Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.740.2020.2.JM
z 7 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy, postawienie pytania, przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy oraz wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Lokalna Grupa Działania „”, realizuje zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020/podziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalnymi grupami działania.

Lokalna Grupa Działania „” jest partnerem projektu współpracy pod nazwą „”. Projekt współpracy … realizowany jest wspólnie z Lokalną Grupą Działania, Lokalną Grupą Działania, Lokalną Grupą Działania oraz Stowarzyszeniem.

Na pytania Organu, zawarte w wezwaniu, o treści:

  1. Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Na kogo zostały wystawione faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu?
  3. Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje efekty projektu:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Wnioskodawca odpowiedział poprzez przedstawienie następującego opisu sprawy:

Lokalna Grupa Działania „” realizuje zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 /poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z Lokalnymi Grupami Działania/.

Lokalna Grupa Działania „” jest partnerem projektu współpracy pod nazwą „”. Projekt współpracy realizowany jest wspólnie z Lokalną Grupą Działania, Lokalną Grupą Działania, Lokalną Grupą Działania oraz Stowarzyszeniem.

Lokalna Grupa Działania „” nie jest podatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W myśl wytycznych dla poddziałania 19.3 kosztem kwalifikowanym realizowanych zadań może być podatek VAT pod warunkiem, że nie może być on w żaden sposób odzyskany. Lokalna Grupa Działania jako stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszarów wiejskich z Powiatu poprzez:

  • opracowanie i realizację strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) dla obszaru gmin,
  • promocję obszarów wiejskich położonych w gminach, o których mowa w punkcie wyżej,
  • mobilizowanie ludności do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
  • upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywnością ludności na obszarach wiejskich,
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR,
  • propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania LGD,
  • pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym programów pomocowych,
  • udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym programów pomocowych,
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu: rozwój produktów regionalnych, turystyki, przedsiębiorczości, zasobów ludzkich, społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego, poprawę estetyki miejscowości na obszarze działania LGD i bezpieczeństwa mieszkańców, edukację estetyczną, artystyczną mieszkańców, aktywizację gospodarczą i zawodową, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, propagowanie zdrowego trybu życia oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego na obszarze działania LGD,
  • podejmowanie inicjatyw związanych z ochroną środowiska naturalnego,
  • kreowanie lokalnych produktów i usług, w szczególności turystycznych, tworzenie infrastruktury turystycznej.

W projekcie jest projektem międzynarodowym i bierze w nim udział 5 Lokalnych Grup Działania. Polskie Lokalne Grupy Działania zlokalizowane są w województwach (3 LGD) oraz (1 LGD). Wszystkie grupy dostrzegają możliwość wykorzystania potencjału jakimi są produkty oraz walory turystyczne. Operacja polega na rozwoju lokalnym obszarów 5 Lokalnych Grup Działania poprzez realizację, w okresie od sierpnia 2020 roku do czerwca 2022 roku zadań o charakterze inwestycyjnym, promocyjnym i edukacyjnym z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie produktów turystycznych i lokalnych walorów każdej z LGD. Projekt jest skierowany głównie do mieszkańców obszarów działania 5 LGD, do przedsiębiorców, którzy będą mogli przyłączyć się do współtworzenia produktów turystycznych oraz turystów, którzy będą mogli skorzystać z produktów turystycznych lub na własną rękę zapoznać się z lokalnymi walorami. Realizacja operacji może doprowadzić do utworzenia nowych miejsc pracy, gdyż wzrost zainteresowania produktami turystycznymi oraz lokalnymi walorami może wpłynąć na wzrost ruchu turystycznego na obszarze, przez co może powstać potrzeba zwiększenia podaży usług i towarów, potrzebnych do zaspokojenia potrzeb turystów. Może to doprowadzić do konieczności zatrudnienia dodatkowych osób lub rejestracji nowych działalności gospodarczych, przez co efektem dodanym do projektu mogą okazać się miejsca pracy oraz wzrost przedsiębiorczości. Obecnie oferenci usług turystycznych w niewielkim stopniu współpracują ze sobą. W wyniku realizacji projektu i wspólnej promocji możliwe jest nawiązanie współpracy, która umożliwi rozpoczęcie lub zwiększenie oficjalnej sprzedaży.

LGD „” będzie realizowała następujące zadania indywidualne:

Utworzenie szlaków pieszych. W ramach projektu powstanie 7 szlaków pieszych o łącznej długości 35 km. W ramach utworzenia szlaków pieszych przewidziane jest opracowanie dokumentacji dotyczącej 7 szlaków wraz z zaprojektowaniem stelaży drewnianych z wbudowanymi tablicami informacyjnymi, oznakowanie 7 szlaków pieszych zgodnych z powszechnym oznakowaniem szlaków pieszych, opracowanie graficzne tablic informacyjnych oraz zakup stelaży drewnianych i ich zamontowanie, transport i montaż 7 dużych oraz 14 małych zestawów tablic informacyjnych.

Szkolenie instruktorów nordic walking pozwoli przeszkolić 7 osób, po jednym uczestniku z każdej gminy. Termin szkolenia będzie uzgodniony indywidualnie z uczestnikami i oferentem. Szkolenie odbędzie się na stadionie. Szkolenie będzie trwało 8 godzin. Szkolenie to będzie prowadziła uprawniona osoba, kryteriami doboru szkoleniowca będzie doświadczenie, kwalifikacja i cena. Całość kosztów poniesie LGD w ramach projektu współpracy. Materiały szkoleniowe i niezbędne zaplecze organizacyjne zostanie zapewnione przez oferenta. W ramach projektu przeprowadzone zostanie szkolenie dla 7 osób – kurs stanowi kompleksowe przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania zawodu instruktora nordic walking.

Wydarzenia promocyjne: 10 osób w reprezentacji LGD weźmie udział w mistrzostwach Europy w nordic walking w 2021 roku – dokładna data imprezy nie jest jeszcze ustalona. Przewidziane są materiały promocyjne dla uczestników i wolontariuszy imprezy – koszulki, oraz napoje, napoje energetyczne oraz batony dla uczestników.

Działania promocyjne:

W ramach projektu zostanie wydany folder spiralowany podzielony tematycznie na poszczególne gminy z obszaru LGD. W folderze zawarte będą zdjęcia tematyczne oraz opisy nawiązujące do danej gminy (atrakcje turystyczne, kulturalne, przyrodnicze) mapka gminy z oznaczeniem szlaku pieszego zrealizowanego przez LGD oraz trasy rowerowe.

T-shirty jako gadżet promujący projekt oraz słodycze promocyjne z logami zgodnymi z Księgą wizualizacji PROW 2014-2020 jako forma gadżetu.

Wszystkie te zadania mają na celu wypromowanie lokalnych walorów turystycznych oraz zdrowego trybu życia. Dzięki takim zadaniom promocyjnym może być odnotowany zwiększony ruch turystyczny.

W projekcie uwzględniono także wydatki związane z techniczną obsługą zadań – delegacje.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności dochodowej, nie jest także czynnie zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Lokalna Grupa Działania „” świadczy nieodpłatnie (wg klasyfikacji PKWiU 1997-91.3314-00-00 – usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Lokalna Grupa Działania „”, nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, może odzyskać z urzędu skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z Lokalną Grupą Działania?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Lokalna Grupa Działania „”, nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie może odzyskać z urzędu skarbowego podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach – działań 19.3 – Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z Lokalną Grupą Działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „”, ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj