Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.638.2020.2.ŻR
z 4 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2020 r. (data wpływu 13 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie realizowanej przez Spółkę do 30 czerwca 2020 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie realizowanej przez Spółkę.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 października (data wpływu 13 października 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z umową Spółki, jest zarządzanie i administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi oraz budynkami mieszkalnymi oddanymi w dzierżawę przez Gminę (PKD 68.32.Z), jak również prowadzenie prac remontowo-budowlanych. Spółka realizuje również zadanie własne Gminy w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz zadanie w zakresie utrzymania czystości i porządku w Gminie.

W dniu 09.01.2020 r. doszło pomiędzy Gminą ... a Wnioskodawcą do zawarcia porozumienia w sprawie ustalenia zakresu i zasad realizacji przez Spółkę zadania własnego Gminy w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie.

W ramach porozumienia, od 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca miał wykonywać następujące zadania własne gminy ( dalej: przedmiot porozumienia):

  1. w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień, polegające na:
    1. nasadzeniach i pielęgnacji kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych,
    2. zabiegach sanitarno-pielęgnacyjnych drzew i krzewów oraz wycince drzew, nasadzeniach drzew, formowaniu żywopłotów,
    3. koszeniu trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych miasta i gminy,
  2. w zakresie utrzymania czystości i porządku w Gminie, polegające na:
    1. bieżącym utrzymaniu czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych,
    2. odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych,
    3. obsłudze szaletów toi toi na terenie przystanku kolejowego,
    4. obsłudze szaletu na terenie zalewu,
    5. utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji i naprawie wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy,
    6. utrzymaniu czystości oraz bieżących naprawach w poczekalni przystanku kolejowego,
    7. utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji fontanny,
    8. utrzymywaniu estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych,
    9. malowaniu farbą olejną krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego,
    10. naprawie i malowaniu ławek, usytuowanych w parkach i w ciągach pieszych.
  3. w ramach zadania w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień, wykonawca zobowiązany jest do:
    1. wykonywania bieżących prac pielęgnacyjnych terenów zielonych usytuowanych w pasach drogowych dróg gminnych i na terenach zielonych usytuowanych w pasach drogowych dróg gminnych i na terenach komunalnych,
    2. sprzątania terenów chodników i dojść do budynków na terenach komunalnych,
    3. pielęgnacji trawników poprzez koszenie traw, wygrabianie, oczyszczanie i odkrywanie krawężników i obrzeży trawnikowych, grabienie liści,
    4. bieżącej pielęgnacji rabat kwiatowych, użyźniania gleby przed nasadzeniem, przekopywania ziemi, uzupełniania rabat kwiatowych i gazonów warstwą ziemi kompostowej, dokonania nasadzeń kwiatów na rabatach i w kwietnikach stojących i wiszących, pielęgnacji ich w formie usuwania przekwitniętych kwiatostanów, uzupełniania ubytków kwiatów, zasilania nawozami, pielenia z chwastów, właściwego podlewania w miarę potrzeb, dbałości o kwietniki, przycinania krzewów i usuwania z nich zdrewniałych pędów oraz ich zasilania nawozami, likwidacji nasadzeń i uporządkowania rabat i kwietników na okres zimowy, w tym do dowozu kwiatów do miejsca nasadzeń, dowozu wody i wywozu chwastów,
    5. obsadzania rabat i kwietników kwiatami wskazanymi przez powierzającego,
    6. prowadzenia zabiegów sanitarno-pielęgnacyjnych drzew, formowania koron, prześwietlania konarów drzew rosnących w pasach drogowych dróg gminnych i innych terenach komunalnych, sadzenia młodych drzew oraz wycinki drzew w miarę potrzeb i wywozu urobku,
    IV. w ramach zadania utrzymania i czystości i porządku w Gminie, wykonawca zobowiązany jest do:
    1. bieżącego monitorowania stanu dróg gminnych oraz terenów komunalnych,
    2. całodobowego monitorowania w okresie zimowym stanu chodników i placów przy nieruchomościach komunalnych oraz posypywania miejsc oblodzonych mieszanką piaskowo-solną oraz piaskiem podczas gołoledzi,
    3. odśnieżania chodników i wywozu nadmiaru śniegu, zwalczania śliskości zimowej na chodnikach i placach komunalnych,
    4. usuwania (zamiatanie, zbieranie) odpadów, liści i innych zanieczyszczeń z pasów drogowych dróg gminnych, terenów i placów komunalnych, chodników i wywożenia ich,
    5. podcinania gałęzi utrudniających ruch drogowy,
    6. utrzymania, w szczególności porządku i czystości oraz naprawy pomników, kapliczek, obelisków, tablic pamiątkowych oraz zakupu i zapalania zniczy i wywieszania flag państwowych z okazji świąt okolicznościowych, w zależności od potrzeb, a także posprzątanie tych miejsc przed i po świętach i uroczystościach,
    7. usuwania wyrastającej roślinności między płytami chodnikowymi, kostką brukową, jezdni,
    8. bieżącego grabienia i usuwania liści,
    9. utrzymywania estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych, usytuowanych na terenie Miasta,
    10. utrzymywania czystości i porządku na przystankach i wiatach autobusowych, terenach przyległych oraz zatoce przystankowej i pętli autobusowej, a także do mycia w miarę potrzeb wiat przystankowych oraz malowania elementów metalowych, blach i wiat murowanych, a w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wiat, do ich naprawy,
    11. obsłudze imprez i uroczystości plenerowych organizowanych przez urząd miejski w zakresie utrzymania czystości i porządku terenów, na których są one organizowane.

Za wykonanie wszystkich czynności stanowiących przedmiot porozumienia, wykonawcy przysługuje od powierzającego rekompensata w ujęciu rocznym, płatna w miesięcznych ratach.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Strony, tj. Spółka oraz Wnioskodawca we wzajemnych rozliczeniach stosują stawkę 8%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wynagrodzenie za wykonywane czynności objęte zakresem zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie nie jest uzależnione od ilości wykonywanych poszczególnych czynności (prac) wymienionych w umowie, wypłacone jest do całego wykonywanego zadania.

Wysokość wynagrodzenia co miesiąc jest stała i nie ulega zmianie w zależności od podejmowanych działań. W porozumieniu zawartym pomiędzy Gminą … a Wnioskodawcą (Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w …) jest zapis, który mówi, że za wykonanie wszystkich czynności stanowiących przedmiot porozumienia, Wykonawcy przysługuje od Powierzającego rekompensata w ujęciu rocznym, płatna w miesięcznych ratach. Rekompensata zawiera wszelkie koszty Wykonawcy poniesione w związku z realizacją porozumienia, a także zysk w wysokości nieprzekraczającej 9% kosztów netto świadczenia usługi stanowiącej przedmiot porozumienia.

Wnioskodawca nie jest rozliczany z ilości pojedynczych usług, lecz jest rozliczany z realizacji całego zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie w sposób kompleksowy.

Wszystkie czynności w ramach zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie są wykonywane przez Wnioskodawcę.

Poszczególne czynności wchodzące w zakres zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie są ze sobą ściśle powiązane.

Poszczególne czynności wchodzące w zakres zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie prowadzą do realizacji określonego celu. Celem tym jest należyte wykonanie zadania objętego porozumieniem (przedmiotu porozumienia).

Wyżej wymienione usługi dotyczące zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują okres od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku.

  1. Nasadzenia i pielęgnacja kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  2. Zabiegi sanitarno-pielęgnacyjne drzew i krzewów oraz wycinka drzew, nasadzenia drzew, formowanie żywopłotów - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  3. Koszenie trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych miasta i gminy - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  4. Wykonywania bieżących prac pielęgnacyjnych terenów zielonych usytuowanych w pasach drogowych dróg gminnych i na terenach komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  5. Pielęgnacja trawników poprzez koszenie traw, wygrabianie, oczyszczanie i odkrywanie krawężników i obrzeży trawnikowych, grabienie liści - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  6. Bieżąca pielęgnacja rabat kwiatowych, użyźniania gleby przed nasadzeniem, przekopywania ziemi, uzupełniania rabat kwiatowych i gazonów warstwą ziemi kompostowej, dokonania nasadzeń kwiatów na rabatach i w kwietnikach stojących i wiszących, pielęgnacja ich w formie usuwania przekwitniętych kwiatostanów, uzupełniania ubytków kwiatów, zasilanie nawozami, pielenie z chwastów, właściwe podlewanie w miarę potrzeb, dbałość o kwietniki, przycinanie krzewów i usuwanie z nich zdrewniałych pędów oraz ich zasilanie nawozami, likwidacja nasadzeń i uporządkowanie rabat i kwietników na okres zimowy, w tym dowóz kwiatów do miejsca nasadzeń, dowóz wody i wywóz chwastów - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  7. Obsadzanie rabat i kwietników kwiatami - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  8. Prowadzenie zabiegów sanitarno-pielęgnacyjnych drzew, formowanie koron, prześwietlanie konarów drzew rosnących w pasach drogowych dróg gminnych i innych terenach komunalnych, sadzenie młodych drzew oraz wycinka drzew w miarę potrzeb i wywóz urobku - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  9. Podcinanie gałęzi utrudniających ruch drogowy - klasyfikacja statystyczna 81.30.10.0.
  10. Bieżące utrzymanie czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  11. Odśnieżanie i zwalczanie śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  12. Utrzymanie czystości i porządku wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie miasta i gminy - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  13. Utrzymanie czystości w poczekalni przystanku kolejowego - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  14. Utrzymywanie estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  15. Sprzątanie terenów chodników i dojść do budynków na terenach komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  16. Bieżące monitorowanie stanu dróg gminnych oraz terenów komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  17. Całodobowe monitorowanie w okresie zimowym stanu chodników i placów przy nieruchomościach komunalnych oraz posypywanie miejsc oblodzonych mieszanką piaskowo-solną oraz piaskiem podczas gołoledzi - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  18. Odśnieżanie chodników i wywóz nadmiaru śniegu, zwalczanie śliskości zimowej na chodnikach i placach komunalnych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  19. Usuwanie (zamiatanie, zbieranie) odpadów, liści i innych zanieczyszczeń z pasów drogowych dróg gminnych, terenów i placów komunalnych, chodników i wywożenie ich - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  20. Utrzymanie, w szczególności porządku i czystości pomników, kapliczek, obelisków, tablic pamiątkowych oraz zakupu i zapalanie zniczy i wywieszanie flag państwowych z okazji świąt okolicznościowych, w zależności od potrzeb, a także posprzątanie tych miejsc przed i po świętach i uroczystościach - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  21. Usuwanie wyrastającej roślinności między płytami chodnikowymi, kostką brukową, jezdni - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  22. Bieżące grabienie i usuwanie liści - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  23. Utrzymywanie estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych, usytuowanych na terenie miasta - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  24. Utrzymywanie czystości i porządku na przystankach i wiatach autobusowych, terenach przyległych oraz zatoce przystankowej i pętli autobusowej, a także mycie w miarę potrzeb wiat przystankowych - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  25. Obsługa imprez i uroczystości plenerowych organizowanych przez Urząd Miejski w zakresie utrzymania czystości i porządku terenów, na których są one organizowane - klasyfikacja statystyczna 81.29.12.0.
  26. Obsługa szaletów TOI TOI, na terenie przystanku kolejowego - klasyfikacja statystyczna 81.29.13.0.
  27. Obsługa szaletu na terenie zalewu - klasyfikacja statystyczna 81.29.13.0.
  28. Utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji fontanny - klasyfikacja statystyczna 81.29.13.0.
  29. Konserwacja i naprawa wiat przystankowych - klasyfikacja statystyczna 43.32.10.0.
  30. Bieżąca naprawa w poczekalni przystanku kolejowego - klasyfikacja statystyczna 43.32.10.0.
  31. Malowanie farbą krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego - klasyfikacja statystyczna 43.34.10.0.
  32. Naprawa ławek usytuowanych w parkach w ciągach pieszych, naprawa pomników, kapliczek, obelisków, tablic pamiątkowych - klasyfikacja statystyczna 43.32.10.0.

Pozycje usług od 1-9 zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 176. Pozycje usług od 10-25 zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy VAT pod poz. 174. Pozycje usług od 26-28 zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy VAT pod poz. 175.

Jeden z zapisów porozumienia w sprawie ustalenia zakresu i zasad realizacji przez Spółkę (ZGM w…) zadania własnego Gminy, w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w gminie mówi, że rekompensata płatna będzie w równych miesięcznych ratach. W ostatnim dniu każdego miesiąca Wykonawca wystawi fakturę VAT, która będzie stanowić podstawę do wypłaty rekompensaty dla Wykonawcy. Zgodnie z tym zapisem Zakład Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w …, jako Wykonawca tego zadania, wystawia ostatniego dnia każdego miesiąca fakturę VAT stosując obniżoną stawkę VAT 8% za powierzone zadanie w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym przedmiot zamówienia powinien być opodatkowany jednolitą stawką podatku VAT w wysokości 8%, czy też stawką mieszaną 8% i 23%? Czy Spółka wykonując poszczególne czynności powinna traktować je jako całość, jako jedno świadczenie dominujące, czy powinna rozbijać na elementy składowe, stosując różne stawki VAT 8% i 23%? Które czynności wykonywane przez Spółkę powinny być opodatkowane stawką 8%, a które 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane czynności dla zlecającego stanowią jedną całość. Nie da się wyodrębnić jednego świadczenia głównego spośród wykonywanych czynności. Wszystkie prace są ze sobą ściśle powiązane, zarówno w zakresie utrzymania czystości i porządku, jak i w zakresie utrzymania zieleni. Dla potrzeb podatku VAT Spółka stwierdza, że świadczenia obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone, lecz potraktowane jako jedno świadczenie. Zbyt szczegółowy podział świadczenia, nadmiernie skomplikowałby stosowanie przepisów ustawy o podatku VAT.

Spółka we wzajemnych rozliczeniach zastosowała stawkę obniżoną 8%, gdyż przeważająca ilość zadań mieści się w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0 usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, PKWiU 81.29.13.0 pozostałe usługi sanitarne oraz w PKWiU w grupowaniu 81.30 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 2, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 50 tego załącznika wymieniono sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”, pod pozycją 51wymieniono sklasyfikowane w pkwiu pod symbolem 81.29.13.0 „pozostałe usługi sanitarne”, pod pozycją 52 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.30 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Spółka uznaje, że:

  1. Działalność w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień polegająca na:
    • nasadzeniach i pielęgnacji kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych (I.1),
    • zabiegach sanitarno-pielęgnacyjnych drzew i krzewów oraz wycince drzew, nasadzeniach drzew, formowaniu żywopłotów (I.2),
    • koszeniu trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych Miasta i Gminy (I.3),
    • wykonywania bieżących prac pielęgnacyjnych terenów zielonych usytuowanych w pasach drogowych dróg gminnych i na terenach zielonych usytuowanych w pasach drogowych dróg gminnych i na terenach komunalnych (III.1),
    • pielęgnacji trawników poprzez koszenie traw, wygrabianie, oczyszczanie i odkrywanie krawężników i obrzeży trawnikowych, grabienie liści (III.3),
    • bieżącej pielęgnacji rabat kwiatowych, użyźniania gleby przed nasadzeniem, przekopywania ziemi, uzupełniania rabat kwiatowych i gazonów warstwą ziemi kompostowej, dokonania nasadzeń kwiatów na rabatach i w kwietnikach stojących i wiszących, pielęgnacji ich w formie, usuwania przekwitniętych kwiatostanów, uzupełniania ubytków kwiatów, zasilania nawozami, pielenia z chwastów, właściwego podlewania w miarę potrzeb, dbałości o kwietniki, przycinania krzewów i usuwania z nich zdrewniałych pędów oraz ich zasilania nawozami, likwidacji nasadzeń i uporządkowania rabat i kwietników na okres zimowy, w tym do dowozu kwiatów do miejsca nasadzeń, dowozu wody i wywozu chwastów (III.4),
    • obsadzania rabat i kwietników kwiatami wskazanymi przez powierzającego (III.5),
    • prowadzenia zabiegów sanitarno-pielęgnacyjnych drzew, formowania koron, prześwietlania konarów drzew rosnących w pasach drogowych dróg gminnych i innych terenach komunalnych, sadzenia młodych drzew oraz wycinki drzew w miarę potrzeb i wywozu urobku (III.6),
    • podcinania gałęzi utrudniających ruch drogowy (IV.5)

jest sklasyfikowana w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku pod pozycją 52 i odpowiada jej symbol PKWiU 2015 nr 81.30 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” i opodatkowana jest stawką 8%.

Działalność w zakresie utrzymania porządku i czystości polegająca na:

  • bieżącym utrzymaniu czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych (II.1),
  • odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych (II.2),
  • utrzymaniu czystości i porządku wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie miasta i gminy (II.5),
  • utrzymaniu czystości oraz w poczekalni przystanku kolejowego (II.6),
  • utrzymywaniu estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych (II.8),
  • sprzątania terenów chodników i dojść do budynków na terenach komunalnych (III.2),
  • bieżącego monitorowania stanu dróg gminnych oraz terenów komunalnych (IV.1),
  • całodobowego monitorowania w okresie zimowym stanu chodników i placów przy nieruchomościach komunalnych oraz posypywania miejsc oblodzonych mieszanką piaskowo-solną oraz piaskiem podczas gołoledzi (IV.2),
  • odśnieżania chodników i wywozu nadmiaru śniegu, zwalczania śliskości zimowej na chodnikach i placach komunalnych (IV.3),
  • usuwania (zamiatanie, zbieranie) odpadów, liści i innych zanieczyszczeń z pasów drogowych dróg gminnych, terenów i placów komunalnych, chodników i wywożenia ich (IV.4),
  • utrzymania, w szczególności porządku i czystości pomników, kapliczek, obelisków, tablic pamiątkowych oraz zakupu i zapalania zniczy i wywieszania flag państwowych z okazji świąt okolicznościowych, w zależności od potrzeb, a także posprzątanie tych miejsc przed i po świętach i uroczystościach (IV.6),
  • usuwania wyrastającej roślinności między płytami chodnikowymi, kostką brukową, jezdni (IV.7),
  • bieżącego grabienia i usuwania liści (IV.8), utrzymywania estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych, usytuowanych na terenie miasta (IV.9),
  • utrzymywania czystości i porządku na przystankach i wiatach autobusowych, terenach przyległych oraz zatoce przystankowej i pętli autobusowej, a także do mycia w miarę potrzeb wiat przystankowych (IV.10),
  • obsłudze imprez i uroczystości plenerowych organizowanych przez urząd miejski w zakresie utrzymania czystości i porządku terenów, na których są one organizowane (IV.11)

jest sklasyfikowana w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku pod pozycją 50 i odpowiada jej symbol PKWiU 2015 nr 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” i opodatkowana jest stawką 8%.

Działalność w zakresie:

  • obsługi szaletów toi toi, na terenie przystanku kolejowego (II.3),
  • obsłudze szaletu na terenie zalewu (II.4),
  • utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji fontanny (II.7),

jest sklasyfikowana w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku pod pozycją 51 i odpowiada jej symbol PKWiU 2015 nr 81.29.13.0 „Pozostałe usługi sanitarne” i opodatkowana jest stawką 8%.

Działalność w zakresie bieżącej konserwacji i naprawie wiat przystankowych, bieżących naprawach w poczekalni przystanku kolejowego, malowaniu farbą krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego, naprawie ławek usytuowanych w parkach w ciągach pieszych, naprawy pomników, kapliczek, obelisków, tablic pamiątkowych podlega opodatkowaniu stawką podstawową 23%.

Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie realizowanej przez Spółkę do 30 czerwca 2020 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zauważyć jednak należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą doszło do zawarcia porozumienia w sprawie ustalenia zakresu i zasad realizacji przez Spółkę zadania własnego Gminy w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie.

W ramach porozumienia od 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca miał wykonywać następujące zadania własne gminy (przedmiot porozumienia):

  1. w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień, polegające na:
    1. nasadzeniach i pielęgnacji kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych,
    2. zabiegach sanitarno-pielęgnacyjnych drzew i krzewów oraz wycince drzew, nasadzeniach drzew, formowaniu żywopłotów,
    3. koszeniu trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych miasta i gminy,
  2. w zakresie utrzymania czystości i porządku w Gminie, polegające na:
    1. bieżącym utrzymaniu czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych,
    2. odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych,
    3. obsłudze szaletów toi toi, na terenie przystanku kolejowego,
    4. obsłudze szaletu na terenie zalewu,
    5. utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji i naprawie wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy,
    6. utrzymaniu czystości oraz bieżących naprawach w poczekalni przystanku kolejowego,
    7. utrzymaniu czystości i porządku oraz bieżącej konserwacji fontanny,
    8. utrzymywaniu estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych,
    9. malowaniu farbą olejną krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego,
    10. naprawie i malowaniu ławek, usytuowanych w parkach i w ciągach pieszych.

Za wykonanie wszystkich czynności stanowiących przedmiot porozumienia, wykonawcy przysługuje od powierzającego rekompensata w ujęciu rocznym, płatna w miesięcznych ratach. Wynagrodzenie za wykonywane czynności objęte zakresem zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie, nie jest uzależnione od ilości wykonywanych poszczególnych czynności (prac) wymienionych w umowie, wypłacone jest do całego wykonywanego zadania. Wysokość wynagrodzenia co miesiąc jest stała i nie ulega zmianie w zależności od podejmowanych działań. Wnioskodawca nie jest rozliczany z ilości pojedynczych usług, lecz jest rozliczany z realizacji całego zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie w sposób kompleksowy. Wszystkie czynności w ramach zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie są wykonywane przez Wnioskodawcę. Poszczególne czynności wchodzące w zakres zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie są ze sobą ściśle powiązane i prowadzą do realizacji określonego celu. Celem tym jest należyte wykonanie zadania objętego porozumieniem (przedmiotu porozumienia).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz stan prawny należy wyjaśnić, iż co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – dalej: TSUE – w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), ECLI:EU:C:1999:93, stwierdzając, iż: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż użycie słowa „zwłaszcza” oznacza, iż z pojedynczym świadczeniem możemy mieć również do czynienia w sytuacji, gdy żadnej z części składowych usługi nie można uznać za usługę główną, np. w sytuacji, gdy wszystkie czynności będące elementami składowymi (lub przynajmniej część z nich) są równie istotne dla wykonania całego świadczenia złożonego (usługi kompleksowej), a jednocześnie brak pomiędzy tymi elementami związku, wskazującego na istnienie relacji usługa główna – usługa pomocnicza.

W wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, ECLI:EU:C:2012:597, pkt 15 i 16 wyroku, TSUE stwierdził: „Jednakże jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia czy też kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service, Zb.Orz. s. I-897, pkt 51).

W tym zakresie Trybunał orzekł, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (zob. podobnie wyrok z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen i OV Bank, Zb.Orz. s. I-9433, pkt 22; ww. wyrok w sprawie Everything Everywhere, pkt 24 i 25).”.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu, na które składają się różnego rodzaju świadczenia.

W związku z powyższym uznać należy, iż dla oceny, czy w danej, konkretnej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym ocena w tym zakresie dokonywana powinna być z punktu widzenia nabywcy tej usługi.

Zatem charakter danego świadczenia należy oceniać biorąc pod uwagę punkt widzenia nabywcy oraz cechy charakterystyczne tego świadczenia [vide: wyrok TSUE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service srl, ECLI:EU:C:2008:108, pkt 51-53; z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro, ECLI:EU:C:2009:365, pkt 17-19 oraz z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV, ECLI:EU:C:2009:722, pkt 36-38].

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że dla oceny, czy w danej, konkretnej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, istotne jest, ustalenie celu zamówienia złożonego przez Gminę.

Wskazać należy, że w umowach cywilnoprawnych to strony określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jedną z podstawowych zasad prawa zobowiązań, determinujących znaczenie niemal wszystkich umów zawieranych w polskim obrocie prawnym, jest zasada swobody umów. Zasada ta sformułowana jest wprost w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.), w przepisie art. 3531, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zasada swobody umów doznaje pewnych ograniczeń, wynikających między innymi z celu umowy, który nie może być sprzeczny z właściwością stosunku zobowiązaniowego, przepisami prawa jak i zasadami współżycia społecznego (zasadami słuszności). Pojęcie celu umowy obejmuje zaś szeroko rozumianą korzyść, jaką strony umowy (lub jedna z nich) zamierzają osiągnąć w wyniku wykonania umowy.

W omawianym przypadku, z punktu widzenia nabywcy usługi, tj. Gminy…, nabywa ona jedno świadczenie, wymagające podejmowania szeregu czynności, w tym również o charakterze incydentalnym, np. czynności, które będą wykonywane tylko w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń. Zatem w danym okresie rozliczeniowym mogą nie być wykonywane przez świadczącego usługę niektóre czynności wymienione we wniosku. Jednakże w przypadku, gdy wystąpią przesłanki do wykonania danej czynności, a świadczący usługę jej nie wykona, to tym samym nie zostanie zrealizowany podstawowy cel zawartego porozumienia, tj. dana infrastruktura nie zostanie utrzymana w odpowiednim standardzie.

Zatem podkreślić należy, że poszczególne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie są czynnościami służącymi do utrzymania w odpowiednim standardzie infrastruktury gminnej. W ramach zawartego porozumienia Wnioskodawca jest zobowiązany do wykonania czynności takich jak: nasadzenie i pielęgnacja kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych, zabiegi sanitarno-pielęgnacyjne drzew i krzewów oraz wycinki drzew, nasadzenie drzew, formowanie żywopłotów, koszenie trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych miasta i gminy, bieżące utrzymanie czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych, obsługa szaletów toi toi, na terenie przystanku kolejowego, obsługa szaletu na terenie zalewu, jak również utrzymanie czystości i porządku oraz bieżąca konserwacja fontanny, utrzymywanie estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych, które to czynności prowadzą do realizacji określonego celu, jakim jest świadczenie dotyczące zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie. Tak samo założonemu celowi służy utrzymanie czystości i porządku oraz bieżąca konserwacja i naprawa wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy, utrzymanie czystości oraz bieżąca naprawa w poczekalni przystanku kolejowego, malowanie farbą olejną krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego czy naprawa i malowanie ławek, usytuowanych w parkach i w ciągach pieszych, naprawa pomników, kapliczek, obelisków czy tablic pamiątkowych. Odstąpienie od wykonania którejkolwiek z wymienionych (przykładowo) czynności może spowodować, że nie zostanie zrealizowany ostateczny cel zamówienia, pomimo że wykonane zostaną pozostałe świadczenia. Trzeba uznać, że zrealizowanie celu porozumienia (zadania dotyczącego zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie) stanowi o ekonomicznym aspekcie transakcji i pozwala ocenić znaczenie poszczególnych świadczeń.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W uchwale z dnia 8 listopada 2010 r. sygn. akt I FPS 3/10 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził: „(...) istotą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest opodatkowanie działalności gospodarczej. Z tego względu, mając na uwadze autonomiczny charakter regulacji zawartej w ustawie o VAT związanej ściśle z prawem wspólnotowym, przy ustalaniu przedmiotu opodatkowania tą ustawą decydujące znaczenie powinny mieć aspekty ekonomiczne i cel danej czynności prawnej, a nie jej cywilnoprawna forma. Takie założenie pozwala na utrzymanie wspólnego systemu opodatkowania tym podatkiem w krajach Unii Europejskiej, w których obowiązują różne rozwiązania w zakresie prawa cywilnego. Dlatego też przy interpretowaniu pojęcia „całość świadczenia”, w przypadku usług o kompleksowym charakterze (...), nie ma podstaw do dzielenia tej czynności z punktu widzenia obowiązku w podatku od towarów i usług na dwie czynności z tego powodu, że mogą być one przedmiotem odrębnych stosunków zobowiązaniowych na gruncie prawa prywatnego”.

Zatem zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków porozumienia w zakresie realizacji przez Spółkę zadań własnych Gminy w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie, na które składają się: nasadzenie i pielęgnacja kwiatów na klombach, gazonach, miejscach pamięci narodowej, wiszących i stojących kwietnikach kaskadowych, zabiegi sanitarno-pielęgnacyjne drzew i krzewów oraz wycinki drzew, nasadzeniu drzew, formowanie żywopłotów, koszenie trawy w pasach drogowych dróg-ulic gminnych z terenu miasta oraz na terenach komunalnych miasta i gminy, bieżące utrzymanie czystości i porządku w pasach drogowych dróg gminnych oraz na terenach komunalnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości na chodnikach i placach usytuowanych przy nieruchomościach komunalnych, obsługa szaletów toi toi, na terenie przystanku kolejowego, obsługa szaletu na terenie zalewu, jak również utrzymanie czystości i porządku oraz bieżąca konserwacja i naprawa wiat przystankowych zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy, utrzymanie czystości oraz bieżąca naprawa w poczekalni przystanku kolejowego, utrzymania czystości i porządku oraz bieżąca konserwacja fontanny, utrzymywanie estetycznego wyglądu słupów ogłoszeniowych, malowanie farbą olejną krzyży na cmentarzu oraz ogrodzenia metalowego, naprawa i malowanie ławek, usytuowanych w parkach i w ciągach pieszych, niewątpliwie zmierza do właściwego i bezpiecznego wykonania przedmiotu porozumienia, tj. pielęgnacji zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie.

Wobec powyższego należy uznać, że poszczególne usługi będące przedmiotem zawartego porozumienia – nie stanowią celu samego w sobie, lecz są to czynności związane z realizacją zadania w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie. Zatem uznać należy, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z usługą kompleksową dotyczącą zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie, a wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tego zadania, bez udziału podwykonawców, są podejmowane w celu należytego wykonania przedmiotu porozumienia i mają charakter elementów składowych tej usługi.

Powyższe na gruncie podatku VAT wywołuje skutki w zakresie jednolitego opodatkowania wszystkich czynności wchodzących w skład tego świadczenia. Zastosowanie jednolitego reżimu podatkowego odnosi się do wszystkich elementów związanych z realizacją obowiązku podatkowego, tj. do określenia jednej stawki podatku.

Przechodząc zatem do zastosowania właściwej stawki podatku dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie, należy wskazać, że całe świadczenie kompleksowe jest opodatkowane z zastosowaniem stawki podatku VAT właściwej dla usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie. Dla usługi tej nie została przewidziana obniżona stawka podatku VAT.

W konsekwencji, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy – biorąc pod uwagę ich szczegółowy zakres opisany w treści wniosku – należy traktować jako usługi kompleksowe, jednak nie są one opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca wskazał, że przeważająca ilość zadań mieści się w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0 usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, PKWiU 81.29.13.0 pozostałe usługi sanitarne oraz w PKWiU w grupowaniu 81.30 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, ale w przedmiotowej sprawie pozostaje to bez znaczenia, ponieważ jak już wskazano wcześniej, ww. usługi nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkami służącymi do wykonania kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie.

Podsumowując, usługi dotyczące zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie stanowią dla celów VAT jedno świadczenie kompleksowe/złożone, które opodatkowane jest jedną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie realizowanej przez Spółkę do 30 czerwca 2020 r. Natomiast w zakresie 8% stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi dotyczącej zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie realizowanej przez Spółkę po 30 czerwca 2020 r. zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj