Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.658.2020.2.KB
z 17 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.) uzupełnionego pismem z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 2 listopada 2020 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.658.2020.1.KB, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono 2 listopada 2020 r., natomiast w dniu 9 listopada 2020 r., do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na wskazane wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała środki z Głównego Urzędu Statystycznego na wykonanie prac spisowych zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U z 2019 r., poz. 1728).

Zgodnie z art. 16 ust. 4 powołanej ustawy pracami spisowymi na terenie Gminy kieruje burmistrz jako Gminny Komisarz Spisowy. W myśl art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy Gminny Komisarz Spisowy w drodze zarządzenia tworzy gminne biuro spisowe, określając jego skład i organizację pracy. Art. 18 ust. 3 stanowi z kolei, że prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystycznych i jednostek samorządu terytorialnego.

Prace biur spisowych są finansowane z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej, przy czym środki na wykonanie powierzonych zadań Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem właściwych miejscowo dyrektorów urzędów statystycznych. W ramach tych środków, pracownikom oddelegowanym przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych mogą zostać przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym nagrody (art. 22, art. 23 ustawy o powszechnym spisie rolnym). W dniu (…) r. Burmistrz Gminy, wykonując zadania Gminnego Komisarza Spisowego, wydał zarządzenie nr (…), w sprawie powołania Gminnego Biura Spisowego, w którym powołał do składu Biura (…) osoby spośród pracowników Urzędu.

Z pracownikami, którzy zostali powołani do Gminnego Biura Spisowego nie zostały zawarte umowy zlecenie, czy też inne umowy cywilnoprawe na wykonanie czynności spisowych. Zadania członków Gminnego Biura Spisowego wynikają wyłącznie z ustawy oraz zarządzenia o powołaniu ich do składu Gminnego Biura Spisowego.

W ramach otrzymanych środków z Głównego Urzędu Statystycznego Urząd (…) wypłacił pierwsze dodatki spisowe. Świadczenia te zostały wypłacone w związku z wykonywaniem przez członków Gminnego Biura Spisowego prac powierzonych przez Gminnego Komisarza Spisowego, czyli inny podmiot niż Urząd (…) będący pracodawcą dla członków biura spisowego.

Uwzględniając powyższe przychód z tego tytułu Urząd (…) zaliczył do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W kolejnych miesiącach Urząd (…) będzie wypłacać kolejne dodatki spisowe i nagrody. Od wypłaconych dodatków spisowych Wnioskodawca naliczył podatek 17% i koszty uzyskania przychodu 20%, bez składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Pracownicy powołani do składu Gminnego Biura Spisowego za swoją "normalną" pracę na rzecz pracodawcy (Urzędu (…)) zachowują prawo do pełnego wynagrodzenia. Wśród gmin pojawił się jednak pogląd, że dla pracownika wypłacany dodatek spisowy jest przychodem ze stosunku pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu (…), oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, należy zaliczyć do przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście, czy też do przychodów ze stosunku pracy?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane obecnie dodatki spisowe i nagrody, przyznane pracownikom Urzędu (…), oddelegowanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym, należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a nie do przychodów ze stosunku pracy.

Zgodnie z ustawą o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. do pracy w gminnym biurze spisowym zostali oddelegowani pracownicy Urzędu (…). Pracownikom powołanym do gminnego biura spisowego, za wykonanie prac spisowych przyznane są i będą dodatki spisowe i nagrody. Nie są z nimi zawierane umowy zlecenia, umowy o dzieło ani inne umowy cywilnoprawne. Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa (z części przypadającej Głównemu Urzędowi Statystycznego) oraz ze środków Unii Europejskiej. Świadczenia te zostały wypłacone w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez Gminnego Komisarza Spisowego, czyli inny podmiot niż pracodawca - Urząd (…). Dlatego też przychód z tego tytułu powinien być zaliczony do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest to przychód ze stosunku pracy. Gdyby potraktować dodatki spisowe jako przychód ze stosunku pracy, to skutkowałoby to w przyszłości dodatkowymi zobowiązaniami pracodawcy (np. wypłacenie w kolejnym roku zwiększonej o dodatek spisowy tzw. "trzynastki"), na które już nie otrzymuje środków pieniężnych.

Za stanowiskiem, że wypłacone przez Urząd (…) dodatki spisowe, to jednak przychód z działalności wykonywanej osobiście przemawiają również interpretacje podatkowe wydane przy okazji poprzedniego spisu rolnego w 2010 r., kiedy to wypłata dodatków spisowych budziła identyczne wątpliwości. Wydawane wtedy interpretacje były jednoznaczne i potwierdzały, że dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, należało zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Przykładem może być tutaj indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 stycznia 2011 r., nr IBPBII/1/415-860/10/MK oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 sierpnia 2011 r., nr ITPB2/415-518/11/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy wskazuje co stanowi źródła przychodów, gdzie w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, natomiast w pkt 2 działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy – za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast art. 13 pkt 6 cyt. ustawy wskazuje, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przy czym z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Natomiast stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r., Burmistrz Gminy wykonując zadania Gminnego Komisarza Spisowego wydał w dniu (…) r. Zarządzenie w sprawie utworzenia Gminnego Biura Spisowego, w skład którego powołał (…) pracowników Urzędu.

Ze środków przyznanych z Głównego Urzędu Statystycznego Urząd (…) wypłacił pierwsze dodatki spisowe. Świadczenia te zostały wpłacone w związku z wykonywaniem przez członków Gminnego Biura Spisowego, zadań powierzonych przez Gminnego Komisarza Spisowego. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom Urzędu (…), oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, należy zaliczyć do przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście, czy też do przychodów ze stosunku pracy.

Zasady przeprowadzania powszechnego spisu rolnego w 2020 roku regulują przepisy ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1728).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, do wykonywania prac spisowych:

  1. wojewódzki komisarz spisowy tworzy wojewódzkie biuro spisowe,
  2. gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe

– w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

Prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 18 ust. 3 ww. ustawy).

Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej (art. 22 ust. 1 ww. ustawy). Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 19, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy, w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 22 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:

  1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
  2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej „dodatkami spisowymi”, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej „nagrodą spisową”, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
  3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.

Zasady i wysokość powyższych nagród określone zostały w art. 23 ust. 2-5 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz wyżej wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego w postaci dodatków spisowych i nagród spisowych, nie stanowi przychodu ze stosunku pracy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca (tu: gminnego komisarza spisowego), dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj