie których to Placówki będą użytkować Pojazdy wyłącznie w celu prowadzenia działań zmierzających do zapobiegania oraz zwalczania skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Dodatkowo został ustanowiony limit nieprzekraczania przejeżdżanych kilometrów, a także obowiązek prowadzenia przez Placówki bieżącej ewidencji przebiegu pojazdu. Placówki będą ponosić koszty związane z eksploatacją Pojazdów, w tym w szczególności koszty paliwa, wynagrodzenia osób kierujących, koszty obsługi codziennej oraz koszty utrzymania czystości samochodu, Placówki ponoszą również koszty parkowania, mandatów karnych i kar administracyjnych, związane z eksploatacją pojazdów.

Spółka wskazuje dodatkowo, że nie dokonała zgłoszenia pojazdów na VAT-26 i nie użytkowała Pojazdów dla własnych potrzeb.

Powyższa informacja w zakresie zaangażowania Spółki w walkę z zapobieganiem oraz zwalczaniem skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 została opublikowana w prasie, internecie, na stronach internetowych Spółki do publicznej wiadomości.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Spółka wykonuje głównie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest przerób ropy naftowej oraz sprzedaż hurtowa produktów naftowych, ale w ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje również wielu innych czynności opodatkowanych, w tym również sprzedaż (i odsprzedaż) usług i towarów. Czynności zwolnione Spółka wykonuje w ograniczonym zakresie (sprzedaż usług finansowych, drobne refaktury usług, dla których zgodnie z przepisami Ustawy o VAT zastosowanie ma stawka zwolniona). Podsumowując, procentowy udział sprzedaży zwolnionej w sprzedaży opodatkowanej stanowi 0,05%.
  • Spółka przekazując Pojazdy Placówkom, realizując strategię społecznej odpowiedzialności biznesu, pomaga w ten sposób w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Takie działania, oprócz realnej pomocy Placówkom służą wprost prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej poprzez budowanie relacji z otoczeniem firmy i informowaniem o jej działaniach, co przyczynia się wprost do wzrostu rozpoznawalności marki oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Jak również, poprzez takie działanie Spółka wzmacnia swoją pozycję na rynku, umacnia wizerunek co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia zysków.
  • Działania będące wsparciem służb i szpitali w walce w zapobieganiu oraz zwalczaniem SARS-CoV-2, poprawiają relacje z lokalną społecznością, wpływają na poziom zaufania do Spółki wśród klientów, jak również sprawiają, iż Spółka wyróżnia się na tle konkurencji. Wszystkie te czynniki mają wymierne korzyści wpływające na poziom przychodów.
  • Umowy wynajmu pojazdów zostały zawarte na okres analogiczny, na który zostały zawarte Umowy Użyczenia. W zależności od Placówki jest to okres: od 20 kwietnia 2020 r. do 21 sierpnia 2020 r. lub od 18 kwietnia 2020 r. do 10 sierpnia 2020 r. oraz od 21 kwietnia 2020 r. do braku daty końcowej.
  • Umowy wynajmu pojazdów między Wnioskodawcą a Placówkami zostały zawarte na okres w zależności od Placówki jest to okres: od 20 kwietnia 2020 r. do 21 sierpnia 2020 r., lub od 18 kwietnia 2020 r. do 10 sierpnia 2020 r. oraz od 21 kwietnia 2020 r. do braku daty końcowej.
  • Po zakończeniu okresu użyczenia pojazdy nie będą wykorzystywane na potrzeby Spółki, zostaną zwrócone do Wynajmującego.
  • Są to pojazdy osobowe.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem Placówkom w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią koszty uzyskania przychodów?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem Placówkom w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem kosztów wyliczonych w katalogu zwartym w art. 16 ust. 1 ustawy u.p.d.o.p.

Zgodnie z przyjętą linią interpretacyjną oraz judykaturą zostały doprecyzowane przesłanki pozwalające na uznanie pewnych wydatków za koszty uzyskania przychodu. Zatem można odliczyć wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz definitywnie poniesione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła, które są związane z jego działalnością gospodarczą i o ile nie zostały wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów tj. art. 16 ust.1 ustawy o p.d.o.p.

Wydatki związane z udostępnieniem i ubezpieczeniem pojazdów na rzecz Placówek w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią, zdaniem Spółki, koszty związane z działalnością w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Wydatki te, zdaniem Wnioskodawcy spełniają powyższe kryteria, bowiem wydatki CSR wpływają pośrednio na przychody przedsiębiorstwa. Co więcej, podejmowanie takich działań w obecnej sytuacji zagrożenia epidemicznego staje się niejako wymagane społecznie. Poprzez takie działanie Spółka wzmacnia swoją pozycję na rynku, umacnia wizerunek co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia zysków. Działania będące wsparciem służb i szpitali w walce w zapobieganiu oraz zwalczaniem SARS-CoV-2, poprawiają relacje z lokalną społecznością, wpływają na poziom zaufania do Spółki wśród klientów, jak również sprawiają, iż Spółka wyróżnia się na tle konkurencji. Wszystkie te czynniki mają wymierne korzyści wpływające na poziom przychodów.

Reasumując wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem szpitalom i zakładom opieki zdrowotnej w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż są wyrazem istnienia związku z prowadzoną działalnością, mają wpływ na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów i nie są wymienione w katalogu z art. 16 ust.1 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „uCIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 uCIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 uCIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 uCIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 uCIT.

W tym miejscu wskazać w przedmiotowej sprawie należy na definicję CSR (Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (www.pozytek.gov.pl)).

Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie Normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
  • jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

CSR jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.

W tym miejscu warto odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Tym samym społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt. Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Z przedstawionego we wniosku oraz w jego uzupełnieniu opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca w ramach swojej działalności prowadzi działalność CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu), bierze odpowiedzialność za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnia przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, bierze pod uwagę oczekiwania inwestorów, jest zgodna z obowiązującym prawem, spójna z międzynarodowymi normami zachowania, zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach. Spółka jest odpowiedzialna za wpływ, jaki jej działalność wywiera na otoczenie oraz za sposób, w jaki kształtuje relacje z działającymi w nim kluczowymi grupami społecznymi i biznesowymi. Działania w obszarze CSR, Spółka realizuje głównie między innymi w dziedzinie:

  • produktów poprzez oznakowanie produktów dbając o bezpieczeństwo i zdrowie klientów,
  • wobec pracowników dbając o bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia,
  • w biznesie stosując Kodeks etyki oraz przestrzegając Polityki przeciwdziałania nadużyciom,
  • w obszarze społeczeństwa, angażując się w działania wspierające bezpieczeństwo w ruchu drogowych, wyrównywanie szans, ekologię , wspierając programy społeczne oraz sportowe.

Mając na uwadze powyższe oraz będąc Spółką społecznie odpowiedzialną, Wnioskodawca zaangażował się w walkę z epidemią SARS-CoV-2. Po ogłoszeniu stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, Zarząd Spółki podjął decyzję o wsparciu 6 wskazanych wcześniej przez Ministerstwo Zdrowia szpitali i zakładów opieki zdrowotnej (zwane dalej Placówkami”) w walce z pandemią COVID-19 w ten sposób, że Spółka zawarła dodatkowe pisemne umowy wynajmu 7 samochodów (zwane dalej: „Pojazdami”) z samochodową firmą flotową, na podstawie których będzie bezpośrednio ponosić koszty tego wynajmu (opłaty za comiesięczny wynajem oraz opłaty ubezpieczenia Pojazdów), przez cały czas trwania umów. Jako podmiot realizujący strategie społecznej odpowiedzialności biznesu aktywnie uczestniczy w podejmowaniu działań, mających na celu wsparcie służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2; zawarła pisemne umowy o charakterze użyczenia z Placówkami, na podstawie których to Placówki będą użytkować Pojazdy wyłącznie w celu prowadzenia działań zmierzających do zapobiegania oraz zwalczania skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Dodatkowo został ustanowiony limit nieprzekraczania przejeżdżanych kilometrów, a także obowiązek prowadzenia przez Placówki bieżącej ewidencji przebiegu pojazdu. Placówki będą ponosić koszty związane z eksploatacją Pojazdów, w tym w szczególności koszty paliwa, wynagrodzenia osób kierujących, koszty obsługi codziennej oraz koszty utrzymania czystości samochodu, Placówki ponoszą również koszty parkowania, mandatów karnych i kar administracyjnych, związane z eksploatacją pojazdów. Spółka przekazując Pojazdy Placówkom, realizując strategię społecznej odpowiedzialności biznesu, pomaga w ten sposób w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2. Takie działania, oprócz realnej pomocy Placówkom służą wprost prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej poprzez budowanie relacji z otoczeniem firmy i informowaniem o jej działaniach, co przyczynia się wprost do wzrostu rozpoznawalności marki oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Jak również, poprzez takie działanie Spółka wzmacnia swoją pozycję na rynku, umacnia wizerunek co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia zysków. Działania będące wsparciem służb i szpitali w walce w zapobieganiu oraz zwalczaniem SARS-CoV-2, poprawiają relacje z lokalną społecznością, wpływają na poziom zaufania do Spółki wśród klientów, jak również sprawiają, iż Spółka wyróżnia się na tle konkurencji. Wszystkie te czynniki mają wymierne korzyści wpływające na poziom przychodów. Umowy wynajmu pojazdów zostały zawarte na okres analogiczny, na który zostały zawarte Umowy Użyczenia. W zależności od Placówki jest to okres: od 20 kwietnia 2020 r. do 21 sierpnia 2020 r. lub od 18 kwietnia 2020 r. do 10 sierpnia 2020 r. oraz od 21 kwietnia 2020 r. do braku daty końcowej. Umowy wynajmu pojazdów między Wnioskodawcą a Placówkami zostały zawarte na okres w zależności od Placówki jest to okres: od 20 kwietnia 2020 r. do 21 sierpnia 2020 r., lub od 18 kwietnia 2020 r. do 10 sierpnia 2020 r. oraz od 21 kwietnia 2020 r. do braku daty końcowej. Po zakończeniu okresu użyczenia pojazdy nie będą wykorzystywane na potrzeby Spółki, zostaną zwrócone do Wynajmującego. Są to pojazdy osobowe.

Powyższa informacja w zakresie zaangażowania Spółki w walkę z zapobieganiem oraz zwalczaniem skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2 została opublikowana w prasie, intrenecie, na stronach internetowych Spółki do publicznej wiadomości.

Mając powyższe na względzie, zwrócić należy uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR, o którym mowa we wniosku ma na celu budowanie pozytywnego obioru Wnioskodawcy w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. W przypadku będącym przedmiotem wniosku realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku Wnioskodawcy w środowisku, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek polegający na wsparciu służb i szpitali jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, co miało miejsce w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględniającej interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny wpływ na sukces działalności gospodarczej Spółki, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Działania Spółki w podjętym zakresie niewątpliwie wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku w społeczeństwie. W dobie pandemii świadczą one o dbałości o wspólny interes, którym jest zachowanie zdrowia i życia jak największej liczby mieszkańców rejonu obsługiwanego przez szpitale i zakłady opieki zdrowotnej, którym udostępniane są samochody. Wsparcie służb i szpitali w walce w zapobieganiu oraz zwalczaniem SARS-CoV-2 sprawia, iż Spółka w ten sposób wyróżnia się na tle konkurencji, a to z kolei może mieć wymierne przełożenie na zwiększenie przychodów Spółki.

Zatem podejmowane przez Spółkę zadania w zakresie opisanym w niniejszej sprawie stanowią realizację CSR. Tym samym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz społeczności lokalnej oraz interesariuszy, tj. wydatki z tytułu wynajmu i ubezpieczenia pojazdów w związku z ich udostępnieniem Placówkom w celu wsparcia służb oraz instytucji w zapobieganiu oraz zwalczaniu skutków zakażeń wirusem SARS-CoV-2, wydatki te, są bowiem związane z realizacją polityki CSR.

Zauważyć jednakże należy, że w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż użyczane samochody będą samochodami osobowymi. W związku z tym możliwość zaliczenia ww. wydatków w ciężar kosztów podatkowych będzie podlegała ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 49 i 49a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdy wartość samochodów przekroczy 150.000 zł.

Jak wynika bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 49 i 49a uCIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpowiednio:

  • składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia,
  • dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj