Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.808.2020.1.MH
z 9 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późn. zm.) ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 6, p 427).

Stowarzyszenie jest dobrowolnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz z zachowaniem obowiązujących przepisów, terytoria innych państw.

Celem statutowym działania Stowarzyszenia jest:

  1. wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi,
  2. integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,
  3. wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

Stowarzyszenie zgodnie ze statutem nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest również zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Dokonywane zakupy na potrzeby realizacji operacji nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie w dniu 21.01.2019 r. złożyło do LGD Stowarzyszenie wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 ,,…” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Promocja obszaru LGD z przeznaczeniem na realizację operacji pn. „…”.

Gmina jest rozległą terytorialnie gminą wiejską o charakterze rolniczo-przemysłowym. Składa się z 12 sołectw - kilku miejscowości dużych liczących od 2 do 5 tys. mieszkańców oraz pozostałych mniejszych. Jej bogactwem jest kultywowanie ludowych tradycji i obyczajów, które nieuchronnie odchodzą w zapomnienie, ale także rozległa rzesza drobnych wytwórców bazujących na produktach i usługach lokalnych. Rozległość gminy oraz duża liczba miejscowości utrudnia docieranie z ofertą promocji wytworzonych produktów do całej społeczności, a jeśli już są organizowane to w dużych miastach. Organizacja imprez na terenie wiejskim wpłynie na wzrost atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej obszaru LGD, a co za tym idzie promocję walorów obszaru. Odbiorcami wydarzeń zaplanowanych w ramach projektu będzie duża liczba osób - począwszy od osób prywatnych, gospodarstw agroturystycznych, kół gospodyń wiejskich, stowarzyszeń i lokalnych organizacji, pensjonatów i małych zakładów rzemieślniczych, na mieszkańcach poszczególnych miejscowości i zaproszonych gościach skończywszy, niezależnie od wieku.

Głównym założeniem projektu jest identyfikacja i promocja polskich produktów i tradycji regionalnych, osadzonych głęboko w polskiej tradycji i od lat wytwarzanych tymi samymi metodami i według tych samych receptur. By osiągnąć cele Wnioskodawca przewiduje zorganizowanie 4 wydarzeń promocyjnych - ogólnodostępnych imprez rekreacyjno-kulturalnych promujących lokalne wyroby kulinarne, zwyczaje wsi polskiej, aktywizujące lokalne środowiska z terenu LGD, w tym wytwórców produktów i usług lokalnych, koła gospodyń wiejskich oraz twórców zachowujących i kultywujących tradycje. W dobie rozwoju branży kulinarnej istotne jest znalezienie i zachowanie narodowych specjałów, zanim odejdą w zapomnienie, wyparte przez „szybką” przemysłową żywność. Organizacja imprez przyczyni się także do zachęcenia mieszkańców obszarów wiejskich, zwłaszcza tych o niekorzystnych warunkach gospodarowania, do poszukiwania alternatywnych źródeł dochodu oraz integracji pokoleń dającej wymierne korzyści w postaci zachowania dziedzictwa naszych przodków. Podsumowaniem projektu będzie opracowanie i wydanie publikacji opisującej ciekawe miejsca na terenie gminy, a także prezentującej bogactwo historyczne i kulturowe obszaru LGD, głównie części gminy leżącej na obrzeżach rzeki. Grupą docelową będą mieszkańcy obszaru LGD, a także osoby zainteresowane historią regionu, szczególnie dawni i obecni mieszkańcy szukający własnej tożsamości i korzeni. Książka będzie ogólnodostępna - egzemplarze zostaną rozdane w czasie zaplanowanych wydarzeń, w miejscowej szkole, przekazane do bibliotek, organizacji, instytucji na terenie obszaru LGD. Będzie to egzemplarz bezpłatny - jego udostępnienie nie będzie generowało dochodu.

Wskazane cele zostaną osiągnięte poprzez realizację operacji w ramach następujących przedsięwzięć:

  • na zaplanowanych przez Wnioskodawcę imprezach odbywać się będą ogólnodostępne prezentacje potraw kulinarnych przygotowanych wg starodawnych receptur, a także prezentacje usług i produktów lokalnych, występy zespołów śpiewaczych i tanecznych oraz kapel ludowych mające na celu promowanie kultury ludowej i dawnych zwyczajów, głównie okresu bożonarodzeniowego. Dodatkową atrakcją imprez zorganizowanych w czerwcu i lipcu będzie promocja gospodarstw ekologicznych i agroturystycznych połączona ze smakowaniem żywności ekologicznej oraz prezentacją produktów i usług lokalnych.
  • prezentowane będą archaiczne kolędy i tradycje okresu Bożego Narodzenia, dawna muzyka, stroje kolędnicze, gwara - pozwoli to ukazać różnorodność, a tym samym wpłynie na promowanie tradycji regionu, lokalnego folkloru, kultury ludowej, a także na atrakcyjność organizowanego wydarzenia. Przyczyni się to do większego zainteresowania wśród uczestników, skutkiem tego będzie nie tylko zwiększenie ilości jego odbiorców, ale i ułatwienie dostępu do kultury środowiskom wiejskim. Ponadto Wnioskodawca na zakończenie dwóch imprez przewidział wieczorki taneczne, które pozwolą ich uczestnikom, poprzez taniec, spędzić przyjemnie i aktywnie czas wolny oraz zaspokoić zwykłą potrzebę wspólnej zabawy i rozrywki.
  • podczas dwóch wydarzeń (….) przeprowadzone zostaną konkursy rekreacyjne i sportowe, które przyczynią się do integracji całych rodzin, w tym poprawienia relacji najstarszych mieszkańców wsi z młodymi. Wpłynie to na częstsze kontakty, a tym samym zwiększy przywiązanie do własnych korzeni i miejsca zamieszkania.
  • przygotowane imprezy wpłyną na wzrost atrakcyjności rekreacyjnej obszaru LGD oraz promocję walorów turystycznych poprzez organizację wydarzeń na terenach wiejskich pozwalając zwrócić uwagę turystów i gości biorących w nich udział na piękno krajobrazu i przyrody tych miejsc. Termin realizacji: od stycznia 2020 r. do października 2020 r. Miejsce realizacji:. Bezpośrednio w realizację zadania będzie zaangażowany personel wykonawczy składający się z członków stowarzyszenia i wynajętych usługodawców (profesjonalna obsługa techniczna i merytoryczna, catering). Miejscem realizacji projektu będzie teren LGD, a bezpośrednio miejscowość na terenie gminy wiejskiej. Planowane wydarzenia zostaną przeprowadzone przy lokalnym ośrodku kultury w ramach kompleksowej umowy obejmującej także użyczenie terenu i obiektu na czas trwania zaplanowanych wydarzeń.

Imprezy objęte projektem:

  1. Impreza „..” połączona z koncertem archaicznych kolęd w wykonaniu dzieci, młodzieży i seniorów oraz prezentacją zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych regionu, data: 6 stycznia 2020 roku, miejsce realizacji.
  2. Dzień …. - integracja pokoleń, zapoznanie z dawnymi zwyczajami naszych przodków, wspólne pokoleniowe występy, prelekcje najstarszych mieszkańców o historii wsi, data: 19 stycznia 2020 roku, miejsce realizacji.
  3. Piknik rodzinny pn. „..” promujący dziedzictwo historyczne, kulturowe i rekreacyjne regionu, wzmacniający przywiązanie do własnych korzeni i miejsca zamieszkania. W ramach pikniku zostanie zorganizowane szereg zabaw i konkursów związanych z historią miejscowości, zwyczajami i tradycjami, w których udział wezmą całe rodziny z terenu gminy. Podsumowaniem dnia pełnego wrażeń będzie wieczorek taneczny. Data: 7 czerwca 2020 roku, miejsce realizacji.
  4. …. - spotkanie zespołów folklorystycznych, w ramach którego odbędzie się prezentacja dorobku kulturowego i kulinarnego regionu, a także drobnych wytwórców ludowych. W czasie Spotkania odbędzie się degustacja staropolskich specjałów przygotowanych przez koła gospodyń wiejskich z terenu gminy, a także przedstawienie pieśni regionalnych i tańców staropolskich. Data: 12 lipca 2020 roku, miejsce.

Operacja jest zgodna z Celem II: Wzrost atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej obszaru LGD, Celem szczegółowym nr 3: Promocja walorów turystycznych obszaru i Przedsięwzięciem nr 5. Promocja obszaru LGD.

Wnioskodawca ma duże doświadczenie w realizacji projektów. Posiada osobowość prawną, jego siedziba znajduje się w miejscowości liczącej około 1415 mieszkańców (Urząd Gminy).

Stowarzyszenie występując z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Promocja obszaru LGD z przeznaczeniem na realizację operacji pn. „…” uwzględniło w budżecie operacji podatek VAT jako koszt kwalifikowany z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca informuje, że dany projekt pn. „…” po zakończeniu realizacji nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją operacji pn. ,,…” realizowaną w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Promocja obszaru LGD Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towaru i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie ma związku pomiędzy poniesionymi wydatkami a sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku i nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku na podstawie przepisów rozporządzenia ministra finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193). Prawo do odliczenia podatku nie przysługuje z uwagi na brak związku pomiędzy poniesionymi wydatkami a sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem, „o których mowa w art. 15” przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 oraz art. 124 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe w związku z realizacją operacji pn. ,,…” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie Promocja obszaru LGD Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – dokonywane zakupy nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. operacji. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją operacji pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją ww. operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.

Należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj