Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.665.2020.4.KB
z 3 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 8 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 17 listopada 2020 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.370.2020.2.AKR oraz nr 0112-KDIL2-1.4011.665.2020.3.KB, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie nadano 17 listopada 2020 r., natomiast w dniu 26 listopada 2020 r. (data nadania 25 listopada 2020 r.), do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na wskazane wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym prowadzącym własne gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha w gminie (…) i (…) ha w (…) – działka nr (…). Grunty w (…) Zainteresowany otrzymał w darowiźnie w 2005 r., są to grunty oddalone od gospodarstwa gdzie mieszka Wnioskodawca o ponad 20 kilometrów. Dojazd do tych gruntów ciągnikiem i maszynami rolniczymi przez (…) jest w tej chwili niemożliwy w związku z czym Zainteresowany przestał je uprawiać od dwóch lat ze względów ekonomicznych - koszty dojazdów.

Wnioskodawca postanowił ten grunt sprzedać, lecz nie może z powodu ustawy rolnej o sprzedaży gruntów z 2016 r., która mówi że może kupić go tylko rolnik. Jest to grunt klasy 4a i 4b leżący przy autostradzie (…), gdzie nie ma już praktycznie rolnictwa. Wnioskodawca, aby sprzedać grunt osobie prywatnej zgodnie z ustawą musi go podzielić na części, bo jego obszar jest za duży. Pieniądze otrzymane ze sprzedaży przeznaczyć chce na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego w miejscu zamieszkania. (…) nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a tylko studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym to, ten grunt jest przewidziany pod teren zabudowy usługowej i pod planowaną budowę drogi publicznej - (…).

W urzędzie skarbowym nie odpowiedziano Zainteresowanemu czy będzie musiał płacić podatek VAT za sprzedaż gruntu rolnego.

Grunt ten jest w rękach rodziny Wnioskodawcy - rodziców i jego - od 1979 r. Grunt nie będzie sprzedawany w celach zarobkowych, Zainteresowany nie zajmuje się działalnością gospodarczą, a tylko rolną. Dzieląc go na dwie lub więcej działek o powierzchni min. (…) m2 Wnioskodawca chce go sprzedać w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że chce podzielić grunt na 4 części wydzielając działki powyżej (…) m2. Każda z działek będzie miała swój numer bez osobnej księgi wieczystej i będą to też działki rolne.

Grunt przeznaczony do sprzedaży leży/przylega bezpośrednio do autostrady, a część z niego Skarb Państwa wywłaszczył pod budowę autostrady. W związku z hałasem, uciążliwym brakiem bliskiego wyjazdu i zjazdu na autostradę, brakiem mediów na działce i brakiem/zakazem budowy (…) m od autostrady budynków nie ma na niego zainteresowanych kupców. Po wywłaszczeniu przez Skarb Państwa na (…) Wnioskodawcy pozostał wyłącznie klin ziemi. Nie ma możliwości wybudowania się tam, gdyż przepisy zabraniają i dlatego Zainteresowany spróbuje go sprzedać dzieląc go na mniejsze działki.

Działka od momentu darowizny w 2005 r. była wykorzystywana rolniczo, wchodzi ona w skład gospodarstwa rolnego i zgodnie z przepisami rolnymi uprawia ją Wnioskodawca i płaci za nią podatek rolny.

Wydzielone nowe działki na moment zbycia nie będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie została też w odniesieniu do gruntu wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych działań związanych ze zmianą przeznaczenia terenu i wyłączenia go z produkcji rolnej.

Wnioskodawca nie ponosił ani nie będzie ponosił jakichkolwiek nakładów w celu uatrakcyjnienia działek. Działka nigdy nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej, ani też nie była przedmiotem najmu czy dzierżawy.

Działka ta była sadem wiśniowym od 1980 r. W 2018 r. Wnioskodawca zaczął stopniowo likwidować go i przekształcił obecnie w pole uprawniane rolniczo.

W celu pozyskania nabywcy/nabywców Zainteresowany wystawi reklamę na działce z ogłoszeniem o sprzedaży gruntu oraz ogłaszał będzie sprzedaż poprzez okolicznych rolników.

Ponadto Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i też nie dokonywał wcześniej sprzedaży komercyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy przy sprzedaży wszystkich 4 działek rolnych jednej osobie fizycznej lub prawnej Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić podatek dochodowy nie prowadząc działalności gospodarczej?
  2. Czy przy sprzedaży pojedynczo 4 działek rolnych – każdej osobno (osobom fizycznym lub prawnym) Wnioskodawca będzie musiał za każdą pojedynczo sprzedaną działkę rolną zapłacić podatek dochodowy mimo, że nie prowadzi on działalności gospodarczej?

W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, ze sprzedaży gruntu rolnego - nie ważne czy zostanie sprzedany w całości czy pojedynczo - nie powinien być naliczony podatek dochodowy, gdyż sprzedaż podyktowana jest zakupem gruntów rolnych na powiększenie gospodarstwa rolnego. Działka rolna nie ma miejscowego planu zagospodarowania, jest to grunt rolny, nie posiada warunków zabudowy, nie zostały wydane warunki zagospodarowania terenu ani też nie posiada mediów. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest rolnikiem ryczałtowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Jak zaznaczono, odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem. W 2005 r. na mocy umowy darowizny otrzymał on grunty oddalone o około 20 km od jego miejsca zamieszkania. Ze względów ekonomicznych Zainteresowany przestał uprawiać te grunty i postanowił je sprzedać, zaś ze środków uzyskanych ze sprzedaży planuje powiększyć swoje gospodarstwo rolne w miejscu zamieszkania. Zainteresowany nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości ani też nie posiada innych gruntów przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży. Wnioskodawca rozważa sprzedaż nieruchomości w całości lub 4 częściach jednej osobie fizycznej lub prawnej bądź też każdą część osobno różnym nabywcom.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie on zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Mając na względzie powyższe nie sposób zakwalifikować przedmiotowej sprzedaży gruntów w całości bądź też w 4 częściach jako przychód z działalności gospodarczej. Planowana sprzedaż bowiem nie ma na charakteru zarobkowego, zbycie nieruchomości podyktowane jest jedynie chęcią powiększenia gospodarstwa rolnego w miejscu zamieszkania, gdyż ze względów ekonomicznych uprawa ziemi w obecnej lokalizacji jest nieopłacalna. Ponadto planowane odpłatne zbycie jest incydentalne, Wnioskodawca nigdy wcześniej nie sprzedawał nieruchomości ani też nie ma zamiaru dokonywać kolejnych sprzedaży. Zainteresowany również nie prowadził czynności, które w jakikolwiek sposób wpłynęłyby na uatrakcyjnienie nieruchomości takich, jak: doprowadzenie mediów, czy wystąpienie o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.

A zatem planowane zbycie należy rozpatrywać w odniesieniu do przywołanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę gruntów nie będzie stanowić źródła przychodu i nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia, co miało miejsce w 2005 r. Nie ma przy tym znaczenia, czy nieruchomość zostanie sprzedana w całości czy w częściach.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj